Vierailija

Monesti sanotaan, että pieni asunto ei haittaa, koska liikunta hoidetaan ulkona. Mutta jos asunto on noin pieni, pitääkö koiran kanssa ulkoilla koko päivä?

• ylös 3
  • alas 5

Sivut

Kommentit (33)

No ei koko päivää, kunhan lenkität riittävästi ja viet vaikka koirapuistoon juoksemaan. Meitä asui vuoden verran yksiössä (25 neliöö) minä, mies, kissa ja kaksi koiraa. Siis 15- ja 30-kiloset, ei mitään sylikoiria. Hyvin pärjättiin :)

Kuka ylipäätään haluaa ottaa yksiöön koiran, haluaisiko koira kerrostaloon..ei hyvää päivää!

• ylös 7
  • alas 37
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

No ei koko päivää, kunhan lenkität riittävästi ja viet vaikka koirapuistoon juoksemaan. Meitä asui vuoden verran yksiössä (25 neliöö) minä, mies, kissa ja kaksi koiraa. Siis 15- ja 30-kiloset, ei mitään sylikoiria. Hyvin pärjättiin :)

Niin, sinä varmaan pärjäsit. Koirat kun ei osaa puhua niin ei pystyneet kertomaan, että olisivat mieluummin olleet jossain muualla. Minä en ottaisi yhtäkään koiraa tuon kokoiseen kämppään, enkä mitään muutakaan hamsteria isompaa.

• ylös 11
  • alas 15

Minusta koirat eivät kuulu kerrostaloon. Mutta jos nyt välttämättä täytyy saada jonkinlainen elukka sinne yksiöön, niin sellainen vähän rottaa suurempi koira, perhoskoira tai vast. Senkin terävä haukku kyllä kuuluu naapuriin ja rassaa yhtä paljon kuin kumea rottweilerin haukkukin.

• ylös 5
  • alas 24
Vierailija
Vierailija

Niin, sinä varmaan pärjäsit. Koirat kun ei osaa puhua niin ei pystyneet kertomaan, että olisivat mieluummin olleet jossain muualla. Minä en ottaisi yhtäkään koiraa tuon kokoiseen kämppään, enkä mitään muutakaan hamsteria isompaa.

Eli minun olisi pitänyt antaa rakkaat lemmikkini pois kun olosuhteiden pakosta asuimme vuoden yksiössä? Kyllä kerrostalossakin voi koiraa pitää, kuten sanottu, riittävä liikunta ja virikkeet myös sisällä pitää muistaa.

• ylös 41
  • alas 1
Vierailija

Mutta jos asunto on noin pieni, pitääkö koiran kanssa ulkoilla koko päivä?

Pitäähän sen koiran kanssa joka tapauksessa ulkoilla joka päivä, riippumatta asuuko 27 vai 270 neliön asunnossa.

• ylös 37
  • alas 3

Koira tarvitsee liikuntansa, oli kämppä minkä kokoinen hyvänsä. Kun koira on saanut riittävästi liikuntaa ja tekemistä, se vahtii reviiriä, järsii puruluita tai nukkuu, ja näitä tehdessään suurinkaan koira ei vie kahta neliömetriä enempää. Silloin kun koira lepää, ei se tarvitse ihme tilaa, kunhan mahtuu olemaan halutessaan mukavan väljästi sekä ihminen että koira. Miksi koira tarvitsisi nukkumiseen ison huoneiston? Mökin koosta riippumattahan ne aina haluaa hengata samassa huoneessa ihmisen kanssa, joten jos olohuone on 15 neliötä niin koira hengaa 15 neliön tilassa. Kaupunkikoiria suurempana hyvinvointiongelmana näkisin maaseudulla yleisen käytännön, että koiraa ei muka tarvitse lenkittää kun asuuhan se omakotitalossa ja saa mennä pihalle.

Meillä staffi 49 neliön kaksiossa, koira käyttää 49 neliöstä ehkä yhteensä kolmeakymmentä. Hyvin mahdutaan, suurimman osan sisälläoloajastaan staffi on parkissa yhdessä päädyssä kolmen hengen sohvaa. Se harrastaa joka tapauksessa liikuntansa ulkona ja mahtuu leikkimään leluillaan keittiössä. Lenkkejä ja harrastuksia 2-3 tuntia päivässä, lisäksi lelut joilla saa itse temuta sen minkä huvittaa.

Jos asuisin yksiössä ja päättäisin ottaa koiran, hankkisin chihuahuan tai vastaavan niin pienen, että se mahtuu vaikka juoksentelemaan yksiössä jos huvittaa, ja jonka pienille jaloille jo tunti reippailua ihmisen tahdissa lenkkipoluilla ja metsässä on sopiva lenkki. Pienille jaloille se 27 neliön yksiön päästä päähänkin on ihan eri matka kuin pidemmille.

• ylös 27
  • alas 2

Kannattaa käydä aasian maissa vierailemassa jos 27 neliö tuntuu pieneltä. Siellä asuu koko perhe ton kokosessa asunnossa lisänä karvaturreja! Hyvin on pärjätty! Jos koira saa rakastavan kodin ja omistajan sydän on kultaa, ei neliöt sitä merkkaa. Kumma juttu että täällä Suomessa aina kauhistellaan turhia asioita.

Itse asun Helsingin keskustassa ja munkin naapurilla on yksiössä 2 tanskandogia. Käy kuitenkin ulkona niiden kanssa.

• ylös 12
  • alas 2
Vierailija
Vierailija

Mutta jos asunto on noin pieni, pitääkö koiran kanssa ulkoilla koko päivä?

Pitäähän sen koiran kanssa joka tapauksessa ulkoilla joka päivä, riippumatta asuuko 27 vai 270 neliön asunnossa.

Joka päivä ja koko päivä ovatkin kaksi eri asiaa.

• ylös 15
  • alas 1

Hyvin harva koira saa liikuntaa sisätiloissa, joten sinällään voi mielestäni hyvin ottaa. Tietysti rotua kannattaa miettiä, osa kun on selkeästi ulkokoiria tai reviirin vahtaaminen voi aiheuttaa kerrostalossa ongelmia. Mielestäni koiran koko kuitenkin on pitkälti ihmisen mukavuuskysymys - tosin sen verran koiralla täytyy vapaatatilaa olla, että mahtuu olemaan missä asennossa tahansa retkottamaan ja vähän telmimäänkin. Vanhempieni iso labradori oli täällä 48 neliön kaksiossani kylässä viikonloppuna, ja aika rohjake se näihin tiloihin on. Haukku kaikuu kumeana ja rapussakin on aika kiusallista liikkua, kun sitä ei saa syliin nostettua ihmisten tieltä. Itselläni siis 5kg pikkukoira, ja elämä sen kanssa vähän toista. Koira itse kuitenkin varmaan olisi yhtä onnellinen täällä kuin vanhempieni omakotitalossa, sisätiloissa se oikeastaan lepäilee vaan. Mutta kyllä se koko näin ihmisnäkökulmasta vaikuttaa, mutta kaikkeenhan sitä tottuisi.

Eläinsuojelulain, jos se ei ole muuttunut, mukaan koiralle pitää ulkotarhan koko olla vähintään 10 neliötä. Sellainen nyrkkisääntö pätenee myös sisätiloihin. Minä olen asunut saksanpaimenkoiran ja sen pennun kanssa vuoden verran 36 neliön yksiössä. En ymmärrä, miksi tarvittaisiin enempää tilaa, jos on sinkku ja koiria ei ole paria enempää. 3 tuntia ulkoilua ja puoli tuntia tottista päivässä, niin koirat makaili sisällä tai järsi luita. Ei kuulunu päivisin inahdustakaan, kun naapureilta kyselin. Mitä nyt alussa postinkantajan haukkuivat, kunnes tottuivat luukun kolinaankin, kun opetin niitä noutamaan lehdet ja postin keittiöön.

• ylös 10
  • alas 1

Asunto on pääasiassa nukkumis- ja syömispaikka, ei koira tarvitse asunnossa paljon tilaa jos sitä ulkoilutetaan ja aktivoidaan muuten tarpeeksi. Ei isossakaan asunnossa voi jättää lenkitystä ja aktivointia vähemmälle sillä perusteella, että koiralla on enemmän tilaa liikkua sisällä. Ehkä se pieni kämpää myös motivoi enemmän puuhaamaan koiran kanssa ulkona!

• ylös 18
  • alas 0
Vierailija

Kerrostaloon pitäisi saada eläimien pito kielto kokonaan.

Suomalaisista noin kolmasosa asuu kerrostalossa. Näillä ihmisilläkö ei saisi olla lemmikkejä? Juntti.

• ylös 25
  • alas 1

Näitä juttuja ei kannattaisi täältä lukea.. tulee vain paha mieli. Olkaa vaan sitä mieltä että lemmikkejä ei saa pitää ja että lemmikille täytyy uhrata koko elämänsä kuten jollekkin uskonnolle ja käyttää kaikki vapaa-aikansa sen kanssa ulkoilemiseen.. fanaatikot prkl. Ettekö kehtaa näyttää naamaanne, vai ettekö ole katu-uskottavia jos ette nouki koiranne kakkoja tienvarsilta ja lenkkeile se kanssa fanaattisesti yli kolme tuntia päivässä? Siihenhän kuluu kaikki vapaa-aika!! Eihän tuossa ole mitään järkeä. Itse siis omistan koiran enkä nouki sen paskoja enkä ulkoituta sitä yli kolmea tuntia päivässä ja en häpeä myöntää sitä koska en ole mikään hullu. Enkä myöskään kiduta koiraani ja se saa syödäkseen sekä yhden pitkän lenkin päivässä. Ette saa siis koiraani minulta pois, fanaatikot.

En ottaisi, täytyy vähän ajatella koiraakin..sehän olisi siellä aina tiellä.

Joku pikkiriikkinen ehkä mutta joku saksanpaimenkoira tms on ihan älytön hankinta kerrostaloon.

Meillä on kaksi sylikoiraa ja ovat lähinnä asunnon alakerrassa. Asunto on 78 neliötä, joten koirat ovat 39 neliön tilassa. Ihan hyvin riittää, en tosin ottaisi mitään isoja koiria tähän tilaan. kolmas pikkukoira menisi hyvin :)

Enkä lenkitä koko päivää, 1-2 tuntia päivässä jaettuna kolmeen kertaan. Kesäälä ollaan kyllä koko päivä pihalla.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.