Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiireiseen aamuun mukava aamupala. Ohje

Vierailija
01.09.2013 |

Nämä voi tehdä etukäteen ja valmiit säilöä jääkaapissa kannellisessa astiassa. Aamulla vain mikroon. Säilyvät jääkaapissa monta pv.

Gluteeniton ruoka!

Munamuffinit

Vatkaa 12 munaa sekaisin, mausta suolalla , pippurilla jne.

Laita muffinivuokaan paperikupit, suihkuta öljyllä tai voitele pelkkä muffin pannu, silloin vuokia ei tarvita.

Laita vuokiin pieninä palasina kypsää pekonia, kinkkua, paprikaa, sieniä tai mitä itse haluat.

Kaada munaseos päälle, jätä pikkasen kohoamisvaraa.

Uuniin 170 c ja n. 18-20 min, kunnes keskusta on hyytynyt, kokeile hammastikulla.

Jos haluat pakastaa, anna jäähtyä ja pakkaa pussiin. Ota tarjoilua edellisenä iltana jääkaappiin sulamaan.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kokeilla, saattas mennä lapsille paremmin kuin moni muu aamupala ja on terveellinen ja täyttävä.

Meillä aamut on niin kiireisiä, ettei paljon kerkee ajatteleen.

Vierailija
2/30 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä, pitääpä testata!:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ainakin yksinkertainen. Kiitos, kokeiluun menee.

Vierailija
4/30 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis uunimunakas ja lämmitetään aamulla mikrossa?

Mulla menee aamulla 2 minuuttia kun laitan ihan oikean munakkaan....

-pannu esiin

- öljy ja täytteet pannulle

-muna, suola ja tilkka kermaa pannulle

-sekoitus ja levy kakkoselle

Syödään kun on saanut muut aamutoimet valmiiksi.

Vierailija
5/30 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, eipäs ole tullut mieleen... Kiitti vinkistä! Montako normaalikokoista muffinia tuosta määrästä tulee?

Vierailija
6/30 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kiireellisen aamun aamula on paljon helpompi: banaani ja lasi maitoa

Vierailija
7/30 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aamuisin tuorepuuroa

Tykkään puurosta kun hullu ;) mutta en kerkeä aamulla keittelemään sitä, plus en halua käyttää liettä aamulla kiireessä, joutuisin palaamaan kotiin tarkistamaan, että muistin sammuttaa! :D Tuorepuuro toimii siis meillä, illalla laittaa jääkaappiin tulemaan. Sekaan laitan yleensä hedelmiä banskua, kiiviä, omppupaloja, jotka voi myös ed iltana pilkkoa jääkaappiin. Sekä pähkinä rouheita, joskus hilloa tai hunajaa makeutukseksi.

Tästä sivulla 7 lähtien tuorepuuroista http://www.myllynparas.fi/files/attachments/syo_terveellisesti/2009_11_puuroa_ekologisesti__valmistus_kotona.pdf

Vierailija
8/30 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 18:15"]

Oho, eipäs ole tullut mieleen... Kiitti vinkistä! Montako normaalikokoista muffinia tuosta määrästä tulee?

[/quote]

12

Vierailija
9/30 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 18:31"]

Tykkään puurosta kun hullu ;) mutta en kerkeä aamulla keittelemään sitä, plus en halua käyttää liettä aamulla kiireessä, joutuisin palaamaan kotiin tarkistamaan, että muistin sammuttaa! :D Tuorepuuro toimii siis meillä, illalla laittaa jääkaappiin tulemaan. Sekaan laitan yleensä hedelmiä banskua, kiiviä, omppupaloja, jotka voi myös ed iltana pilkkoa jääkaappiin. Sekä pähkinä rouheita, joskus hilloa tai hunajaa makeutukseksi.

Tästä sivulla 7 lähtien tuorepuuroista http://www.myllynparas.fi/files/attachments/syo_terveellisesti/2009_11_puuroa_ekologisesti__valmistus_kotona.pdf

[/quote]

Nuo ohjeet ei ole tuorepuurolle, kun niissä käytetään hiutaleita jotka on jo tehtaalla kypsennetty.

Oikean tuorepuuron tekoon käytetään mm. kypsentämättömiä tattari suurimoita.

Vierailija
10/30 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 18:25"]

[/quote]

Ei tuolla aamupalalla lapsi jaksa kovin pitkälle, jos seuraava ruoka on vasta lounas.

Vierailija
11/30 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 17:59"]

-pannu esiin

[/quote]

Mulla menee 30 sek. kun lämmitän noita muffineita mikrossa ja pesen tekovälineet vain kerran.

Saat ihan vapaasti paistella omat munakkaasi, mutta kun meillä on 3 lasta ja mies ja minä, en ala laitteleen jokaiselle munakasta, mikrossa saa nopeesti... ap.

Vierailija
12/30 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 19:05"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 17:59"]

-pannu esiin

[/quote]

Mulla menee 30 sek. kun lämmitän noita muffineita mikrossa ja pesen tekovälineet vain kerran.

Saat ihan vapaasti paistella omat munakkaasi, mutta kun meillä on 3 lasta ja mies ja minä, en ala laitteleen jokaiselle munakasta, mikrossa saa nopeesti... ap.

[/quote]

jatkoa,,, jokainen saa vielä valita oman muffinsinsa lisukkeet, ei tarvitse kaikkien syödä samaa.  ap.

Vierailija
13/30 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 19:03"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 18:31"]

[/quote]

Nuo ohjeet ei ole tuorepuurolle, kun niissä käytetään hiutaleita jotka on jo tehtaalla kypsennetty.

Oikean tuorepuuron tekoon käytetään mm. kypsentämättömiä tattari suurimoita.

[/quote]

Ok. Olisiko parempi nimi liedetön puuro? ;)

En ole koskaan kokeillutkaan tattaria.

Tuon tyyppisillä resepteillä olen kuitenkin aamupalani tehnyt, oli nimi oikea tai ei. Kätevästi valmistuu yön aikana. Olen käyttänyt luomu kaurahiutaleita, millon pirkkaa, milloin myllärin hiutaleita.

Olen tykännyt :) Tuli vastaan vielä tälläinen resepti

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/blogit/hearts_minds/aamupalavinkki_tuorepuuro_1

Vierailija
14/30 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smoothie aamupalaksi toimii. Teen illalla jääkaappiin kulhoon valmiiksi sisällön. Aamulla kippaan kulhon tehosekottimeen, minuutin kahden ohjelma. Valmista. Tehosekoittimen kannuun laitan vettä, likoamaan, ja illalla sitten koneeseen muiden lika-astioiden kanssa.

Vierailija
15/30 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt ymmärrä miks ap veti herneet nenään, kun joku toinen ehdotti munakasta. Ei todellakaan mikään nopea ruoka tämä ap:n, jos täytyy uunissa pitää parikyt mintsaa...

Vierailija
16/30 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuorepuuroja voi tehdä mm. erilaisista viljoista ja siemenistä (liotettuna ja idätettynä), kuivahedelmistä, marjoista.. Tattaria on helppo ja nopea käyttää puurossa liotettuna.

n. 2dl kokonaista, kuorittua tattaria (saa isommista kaupoista, luontaistuoteliikkeistä ym)
1 banaani
1-2dl mustikoita (tuoreet, sulaneet tai jäiset)
vettä
(luomuhunajaa, ruususuolaa)

Liota tattaria vedessä useampi tunti (väh 6h-) tai yön yli. Huuhtele hyvin, heitä huuhteluvesi pois.

Laita tattarit tehosekoittimeen, kaada vähän n. 1dl vettä sekaan. Tehosekoita hetki massaksi. Lisää sitten mukaan mustikat ja banaani. Tehosekoita. Tarkista koostumus, lisää vettä tarvittaessa. Halutessa lisää vähän hunajaa ja tehosekoita uudelleen. Koristele marjoilla.

Marjojen/banaanin/tattarin määrää voi vaihdella maun mukaan ja riippuen kuinka makeaa puurosta haluaa. Olen kotimaisten marjojen suurkuluttaja, joten niitä tulee laitettua puuroihinkin aika reilusti.. Jollei satu olemaan lainkaan marjoja, voi ne korvata tuoreilla hedelmillä tai esim. pari tuntia liotetuilla, rikittömillä kuivahedelmillä. Niiden liotusveden voi silloin käyttää puuroon.

Tuorepuurot on täyttäviä, pitää nälän poissa pitkään ja käy mistä tahansa ateriasta. Ohjeesta tulee pari isoa annosta. Kätevää on tehdä isompi satsi kerralla. Puuro säilyy tiiviissä purkissa jääkaapissa ainakin pari päivää. Sekoita ennen käyttöä.

Vierailija
17/30 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 19:20"]

Mä en nyt ymmärrä miks ap veti herneet nenään, kun joku toinen ehdotti munakasta. Ei todellakaan mikään nopea ruoka tämä ap:n, jos täytyy uunissa pitää parikyt mintsaa...

[/quote]  Eihän sitä laiteta uuniin aamulla, vaan tehdään valmiiksi.

Mitä nyt et tajunnut?

Vierailija
18/30 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 19:04"]

[/quote]

Ei tuolla aamupalalla lapsi jaksa kovin pitkälle, jos seuraava ruoka on vasta lounas.

[/quote]

Eikö? Aamupala 7.30 ja koulun lounas klo 10. 

Vierailija
19/30 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 19:22"]

Tuorepuuroja voi tehdä mm. erilaisista viljoista ja siemenistä (liotettuna ja idätettynä), kuivahedelmistä, marjoista.. Tattaria on helppo ja nopea käyttää puurossa liotettuna.

n. 2dl kokonaista, kuorittua tattaria (saa isommista kaupoista, luontaistuoteliikkeistä ym) 1 banaani 1-2dl mustikoita (tuoreet, sulaneet tai jäiset) vettä (luomuhunajaa, ruususuolaa)

Liota tattaria vedessä useampi tunti (väh 6h-) tai yön yli. Huuhtele hyvin, heitä huuhteluvesi pois.

Laita tattarit tehosekoittimeen, kaada vähän n. 1dl vettä sekaan. Tehosekoita hetki massaksi. Lisää sitten mukaan mustikat ja banaani. Tehosekoita. Tarkista koostumus, lisää vettä tarvittaessa. Halutessa lisää vähän hunajaa ja tehosekoita uudelleen. Koristele marjoilla.

Marjojen/banaanin/tattarin määrää voi vaihdella maun mukaan ja riippuen kuinka makeaa puurosta haluaa. Olen kotimaisten marjojen suurkuluttaja, joten niitä tulee laitettua puuroihinkin aika reilusti.. Jollei satu olemaan lainkaan marjoja, voi ne korvata tuoreilla hedelmillä tai esim. pari tuntia liotetuilla, rikittömillä kuivahedelmillä. Niiden liotusveden voi silloin käyttää puuroon.

Tuorepuurot on täyttäviä, pitää nälän poissa pitkään ja käy mistä tahansa ateriasta. Ohjeesta tulee pari isoa annosta. Kätevää on tehdä isompi satsi kerralla. Puuro säilyy tiiviissä purkissa jääkaapissa ainakin pari päivää. Sekoita ennen käyttöä.

[/quote]

Täytyypä kokeilla :)

T. 8

Vierailija
20/30 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 19:04"]

[/quote]

[/quote]

Eikö? Aamupala 7.30 ja koulun lounas klo 10. 

[/quote]

Meillä aamupala klo 7 ja koulun lounas klo 12. Katsos kun on olemassa eri aikatauluja?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme