Vierailija

Se huono LDL oli 3,6 ja pitäis olla siis alle 3. Hyvä HDL oli 2 ja sen kuuluu olla yli 1,2 eli se on ok. Kokonaiskolesteroli oli 6 ja sen pitäis olla alle 5.

Onko toi nyt tositosi huonolla mallilla?

Olen ihan paniikissa nyt, että miten tätä tulkita oikein? Olen hoikka ja liikunnallinen. En tupakoi ja mulla ei ole kohonnutta verenpainetta. Syön säännöllisesti ja terveellisesti. Tottakai joskus herkuttelenkin, mutta arkipäivän ruokailut mulla on kunnossa. Kananmunaa syön päivittäin. Pitäiskö se jättää siis pois?

Kolesteroli mitattiin ilman mitään paastoa. Olin syönyt aamulla normaalisti munakkaan ja menin testiin. Lisäksi olin lauantaina juonut pari lasia viiniä ja sunnuntaina yhden lasin viiniä illalla. Maanantaiaamuna siis kävin testissä.

Voiko noi vaikuttaa tulokseen?

Sivut

Kommentit (65)

Vierailija

Suomessa viitearvot on liian alhaiset. Muuta Ruotsiin tai Norjaan, niin kolesterolisi on ok.

Ikääsi et kerro, mutta vanhemmiten kolesterolit nousee ja ihan tarkoituksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suomessa viitearvot on liian alhaiset. Muuta Ruotsiin tai Norjaan, niin kolesterolisi on ok.

Ikääsi et kerro, mutta vanhemmiten kolesterolit nousee ja ihan tarkoituksella.

Olen 41vuotias.

Vierailija

Aina kolesterolin hallitsemiseen mainostetaan jotain beceliä. Minne hemmettiin minä semmoistakin laitan, kun en syö juuri koskaan mitään leipää. 

Vierailija

Minulla lähes samat arvot kuin ap sinulla, mutta huono kolesteroli on 4.0. Olen hieman ylipainoinen ja tupakoin. Sukurasitus on kova eli kaikilla toisen vanhemman puolelta on korkeita kolesteroliarvoja jne.

Voit yrittää ruokavaliolla alentaa tuota huonoa kolesterolia ja sittenhän on statiinimahdollisuus eli lääkkeillä hilata sitä alaspäin. Jos on perinnöllistä niin voi olla ettei sitä itse saa alle 3.0 varsinkin kun ikää tulee lisää.

Vierailija

Minulla huonoa kolesterolia nostivat levitteet leivällä ja sipsit/raksut.

Nämä kun jätin kokonaan pois niin huono kolesteroli parani vuodessa 1,5 pykälää, ilman muita muutoksia syömisiin tai liikkumiseen.

Vierailija

Sukurasitus on merkittävin tekijä, eli onko vanhemmilla sepelvaltimotautia ratkaisee.

Ravinnosta saatava kolesteroli ei yleensä nosta veren kolesterolia, paitsi suomalaisilla on yleinen geenipoikkeama, joka taas nostaa.

Ja nuo "korkea kolesteroli vain pienentää kuolleisuutta" -jeesustelut voi unohtaa kättelyssä.

Vierailija

Olet ihan kunnossa. Poikkeamat viitearvoista on aika pienet.
Suomen viitearvot ovat kyllä vedetty aika alas.
T. Labhoitaja, jolla samat arvot kuin sinulla, enkä ole huolissani.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla huonoa kolesterolia nostivat levitteet leivällä ja sipsit/raksut.

Nämä kun jätin kokonaan pois niin huono kolesteroli parani vuodessa 1,5 pykälää, ilman muita muutoksia syömisiin tai liikkumiseen.

Syön tositosi harvoin leipää. Viikonloppuna aamulla. En muuten. Enkä sipsejä. 

Vierailija

HDL:n korkeat arvot kompensoi LDL:n hieman koholla olevia arvoja. Triglyseridit ovat reaktiivisempia, eli niihin arvoihin voi vaikuttaa paastottomuus/viime päivien ravitsemus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aina kolesterolin hallitsemiseen mainostetaan jotain beceliä. Minne hemmettiin minä semmoistakin laitan, kun en syö juuri koskaan mitään leipää. 

Beceliä et tarvitse yhtään mihinkään.

Vierailija

No jos nyt koviabrasvoja sais luobtevasti vähennettyä hyvistä tinkimättä niin paranishan ne siitä, lihaakin voi korvata kalalla tai kasviksilla. Jos siis haluaa, kukaan ei pakota.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi söit ennen verikokeeseen menoa?

Taisin tuossa jo sanoakin, mutta kahden pienen munan munakkaan ja lisäks siinä oli kalkkunaleike sekä jotain kasviksia. Sit vielä kahvin kans kymmenen cashewpähkinää. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
HDL:n korkeat arvot kompensoi LDL:n hieman koholla olevia arvoja. Triglyseridit ovat reaktiivisempia, eli niihin arvoihin voi vaikuttaa paastottomuus/viime päivien ravitsemus.

Viikonloppuna mies teki jonkun pihvin ja kermaperunoita. Varmaan oli käyttänyt rasvaa, koska sillä on tapana. Sunnuntaina oltiin juhlissa enkä tiedä tietenkään miten paljon oli mitäkin rasvaa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No jos nyt koviabrasvoja sais luobtevasti vähennettyä hyvistä tinkimättä niin paranishan ne siitä, lihaakin voi korvata kalalla tai kasviksilla. Jos siis haluaa, kukaan ei pakota.

Miksi "kovia" rasvoja ja lihaa pitäisi vähentää? Parasta ravintoa ihmiselle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Viikonloppuna mies teki jonkun pihvin ja kermaperunoita. Varmaan oli käyttänyt rasvaa, koska sillä on tapana. Sunnuntaina oltiin juhlissa enkä tiedä tietenkään miten paljon oli mitäkin rasvaa. 

Kiinnitä huomio ennemminkin sokeriin kuin luonnolliseen rasvaan.  Teolliset keinorasvat ja siemenöljyt on toki huonoja ja niitä pitääkin välttää.

Vierailija

Mieti sukuasi? Onko siellä nuorena sydänkuolemia vai elävätkö kaikki yli 90-vuotiaiksi terveinä kuin pukit. Siitä voit haarukoida omia riskejäsi. Jos poltat tupakkaa, olet joka tapauksessa isossa sydäntautiriskissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mieti sukuasi? Onko siellä nuorena sydänkuolemia vai elävätkö kaikki yli 90-vuotiaiksi terveinä kuin pukit. Siitä voit haarukoida omia riskejäsi. Jos poltat tupakkaa, olet joka tapauksessa isossa sydäntautiriskissä.

Kerroin jo aloituksessa, että en tupakoi. En ole koskaan tupakoinut enkä tule ikinä aloittamaankaan.

Suvussani on pitkäikäisiä ihmisiä kyllä enkä tiedä, että olisi mitään kolesteroliongelmaa. Äidin puolella ollut jotain aortan repeytymää kuolinsyynä, mutta se ei taida liittyä kyllä kolesteroliin. Eikä nekään nuorena ole kuolleet. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi söit ennen verikokeeseen menoa?

Eikun ai miksi söin. Söin siksi, koska työterveyshoitaja sanoi, että saa syödä normaalisti eikä tarvi paastota.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat