Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki kutsuttava lastenkutsuille?

Vierailija
26.08.2013 |

Meillä ensimmäiset lastenkutsut tulossa, ja poika (täyttää 5v) haluaa kutsua niin naapureita kuin päiväkotikavereitakin. Päiväkodissa on 6 samanikäistä poikaa, muut ovat nuorempia ja uudempia. Poikamme haluaa kutsua näistä ikäisistään 5 kaveria. Sanoin, että pitäisi varmaan kutsua sitten "Pekkakin", ettei Pekalle tule paha mieli. Poika sanoi, ettei halua, koska ei tykkää Pekasta eikä Pekka hänestä. Koitin ehdottaa kutsumista silti, että voisivat vaikka alkaa tykkäämään toisistaan kun tutustuisivat paremmin, mutta vastaus on jyrkkä ei. 

Minusta tuntuisi pahalta jättää "pekka" kutsumatta, mutta toisaalta minkäs sille voin jos he eivät toisistaan tykkää ja onhan päiväkodissa muitakin poikia kuin vain nämä 6. Mutta olin näin aikuisen näkökumlasta ajatellut, että samanikäiset pitäisi kutsua kaikki, he kun ovat jo vuoden samassa päiväkodissa olleet ja uudet tulleet vasta syksyllä.  Miten teillä toimitaan lastenkutsujen suhteen?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 21:17"]

Meillä ensimmäiset lastenkutsut tulossa, ja poika (täyttää 5v) haluaa kutsua niin naapureita kuin päiväkotikavereitakin. Päiväkodissa on 6 samanikäistä poikaa, muut ovat nuorempia ja uudempia. Poikamme haluaa kutsua näistä ikäisistään 5 kaveria. Sanoin, että pitäisi varmaan kutsua sitten "Pekkakin", ettei Pekalle tule paha mieli. Poika sanoi, ettei halua, koska ei tykkää Pekasta eikä Pekka hänestä. Koitin ehdottaa kutsumista silti, että voisivat vaikka alkaa tykkäämään toisistaan kun tutustuisivat paremmin, mutta vastaus on jyrkkä ei. 

Minusta tuntuisi pahalta jättää "pekka" kutsumatta, mutta toisaalta minkäs sille voin jos he eivät toisistaan tykkää ja onhan päiväkodissa muitakin poikia kuin vain nämä 6. Mutta olin näin aikuisen näkökumlasta ajatellut, että samanikäiset pitäisi kutsua kaikki, he kun ovat jo vuoden samassa päiväkodissa olleet ja uudet tulleet vasta syksyllä.  Miten teillä toimitaan lastenkutsujen suhteen?

[/quote]

kutsuisin kaikki. Koita keskustella pojan kanssa miltä hänestä tuntuisi jos vaikka 'antti' kutsuisi kaikki muut, myös pekan, ja jättäisi hänet kutsumatta.

Vierailija
2/31 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri niin kysyinkin pojalta, että mitä jos Pekka kutsuuisi kaikki muttei sinua, niin vastaus oli ettei hän halua Pekan synttäreille. :/ No, yritän vielä jutella. En tosiaan tiedä mikä heidän juttunsa on, kiusaamisesta ei ole ollut koskaan puhetta, mutta jotenkin olen kyllä kylmemmät välit huomannut. Harmittava tilanne :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikien välithän voisivat jopa parantua, jos Pekka pääsisi synttäreille. Toisaalta ei varmaan ilahdu, jos kuulee, ettei ainoana saanut kutsua.

Vierailija
4/31 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän ei oikeastaan ole sinun lapsesi juhla vaan tilaisuus, jossa voit näyttää lapsellesi, että hän ei ole yhtään mitään. Kutsukaa vain Pekka, jotta voit maksimoida lapsesi pahan olon.

Onhan omillakin synttäreilläsi aina kutsuttuna myös Kaisa, jota vihaat, koska hän vei exäsi.

Vierailija
5/31 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kutsuin lapsen 7v synttäreille kaverin, jota lapsi ei halunnut kutsua. Olivat aiemmin ihan kavereita. Synttäreiillä tämä kaveri haukkui kaikki leikit tyhmiksi, lahjat surkeiksi, muut kaverit lapsellisiksi ja talomme pieneksi. Jossain vaiheessa sain käydä puhumassa itkevän lapseni ulos kylppäristä. Sen jälkeen lapsi on saanut päättää ketä kutsuu.

Vierailija
6/31 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 21:44"]

Mä kutsuin lapsen 7v synttäreille kaverin, jota lapsi ei halunnut kutsua. Olivat aiemmin ihan kavereita. Synttäreiillä tämä kaveri haukkui kaikki leikit tyhmiksi, lahjat surkeiksi, muut kaverit lapsellisiksi ja talomme pieneksi. Jossain vaiheessa sain käydä puhumassa itkevän lapseni ulos kylppäristä. Sen jälkeen lapsi on saanut päättää ketä kutsuu.

[/quote]  

No onpa kurjaa :/ Luulen ettei näillä pojilla noin paha tilanne ole, mutta mistäs sitä tietää. Voisihan sitä kysästä päiväkodin hoitajilta, onko ollut jotain riitaa tai kiusaamista. Kutsut annamme vasta ensi viikolla joten aikaa on vielä. minä en halua väkipakolla tietenkään kutsua, mutta voi kun saisi tuon pojan nyt harkitsemaan edes. Kuitenkin tulevia eskarikavereita ovat koko porukka ja kiva olisi jos edes jotenkin tutustuisi kaikkiin, ehkä vapaa-ajan hauskat synttärijuhlat voisivat avata solmuja...

onpas harmittava tilanne tosiaan!! :/ 

ap.

Vierailija
7/31 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu synttäreille pojan kaverit, mutta ei mieluiten niin että kutsut jaetaan päiväkodissa. Siinä tulee pahamieli niillekkin jotka "eivät halua" juhliinne.

Vierailija
8/31 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiperä kysymys. Meillä on aina kutsuttu kaikki, kun lapset ovat niin halunneet, vaikka äiti ei olisi halunnut (isoja synttäreitä). Onneksi kaikki kutsutut eivät ole tulleet!

Olisin kyllä varovainen siinä, että YKSI jätetään ulkopuolelle, oli poikien välit sitten vaikka vähän huonommatkin. Minä ottaisin riskin ja laittaisin kutsun menemään, ja toivoisin, että Pekka jättäisi omasta halustaan tulematta. Ja järjestäisin sellaista ohjelmaa synttäreille, että jos Pekka tulee, lapsilla ei jää aikaa eikä mielenkiintoa ruveta nujuamaan keskenään. Ja tosiaan hyvässä lykyssä kutsu voisi toimia jäänmurtajana, ja pojista voisi tulla jos nyt ei ystävät niin ainakin vähemmän vihamiehet.

Yleisesti lasta pitää toki kuunnella, kenet hän haluaa kutsua, mutta jos yksi porukasta on jäämässä ulkopuolelle, sillä saattaa olla paljon kauaskantoisempia seurauksia kuin arvataankaan. Oma lapseni jäi kerran ulkopuolelle kutsuilta, vaikka oli hyvä / paras kaveri synttärisankarin kanssa, koska tämän vanhemmat eivät tykänneet minun ammatistani =/ Lapsi muistaa asian yhä, vaikka oli tapahtumahetkellä 3½-vuotias. Ja tämä oli juuri sellainen tilanne, että yksi jäi ulkopuolelle, muut saivat kutsun ja vieläpä niin näyttävästi, ettei kutsua vaille jäänyt varmasti voinut olla huomaamatta. Kuulin sitten mutkan kautta, että eivät halunneet kutsua ammatin X lasta kotiinsa.

Kyllä minä ainakin joudun joka kempeleen pippaloihini kutsumaan ihmisiä, joista en oikeasti sen kummemmin tai mitenkään erityisesti pidä. Kutsua koneeseen vaan =) 

Vierailija
9/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, että synttäreille pitäisi kutsua koko luokka tai pk-ryhmä. Meillä on kutsuttu vain parhaimmat kaverit, eli ne, keiden kanssa lapsi muutenkin on esim. vapaa-ajalla. Enhän mä kutsu itsekään kaikkia työkavereita tai naapureita omiin juhliini vain sen takia, että kellekään ei tule paha mieli. Ja meidän lapset ei ole olleet moksiskaan, vaikka jonkun juhliin eivät ole kutsua saaneet. Itse olen vain mielissään, ettei yhtenään tarvi olla jolleki ostelemassa lahjoja ;-) mikä niissä nyt niin ihmeellistä on, että väkisillä hingutaan joka Jani-Petterin juhliin?

Vierailija
10/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos pitäisitte kotisynttärit sukulaisille ja naapureille, ja sitten tarhassa tarhasynttärit (eli viette karkkia tai keksiä tarhapäivänä). Se riittää vallan mainiosti, eikä tarvitse edes miettiä.

Vierailija
11/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juttelisin kyllä päiväkodissa aisiasta tai siis kysyisin omaltahoitajalta että miten poikani ja pekka toimivat yhdessä... ovatko kavereita tai jotain. En vielä luottaisi lapsen sanaan täysin.

Vierailija
12/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsut ne , jotka lapsesi haluaa kutsua. Et missään tapauksessa kutsu lapsen inhokkeja vaikka sinusta kuinka pitäisi kutsua kaikki.

Vierailija
13/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 08:39"]

Kutsut ne , jotka lapsesi haluaa kutsua. Et missään tapauksessa kutsu lapsen inhokkeja vaikka sinusta kuinka pitäisi kutsua kaikki.

[/quote]

näin itekin ajattelin ensin, mutta alkoi tuntua pahalta, jos lapset puhuvat keskenään juhlista, ja yksi huomaa ettei ole kutsuttu. Synttärit vielä arki-iltana, joten seuraavana päivänä voi olla juttua päiväkodissa... Vaikka nämähän on aikuisen näkövinkkelistä nämä ajatukset, voihan olla, etteivät lapset (4-5-v) niin kauheasti niistä juttelekaan tai ylipäätään mainosta niitä, onhan päiväkodissa muutakin tohinaa. Mutta aion nyt kysyä kuitenkin hoitajilta, onko ollut jotain vai leikkivätkö keskenään, ja jos kaikki ok niin puhun vielä pojan kanssa asiasta.

Ap

Vierailija
14/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 08:20"]

Enhän mä kutsu itsekään kaikkia työkavereita tai naapureita omiin juhliini vain sen takia, että kellekään ei tule paha mieli.

[/quote]

Aika raakaa.

Mullakin on duuniporukassa yksi ihminen, josta en suuremmin välitä, otetaan välillä isostikin yhteen, mutta koska hän on ainoa, ei mulle tulisi mieleenkään olla kutsumatta häntä illanistujaisiin tms.

Jos heitä olisi enemmän ja työyhteisö isompi, olisi asia toki ihan eri, mutta nyt meitä ei ole kuitenkaan kuin 10 ihmistä ja mun mielestä ei todellakaan jätetä yhtä ihmistä ulkopuolelle.

Joten kyllä, mä kutsuisin Ap:na myös "Pekan", niin meilläkin lapsena aina tehtiin, että "kaikki" kutsuttiin eikä ketään jätetty ulkopuolelle YKSINÄÄN.

Vierailija
15/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta synttärit on LAPSEN OMA JUHLA. Sinne ei kutsuta sellaisia lapsia, joista lapsi ei pidä. Eiväthän ne muuten enää ole mikään lapsen ihan ikioma synttärijuhla. Se on vanhempien asia hoitaa ne kutsut niin, että siitä ei tule mitään porua missään päiväkodissa tai koulussa. Mutta lapsen juhlaa ei saa pilata sillä, että kutsuu sinne niitä lapsia, joista oma lapsi ei tykkää.

Ettekai te äipät ihan oikeasti pidä jonkun pekan tunteita tärkeämpinä kuin oman lapsenne! Jos se pekka on ainoa pois joutuva niin hoitakaa ne kutsut niin, että sitä asiaa ei nosteta esille tai jättäkää joku muukin kutsumatta.

Vierailija
16/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kutsua. Itse jättäisin kutsumatta rumat, häiriytyneet, vajaat, ja köyhien lapset. Helppo valinta.

Vierailija
17/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 09:40"]

Minusta synttärit on LAPSEN OMA JUHLA. Sinne ei kutsuta sellaisia lapsia, joista lapsi ei pidä. Eiväthän ne muuten enää ole mikään lapsen ihan ikioma synttärijuhla. Se on vanhempien asia hoitaa ne kutsut niin, että siitä ei tule mitään porua missään päiväkodissa tai koulussa. Mutta lapsen juhlaa ei saa pilata sillä, että kutsuu sinne niitä lapsia, joista oma lapsi ei tykkää.

Ettekai te äipät ihan oikeasti pidä jonkun pekan tunteita tärkeämpinä kuin oman lapsenne! Jos se pekka on ainoa pois joutuva niin hoitakaa ne kutsut niin, että sitä asiaa ei nosteta esille tai jättäkää joku muukin kutsumatta.

[/quote] JUURI NÄIN !

Vierailija
18/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän on alle 5-vuotiaasta lapsesta! Tuossa iässä kaverisuhteet muuttuvat vähän väliä, voi olla että tämän päivän paras kaveri vaihtuukin toiseen jo seuraavalla viikolla.

Se nyt kuitenkin on selvää ettei "Pekan" poisjättäminen ainakaan välejä paranna.

Vierailija
19/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa ap itse heitellä vastauksia provoonsa. Niin älytöntä jauhamista tuolla yhdellä.

Vierailija
20/31 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät paljon juttele synttäreistä päiväkodissa, jos ei nyt ole ihan överiksi vedetyt yksityistilaisuus huvipuistossa tms. Tavallisia kotisynttäreitä on aika monet vuoden mittaan, ei niissä mitään keskustelemista ole lasten mielestä ja kun kutsutkin jaetaan joko suoraan lasten vanhemmille tai postiluukkuun/laatikkoon, niin ei tule tarvetta vertailla kuka sai kutsun ja kuka ei.

Ikävä tilanne tietysti, että ryhmästä yksi samanikäinen jää ilman kutsua, mutta kaikki lapset eivät vain ole ystäviä. Edes silloin, kun vanhemmat yrittävät väkisin luoda ystävyyssuhdetta heidän välilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme