Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Flunssa, kuumetta ei enää, koska juoksulenkille?

Vierailija
25.09.2013 |

Mietin tässä harmissani, että hyvin alkanut juoksuharrastus tyssäsi kuin seinään viikko sitten, kun ensin tuli kamala kurkkukipu ja sen jälkeen kuume ja nuha. Monta päivää on ollut olo että on sellainen "tuskan hiki" ja väsyttää vaikka olen nukkunut tuntimääräisesti tarpeeksi ja heräilemättä. 

Koska sitä uskaltaa mennä taas? 

Pääsin jo sellaiseen rytmiin, että kävelin ensin 5min reippaasti, sitten juoksin 20-25min ja sitten kävelin vielä 10-15min. Tällainen tuntui sopivan minulle näin alkuun. Aloitin ihan pohjalta ja ylipainoa on niin että BMI on 28. 

Pitääkö nuhan olla kokonaan pois ja yskittää ei saisi enää? Anteeksi tyhmiä kysymyksiä varmaan jonkun mielestä mutta en halua vetää itseäni piippuunkaan niin että olen keuhkokuumeessa sairaalassa.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepää flunssa kunnolla ohitse, kipeänä urheilusta voi pahimmillaan saada vaikka sydänlihastulehduksen.

Sinuna odottaisin, kunnes yleisvointi on selkeästi normaali, ei enää "jyrän alle jäänyt". Ja nuha ja yskä liki poissa.

Kun lähdet lenkille, ota eka lenkki iisisti. Seuraa vointiasi, ja jos sinulla on olemassa sykemittari, sitä kannattaa käyttää, ja katsoa, että syke pysyy maltillisena eli alle 160:n.

Kipeänä urheilemisesta ei ole edes vastaavaa hyötyä, se ei kohota kuntoa, vaan rasittaa elimistöä.

Vierailija
2/2 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä musta voi mennä lenkille, jos on vähän yskää tai nuhaa. On kuitenkin eri asia, että tunnet selvästi itsesi kipeäksi, väsyttää ja on tukkoinen olo kuin että olet ollut kipeä ja nuhaa on vielä vähän jäljellä ja yskittääkin voi mutta olo on muuten jo virkeä.

Mutta tosiaan ei kannata aloittaa liian rajusti ja myöskään kipeänä kuntoilusta ei ole hyötyä, kuntosi ei kasva ja hidastaa tervehtymistä. Kyllä ainakin itse tunnen, olenko kipeä vai en.

Kannattaa muistaa myös se, että kuntoa luodaan pitemmällä aikavälillä. Jos siis olet viikon kipeänä niin ei se hankittu kunto putoa viikon aikana nollille. Jos sinulla on hankittu tietty juoksukunto niin vasta parin viikon jälkeen harjoittelemattomuus alkaa vaikuttaa lenkkeilykuntoon. Toisaalta - kunto myös nousee lenkkeillen ihan parissa viikossa kun jatkaa harrastusta. Älä aseta rimaa liian korkealle itsellesi mitä lenkkeilyyn tulee vaan flunssan jälkeen kun lähdet liikkeelle, etene tunnustellen ja ennemmin yritä saada lenkkeilykertoja kalenteriin kuin että mietit kovasti tavoitteitasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän