Siis ällöä.. jotkut pesee lattiat 6kk välein
En halua tietää, millainen lika- ja bakteerikerros niiden lattioilla kasvaa. Hyi h**vetti!
Kommentit (58)
Ei meillä ainakaan lattiat niin paljon likaannu että niitä tarvisi olla usein pesemässä. Sisällä liikutaan puhtailla sukilla (jotka tietenkin vaihdetaan päivittäin), ja imuroimalla pääsee roskista ja pölystä eroon. Tietysti pestään tarpeen mukaan jos vaikka jotain kaatuu lattialle, ja keittiön ja vessan lattiat tulee pestyä viikottain. Mutta olo-ja makuuhuoneiden lattian pesu usein on mielestäni turhaa.
Ja meillä keittiön lattia pestään viikottain sen takia että keittiössä on valkoinen laattalattia jossa pienikin lika näkyy helposti, ja keittiössä lattialle tippuu kaikenlaista toisinkuin esim olo-ja makuuhuoneen lattioille kun niissä huoneissa ei valmisteta ruokaa tai syödä. Myös vessan lattia pestään usein siksi, että kuopus välillä pissaa ohi pöntön, mitä ei luonnollisesti tee muissa huoneissa.
nro 44
Mitä likaa teidän lattioille oikein putoaa että pitää usein pestä?? Siis te, jotka pesette viikottain esim olohuoneiden tai makuuhuoneiden lattiat.
Ap:n kanssa ehdottomasti samaa mieltä! Äimistelin ihan samaa asiaa jokunen aika sitten kun paras ystäväni jonkin asian ohessa mainitsi siivousrutiineihinsa kuuluvan puolenvuoden välein tapahtuvan lattianpesun. Kesä lähestyi mattojenpesuaikaa tietäen, ja ystäväni sanoi että "Minäkin imuroin tänään..mutta en jaksanut vielä lattioita pestä. Pesen sitten kun matot saa hetkeks pois kun nekin tulee pestyä. Saa lattiatkin puhtaaks kun matot ei ole tiellä." Ja jotenkin sen yhteydessä tuli ilmi tämä välinpitämättömyytensä siivouksen suhteen. Mieshenkilö kyseessä ja hänen logiikkansa on muutenkin aivan järjetöntä. Ei edes ole mikään perus miehinen mies vaan aika feminiininen niin luulisi siivouksenkin sujuvan. Hänen logiikkaansa kuului mm. se, että pölyt pyyhkiytyvät itsestään kun pitää ikkunaa auki ja huoneilma hetkeksi tuulettuu. Ihmetteli minulle päänsärkyään sen jälkeen kun oli imuroinut niin kysyin et piditkö ikkunaa auki sen jälkeen kun olit siivonnut kun mulla tulee aina pölyjen pyyhinnästä pää kipeäksi. Niin hän sanoi että "kyllä mä pidin ikkunaa auki että ilmasta lähtee suurimmat osat pölystä.." Ei jumalauta..olen monesti niin järkyttynyt tuon ihmisen logiikasta että olen sanaton. Hänelle ei auta sanoa mitään koska hänelle vaivautuu TODELLA paljon ja alkaa kiemurtelemaan paikallaan jos jollakin on jossakin asiassa parempaa tietoa kuin hänellä eikä hän pääsekään loistamaan taidoillaan. Todella rasittava ja ihmeellinen ihminen oikeasti. Lattioiden pesemättömyyshän on kuin ei vaihtaisi puoleen vuoteen sukkiaan ollenkaan! Kaikki jalkahiki muodostaa lattiaan aika kivan liimapinnan siinä puolen vuoden aikana! :D
hyyyi... mä pesen lattiat 2 kertaa viikossa. asun miehen ja kolmen kissan kanssa. vaikkei tulisi sotkuja pesen silti... käyn töissä ja on silti aikaa kodin siivoukseen joka päivä, mieheni ei osallistu kotitöihin.
Mulla kyse ei niinkään ole siitä, että olisi jotenkin tosi tosi likaista, mutta se puhtauden fiilis lattioiden pesun jälkeen on ihan erilainen. Näkeehän sen, ettei imurilla saa kaikkea pölyäkään pois, eikä se ole mikään iso työ kerran viikossa mopata lattioita. Imuroin joka toinen päivä, pesen lattiat kerran viikossa. Ja ihan vaan siksi, että kotona on sitten kivempi olla.
Minulla ei mene kotitöihin paljoakaa aikaa viikossa. Ihmettelen näitä, jotka valittavat kotitöistä.
Siivoamme kerran viikossa, 60 min, lapset myös Omat huoneet. Minä täytän astianpesukonetta 5-10 min, lapset tyhjentävät. Pyykkikone pesee pyykit, kuivuri kuivaa, itsellä menee viikkaamiseen 5-10 min. Ruokaa teen joka toinen päivä eli parin päivän annos kerralla, 45 min. Kaupassa kerran viikossa 60 min. Sitten normaalia ylläpitoa, kun kerää tavaroita ja pyyhkii pöytää, 10 min.
ei tästä tule kolmea tuntia päivässä millään kasaan. Ehkä tulee kolme tuntia VIIKOSSA. Nytkin roikun av:lla, ei mulla ole mitään hommaa. en kai nyt ala ikkunoitakaan pesemään montaa kertaa vuodessa...
Miten teillä voi tulla lattiat tahmeaksi pelkästä kävelemisestä? Ei meillä kenelläkään niin pahasti jalkahiki tirsku sukista, että lattiat siitä tahmaantuisivat! Lisäksi liiallinen siivoaminen ja ylihygieenisyys on vain pahasta. Luonnolinen bakteerikanta ja normi kotipöpöt tekevät lapsillekin vain hyvää.
Vaikkei lapsuudenkodissani mitään hirveän siistiä ollutkaan, niin tapana oli mopata lattiat aina imuroinnin jälkeen, koska ei kaikki pöly ja koirankarvat lähde imurilla. Minulle on siis iskostunut päähän tuo moppauksen merkitys ja harrastan sitä omassa kodissanikin parin kolmen viikon välein, vaikka minulla ei ole lapsia eikä lemmikkejä. Aina se vesi sangossa muuttuu harmaaksi, joten eivät ne lattiat ole puhtaat olleet, vaikka siltä näyttäisivätkin. Enkä todellakaan lampsi kengät jalassa sisällä, mutta kuljen kyllä eteisen kautta sukkasillani, joten kyllähän se lika siirtyy sukkiin ja sukista muualle asuntoon. Ja ihmettelen varsinkin teitä, jotka ette viitsi mopata maton ja seinän välistä kun eihän siellä kukaan liiku. Sitä hienojakoisinta pölyä kertyy juuri lattioiden reunoille, koska ainoastaan imurin suulakkeen reuna kulkee seinän vierustaa ja pitää olla aika tehokas imuri, että se vetäisee pienimmätkin pölyhiukkaset sieltä reunalta sisäänsä. Sen huomaa hyvin auringonpaisteessa, kuinka monissa "perussiisteissä" asunnoissa lattian reunat on pienijakoisen pölyn peitossa. Mikäs siinä, jos pöly ei häiritse, mutta itse mieluummin pyrin hankkiutumaan siitä eroon säännöllisesti, koska jos sitä kertyy, niin sitten imuri vain lennättää sitä joka paikkaan kertynyttä pölyä ilmaan ja itse imuriin päätyy ehkä puolet. Hetken päästä imuroinnin jälkeen on taas pieni pölykerros kaikkialla, kun ilmaan kohonnut pöly laskeutuu. Tosi rasittavaa. Parempi pitää se pölyn määrä minimissä koko ajan.
Meillä on pesty lattiat ehkä pari kertaa kymmenen vuoden aikana. Ihan puhtailta tuo näyttävät ja terveitä ollaan. Eikä allergioita lapsilla.
Yök, av-mammat, olette porsaita!!
Meillä imuroidaan 1-2 kertaa viikossa, ei kävellä kengät jalassa sisällä ikinä, ei ole lemmikkejä eikä kävelytaitoisia lapsia. Silti joka toinen viikko pestään lattia ja aina tulee harmaata vettä = pesu on tullut tarpeeseen.
Vertailua ennen ja nyt.
Meillä oli lapsuudenkodissa muovimatto, joka mopattiin kerran viikossa litimärällä mopilla. Isä rompotteli kengät jalassa sisällä ja pesuvesi oli aina silminnähden likaista.
Omassa talossamme on parkettia ja laminaattia, joiden pesemiseen ei voi käyttää kuin nihkeää liinaa tai mikrokuitumoppia. Vedellä ei läärätä koskaan. Kukaan ei käytä sisällä kenkiä ja vaikka moppaamme vain muutaman kerran vuodessa, lattiasta ei lähde juuri mitään. Mitään eroa en lattiassa huomaa ennen ja jälkeen moppauksen, joten se tuntuu aika turhalta. Ja lapsia on.
Meillä on muutenkin kaikin puolin siistimpää kuin lapsuudenkodissani. Sitä vedellä lääräämistä ei muuten suositella enää oikein missään ammatikseen siivoavillekkaan. Liika vesi yhdessä pesuaineen kanssa kiinnittää lian tehokkaasti lattiaan ja lattia pinttyy sellaiseksi ettei sitä saa puhtaaksi kuin juuriharjalla.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 11:33"]
Aika monella nykymammalla on muuten kotitaloustaidot hukassa ja sen kyllä näkee... Itsehän likaisuuteen tottuu, ja toisaalta mikäpä siinä, jos se itselle sopii että likaisesti eletään.
......
Olen tyrmistynyt.
[/quote]
Aika moni nykymamma käy töissä, joten kodinhoito ei ole hänen päätyötään, kuten agraariaikaan. Nykyaika on myös sellaista, että nykymammojen lisäksi kodinhoitoon osallistuvat nykypapat.
Olen tyrmistynyt asenteestasi, että kodinhoito on jotain naisille kuuluvaa.
[/quote]
Käyn kyllä töissä. Jaamme miehen kanssa kotiin ja remontointiin liittyviä töitä noin puoleksi. Ei tuo ole mikään selitys.
[/quote]
Et sinä ole mikään ihmiskunnan mittatikku! Ihmiset ovat erilaisia ja heillä on erilaiset elämäntilanteet. Esim. pitkät työmatkat, lasten ja aikuisten harrastukset lyhentävät työpäivän jälkeistä aikaa tosi paljon.
Ja jos kodin siistinä pitäminen on sinulle tosi tärkeää, miksi sen pitäisi olla muille? Ja jos jaatte kodinhoidon miehesi kanssa, miksi ensimmäinen ajatuksesi on syyttää nimenomaan nykymammoja, ei nykymammoja ja pappoja yhdessä?
[/quote]
Koska tässä ketjussa todennäköisesti on vastanneet vain naiset, siksi. Sama sua edeltäneelle kirjoittajalle. Ei mulla muutoin ollut tarkoitus jaotella sukupuolirooleja tässä asiassa.
26
Siis yök, miten te voitte pestä lattiat vaan kerran viikossa...? Kyllä meillä pestään ja imuroidaan joka päivä, ja matot tuuletetaan kolme kertaa viikossa. Vessan pesu tietysti joka päivä jne. Ja kaikilla on tietysti omat, pelkkään kotikäyttöön tarkoitetut antibakteeriset sukat, jotka vaihdetaan joka päivä. Miten joku voi elää kuin porsaat, voi oksennus. En pystyisi astumaan jalallanikaan ap:n kotiin, kyllähän se lika jo haiseekin!
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="15.12.2013 klo 11:43"]
Jäin kyllä tosiaan miettimään näitä asioita. Eikö teidän lapsuudenkodissakaan siivottu usein? Ihmiset jakautuvat muutamaankin eri kategoriaan näiden siivousasioiden kanssa, mistä lie johtuu, mutta erot todellakin huomaa. Omassa lapsuudenkodissani oli siistiä ihan aina, vessa ja keittiö pestiin viikoittain, kuten imuroitiin, hakattiin matot ja mopattiin, pyyhittiin pölyt ja vaihdettiin lakanat, pestiin roskiskaappi ym. Myös verhot pestiin ja vaihdettiin pari kertaa vuodessa, imuroitiin sohvat ja tuuletettiin tekstiilit kerran pari kuukaudessa. Samaa jatkan edelleen kun sen opin olen saanut, ja ehkä lapset jatkavat edelleen.
Ihmettelen sitä, jos suomalainen keskimäärin käyttää kolmisen tuntia päivässä kotitöihin, miten se on mahdollista, jos edes ns. perushommia ei hoideta usein? Eihän se pyykinpesu ole mikään kahden tunnin juttu, vaan 10 minuutin, ensin lajitellaan pyykki ja laitetaan kone päälle, puolentoista tunnin päästä ripustetaan.
Selittäkää kiitos!
26
[/quote]
Mun äiti oli tuollainen tosi napakka huushollinpitäjä, kun minä ja sisarukseni olimme lapsia. Meillä oli aina siistiä ja siivouspäivät jämäkästi aikataulutettu. Nyt hieman vanhempana äitini sanoo, että katuu tosi paljon sitä, että käytti niin paljon aikaa siivoamiseen ja sen murehtimiseen, kun lapset olivat pieniä.
Äitini on kotoisin maatalosta, ja hänen lapsuudessaan siisti koti oli emännän ylpeys. Se oli emännän työ. Nykyään suurin osa äideistä on kodin ulkopuolella töissä, ja toisaalta kodinhoito ei ole enää pelkästään naisen harteilla (vaikka esim. kaltaistesi ihmisten asenteissa se näkyy olevan, koska syyllistä epäsiististä kodista nimenomaan naisia).
Jos oikeasti jäit miettimään asiaa, mietipä asiaa myös siltä kannalta, miksi kodin pitää olla siisti ihan aina. Kuka määrittää "perushommat"? Kuka ylipäätään määrittelee sen, että kodin siisteyden pitäisi varsinkin naiselle olla prioriteettilistalla tosi korkealla?
[/quote]
Varmaan se on noin, jos on oikeasti kontrollifriikki, tavaroiden pitää olla täsmälleen oikeassa paikassa ja kaikki vaatteetkin silitetään jne. (kuten oikeasti on joskus ennen ollut tapana).
Ei se perussiivoaminen ole lapsilta pois. Kun lapset ovat menneet nukkumaan, lataan pesukoneen ja tiskikoneen aamuksi pesuaineineen valmiiksi, pyyhin pöydät ja kerään roskat oven viereen josta ne on helppo ottaa töihin mennessä matkaan. Lakaisen lattiat ja järjestelen paikat. Vilkaisen kaappeja ja teen ostoslistan, jos on pientä, niin töistä tullessa voi hakea. Puoli tuntia ehkä meni illalla, aamulla ei lasten aikaa mene kuin pyykin ripustuksen ja tiskarin tyhjennyksen verran...
Siivouspäivä ei lasten psyykettä riko vaan opettaa että kotona täytyy välillä siivota että jonkinlainen järjestys ja puhtaus pysyy. Varsinkin pienemmät oppii sen yhtälailla yhteiseksi touhuksi kuin muutkin perheen toiminnat, ja tykkäävätkin olla "apuna".
Perushommat on ne, että perheellä on puhtaita astioita ja vaatteita, terve ilma hengittää ja jätteet viety. Ei näihin mene kolmea tuntia.
Keretään myös harrastaa sekä remontoida taloa, kyläilläkin, huolimatta siivouspäivästä kerran viikossa!
Ja edelleen, jos täällä on joku palstapappa, niin ilmoittautukoon. Muuten kirjoitan palstamammoille.
Siivoaminen ja siisteys on paljon muutakin kuin lattioiden pesu.
Mä tiedän ihmisen, joka jopa pesee seinät monta kertaa vuoteen, kun kuulemma ovat niin likaiset :-o
Meillä pyyhitään kyllä ovenpielet, mutta seinät? Ei meillä kukaan seiniä sotke.
Ja sama homma lattiat. Meillä on lattioilla paljon mattoja. Ei lattia nyt niiden alta niin paljoa likaannu. Matot kylläkin pestään ja vaihdetaan vähintään kerran vuoteen. Ja mattojen vaihdon yhteydessä sitten pestään lattiat. Ja ehkä pari kertaa siihen päälle.
Pölyhuiskalla tulee huidottua vähintään kerran viikkoon. Ja parin kuukauden välein sitten pitää ihan pyyhkiä pölyt,kun huiska ei enää riitä. Mutta joka viikko pölyjen pyyhintää, miksi?
Vessassakin jokainen siivoaa omat jarrujälkensä, huuhtoo lavuaarin jne. Ja kun siltä näyttää, vessa pestään lattiasta kattoon.
Mekin asutaan kerrostalossa. Kengät putsaantuu aika hyvin jo tossa matkalla, kun kiipeää kolmanteen kerrokseen.
Kengät jätetän eteiseen, ei lompsita ympäri asuntoa.
Ei harrasteta mitään likaa kerryttävää lajiakaan.
Eikä ole lapsia eikä eläimiä.
Meillä ON siistiä ja puhdasta. Se, että jonkun siivousintoilijan mielestä jotain vain "kuuluu" tehdä, ei vielä kerro todellisuudesta yhtään mitään.