Mitä lapsuudenperheen joulussa inhoat?
Inhottavinta minulle on jouluaattona jatkuva siivoaminen ja kaupassa käynti, silloin kaiken pitäisi jo olla valmista.
Kommentit (29)
"Voi voi kun en minä nyt parempaa osannut laittaa, voi voi kun on vaan tällaista, voi että kun lahjojakaan en osannut tämän hienompia, ah ja voi toivottavasti teitä ei nyt hirveästi harmita" jne jne jne. Todella "kiva" joulu kun pitää koko ajan yrittää lohduttaa äitiä että ei tässä mitään kummempaa kaivata, kaikki on ihan hyvin, ei harmita vaan on ihan mieluisat lahjat, älä nyt sure... AARGH! Vietän nykyään joulut ihan jossain muualla kuin tuota voivottelua kuuntelemassa ja omaa mieltäni pilaamassa.
[quote author="Mishuka" time="19.11.2013 klo 14:48"]
En ymmärrä miksi aina toivotetaan "rauhaisaa" joulua... Miks sen pitää olla sellasta hymistelyä ja paatosta. Uskonnollisuus ei nyt meidän perheessä ikinä ole ollut osana, mutta mun mielestä voisi mielummin toivottaa vaikka railakasta ja iloista joulua! :) Sehän on juhla!
[/quote]Minulle ainakin juuri se joulun tunnelmallisuus ja rauhallisuus on tärkeää. Toki on paljon iloa ja riemuakin, mutta on myös ihanaa kävellä jouluyön messuun rauhassa, kun lapset ovat jo nukkumassa.
Äiti oli hermostunut ja äreä, vaikka samalla sakilla oltiin kuin arkenakin, eli äiti, isä, veli ja mä. En tajua miksi piti niin hermoilla. Siivota ja riehua miltei iltaan asti naurettavas vajaan 70 neliön kerrostaloluukus... Sit huitaistiin äreänä italiansalaatit suuhun ja äiti yritti virittää jotain tunteellista... ihan yksikseen. Lopuniltaa kukin nökötti jossain nurkassa ja oli pettynyt sukkiin ja pikkuhousuihin. Todella ankeat ja ahdistavat muistot, joita olen sitten kotoa pois muuttamisen jälkeen yrittänyt hyvällä ja huonolla menestyksellä 20 vuotta kaikilla tekosyillä välttää.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 14:41"]Meillä oli aina ihana joulu.
Nykyään kokoonnumme kaikki sisarukset perheineen vanhempiemme luo jouluna, joka vuosi aattona.
[/quote]oikeastiko äitisi teki iloisin mielin valmistelut?! Rispect.
[/quote]
Kyllä :D
Hän tekee edelleen kaiken itse, 70-vuotiaana. Hän haluaa tehdä itse ja let me tell you, kun on veivannut vuosikymmenet jouluruokia, niin ne ovat kyllä aivan täydellisen makoisia aina kaikki. Ja hän ei käytä mitään valmismötköjä, kastikkeet ja kaikki alusta lähtien itsetehtyjä. Ok, äitini on muutenkin superhyvä ruoanlaittaja.
Kyrpiä. Isä, eno, kaks setää, kaks veljeä, yli puol tusinaa miespuolista serkkua... Yleensä paikalla oli kolme naista ja about 15 miestä.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 14:50"]
"Voi voi kun en minä nyt parempaa osannut laittaa, voi voi kun on vaan tällaista, voi että kun lahjojakaan en osannut tämän hienompia, ah ja voi toivottavasti teitä ei nyt hirveästi harmita" jne jne jne. Todella "kiva" joulu kun pitää koko ajan yrittää lohduttaa äitiä että ei tässä mitään kummempaa kaivata, kaikki on ihan hyvin, ei harmita vaan on ihan mieluisat lahjat, älä nyt sure... AARGH! Vietän nykyään joulut ihan jossain muualla kuin tuota voivottelua kuuntelemassa ja omaa mieltäni pilaamassa.
[/quote]
Tätä on ollut munkin lapsuuden joulut ja valitettavan usein on pitänyt aikuisenakin kuulla samaa kun lisksi on tullut valiyus, että; "Saattaa olla viimeinen joulu kun kaikki 4 ollaan koolla..."
Meilläkin siivottiin ja laitettiin kystä kyllä, mutta en muista, että äiti olisi koskaan siitä kauheasti stressannut. Minäkin pidän siivoamisesta ja ruuanlaitosta, ja hinkkaan kaapit yleensä jo tässä loka-marraskuulla. Jouluksi sitten vain tuuletan matot ja teen tavallisen viikkosiivouksen. Laatikotkin tehdään jo hyvissä ajoissa pakkaseen, jouluna tehdään vain kinkku ja rosolli. Minä vietän uskonnollista joulua, käyn kirkossa jne. Joulu on minulle nimenomaan kristillinen juhla.
Lapsuuden jouluista en kaipaa yhtään mitään. Äitini on juoppo ja isäni väkivaltainen. Yritin aina olla superonnellinen jouluna kaikista lahjoista, kun ajattelin, että sitten äiti ei juo ja sitten isä ei hermostu äidin ryyppämiseen ja ala itsekin juoda ja sitten rupeaa nyrkki heilumaan. Vasta paljon myöhemmin oivalsin, että ei se minusta kiinni ollut. Lapsena olin kuitenkin asiasta tosi ahdistunut.
– ajaminen joulunviettopaikkaan lumipyryssä ja kauheassa kiireessä
– äidin ja mummun tappelut: heillä oli tapana padota negatiivisia tunteitaan vuoden ajan ja rähjätä jouluna
– koirien veriset yhteenotot: ne olivat muulloin parhaita kaveruksia, mutta jouluna ne reagoivat ihmisten stressiin
– lipeäkala
– joulusauna (mulle on lapsesta saakka tullut huono olo saunassa)
En ymmärrä miksi aina toivotetaan "rauhaisaa" joulua... Miks sen pitää olla sellasta hymistelyä ja paatosta. Uskonnollisuus ei nyt meidän perheessä ikinä ole ollut osana, mutta mun mielestä voisi mielummin toivottaa vaikka railakasta ja iloista joulua! :) Sehän on juhla!