Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epätasainen määrä lahjoja

Vierailija
19.11.2013 |

Huoh, taas on se joulu, jonka vietämme miehen veljen luona. Tulemme oikein hyvin toimeen, mutta ongelmana on lahjojen määrä. Molemmissa perheissä on kolme lasta ja iät lähellä toisiaan. Veljen perheessä lahjoja jaetaan runsaasti, ei meilläkään toki niissä kitsastella, mutta kun emme jaksaisi niitä raahata joka paikkaan. Meillä on lisäksi siskoni kanssa sopimus, että lahjat toistemme perheille jaetaan henkilökohtaisesti eikä niitä kuljetella paikasta toiseen juuri aatoksi. Näin siis lahjanantaja saa nähdä saajan ilon lahjasta. 

Aattona siis lapseni saavat vain ne lahjat, jotka tuomme mukanamme ja jotka veljen perhe ja anoppi on heille ostanut. Kyseessä on siis yleensä 5-6 lahjaa/lapsi. Veljen lapset saavat sitten 15-20 lahjaa/lapsi. Asia on meille ihan ok, olen selittänyt lapsille, että meillä lahjoja tulee useasta paikasta ja heillä taas kaikki lahjat ovat siinä kerralla.

Mutta tämä ei nyt kelpaa enää veljen perheelle. Heistä on ikävää, että lapsemme joutuvat asiaa kummastelemaan ja nyt meidän pitäisi kuulemma hakea kaikki lahjat etukäteen heille, jotta lapsemme saisivat useamman kerralla. 

Silti eivät esim. tiedä, kuinka paljon lahjoja aikovat hankkia. Onhan se nyt ihan sama, onko lapsillani 5 vai 8 lahjaa, jos heillä joka tapauksessa on se 20 lahjaa. Me emme hanki itse 15 lahjaa lapsillemme emmekä muutenkaan raahaile isoimpia mukanamme vaan jätämme ne suosiolla kotiin kuusen alle odottamaan kivana yllätyksenä, kun palaamme kotiin. Mitä järkeä on raahailla rattikelkkaa tms. ympäri maita ja mantuja? Ei mahdu mitenkään kyytiinkään, pitäisi sitten jättää sinne, kun itse lähdemme kotiin...

Juuri totesin miehelle, ettemme raahaa kuin muutaman paketin omille lapsillemme, kun lisänä tulevat veljen perheen lasten lahjat sekä anopin lahja. Auto on jo täynnä noista sekä yöpymiskamoistamme. Mutta arvaan kyllä, että saamme taas kuulla, miten horjutamme lasten uskoa joulupukkiin, kun kaikki lahjat eivät tulekaan kerralla. 

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoko sinne on mennä? Viettäkää joulu keskenänne.

Vierailija
2/7 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään viedä läheskään kaikkia lahjoja yhteen paikkaan. yleensä vietämme joulun minun vanhempieni luona ja otamme mukaan yleensä kotoa vain muutaman paketin, sillä sisaruksiltani, vanhemmiltani sekä kummeilta tulee usein monta kassillista tavaraa kotiinviemisiksi muutenkin. Vanhempani asuvat 400km päässä ja olemme siellä usein muutaman päivän ennen joulua ja lähdemme joulupäivänä. Ajamme sitten kotiin, auto tyhjäksi, loput lahjat mukaan ja suuntaamme miehen vanhempien luokse (asuvat samalla paikkakunnalla). Siellä avaamme loput lahjat ja annamme vanhempien sekä miehen sisarusten lahjat. mielestämme tämä järjestely on ollut toimiva. Meillä ei myöskään ole mitään suurempaa "joulupukkiagendaa", vaan suurin osa lahjoista tulee "oikeilta ihmisiltä", "joulupukilta" tulee yleensä vain yksi lahja (meiltä vanhemmilta).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä me ei vietetä joulua miehen siskon perheen kanssa. Heille ei millään käy se, että aattona yhdessä ollessa saisi muutaman paketin ja loput myöhemmin. Lapset ei kuulemma voi mitenkään odottaa, lahjat on heillä se joulun tärkein juttu. Minusta myös ihan älytöntä raahata kaikkea edestakaisin...

Vierailija
4/7 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessani me saimme isovanhemien luona vain lahajat isovanhemmilta, kummeilta, vanhempien sisaruksilta tms., ketkä ne lahjat olivat vieneet isovanhemmillemme. Meillä ei koskaan omia lahjoja kuljeteltu edestakaisin. Me tiesimme tämän ja osasimme jo lapsinakin suhtautua siihen, miksi me saimme vain muutaman lahjan ja serkut 20 lahjaa.

Meille se oli aina ok, koska vanhempamme halusivat että oikeasti keskitymme lahjoihin kotona, mikä on mielestäni edelleen tosi hyvä asia.

Tehkää siis kuten itse haluatte!

Vierailija
5/7 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo ole sinun ongelmasi, miehesi voi selittää asian veljelleen ja sinä keskityt johonkin mukavampaan tekemiseen, eikö?

Vierailija
6/7 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme raahaa kaikkia lahjoja mukana, vaikka lapsia on vain yksi. Osa isommista lahjoista jää kotiin ja toisen isovanhemman luona saa lahjoja joulupäivänä. Niin se joulupukki osaa vain viedä lahjoja kolmeen eri paikkaan. Ei ole horjuttanut lapsen uskoa joulupukkiin, lapsi uskoo jos haluaa uskoa.

Vierailija
7/7 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsena serkkupoika sai kuulemma aina enemmän ja kalliimpia lahjoja kun me. Mun vanhempia se harmitti, äiti on jälkikäteen kertonut, mutta itse en edes huomannut koko asiaa, koska iloitsin niistä omista lahjoista. Eli siis miehesi veljelle voisit viedä terveisiä, että tuskin lapset kiinnittää lahjojen määrään huomiota. Ottais vaan ihan rauhassa ja tekisitte kaikki niinkuin haluatte!