Huoh... Teini ei saa työssäoppimispaikkaa.
Tähänkö tää opiskelu sit kaatui. On ollut todella tunnollinen, kiitettäviä tullut suurimmasta osasta aineista.
TOP-jakson alussa kuitenkin rikkoi toisen jalkansa, nilkka ja polvi ihan hajalla, ei kestä kovaa fyysistä rasitusta.
Laittoivat pihalle edellisestä TOP-paikasta, koska eivät voi kuulemma järjestää tarpeeksi kevyttä työtä.
Opettaja ymmärsi, haetaan sulle uusi paikka. Nyt on ollut yli viikon kotona, paikkoihin on soitettu niin moniin ettei enää pysy laskuissakaan. Kukaan ei ota.
En jaksa enää uskoa, että kukaan tuota suostuisi ottamaan. Mitäs nyt?
Kommentit (24)
On meillekin tullut viikonloppuna joku kysymään harjoittelupaikkaa ja harjoittelu alkaisi maanantaina. Ei tietenkään otettu sellaista, joka ei ole saanut aikaiseksi hoitaa asiaa ajoissa kuntoon.
Joten onhan poikasi ymmärtänyt selvittää tilanteen perinjuurin, että kyse ei ole asian jättämisestä viime tinkaan vaan tarvii loukkaantumisen vuoksi toisenlaisen työssäoppimispaikan.
Jos vain kysyy paikkaa, niin työnantajat luulee, ettei ole hoitanut asiaa ajoissa kuntoon. Ja kyllä siihen valmistautumiseenkin tarvitaan toisaalta aikaa. Sillä kun tiedetään, että harjoittelija on tulossa, niin työpaikalla jätetään sille harjoittelijalle sopivia töitä jemmaan jo parin viikon ajan ennen harjoittelun alkamista. Ei niitä sopivia hommia aina ole sitten yhtäkkiä tarjota. Ja ne omat itsenäiset työtkin on tärkeitä, ettei harjoittelija kyllästy kuoliaaksi, kun vain seuraa muiden työskentelyä. Työpaikalle on myös mielekästä, että harjoittelija myös tekee jotain hyödyllistä, miksi niitä harjoittelijoita muuten edes kukaan ottaisi.
Minun käytäntö on että koulu tai oppilaitos järjestää aina paikan. Jos paikkaa ei löydy -> koulunvaihto. Turha opiskella sellaista alaa missä ei löydä töitä edes ilmaiseksi.
Joo minulle on soittanut äiti lapsellensa työharjoittelupaikkaa sunnuntaiaamuna salaiseen yksityiseen puhelinnumeroon. Hyvä kun sain shokiltani puhuttua. Ja kun sanoin, että tämä on yksityinen numero, äiti ilmoitti ettei HÄN voi soittaa tällaisia työaikaan. Mutta minulle toki voi soittaa sunnuntaiaamuna.
Ell
Jos hän ei mitään paikkaa saa, niin harjoittelu siirtyy ja silloin saattaa valmistuminenkin siirtyä samalla. Vois myös halutessaan tehdä harjoittelun sitten koulun ohella iltaisin kun normaali koulu jatkuu, jos haluaa valmistua samaan aikaan kun muut.