Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuosia jatkunut vesinuha ja yöllinen/aamuinen aivastelu (ei korona)

Vierailija
04.09.2020 |

Samaa ongelmaa ollut varmaan 20 vuotta, aina nenä vähän vuotaa, kutiaa, aivastuttaa ja niiskututtaa. Tavallaan siihen on sopeutunut, mutta toisaalta tympii herätä aamuyöstä aivastelemaan, vaikka sen jälkeen saisi untakin. Joku vasomotorinen ongelma, allergiatesteissä käynyt ongelman alussa selvittelyissä ja ainakin silloin negatiiviset. Ja ongelma jatkuu tismalleen samanlaisena ympäri vuoden.

Onko joku saanut apua tällaiseen vaivaan? Kortisonisuihketta olen kokeillut muutamaankin kertaan pidempiä jaksoja kerrallaan, ei apua. Sarvikuonolla huuhtelusta ei apua. Homealtistusta epäilty pitkäaikaisessa työpisteessä (vaikka ongelma oli alkanut jo ennen sitä), työpiste vaihtunut, ei apua.

Ok, ongelma ei ole suurensuuri joten ymmärrän ettei lääkäritkään ota tätä kovin vakavasti, enkä edes haluaisi mennä tästä enää lääkärille, mutta kyllä tämä toisaalta elämänlaatuunkin vaikuttaa. Hemmetti.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä jos se homealtistus on kotona?

Vierailija
2/13 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne allergiatestit näytä kaikkea. Itse olen ihan selvästi allerginen kissoille, mutta testissä ei näy mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona voi olla myös jokin tekstiili tai huonekalu, joka tuita aiheuttaa. Pölyinen sohva tai matto tai verhot esimerkiksi. Tai missä kunnossa ovat peittosi ja tyynysi?

Vierailija
4/13 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo vasomotorinen nuha on, itse olen kärsinyt tästä lapsesta asti. Liittyy siihen että nenä on "yleisherkkä" kaikelle ilman varsinnaista allergiaa millenkään. Esim. lämpötilan vaihtelut, pienikin pöly, kaikki tekee reaktion joka kestää 1-3 tuntia ja jossa nokka vuotaa solkenaan ja aivastuttaa. 

Onhan tuohon hoitoja toki. JOillain auttaa nuo kortisonisuihkeet, toisilla antihistamiini. Tärkeisiin tilanteisiin ongelman saa kuriin Otrivin Compilla, mutta sitähän ei saa jatkuvasti käyttää vaan max 7 päivää peräkkäin. Lääkärit voi määrätä myös ipratropiumia vaivaan tai pseudoefedriiniä sisältävää lääkettä (supistaa nenän limakalvoja). Itselleni pseudoefedriini vaan aiheutti ylikierroksilla olevan maanisen ja levottoman olon, Ipratropium esti lähinnä turvotuksen tunnetta mutta kyllä se nenä vuoti yhtä lailla kuin ennenkin. 

Itse olen vaan tottunut elämään vaivanii kanssa ja käyttämään Otrivinia silloin kun ei sovi niiskutella esim. työpalaverit.

Vierailija
5/13 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös aamuisin. Tosin kahvi ja alkoholi myös aiheuttaa tällaisia puuskia. Ärsyttävää. Perhe jo tottunut siihen kauheaan aamu-aivasteluun.

Vierailija
6/13 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese useammin lakanat. Tyyny ainakin pari kertaa vuodessa.

Vierailija
7/13 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös aamuisin. Tosin kahvi ja alkoholi myös aiheuttaa tällaisia puuskia. Ärsyttävää. Perhe jo tottunut siihen kauheaan aamu-aivasteluun.

Joo lähes kaikilla vasomotorikoilla aamut on ongelma, liittyy kehon lämpötilan muutokseen herättäessä. Vasomotorinen "kohtaus" tavallisesti kestää 1-3 tuntia ärsykkeen jälkeen joten vaikka se lämpötilan muutos olikin vain hetki herätessä ja sängystä noustessa, niin oireet kestää pidempään.

Vierailija
8/13 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vastaava ja löytyi polyyppeja poskionteloista. Näkyivät vasta TT-kuvassa. Leikkauksella hävisivät kaikki nuhaoireet ja jatkuvat aivastelut.

Veikkaan että sulla on sama homma ja tuohon eivät mitkään histamiinit auta.

Vierailija
9/13 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa kerhoon. Kuten isäni sanoi, tämä ei ole sairaus, tämä on ominaisuus.

T: ei päivääkään ilman nenäliinaa

Vierailija
10/13 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sänky ja patjat kannattee vaihtaa. Verhoja pestä. Huono sisäilma.

Vierailija
11/13 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli aivastelet kun olet ollut pitkään kotona, ja oma epäilysi on homealtistus TÖISSÄ?! Olisikohan se tutkimus tehtävä ihan siellä omassa kodissa. Milloin olet viimeeksi vaihtanut patjat? Tai edes pessyt ne? Peitot ja tyynyt? Nekin voivat olla homeessa. Aivasteletko, jos olet vaikka viikon jossain reissussa niin sielläkin aamuöisin? Jos et, niin veikkaisin, että ongelma on sängyssä tai makkarin ilmassa. 

Vierailija
12/13 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Kuten sanoin, ongelma on kestänyt muutaman vuosikymmenen, jona aikana on ehditty työpaikan lisäksi vaihtaa sekä kotia että patjoja, ongelma ei poistu myöskään lomilla poissa kotoa. Peitot, tyynyt ja petivaatteet pesen säännöllisesti ilman että olisi itse asiassa tullut edes mieleen, että ongelma voisi johtua niistä. Lemmikkejä ei ole, siivoan usein, kotona ei erityisemmin pölyä kerääviä esineitä. Sanoisin, että omilla toimillani olen vuosien varrella tehnyt sen mitä olen voinut. :/ Alkoholi muuten tosiaan myös pahentaa, yhdenkin annoksen jälkeen alkaa lähes tunnin alituinen aivastelu joten sanomatta selvää että sen käyttö on jäänyt aivan minimiin... Kahvin voisin jättää pois, sitäkään en ole ajatellut/huomannut yhteyttä, mielelläni kokeilen!

Kiitos vertaistuesta ja lääkevinkeistä. Ehkä vuosien jälkeen taas varaan aikaa lääkärille ja koitan saada ottamaan vakavasti eikä vain kirjoittamaan kortisonisuihketta...

Vierailija
13/13 |
06.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut myös niin kauan kuin muistan.

Jonkun verran auttoi kun hankin kotiin ilmanpuhdistuskoneen ja kuivausrummun. Ja talvella käytän myös ilmankostutinta. Näillä keinoilla on pahimmat oireet hävinneet, mutta jonkinlainen ”perusnuha” on silti lähes päivästä toisee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme