Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikki kutsuttava lastenkutsuille?

Vierailija
26.08.2013 |

Meillä ensimmäiset lastenkutsut tulossa, ja poika (täyttää 5v) haluaa kutsua niin naapureita kuin päiväkotikavereitakin. Päiväkodissa on 6 samanikäistä poikaa, muut ovat nuorempia ja uudempia. Poikamme haluaa kutsua näistä ikäisistään 5 kaveria. Sanoin, että pitäisi varmaan kutsua sitten "Pekkakin", ettei Pekalle tule paha mieli. Poika sanoi, ettei halua, koska ei tykkää Pekasta eikä Pekka hänestä. Koitin ehdottaa kutsumista silti, että voisivat vaikka alkaa tykkäämään toisistaan kun tutustuisivat paremmin, mutta vastaus on jyrkkä ei. 

Minusta tuntuisi pahalta jättää "pekka" kutsumatta, mutta toisaalta minkäs sille voin jos he eivät toisistaan tykkää ja onhan päiväkodissa muitakin poikia kuin vain nämä 6. Mutta olin näin aikuisen näkökumlasta ajatellut, että samanikäiset pitäisi kutsua kaikki, he kun ovat jo vuoden samassa päiväkodissa olleet ja uudet tulleet vasta syksyllä.  Miten teillä toimitaan lastenkutsujen suhteen?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ole provo tämä kyllä. Ihmeellinen palsta, ihan mistä vaan viestistä aina joku vainoharhainen epäilee provoksi. Kiitos kuitenkin niille, jotka vastasivat ja lisääkin saa vastauksia laittaa. :)

ap

Vierailija
22/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikoinaan ala-asteella eräs tyttö kutsui kaikki muut paitsi yhden tytön juhliinsa.Hän juhli yksin, meistä ei kukaan mennyt hänen kutsuilleen, koska toimi niin epäreilusti.

Veikkaan, että oppi tyranni kerrasta, että ihmisiä ei vaan voi syrjiä, koska muuten se ei lopu koskaan. Mitäs sitten, jos ei tykkää anopista? Kutsutaanko vain appi lapsen ristiäisiin, mutta jätetään anoppi pois? Entäs sitten vaikka veljenvaimo? Tai parhaan ystävän mies? Mihin se raja vedetään? Joskus tuollaisiin törmää toki, että joku jätetään kutsumatta, mutta siinä saa kyllä sitten aika nopeasti hämmästellä viilenneitä välejä moneen muuhunkin ihmiseen. Olisi helpompaa opettaa lasta käyttäytymään hyvin pienestä pitäen eikä niin, että tämä joutuu aikuisena miettimään miksei ihmiset viihdy hänen seurassaan.

Ja jos se "Pekka" sitten käyttäytyy huonosti niissä juhlissa (kuten tossa yhdessä esimerkkitarinassa), niin soitto Pekan vanhemmille, että hakevat Pekan samantien pois sieltä.

Yksinkertaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kutsuisin Pekan, juurikin sen takia että on väärin jättää YKSI kutsumatta tietystä ryhmästä. Sen henkistä väkivaltaa ja tuntuu lapsesta kamalalta.

Aika onneton tuo yksi äiti joka oli antanut jonkun lapsen pilata synttärit. Ei tullut mieleen soittaa vanhemmille ja pyytää hakemaan jos ei itse saanut kuriin pikkulasta.

Vierailija
24/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 21:44"]

Mä kutsuin lapsen 7v synttäreille kaverin, jota lapsi ei halunnut kutsua. Olivat aiemmin ihan kavereita. Synttäreiillä tämä kaveri haukkui kaikki leikit tyhmiksi, lahjat surkeiksi, muut kaverit lapsellisiksi ja talomme pieneksi. Jossain vaiheessa sain käydä puhumassa itkevän lapseni ulos kylppäristä. Sen jälkeen lapsi on saanut päättää ketä kutsuu.

[/quote]

Meidän tarharyhmässä on myös yks huonosti käyttäytyvä tyttö. Halusin että kaikki kutsutaan, mutta itse minä aikuisena olin tilanteen herra. Kun ensimmäiset poikkisanat tulivat, minä toruin ja sanoin noin ei puhuta, kun homma ei loppunut, otin tyttöä kädestä kiinni. Mentiin sivuun ja sanoin hän on meillä kutsuttuna vieraana. Jos hänen mielestä meillä on noin tyhmää mitä hän sanoo, on parempi että lähtee sitten kotiin. Ei halunnut lähteä, joten sanoin tämä on viimeinen varoitus, seuraavasta lähdet. Meniköhän ihan 2 minuuttia, kun tuli seuraava tää on ihan tylsää puhetta, otin kädestä kiinni, soitin matkalla tytön äidille ja sanoin tule hakemaan tyttäresi pois. Siinä tien vieressä luvattiin ja vannottiin vaikka mitä ja sanoin tiukkana minä annoin viimeisen varoituksen, et totellut.

Lapsen äiti kun tuli, kerroin mitä oli tapahtunut ja sanoin koska meillä on kaikki niin rumaa, pahaa ja tyhmää on parempi että tyttö lähtee kotiin, jossa kaikki on niin hienoa ja erinomaista.

Kaikki tytöt katsoivat kun minä otin tilanteen kotiin ja pidin sanani.

Tytöt eivät aina osaa pitää puolia, mutta meidän aikuisten se on tehtävä.

Jos sinä et osaa, se ei ole minun ongelmani. Sinä itse voit kasvaa aikuisena.

Vierailija
25/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 09:41"]

Ei tarvitse kutsua. Itse jättäisin kutsumatta rumat, häiriytyneet, vajaat, ja köyhien lapset. Helppo valinta.

[/quote]

varsinkin köyhät ja rumat. Ei tietenkään rumia pyydetä, sehän voi vaikka tarttua.

Vierailija
26/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on siis täyttämässä viisi.. Tuon ikäiset eivät aina ole kovin johdonmukaisia jutuissaan. Olisi todella julmaa jättää porukasta YKSI kutsumatta. Mitä jos se olisi sinun lapsesi? Ja tuon saman kysymyksen kun esität lapsellesi niin totta kai hän vastaa ettei edes haluaisi mennä Pekan synttäreille. Ei neljä-viisi vuotiaalla ole vielä kovin kehittyneet empatiataidot, niitä vasta opetellaan.

Älä ihan oukeasti jätä yhtä kutsumatta.

Mitä jos seuraava synttärisankari tekee syystä tai toisesta samoin :(

Toki kannattaa kysyä tarhasta onko poikien välillä ollut kärhämää.

Sen vielä sanoisin, että ainakin meidän tarhassa lapset suorastaan kilpailevat siitä ketkä kaikki on kutsuttu kenenkin synttäreille. Kutsukortit on nyt kehoitettu laittamaan suoraan lasten lokeroihin/vanhemmille, niitä ei saa tuoda lapsille muiden lasten nähden. Mutta lapset juttelee juhlista silti.. :/ kun tulee kiistaa vaikka lelusta niin "jos et anna sitä mulle en kutsu sua synttäreilleni" on kuulemma ollut aika yleisesti käytetty uhkaus lasten keskuudessa vaikka hoitajat ovatkin siihen puuttuneet.

Me kutsutaan aina koko ryhmä, kaikki ei koskaan onneksi päässeet paikalle.

Vierailija
27/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On JULMAA kutsua lapsen juhlille lapsia, joista tämä ei pidä tai jotka jopa kiusaavat. Muuten voi kutsua mutta ei synttäreille, synttärit ovat ainakin meillä erityistapaus, joista pyritään saamaan hauskaa nimenomaan päivänsankarille.

Vierailija
28/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oneton äiti sanoo, että mä sain sen 7-v ruotuun lopulta, kun sanoin hänelle soittavani vanhemmille. En saanut sit kuiteskaan vanhempia kiinni. Sanoin lapselle, ettei tuollainen käytös käy meillä, ja nyt olet hiljaa. Lapseni ei halunnut sen jälkeen olla pitkään aikaan tän lapsen kanssa tekemisissä, ja mun mielestä se oli ihan ok. Kerroin myöhemmin lapsen äidille, mitä tapahti. Lapset on taas kavereita, mutta ei kyllä mitään sydänystäviä.

Vierailija
29/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tyhmää sekin, että kutsutaan koko ryhmä vain sen takia, että "niin kuuluu tehdä" ja sitten salaa toivotaan, ettei kaikki tule!! 

Meillä kutsutaan vain parhaimmat kaverit ja sillä sipuli :-)

Vierailija
30/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tyhmää sekin, että kutsutaan koko ryhmä vain sen takia, että "niin kuuluu tehdä" ja sitten salaa toivotaan, ettei kaikki tule!! 

Meillä kutsutaan vain parhaimmat kaverit ja sillä sipuli :-)

Vierailija
31/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja keharit ainakin jätetään pois.Semmoset erityislapset. Yök, eivät sovi mun valkoiseen sohvaan ja sisustukseen kuolaamisineen.

Jättäkää Pekka pois, sillä se on varmaan ruma tai joku vammanen. En itekään kutsuis niitä vammaisia kuolaamaan-