Jumala, Allah ja Jahve ovat kaikki infantiilia satua
Jokainen tervejärkinen ihminen tietää, että mitä ei voida havaita, ei tietenkään ole myös olemassa. Olemassa olo on vain havaituksi tulemista, ei mitään muuta.
Täten ei ole olemassa jumalaa, sielua, vapaata tahto, jne. Nämä ovat satuolioita, jotka kuuluvat 5-vuotiaan henkisesti epäkypsän lapsen fantasiamaailmaan.
Jokainen tervejärkinen aikuinen on täten ateisti.
Kommentit (9)
Ap, mitä se sinua haittaa, jos toiset uskovat Korkeampaan voimaan. Hanki sinä oma elämä äläkä pilkkaa muita.
Mikäs se sinun Korkeampi voima on nimeltään? Marx? Engels? Stalin?
Uskovaiset pitäisi joko laittaa holhouksen alaisiksi tai sitten toimittaa pakkohoitoon psykiatrian suljetulle osastolle.
Miten ateisti voi odottaa muiden kunnioittavan omaa vakaumustaan, jos ei itse kunnioita muiden vakaumusta? Varhaisteineillä ja sitä nuoremmilla on tapana olla sitä mieltä, että kaveri on tyhmä, jos kaveri pitää jostain asiasta, josta itse ei pidä. Tällaisen asenteen kuitenkin odottaisi katoavan aikuistumisen myötä.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 14:43"]
Ap, mitä se sinua haittaa, jos toiset uskovat Korkeampaan voimaan. Hanki sinä oma elämä äläkä pilkkaa muita.
Mikäs se sinun Korkeampi voima on nimeltään? Marx? Engels? Stalin?
[/quote]
Olen yli-ihminen eli korkein voima minulle on minä itse. Tietysti. Täten minulla ei tarvetta dogmaattiseen ajatteluun, vaan käytän tervettä järkeä ja ajattelen itsenäisesti omilla aivoilla, jota varten ne evoluution seurauksena ovat kehittyneetkin. Tosi maailma on havaintojen eli aistien maailma.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 14:47"]
Miten ateisti voi odottaa muiden kunnioittavan omaa vakaumustaan, jos ei itse kunnioita muiden vakaumusta? Varhaisteineillä ja sitä nuoremmilla on tapana olla sitä mieltä, että kaveri on tyhmä, jos kaveri pitää jostain asiasta, josta itse ei pidä. Tällaisen asenteen kuitenkin odottaisi katoavan aikuistumisen myötä.
[/quote]
Eli ratkaisu on uskoa yliaistillisiin satuolentoihin? Ei kuulosta kovin fiksulta.
Olen valmis muuttamaan toki näkemystäni, jos jumalan olemassa olosta esitetään empiiristä evidenssiä.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 14:51"]
[/quote]
Eli ratkaisu on uskoa yliaistillisiin satuolentoihin? Ei kuulosta kovin fiksulta.
Olen valmis muuttamaan toki näkemystäni, jos jumalan olemassa olosta esitetään empiiristä evidenssiä.
[/quote]Luetunymmärtäminen kadoksissa? Kuten jo sanoin, ratkaisu on kunnioittaa toisten vakaumusta, ei pilkata sitä. Maailmankuvasi tuntuu todella suppealta, ja ajattelusi hyvin kaavamaiselta. Sen suhteen olet hyvin samanlainen kuin ääriuskonnolliset, jotka näkevät vain sen yhden, oman totuuden.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 14:51"]
[/quote]
[/quote]Luetunymmärtäminen kadoksissa? Kuten jo sanoin, ratkaisu on kunnioittaa toisten vakaumusta, ei pilkata sitä. Maailmankuvasi tuntuu todella suppealta, ja ajattelusi hyvin kaavamaiselta. Sen suhteen olet hyvin samanlainen kuin ääriuskonnolliset, jotka näkevät vain sen yhden, oman totuuden.
[/quote]
Hyväksyn näkemyksesi, olen aito humanisti. Mutta en hyväksy sitä, että kristinusko on osa valtion koneistoa ja lapsia aivopestään kristinuskoon uskonnontunneilla peruskoulussa.
Evoluutioteorian tulisi korvata uskonnonopetus PK:ssa, sillä evoluutio on kiistämätön fakta, kun taas uskontoa on puhdasta satua eli tarinnankerrontaa.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 15:01"]
Hyväksyn näkemyksesi, olen aito humanisti. Mutta en hyväksy sitä, että kristinusko on osa valtion koneistoa ja lapsia aivopestään kristinuskoon uskonnontunneilla peruskoulussa.
Evoluutioteorian tulisi korvata uskonnonopetus PK:ssa, sillä evoluutio on kiistämätön fakta, kun taas uskontoa on puhdasta satua eli tarinnankerrontaa.
[/quote]Olen samaa mieltä siitä, että valtio ja kirkko tulisi erottaa. Uskonnonopetus sopisi myös paremmin seurakuntien ja kotien tehtäväksi. Koulussa voitaisiin opiskella eri uskontoja ja kulttureja jonkin muun aineen yhteydessä, ehkä sitten tämä ET, jota ei-kirkkoon kuuluvat nytkin opiskelevat. Mutta monipuolisemmin kuin nykyisellään, ei niin paljon kristinuskoon keskittyen. Evoluutioteoria käsiteltiin ainakin minun kouluaikanani biologian kurssilla, jonne se mielestäni edelleen kuuluu.
En kuitenkaan usko, että leimaamalla toisen osapuolen usko "infantiiliksi saduksi", tai vastaavasti leimaamalla toinen osapuoli syntiseksi, saadaan aikaan hedelmällistä keskustelua aiheesta. Keskinäinen kunnioitus on nähdäkseni parempi lähtökohta keskustelulle, ja kun itse kuuntelee toista ja kuunnioittaa hänen mielipiteitään (mikä ei tarkoita sitä, että ollaan samaa mieltä), voidaan vastaavasti sitä vaatia myös vastapuolelta. Jos itse huudetaan naama punaisena "JUMALA ON SATUA, KUIN JOULUPUKKI", ei pidä ihmetellä, jos vastapuoli lyö päähän "ATEISTIT JOUTUVAT HELVETTIIN" -kyltillä.
Saatanallista jumalanpilkkaa.