Mitä hyvää olet tällä viikolla tehnyt jonkun tuntemattoman hyväksi
jos rahalahjoituksia ei lasketa. Tuntemattomalla tarkoitan sellaista henkilöä, joka ei kuulu arkiseen tuttavapiiriisi.
Kommentit (53)
Olen ollut paljon töissä ja tehnyt siis paljon hyvää: olen sairaanhoitajana teholla. Vaikka takana on paljon 12,5 h työpäiviä, olen mielestäni ollut empaattinen ja aidosti kiinnostunut auttamaan potilasta vuoroissani enkä tehnyt ainoastaan pakollista. Hakenut jääpaloja, hakenut tv:n potilaalle toiselta osastolta jotta potilas näki Tuntemattoman sotilaan Itsenäisyyspäivänä ja istunut hänen kanssaan yövuorossa katomassa sitä. Olen halannut ja lohduttanut surevaa
omaista. Olen hoitnut hyvin potilaani ja tyytyväisenä lähtenyt vapaille.
Autoin hieman päissään ollutta henkilöä tuttavansa luokse. Onneksi tämä tuttava auttoi paikannuksessa puhelimen kautta :) Oli kyllä samalla vuoden erikoisin ja tietyllä tavalla sympaattisimpia hetkiä.
- Huomautin taksista nousevalle naiselle, että hänen hanskansa tipahti taksin alle. Hän ei sitä itse huomannut.
- Neuvoin pari kertaa turisteja heidän kysyessään reittiä.
- Pidämme lasten kanssa monesti ovia auki ihmisille, kun sattuvat tulemaan samaan aikaan.
Eli ei mitään suurta :(
Olen kaupassa töissä ja yksi vakioasiakas ( vanhempi rouva) kävi iltalenkillä kysymässä saako tölikn maitoa, jos käy maksamassa sen huomenna. No sääntöjen mukaanhan emme saa velaksi maitoa antaa, joten maksoin omista rahoistani rouvan maidon ja hän sai aamuksi maitoa : )
Ostanut jollekin kolmevuotiaalle joululahjan. En ole koskaan häntä tavannut ja tuskin tuken koskaan tapaamaankaan.
Rukoillut. Aika heikosti on mennyt tämä viikko.
Työkaverini kertoi köyhästä tuttavaperheestään ja heidän vaikeasta elämäntilanteestan. No mä hellyin tarinalle niin, että ostin perheelle uuden auton.
Mammat osaavat tehdä Creme bruleetä, juosta maratoneja, kouluttautua akateemikoksi ja puhua kymmentä vierasta kieltä, mutta muiden ihmisten auttamiseen tai ilahduttamiseen ei ole taitoja tai viitseliäisyyttä. Ei hyvä.
Ostanut kaksi lahjaa kirkon kautta jaettavaksi vähävaraisten perheiden lapsille.
Annoimme perheemme kanssa 10 000+ euroa hyväntekeväisyyteen. Veronpalautusrahoja oli suurin osa, vai olisiko ne pitänyt mieluummin itsekkäästi viedä jonnekin Vuittonin laukkuliikkeeseen tai Stockmannille, omaan kivaan???
Annoin kaksi lahjaa Nuorkauppakamarin vähäosasten joululahjakeräykseen.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 18:37"]
Annoimme perheemme kanssa 10 000+ euroa hyväntekeväisyyteen. Veronpalautusrahoja oli suurin osa, vai olisiko ne pitänyt mieluummin itsekkäästi viedä jonnekin Vuittonin laukkuliikkeeseen tai Stockmannille, omaan kivaan???
[/quote]
rahalahjoituksia tai tavaralahjoituksia ei tässä ketjussa tarvitse mainita. Rikas antaa paljostaan. Mitä muuta hyvää olette tehneet?
Joku ihminen meinasi kuolla, mutta mä elvytin hänet takaisin eloon.
Tällä viikolla en ole tehnyt mitään, mutta kun näin otsikon, muistui mieleen, että ennen joulua aion mennä verenluovutukseen.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 18:42"]
Tällä viikolla en ole tehnyt mitään, mutta kun näin otsikon, muistui mieleen, että ennen joulua aion mennä verenluovutukseen.
[/quote]
Hienoa! Oletko jo luuytimenluovuttajarekisterissä tai oletko harkinnut sitä?
En muista. Varmaankin kiittänyt jostakin, mitä sanoi tai teki. Haluan pitää elämäntapana sitä, että sanon ääneen hyvät asiat.
Lupasin postittaa laatikollisen lastenvaatteita ihmiselle, joka niitä tarvitsee. En huoli niistä maksua. En ole koskaan tavannut häntä.
Olen maksanut veroja ja veromätkyjä. Niistä rahoista maksetaan mm. tuntemattomille lapsiperheille lapsilisiä ja asumistukia ym.
En minäkään ole tainnut tällä viikolla kuin rukoilla. Tuttuja sen sijaan olen auttanut useampiakin, tuntemattomia on hiukan hankala auttaa muuten kuin lahjoituksin, kun ei heihin ole kauheasti kontakteja. Tai tietysti, jos sattuu joku kysymään kadulla neuvoa tms, niin sitten. Mutta kun yleensä autan mm. hoitamalla lapsia, antamalla neuvoja, selvittämällä/selittämällä asioita (Kela, verotus, ym. systeemit), antamalla eteenpäin tarpeettomat tavarani, jne, niin nämä sujuu paremmin tuttujen kesken. Pyrin auttamaan tai tarjoamaan apua myös vähän kaukaisemmille tutuille jos vaikuttaa siltä, että olisi tarvetta, en vain hyville ystävilleni.
Pari päivää sitten ompelin hyväntekeväisyysjärjestölle muutaman arpajaisvoitoksi tarkoitetun tuotteen. Muuta en olekaan tällä viikolla tehnyt toisten eteen, jos tuttuja ei lasketa.
En kyllä yleensä ottaen ymmärrä paheksumista niitä kohtaan, jotka syystä tai toisesta eivät jaa aikaansa ja vaivaansa (lahjoituksia ei ilmeisesti hyväksytty tässä) muiden hyväksi. Hyväntekeväisyys on hienoa, mutta ei se ketään paremmaksi ihmiseksi tee. Pyyteetöntä tekoa ei liene olemassakaan, mutta turha henkselien paukuttelu on aika luotaantyöntävää.
Kävin yksinäisen vanhuksen (ystäväpalvelun kautta löydetyn) luona. Tosin käyn siellä nykyään joka viikko.