Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meillä syödään joka arkipäivä eineksiä

Vierailija
31.08.2020 |

Vain viikonloppuisin tehdään itse ruokaa. Mitä
ajattelet?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ihmettelen miksi et halua tarjota edes lapsille kunnollista ruokaa? Ei ihme että nykyään ollaan niin huonokuntoisia ja väsyneitä, monet lapset ja teinitkin reippaasti ylipainoisia. Miten ihmeessä lapset voisivat oppia syömään normaalisti ja monipuolisesti ja tekemään itse ruokaa kun alusta asti vedetään vaan eineksiä ja roskaruokaa? Nykyään on lapsilla ja nuorilla todella paljon keskittymis- ja käyttäytymishäiriöitä, liekö jotain tekemistä huonolaatuisen ravinnon kanssa?

Aika moni eines on monipuolisempi kuin joku makaronivoittoinen höttö jota pidetään oikeana ruokana vain siksi että se on tehty kotona.

No voihan sitä tehdä muutakin kuin makaroonihöttöä? Kalakeitto, jauhelihakeitto, tomaattikeittoa, lihakeitto, kaalilaatikko, paistettua broilerin fileetä ja wokkikasviksia, kasvosgratiinia ja paahtopaistia, lihapullia ja perunamuusia, onhan noita vaikka mitä! Kasviksia voi paahtaa uunissa, höyryttää, gratinoida, wokata jne ja niiden kanssa lihaa erilaista, munakasta, uunilohta ja hasselbackan perunoita, paistettua kuhaa ja tilliperunoita etc.

Kotiruokaa voi tehdä satoja eri vaihtoehtoa. Makarooniruoat ei todellakaan ole mikään syy ostaa eineksiä.

Oletko laskenut paljonko metatyötunteja olet tuhlannut elämässäsi pohtimaan joka helkkarin päivälle että mitäs tänään syötäisiin ja sitten vielä teet kauppalistan että mitä kaikkea tarvitseekaan näihin ruokalajeihin ostaa? Itse teen ehkä kahta erilaista ruokaa kotona, muuten take away, ravintolat ja einekset. En jaksa käyttää aikaa sen ruuan miettimiseen. Se mitä joskus teen kelpaa miehelle ja jos ei kelpaisi saisi hankkia ruokansa itse. Luojan kiitos ei ole lapsia erehtynyt hankkimaan. Elämä olis tästäkin syystä yhtä piikahelvettiä.

Ymmärrän tietysti että jotku harrastaa näitä ruoanlaittoa ja siivousta ja nauttii siitä, ei vaan ole oma juttu.

Eri

Ei sua kukaan pakota elämään elämää mitä et halua.

Minä taas nautin kodin laitosta, ruoanlaitosta, leipomisesta ja lapsiperhe-elämästä. Haluan syödä hyvää ruokaa ja olla myös taloudellinen. Siksi teen mielelläni ruoat alusta asti itse, koska saan silloin parempaa ruokaa kuin eineksistä. Noutoruoka on usein myös lihottavaa, niitä syömme vain lauantaisin tai perjantaisin.

Mutta siis puhukaa asioista rehellisesti; ihminen väittää ettei ole aikaa laittaa ruokaa mutta samaan aikaan viettää somessa aikaa. Kyse ei ole siis kiireestä vaan omista ajankäytön valinnoista.

Vierailija
62/67 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en vaan tajua. Mulla meni oikeesti eilen alle 20 minuuttia kun tein ison keiton. Kasvikset silpuksi, sipulin kuullotus, vettä ja mausteet ja soppa kiehumaan. Lopuksi sekaan pelmenit ja avot, iso ruoka koko porukalle. Samalla katselin Netflixiä.

Teitkö sä ite pelmenit vai käytitkö valmiita? Jos käytit valmiita niin nehän oli eineksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en vaan tajua. Mulla meni oikeesti eilen alle 20 minuuttia kun tein ison keiton. Kasvikset silpuksi, sipulin kuullotus, vettä ja mausteet ja soppa kiehumaan. Lopuksi sekaan pelmenit ja avot, iso ruoka koko porukalle. Samalla katselin Netflixiä.

Totta, tuollaista mekin tehdään viikonloppuisin.

Ap

No miksi ei tekisi sitten kerralla enemmän, että riittäisi viikollekin? Jos ei muuten nappaa, niin säästäisitte ainakin ihan mielettömästi rahaa.

Kyllä täällä ollaan ajamassa innokkaasti naisia keittiöön.

Aloittaja ei ole kertonut sukupuoltaan. Hän ei ole myöskään kertonut, keitä muita perheeseen kuuluu, esim. onko toista aikuista. Kyllähän se aikuisen elämään se ruoanlaitto vaan kuuluu, varsinkin jos perheessä on lapsia. Sama se mikä sukupuoli sielä häärää ja ideaalitilanteessa tietenkin tehdään ruokaa porukalla.

Miehet eivät ruoski toisiaan einesten käytön takia. Ikinä. Ottakaa oppia.

En tiedä mitä tuolla tarkoitat, mutta olen mies, enkä suostu syömään einesmoskaa.

Aikanaan tehtiin vaimon ja lasten kanssa yhdessä ruokaa, eikä aikaa mennyt yhtään enempää kuin jos olisi käyttänyt eineksiä, ainakaan keskimäärin. Toki joidenkin ruokien kanssa menee myös aikaa, tosin usein liittyy hauduttamiseen, uunissa oloon jne, joten sinä aikana voi tehdä paljon muuta.

Vaimon kuoltua, jäin yksinhuoltajaksi ja jatkoin perinnettä. Yritin joitakin kertoja eineksiä, mutta se ei vain kelvannut kenellekään jälkeen jääneelle. Tässä yhteydessä opin tekemään ruokaa isompina annoksina, eli kastikkeen voi tehdä isona ja osan säilyttää jääkaapissa tai pakasteessa, sama pätee keittoihin. Pastaa, riisiä, perunaa yms ei kannata pakastaa tai säilyttää pidempään, ne menevät huonoksi ja maistuvat einesmoskalta säilytyksen jälkeen. On helppoa ja nopeaa keittää pasta tai perunat, kun kastike löytyy valmiina, menee vain 10-15 minuuttia ja ruoka on valmis, myös perunasta, jos osaa pilkkoa oikeaan kokoon.

Yksinhuoltajana tosiaan aikaa oli hiukan vähemmän ja siksi oli hyvä löytää keinoja selviytyä vähemmässä ajassa, ainakin ajoittain. Ajan myötä lapset alkoivat myös itsenäisesti toimimaan ja tekivät joskus valmiin ruoan kun tiesivät että olen tulossa myöhässä töistä tai olin työmatkalla, jolloin joutuivat tulemaan toimeen keskenään.

Viime kesänä kävin poikani luona ja hän tarjosi ruokaa "minun" reseptin mukaan, ylpeilläkseen taidoillaan. Huvittavinta tässä oli se, että ko ruoka maistui paremmalta hänen tekemänään. Ilmeisesti hänen makuaistinsa on hyvin kehittynyt, koska kykeni maustamaan ruoan niin tasapainoiseksi.

Me molemmat miehet emme ymmärrä, miehiä emmekä naisia, jotka syövät einesmoskaa pääasiallisesti.

Vierailija
64/67 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ihmettelen miksi et halua tarjota edes lapsille kunnollista ruokaa? Ei ihme että nykyään ollaan niin huonokuntoisia ja väsyneitä, monet lapset ja teinitkin reippaasti ylipainoisia. Miten ihmeessä lapset voisivat oppia syömään normaalisti ja monipuolisesti ja tekemään itse ruokaa kun alusta asti vedetään vaan eineksiä ja roskaruokaa? Nykyään on lapsilla ja nuorilla todella paljon keskittymis- ja käyttäytymishäiriöitä, liekö jotain tekemistä huonolaatuisen ravinnon kanssa?

Aika moni eines on monipuolisempi kuin joku makaronivoittoinen höttö jota pidetään oikeana ruokana vain siksi että se on tehty kotona.

No voihan sitä tehdä muutakin kuin makaroonihöttöä? Kalakeitto, jauhelihakeitto, tomaattikeittoa, lihakeitto, kaalilaatikko, paistettua broilerin fileetä ja wokkikasviksia, kasvosgratiinia ja paahtopaistia, lihapullia ja perunamuusia, onhan noita vaikka mitä! Kasviksia voi paahtaa uunissa, höyryttää, gratinoida, wokata jne ja niiden kanssa lihaa erilaista, munakasta, uunilohta ja hasselbackan perunoita, paistettua kuhaa ja tilliperunoita etc.

Kotiruokaa voi tehdä satoja eri vaihtoehtoa. Makarooniruoat ei todellakaan ole mikään syy ostaa eineksiä.

Oletko laskenut paljonko metatyötunteja olet tuhlannut elämässäsi pohtimaan joka helkkarin päivälle että mitäs tänään syötäisiin ja sitten vielä teet kauppalistan että mitä kaikkea tarvitseekaan näihin ruokalajeihin ostaa? Itse teen ehkä kahta erilaista ruokaa kotona, muuten take away, ravintolat ja einekset. En jaksa käyttää aikaa sen ruuan miettimiseen. Se mitä joskus teen kelpaa miehelle ja jos ei kelpaisi saisi hankkia ruokansa itse. Luojan kiitos ei ole lapsia erehtynyt hankkimaan. Elämä olis tästäkin syystä yhtä piikahelvettiä.

Ymmärrän tietysti että jotku harrastaa näitä ruoanlaittoa ja siivousta ja nauttii siitä, ei vaan ole oma juttu.

Eri

Se ero on varmaan just siinä, että jos on tapana laittaa ruokaa, yleensä toi metatyö sujuu aika vaivattomasti. Mä vähän mietin että mitä tekis mieli, ja heti tulee päähän useita vaihtoehtoja, joihin ei tartte reseptejä katsella vaan tulee selkäytimestä ja käy nopeasti. Eli ei se niin vaivalloista ole, jos on rutiini hommaan.

Vierailija
65/67 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitkö sä ite pelmenit vai käytitkö valmiita? Jos käytit valmiita niin nehän oli eineksiä.

No nää oli itse asiassa itse pakkaseen tehtyjä aiemmin, mutta voisin kyllä käyttää myös puolivalmisteina. Kutsuisin kuitenkin tuota tapahtumaa ruoanlaitoksi vs. valmisateria mikroon.

Vierailija
66/67 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötte eineksiä raakana?

Vierailija
67/67 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Se ero on varmaan just siinä, että jos on tapana laittaa ruokaa, yleensä toi metatyö sujuu aika vaivattomasti. Mä vähän mietin että mitä tekis mieli, ja heti tulee päähän useita vaihtoehtoja, joihin ei tartte reseptejä katsella vaan tulee selkäytimestä ja käy nopeasti. Eli ei se niin vaivalloista ole, jos on rutiini hommaan.

Sitten jos kotona on vielä normikamat, eikä kaapit aina tyhjinä, aina pystyy tekemään jotain ruokaa. Jos on esimerkiksi edes pastaa, perunoita, porkkanoita ja vaikka sipulia, jotain muita kasviksia (parsakaali, paprika tmv) ja riisiä, soijaa, mausteita, joku proteiininlähde (papuja, linssejä, tofukin säilyy pitkään, tai vaikka lihaa pakkasessa) niin noista saa jo vaikka kuinka monta variaatiota aikaiseksi pastasta wokkiin ja soppaan. Jos kaapit ammottavat aina tyhjyyttään tai sieltä löytyy vaan nuudelipaketteja, kyllä se ruokien miettiminen on hankalaa, kun pitää aina aloittaa ihan alusta.