Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en jaksa enään lapsen kaverin äidin asennetta sairauksiin :(h

Vierailija
25.11.2013 |

Lapseni paras kaveri, joka asuu aivan naapurissa, on mukava tenava. Joskin hieman pahankurinen rajoitta kasvanut, mutta meillä käyttäytyy suht hyvin ja tottelee ekasta kerrasta. Lapset viihtyvät toistensa seurassa.

Ne ovat isä ja äiti, joita en enään jaksa! Ovat täysin välinpitämättömiä lasten saurauksien suhteen. Välillä päästetään lapsi meille, vaikka on 2 tuntia aikaisemmin oksentanut, sisaruksilla on enterorokko, puoli perhettä makaa 39 asteen kuumeessa jne. Kihomadoista ei muisteta kertoa kuin sivulauseessa ja ohi mennen sen jälkeen kun lapseni on ollut heillä leikkimässä.

Eilen naapurin lapsi oli meillä miltei koko päivän, välillä kävi kotonaan syömässä. Suurimman osan ajasta olivat sisällä. Lapsellamme on ns. sohvasänky, jonka päällä leikkivät pehmoilla. No, tänään aamulla tuli tekstari, että "ai niin, unohdin sanoa, että meillä on taas löytynyt kihomatoja, ei kai haittaa". Juu, kyllä haittaa!!! Ja kyse on koululaisista, miten hitossa heillä on kihomatoja koko ajan ja ympäri vuoden??? Meille ei ole onneksi vielä tullut yhtään tartuntaa, mutta taas illalla kaikki pehmot pois ja petivaatteen & sohvasängyn peite ja tyynyt pesuun. Ja tietenkin olkkarin torkkupeitto ja tyynyt. Matot pihalle pakkaseen ja vessojen, pintojen ja ovenkahvojen jynssäys. Olisi ollut vähän muutakin hommaa.

Koska lapset viihtyvät yhdessä, olisi sääli laittaa kaikki välit poikki tuohon perheeseen. Mutta mä en enään jaksa. Mitä mä teen? 1000 kertaa olen vanhemmille sanonut, että meille ei ole mitään asiaa kipeänä tai jos sisaruksilla on helposti tarttuva sairaus. Silti välillä äiti soittaa ja kysyy meidän lasta heille leikkimään. Lapsi iloisesti menee ja kotiin tullessaan kertoo, että 2 lasta makasi kovassa kuumeessa olohuoneen sohvilla. Miksi ei mene jakeluun? Nykyään kysynkin rutiinilla, että onko teillä kaikki terveitä. Sekin tuntuu typerältä, varsinkin kun en tiedä voinko vastaukseen luottaa. Mä en halua näitä tarjolla olevia kihimatoja enkä enään koskaan oksennustautia naapurien takia. Prkl! Mua ihan itkettää. Olenko outo, eli onko naapureiden tapa toimia jotenkin yleistä?

Pitää keksiä joka illalle jotain menoa tälle viikolle, ettei lapsi kysy voiko mennä naapuriin tai voiko naapurin lapsi tulla meille. En halua kertoa oikeaa syytä, koska näin vihaisena ja kettuuntuneena mun tapa ilmaista kielto voisi olla hieman epäasiallinen.

Työpäiväkin pilalla, mistään en saa ahdistukselta oikein kiinni.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa inhottavalta. Ja varsinkin tuo että ei edelleenkään piittaa vaikka olet kertonut heille oman näkemyksesi.

Itse olen kanssa ollut tosi kiukkuinen kun meillä yhdellä lapsella oli terveyden kanssa pahoja ongelmia ja jotkut tulivat kuitenkin nuhaisina ym. käymään vaikka olin kertonut että me yritämme nyt välttää sairastumista lapsen terveyden takia.

Joko oma lapsesi oppisi kysymään onko joku sairaana ja tulemaan heti pois jos on menossa kylään ja siellä joku sairastaakin ? Ja entä jos kysäisit tältä kylään tulevalta lapselta onko heillä joku sairaana ?

Vaikea tilanne. Ehkä suosittelisin jatkossa enemmän pihaleikkejä lapsille. Eli voisivat kuitenkin olla yhdessä ja pihalla ei niin herkästi tarttuisi taudit. En kyllä hennoisi katkaista kaveruuttakaan tuon takia.

Vierailija
2/51 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko lievää liioittelua tuossa sun tarinassa. Ei kukaan laita lasta leikkimään kaverin luo kun on kaksi tuntia sitten oksentanut. Eihän se lapsi jaksakaan mahatautisena lähteä jonnekin leikkimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös samankaltainen ystäväperhe, joten hyviä vinkkejä otetaan vastaan! Tullaan innolla koko porukalla kylään ja sitten sivulauseessa mainitaan miten nuorin poika oksensi koko edellisen yön, käydään kuumeisina uimahallissa, jne... Argh! Kivoja ihmisiä muuten, mutta suhtautuminen tauteihin hiukan erilainen kuin meillä.

Vierailija
4/51 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuon kaveruussuhteen takia olen koittanut kestää. Kyse siis tokaluokkalaisista. Vielä ovat ip-kehossa tämän vuoden, mutta ensi syksystä alkaen mun kontrolli löystyy, koska koulun jälkeen kulkevat toisillaan ns. vapaasti.

Mua oikeasti inhottaa ja surettaa tämä tilanne. Olen sanonut lapselleni, että ei saa mennä jos joku kipeänä, mutta ei tuo aina muista kysyä. Olen selittänyt ja selittänyt... Eikä se ole sen naapurin lapsen vika, vaan äidin ja isän! Miten ei mene jakeluun. Tässä olisi mulla työpäivä aikaa miettiä mitä menen illalla heille sanomaan. Onneksi päivä aikaa miettiä ja hieman rauhoittua, ettei tule turhan rankkaa tekstiä.

Sen tiedän, että kadullamme asuu yksi perhe, jonka lapset eivät saa mennä tämän naapurimme kotiin ja naapurimme lapset eivät ole tervetulleita heille sisälle leikkimään. Ulkoleikit ok. Syynä se, että ovat tartuttaneet mm. oksennustaudin ja kihomadon.

Eli lapset kärsivät typeristä vanhemmista :(

ap

Vierailija
5/51 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3: Voi kun olisikin liiottelua.

Tuo oksennustautitapaus oli pari vuotta sitten. Kesälomalla perheen isä laittoi lapsen meille sadepäivää viettämään, vaikka lapsi oli aamulla oksentanut. No tunnin jaksoi olla ja sitten nukahti meidän lapsen huoneen lattialle. Vein kotiin ja sain kuulla aamun oksenteluista. Isä oli ajatellut, ettei se ole oksennustautia kuin vaan kerran oksensi. Voi kele, sanon minä.

Vierailija
6/51 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis oikeestiko kihomadot tarttuu pehmoleluista? perseeseenkö niitä teillä työnnetään?

relaa ap vähän

Vierailija
7/51 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oksennustautihan ei ulkona tartu

ap, taidat olla tyhmän lisäksi myös tosi ikävä ihminen

Vierailija
8/51 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 10:19"]

Tuo oksennustautitapaus oli pari vuotta sitten. Kesälomalla perheen isä laittoi lapsen meille sadepäivää viettämään, vaikka lapsi oli aamulla oksentanut. No tunnin jaksoi olla ja sitten nukahti meidän lapsen huoneen lattialle. Vein kotiin ja sain kuulla aamun oksenteluista. Isä oli ajatellut, ettei se ole oksennustautia kuin vaan kerran oksensi. Voi kele, sanon minä.

[/quote]

Turha kai mainita, että tartunta saatiin :( 

ap

Vierailija
9/51 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen työkaveri on tuollainen. Olivat koko perhe olleet vatsataudissa ja menneet heti sen jälkeen kylään (tai kutsuneet kylään, en muista kummin päin) ja tietenkin tartuttaneet sen taudin. Kun he sitten myöhemmin kuulivat, että se tuttavaperhe oli sairastunut, niin oli kuulemma nauruaan pidätellyt. Ei siis ollut pätkääkään huono omatunto tai ajatus, että siitähän voisi oppia jotain...

Vierailija
10/51 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis oikeestiko kihomadot tarttuu pehmoleluista? perseeseenkö niitä teillä työnnetään?

relaa ap vähän

[/quote]

No miten ne sitten tarttuu? Perse-perseessäkö lapset leikkii päikyssäkin, koska jotenkin ne leviää.

Vierailija
11/51 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minkä ikäinen lapsi oli kyseessä?

Vierailija
12/51 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 10:20"]

ja oksennustautihan ei ulkona tartu

ap, taidat olla tyhmän lisäksi myös tosi ikävä ihminen

[/quote]

Pidän itseäni täysin normaalina ihmisenä, joka ei pääst lapsiaan ulos, kaverille tai kouluun kipeänä. En myöskään halua lapsilleni sairauksia muiden välinpitämättömyyden takia.

Olenko siis ikävä ihminen?

ap

Vierailija
13/51 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 10:24"]

[/quote]

Minkä ikäinen lapsi oli kyseessä?

[/quote]

6v. eskarin ja ekan luokan välisenä kesänä.

ap

Vierailija
14/51 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tällaisia on. Minulla on ihana ystävä, jolla ikävä kyllä samanlainen asenne tauteihin. Kylään tullaan, jos yksi neljästä lapsesta on kipeänä ja tälle tehdään vaan peti johonkin. :O Kai he ajattelevat, etteivät ikinä pääse mihinkään,  jos jonkun sairauden takia pysäyttävät kaiken elämän, mutta ei tunnu reilulta meitä muita kohtaan. Heille tosin voi mennä vaikka missä taudissa, ei haittaa kuulemma. Itse en kipeää lasta lähde raahaamaan mihinkään, ja suhtaudun hysteerisesti matoihin ja täihin, enkä taatusti tartuttaisi muita, jos niitä iljetyksiä meille joskus tulee. Ap:n naapurin lapsella on kihomatoja koko ajan, koska he eivät taatusti pese kunnolla kaikkea häätääkseen kiusankappaleet lopullisesti. Lapsi on siis matoinen oikeasti varmaan koko ajan ja potentiaalinen tartuttaja. Inhottavaa. Kannattaa kannustaa ulkoleikkeihin ja edelleen painottaa naapuriin, että teille ei saa tulla sairaana tai matoisena ennen kuin hoito on kunnolla päällä. Ja vahdit itse teillä, että naapurin lapsi pesee kädet tullessaan jne.

Vierailija
15/51 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ongelma ei sillä ratkea, mutta yksi tapa vähentää tartuntojen riskiä: opeta omat lapsesi ja vaafi myös kaikilta kylään tulevilta lapsilta, että heti ensimmäiseksi sisälle tullessa kädet pestään kynnenalusia myöten vedellä ja saippualla. Tämän yksistään pitäisi estää esim. kihomatotartunnan leviäminen teille parin tunnin vierailulla. Tokkopa se lapsi peppuaan raapii teillä leikkiessään.

Vierailija
16/51 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on sitä nykyaikaa! Tuommoisia ihmiset ovat tänäpäivänä. 

Vierailija
17/51 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

relaa ap vähän

[/quote]

Lainaus terveyskirjasti.fi sivustolta:

"

Tartunta ja oireet

Infektio saadaan, kun madonmunia niellään. Yksikin muna voi aloittaa infektion. Munat ovat niin pieniä, ettei niitä voi silmin nähdä. Ne säilyvät ympäristössä useita päiviä tartuttavina. Madon yhdessä ihmisessä munimat munat voivat joutua toisen henkilön suuhun suoran käsikosketuksen kautta tai lelujen ja todennäköisesti myös vaatteiden ja vuodevaatteiden koskettelun välityksellä."

Ja ei, meillä ei työnnetä persiisiin pehmoleluja, tosin isompien päällä joskus leikin tiimellyksessä saattavat istua.

ap

Vierailija
18/51 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei lähetä tekstaria puolitutulle perheelle : "meil on taas kihoja, ei kai haittaa"

Vierailija
19/51 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani ovat oppineet käsipesun tärkeyden. Aina kotiin tullessa pesevät kätensä. Ennen sai muistuttaa, mutta nyt siitä on onneksi jo tullut tapa. 

Näemmä muilla samoja ongelmia. En mäkään ymmärrä, ettei lasta voi hoitaa kuntoon kotona ja sitten reissailla sukulaisissa/tuttavilla. Jos menoja peruuntuu, niin se on elämää, ei sen ihmeellisempää. 

Ilmeisesti eivät häädä kihomatoja kunnolla, koska muutaman kuukauden välen saan kuulla, että jollain heidän perheessä on kihomatoja. Myös aikuisilla ja kaikki lapset ovat sentään jo koululaisia. Huh.

ap

Vierailija
20/51 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla palsta täynnä näitä tautien levittäjiä! Lähtökohtahan pitäisi olla se, että tauti tarttuu eikä pistetä käsiä ristiin ja toivota ettei kukaan huomaisi mitään.

Meidän turun saaristonmökille tuli kaukaa pohjoisesta vieras lapsensa kanssa. Ihan itse itsensä kutsui kylään, kun olivat reissaamassa muutenkin. Sanoi että toisella lapsella oli niin pahoja iho-oireita että hän lähti äitinsä kanssa takaisin kotiin. Luulin että on jotain atooppista ihottumaa tms. Sitten tulivat mökille ja tytöllä oli märkärupi. Kertoi vasta seuraavana päivänä kun lapset oli jo mellastaneet ympäriinsä vähissä vaatteissa. Tietysti se tarttui molempiin lapsiimme ja helvetillinen viikkojen hoitorumba ja varominen kavereitten kanssa. Lopulta tyttömme sai taudin häädettyä kun sai elämänsä ensimmäisen antibioottikuurin, että kiitos vaan, mutta terveenä seuraavan kerran!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi