Menikö hermot päiväkotiin aiheetta?
Lapsi on ollut nyt 3 vuotta päiväkodissa. Kaikki on sujunut mitä parhaiten, enkä ole koskaan valittanut mistään/ puuttunut mihinkään. Olen ajatellut että hoitajilla on riittämiin muutenkin kaikkea, että en viitsi kasvattaa heidän taakkaansa ellei ole ihan pakko. No, nyt sitten oli.
Kahden viikon sisään kaksi kertaa päiväkodin hoitajat ovat olleet myöhässä niin ettei ketään ole ollut paikalla kun olen vienyt lasta. Olen odottanut 15-20 min että joku tulee paikalle. Yhteensä tätä on käynyt 6 kertaa lapsen hoitohistorian aikana.
Päiväkoti aukeaa klo 7.15 ja minun lapseni on yleensä ekana paikalla.
Toisella kertaa kun hoitaja myöhästyi, minä myöhästyin myös töistä tärkeästä palaverista. Talouspäällikkö + toimitusjohtaja odottivat neukkarissa kohtuullisen äksyinä..
Laitoin tästä päiväkodin johtajalle sähköpostia. Kirjoitin että ymmärrän jos bussit ei kulje jne mutta on keksittävä jotain ettei tällainen myöhästely toistuisi. En minä voi yksinkertaisesti missata palavereja siksi että hoitaja ei ehtinyt aiempaan bussiin. Laitoin viestiin että olen todella tyytyväinen kaikkeen lapsen hoitoon liittyvään päiväkodissa ja että en etsi nyt syyllisiä enkä halua tästä mitään suurta numeroa mutta koen että tähän toistuvaan myöhästelyyn pitäisi ehkä puuttua.
Johtaja vastasi lyhyesti että keskustelee hoitajien kanssa.
Hain lastani päiväkodista, ja toinen myöhästyneistä hoitajista alkoi kovaan ääneen marttyyrimaisesti pyydellä todella suurieleisesti anteeksi myöhästymistään. Paikalla oli paljon vanhempia ja muita hoitajia. Tämä hoitaja sai mut näyttämään todella nipolta, kun silmiä pyöritellen alkoi selittää että "kun oli se bussilakko, niin mä en anteeks anteeks anteeks vaan voinu muuta, mä lähin kyl tavallista aiemmin, voitko antaa mitenkään anteeksi, mä oon niiin pahoillani.." Ja huom. en maininnut viestissäni kenenkään nimiä. Olin hämmentynyt että johtaja on nyt sitten ihan nimeltä kertonut kenen äiti on puuttunut näihin myöhästymisiin.
Seuraavana aamuna tästä törmäsin päiväkodin johtajaan. Hän oli todella tylyn oloinen. Kysyin onko kaikki ok ja että eihän kukaan pahoittanut mieltään viestistäni. "No kuule, kyllä pahoitti" oli hänen vastaus. Olin ihan ällikällä päähän lyöty. Sitten johtaja alkoi tylyttää, että "kuvitteletko että me voidaan hankkia ihan vaan sun lastasi varten aamuisin kaksi hoitajaa, että eihän kukaan tuo lastaan niin aikaisin kuin sinä, KAIKKI muut lapset tulee vasta kahdeksaksi.." Johtaja tylytti mut niin maan rakoon, että lopulta minä pyysin anteeksi että olin edes ikinä lähettänyt minkäänlaista palautetta hänelle. Kehdannut puuttua tällaiseen asiaan.
Jälkeenpäin kuulin että eräs äiti oli hakenut lapsensa 10 min. myöhässä ja johtaja oli ottanut hänet puhutteluun jossa oli kovasti tiukannut, ettei tälläinen saa toistua, että kaikkien suunnitelmat menee pipariksi jne. Eli, meitä vanhempia kyllä ripitetään, mutta hoitajien myöhästelyyn puuttuminen on kiellettyä. En minäkään voi myöhästellä töistä bussien takia, sitten on otettava taksi, tai soitettava paikalle joku tuuraamaan, mutta ilmeisesti tuolla päiväkodissa se on ihan ok.
Lienee selvää että olen todella harmistunut. En aio niellä tuota johtajan saarnaa siitä että MINÄ olen pahoittanut hoitajien mielet. Mitä teen?
Kommentit (14)
ÖÖÖ no voi vittu ku sul on kurjaa. ja ongelmii.
Ihanaa, että joiltain muiltakin joskus menee hermo syystä tai toisesta. Tommosta se sitten on...niele vaan.
Onpa erikoista. Onko Porvoossa pämä päiväkoti?
Melkoinen meno kyllä tuossa päiväkodissa.:O
Meillä ei todellakaan olisi johtaja tylyttänyt noin. Eihän se missään nimessä ole äidin syy, että henkilökunta on myöhässä. Ja vaikka olisi myöhästymiseen pätevä syy, on siitä tietysti äidillä oikeus olla pahoillaan. Jos on sovittu, että lapsi tulee 7:15, hoitajan tulee olla paikalla silloin. Harva äiti ihan huvikseen niihin aikoihin lastaan tuo. Meilläkin aukeaa päikkäri 7:15 ja on itsestäänselvyys, että jos aamuvuorolainen ei pääse, hän soittaa johtajalle ja paikalle järkätään sijainen. Pieniä myöhästymisiä voi tuolloin seurata, mutta jos niistä onkin valituksia tullut, ei niistä herranjestas ole syytetty vanhempia.:D
Ihme toimintaa oikeasti.. Harmittaa ap:n puolesta. En oikein tiedä, mitä tuossa voisi tehdä. Tietysti johtajan esimieheen voi ottaa yhteyttä, mutta se, onko siitä loppujen lopuksi mitään hyötyä, on toinen juttu. Jos ko. johtaja on noin herkkänahkainen, voi olla, että valitus aiheuttaisi vain lisää katkeruutta ja entistä kylmempää suhtautumista. Ihan lapsen takia en itse ainakaan varmaan veisi asiaa eteenpäin.
Mutta jos samanlainen tilanne vielä toistuu, ehdottomasti sitten sana johtajan esimiehelle.
Yllättävän bussilakon aikana pitäisi tulla työnantajan kustantamana taksilla. Töistä ei voi myöhästyä, et sinä, eikä se myöhässä ollut hoitajakaan!
Mutta eikö se päiväkoti aukea 7.15 ja siellä on silloin oltava henkilökunta paikalla, jos lapsenne hoitoaika kerran alkaa 7.15? Miten sekin voi olla noin vaikeaa, yleensähän päiväkodit aukeavat viimeistään klo 7.00, monet jo aikaisemmin.
Ota yhteyttä päivähoitoa koordinoivaan tahoon, jos kyseessä on kunnallinen päivähoitopaikka. Yksityisen toimijan kanssa on vaikeampaa, jos päiväkodin johtajalla ei ole erikseen pomoa, joka voisi valaista alaiselleen miten kuuluu toimia.
Ap tässä vielä..
Bussilakon aikana olisi junat kulkeneet. Myöhässä ollut hoitaja olisi päässyt junalla töihin.
Mä olin toisena myöhästymisaamuna sellaisessa tilanteessa että harkitsin jopa lapsen nappaamista töihin mukaan, sihteerin vahdittavaksi palaverin ajaksi ja palaveri kunnialla läpi.
Ja tämän jälkeen mua syyllistetään. Mun pitäisi ymmärtää että hoitajilla on ollut pätevä syy myöhästyä. Mä en mitään muuta tuolla viestillä halunnut kuin että tällaisten myöhästymisten varalle kehitetään suunnitelma, sovitaan mitä sellaisissa tilanteissa tehdään.
Minä olen yksinhuoltaja, joten kuljetan ainoana lasta päiväkotiin ja pois. Ymmärrän että muute perheet varmaan voivat joustaa tarpeen mukaan mutta mä olen yksin vastuussa kaikesta.
Jos voisin valita, en todellakaan repisi lasta ylös sängystä aamuisin ja veisi noin aikaisin päiväkotiin. Että jotenkin vituttaa tuo kuittailu siitä että lapseni on AINA yksin ja ensimmäisenä (2 aamua viikossa yhtä aikaisin tulee muitakin lapsia, 3 aamua lapsi tosiaan on ainoa).
Aion olla yhteydessä johtajan esimieheen ja aion jutella näiden kahden hoitajan kanssa, ja tehdä selväksi että en ole lynkkaamassa tai syyttämässä ketään vaan hakemassa ratkaisua kurjaan tilanteeseen. Tiedän että johtajalla on vaikeuksia yhden jos toisenkin vanhemman kanssa ja potkut on ainakin 2 päiväkodista tullut.
AP
Voi kun kaikki voisivat hoitaa itse lapsensa, ei olisi aamuisin kiire mihinkään..senkun köllisi lapsikin sängyssä ihan niinkuin haluaa, sen ansaitsisi jokainen pikkunen. Ei olisi tuollaisia ongelmia.
Sillä päiväkodin johtajalla ei sitten ole minkäänlaista esimiestaitoa! Eikä edes tervettä järkeä kuinka tilanteet hoidetaan? Kuinka tuollainen voi edes olla esimiesasemassaa?
Olen päiväkodissa töissä ja joka kerta kun olen iltavuorossa niin menen hakemaan oman lapsen myöhässä hoidosta. Aina joku hoitolapseni vanhempi tulee myöhässä.
No et hermostunut turhasta. Aivan väärin sinua kohdeltu. Vaikka vain yksi lapsi tulisi hoitoon joka päivä 6.30 ja muut vasta 8.00, niin sen lapsen vuoksi ON tultava hoitaja paikalle, jos päiväkoti aukeaa silloin. Samahan se on loppupäivästä. Siellä ollaan sitten yhden lapsen kanssa siihen 17.00 asti, vaikka muut lähtisivät jo klo 15.00. No ehkä on johtaja aiheestakin siirtynyt paikasta toiseen. Tsemppiä!
Edellyttäen, että olet hoitoajan varannut ajallaan ja asianmukaisesti 7.15 alkaen, päiväkoti on toiminut väärin.
7.15 ei edes ole aikaisin. Kyllä todellakin siellä pitää olla edes yksi hoitaja vastaanottamassa sovitusti.
Itse vien aamuvuoropäivinä lapset jo 6.30 hoitoon ja olen saanut pultit jo siitä, kun silloin tällöin hoitaja on ollut 5-10min myöhässä. Lapset hoitoon jätettyäni minun pitää ajaa 15km kaupungin läpi aamuruuhkassa, kävellä lähes kilometri parkkipaikalta pukukopille, vaihtaaa työvaatteet, kävellä vielä n. 5min työpisteelle ja olla täydessä työntouhussa klo 7.00.
Aika mahdoton yhtälö, enkä voi sietää sitä, että päiväkodin väki viivyttää aikatauluani minuuttiakaan lisää! Tällä perusteella ei kuitenkaan pääse aiemmin aukevaan (vuoropäiväkotiin), joten katson, että heidän velvollisuutensa on olla paikalla tasan 6.30. Olkoonkin, että lähes muista lapsista tulee vasta klo 8, ei ole minun ongelmani!
Kiitos tuhannesti ihmiset vastauksista. Mulla on ollut todella paha fiilis koko päivän tästä episodista ja olen tuntenut itseni aivan ääliöksi.
Ihan esimerkkinä päiväkodin johtajan ammattitaidosta, hän oli tekemässä lastensuojeluilmoitusta lapsesta jonka hiukset oli takkuiset. (Lapsi oli lyönyt päänsä ja päässä oli haava eikä hiuksia voinut pestä hetkeen. Lapsi liukastui hiekoittamattomalla päiväkodin pihalla).
Ainiin, ihan ot kysymyksenä, päiväkodin johtajako päättää lasten vanhempien päivähoitomaksuhakemuksista? Kun erään lapseni kaverin perheellä tulot tippui niin että hoitomaksun piti pienetä, johtaja ilmoitti ettei tule suostumaan tähän. Kyseessä siis kunnallinen päiväkoti..
AP
Aika kohtuutonta päiväkodinjohtajalta. Huonoa johtajuutta. Yhteys hänen esimieheensä.