Synnytys USAssa ja lapsen kaksoiskansalaisuus
Olemme mahdollisesti lähdössä miehen työkomennuksen vuoksi noin vuodeksi Jenkkeihin. Olen raskaana ja saattaa olla, että lähtö olisi jo ennen synnytystä. Niinpä joutuisin synnyttämään Usassa.
Mietityttää sikäläiset synnytyskäytännöt; miten medikalisoitua synnytys oikein on? Nettikirjoitusten perusteella siellä tarjotaan erittäin hanakasti epiduraalia /oksitosiinitippaa / sektiota, ja äidillä ei välttämättä ole todellista mahdollisuutta valita tai kieltäytyä noista. Itse olen uudelleensynnyttäjä, joten jonkinlainen käsitys normaalisynnytyksestä suomalaisittain on. Esim. epiduraalia en ole koskaan saanut enkä kokenut edes tarvitsevani. En usko tahtovani sitä nytkään. Takana siis 3 synnytystä, joista 1 kaksossynnytys. Sektio tai synntyksen vauhditus oksitosiinilla puolustaa toki paikkansa, jos sille on todellinen, perusteltu syy. Hoitohenkilökunnan vuoron vaihtuminen ei kuitenkaan täytä mielestäni edellytyksiä, ja siitäkin syystä olen kuullut sektioita jenkeissä tehdyn.
Kuinkahan paljon käytännöt poikkeavat toisistaan Itse synnytyksessä? Entä vierihoidon, imetyksen yms osalta sairaalassa?
Toinen askarruttava kysymys on lapsen kaksoiskansalaisuus. Syntyessään USAssa lapsi saa automaattisesti myös USAn kansalaisuuden. Tästä on tulevaisuudessa lapselle mahdollisesti etua, mutta tuleeko jollekulle mieleen mahdollisia haittapuolia?
Kommentit (59)
Hei 42, ei riittäneet ei.
Melkoisen vähissä oli vastaukset sillä puolella :)
-ap
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 18:35"]
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 18:15"]
Vielä kysymyksiä:
mitä pitää olla sairaalassa mukana? Omat vaatteet koko ajalle? Vauvalle vaatteet koko ajalle? Omat vaipat? Omat terveyssiteet? Muuta, mitä?
[/quote] Voihan....! Ei siella sairaalassa saa omia bakteerisia kamppeita kayttaa! On sulla moni isompikin tenkkapoo edessa, esim tuon tyton koulunkaynti. Ei tule olemaan helppoa High Schooliin meno kun on just maahan tullut.
[/quote]
Itseasiassa sairaalassa saa olla omat vaatteet. Itse olin sairaalassa USA:ssa viikon, ison leikkaukasen jälkeen kuntoutusta.. ja mulla oli kaikki omaa. Jalkineet, yövaatteet, aamutakki, päivävaatteet, alusvaatteet jne.
Syntymän jälkeen vauvasta otetaan USA:ssa sairaalassa kuva, olisko ollut 1 vrk vanhana ja siihen pitää tuoda vauvalle sitten kivat pienet vaatteet. Samoin kannattaa viedä sairaalaan "vauvakirja" johon saa sitten jalkapohjasta leiman. Jalkapohjan kuva liitetään lapsen papereihin ja samoilla mustesotkuilla saa sen oman kirjaan.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 15:59"]
Eipä liene iso ongelma luopua siitä Usan kansalaisuudesta siinä vaiheessa, jos tuollaiset uhkakuvat alkavat käydä toteen. Jäljelle jää vielä Suomen kansalaisuus.
-ap
[/quote]
Ei siitä niin vaan luovuta. Kannattaa mietttiä sitä LAPSESI kannalta. Mielummin haluaisin vaiks Norjan kansallisuuden, mutta ne eivät ole "myynnissä" kuten usan.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 18:27"]
Kyllä tuosta USA passista matkustaessa on enemmin haittaa kuin hyötyä, ellei matkusta jenkkeihin. Ekalle lapselle haettiin usa passi, mutta siihen se sitten jäi, ei haettu muille.
[/quote]
Kai tiedät, ettei lapsesi pääse USA:han ilman USA:n passia? Ei riitä Suomen passi, jos on US kansalainen. Pois voi matkustaa, paluuta ei ole.
North Carolina on kyllä tylsähkö paikka.
Mulla on kaksoiskansalaisuus myös. Ei ole toistaiseksi ollut hyötyä eikä haittaa. En ole tehnyt mitään veroilmoituksia, eikä kukaan ole vielä kysellyt mitään. En tiedä, tästä saattaisi tulla ongelma, jos menisin sinne töihin... ikää nyt jo yli 30.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 18:15"]
North Carolina on kyllä tylsähkö paikka.
[/quote]
Minusta taas todella ihana, kaikkea löytyy. Olen asunut NC:ssä 7 v. Pääse merelle tai vuorille ja kaikkea siltä väliltä.
Minäkin synnytin esikoiseni USA:ssa ja pahaa sanottavaa ei ole. Siellähän kaikki saavat sairaalassa oman huoneen. Siinä huoneessa synnytettiin ja samaan myös jäätiin koko sairaalassa olon ajaksi. Ei ollut ikäviä siirtymiä. Ja tosiaan oma kulpyhuone ja ruoat valittiin ruokalistalta niin kuin ravintolassa. Sänkyyn kannettiin nokan eteen :) lisäksi sai yhtenä päivänä vauvan syntymän kunnoaksi juhlaillallisen omaan huoneeseen katettuna. Valkoiset pöytäliinat, kynttilät ja kaikki:) Oma lääkäri olo koko raskauden ja synnytyksen ja vielä hoiti/tutki vauvaa "neuvola" käynneillä.
Kivunlievitystä synnytyksessä sai erittäin hyvin! Itse valitsin epiduraalin ensisynnyttäjä kun olin. Sitä lisättiin koko aja, eli muös ponnistusvaihe oli kivuton. Oman kokemuksen perusteella en voi muuta kuin suositella!
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 18:46"]
Minäkin synnytin esikoiseni USA:ssa ja pahaa sanottavaa ei ole. Siellähän kaikki saavat sairaalassa oman huoneen. Siinä huoneessa synnytettiin ja samaan myös jäätiin koko sairaalassa olon ajaksi. Ei ollut ikäviä siirtymiä. Ja tosiaan oma kulpyhuone ja ruoat valittiin ruokalistalta niin kuin ravintolassa. Sänkyyn kannettiin nokan eteen :) lisäksi sai yhtenä päivänä vauvan syntymän kunnoaksi juhlaillallisen omaan huoneeseen katettuna. Valkoiset pöytäliinat, kynttilät ja kaikki:) Oma lääkäri olo koko raskauden ja synnytyksen ja vielä hoiti/tutki vauvaa "neuvola" käynneillä. Kivunlievitystä synnytyksessä sai erittäin hyvin! Itse valitsin epiduraalin ensisynnyttäjä kun olin. Sitä lisättiin koko aja, eli muös ponnistusvaihe oli kivuton. Oman kokemuksen perusteella en voi muuta kuin suositella!
[/quote]
Pikkasen erilaista kuin Suomessa c:
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 15:05"]
Itselläni on kaksoiskansalaisuus (USA/Suomi). Ainoa haittapuoli on se, että miehenä joudun 18-vuotiaana listautumaan ns. drafting-listalle (kutsuntalista) USAn armeijaan. Jenkeissä ei tällä hetkellä ole pakkovärväys edes lain mukaan sallittua, mutta tilanteen niin vaatiessa voidaan ottaa käyttöön (viimeksi Vietnamin sodassa). Koska olen nykyisin yli 30 v, ei asia enää minua koske, mutta kuka tietää miltä maailma näyttää 20 vuoden päästä. Eli mikäli lapsesi on poika, on olemassa teoreettinen mahdollisuus että hänet pakotettaisiin joku päivä sotimaan USAn riveissä.
[/quote]Taytta puppua!!Luuletko etta Amerikan palkka-armeija tarvitsee apujasi? Amerikka on ollut afganistanissa ja esim irakissa vuosia...tuliko kutsu?
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 06:14"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 15:05"]
Itselläni on kaksoiskansalaisuus (USA/Suomi). Ainoa haittapuoli on se, että miehenä joudun 18-vuotiaana listautumaan ns. drafting-listalle (kutsuntalista) USAn armeijaan. Jenkeissä ei tällä hetkellä ole pakkovärväys edes lain mukaan sallittua, mutta tilanteen niin vaatiessa voidaan ottaa käyttöön (viimeksi Vietnamin sodassa). Koska olen nykyisin yli 30 v, ei asia enää minua koske, mutta kuka tietää miltä maailma näyttää 20 vuoden päästä. Eli mikäli lapsesi on poika, on olemassa teoreettinen mahdollisuus että hänet pakotettaisiin joku päivä sotimaan USAn riveissä.
[/quote]Taytta puppua!!Luuletko etta Amerikan palkka-armeija tarvitsee apujasi? Amerikka on ollut afganistanissa ja esim irakissa vuosia...tuliko kutsu?
[/quote]niin ja drafting loppui -73. Taytisi olla tosi paha tilanne jos kutsuisivat...
Saat kyllä varmasti kieltäytyä kaikesta ylimääräisestä. Synnyttäjähän se maksaa, joten kaikesta voi kieltäytyä. Mutta tarkistakaa nyt, että olet varmasti vakuutuksen piirissä myös synnytyksen osalta.
Ainoa haitta jonka yks kaks keksin voisi olla, että koko muu perhe voidaan maasta poistaa esimerkiksi rikoksen vuoksi. Kansalaisen ei. Itse en haluaisi olla tilanteessa, jossa lapseni on eri kansalaisuutta kuin itse.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 15:04"]
Pohjois-Caroliinaan oltais menossa, eli itärannikolle.
Noista birth centereistä jo ehdinkin jotain lukea. Vakuutus ilmeisesti korvaa myös niissä synnyttämisen?
Kiva kuulla mielipiteitänne / kokemuksianne. Lisää saa mielellään laittaa, myös mahdollisia huomioita muista asioista :)
[/quote]
Itse Pohjois-Carolinassa asuvana huomautan nyt, että jos olet jo raskaana niin vakuutusten kanssa voi tulla ongelmia (pre-existing condition). Eräällä tutulla mm. alkoi synnytys ja menivät lähimpään sairaalaan, joka ei ollut halvin vakuutusyhtiön kannalta joten saivat $20 000 laskun. En tiedä, ovatko vieläkään saaneet kiistettyä sitä. He halusivat nimenomaan ilman mitään lääkintää, luomusynnytyksenä eli mahdollista se kyllä on vaikka ei sinua varmasti ihan täysjärkisenä pidetä kun täällä nukutetaan hammaslääkärissäkin automaattisesti esimerkiksi viisaudenhampaan poiston yhteydessä.
Toisaalta tiedän pari kotisynnyttäjääkin, sillä kotisynnytys tulee halvemmaksi jos vakuutus ei kata kuluja. Ilman vakuutuksia nimittäin alle $10 000 eurolla ei saa synnytystä, ja tämä hinta on silloin jos ei tule mitään ongelmia tai joudu olemaan ylimääräisiä päiviä sairaalassa yms.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 06:38"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 15:04"]
Pohjois-Caroliinaan oltais menossa, eli itärannikolle.
Noista birth centereistä jo ehdinkin jotain lukea. Vakuutus ilmeisesti korvaa myös niissä synnyttämisen?
Kiva kuulla mielipiteitänne / kokemuksianne. Lisää saa mielellään laittaa, myös mahdollisia huomioita muista asioista :)
[/quote]
Itse Pohjois-Carolinassa asuvana huomautan nyt, että jos olet jo raskaana niin vakuutusten kanssa voi tulla ongelmia (pre-existing condition). Eräällä tutulla mm. alkoi synnytys ja menivät lähimpään sairaalaan, joka ei ollut halvin vakuutusyhtiön kannalta joten saivat $20 000 laskun. En tiedä, ovatko vieläkään saaneet kiistettyä sitä. He halusivat nimenomaan ilman mitään lääkintää, luomusynnytyksenä eli mahdollista se kyllä on vaikka ei sinua varmasti ihan täysjärkisenä pidetä kun täällä nukutetaan hammaslääkärissäkin automaattisesti esimerkiksi viisaudenhampaan poiston yhteydessä.
Toisaalta tiedän pari kotisynnyttäjääkin, sillä kotisynnytys tulee halvemmaksi jos vakuutus ei kata kuluja. Ilman vakuutuksia nimittäin alle $10 000 eurolla ei saa synnytystä, ja tämä hinta on silloin jos ei tule mitään ongelmia tai joudu olemaan ylimääräisiä päiviä sairaalassa yms.
[/quote]
Siis 10 000 eurolla, tuo dollarisymboli tulee nykyään niin automaattisesti laitettua hintojen eteen!
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 18:01"]
Jaahas nyt näyttää entistä vahvemmin siltä, että lähtö on edessä. Näillä näkymin marras-joulukuussa, eli synnytys tosiaankin tulisi tapahtumaan Usassa ja lapsesta sitä myötä kaksoiskansalainen. Komennusaika olisi alunperin kaavaillun vuoden sijaan kaksi vuotta. Miehen työnantajan vakuutus ilmeisesti korvaa synnytyksen kulut, eli yksi mietinnän aihe vähemmän. Nyt on pää siitä huolimatta niin täynnä kysymyksiä, etten osaa edes pukea niitä sanoiksi tai tiedä, mistä aloittaisin. Iso juttu on esikoisen koulunkäynti: tyttö on peruskoulun viimeisellä ja nyt spekuloidaan, miten päästötodistuksen kanssa toimitaan kun lähtö on jo tän vuoden lopussa.
-ap
[/quote]
Ilmeisesti ei riitä. Varmistakaa nyt ihan varmaksi. Ilman vakuutusta on tyyristä ja vakuutuksen kanssakin saatte varautua jonkinlaiseen laskuun. Paljonko on omavastuu? Jos oikein hyvä, niin 80 % maksaa vakuutus. Synnytys voi helposti olla 10 000 ja siitä 20% siis 2000. Ja jos mitään erikoisempaa sattuu, niin hinta nousee. Joten tarkistakaa, olkaa hyvöt. Ja paljonko vakuutus korvaa.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 18:07"]
Toinen mieltä askarruttava iso kysymys on se, että emme ole naimisissa. Naimisiin pitäisi siis mennä ihan ekana, ennen kuin mitään paperihommia saadaan käyntiin. Miten nopeasti tuon naimisiin menon saa järkättyä? Ja seuraavaksi mietin, että miten asian käytännössä parhaiten hoitaisi mahd nopealla aikataululla, koska haluan siihen riittiin kyllä sitten vähän romantiikkaa ja tunnelmaakin mukaan. Ei siis mitään pelkkää paperimuodollisuutta kalseassa virastossa, kiitos. Vinkkejä tai ideoita? :)
-ap
[/quote]
Common law marrage kai kyseessä jos olette avoliitossa. Tässä nyt kyllä on lisää paperihommia tiedossa. Onko sulla viisumianomus jo menossa?
En voi sanoa, että tietäisin, mutta kovasti epäilen, että AP päästettäisiin USAan paksuna ollessaan. Ainakin kiinalaiset, jotka koittavat tehdä tätä joutuvat piiloutumaan loppu vaiheessa, jotta eivät lentäisi ulos maasta. Sen takia niille on perustettu sinne yksityisklinikoita, joissa homma hoidetaan täysin luottamuksellisesti.
Täällä kun oli kaksoiskansalaisia, niin joudutteko te tekemään veroilmoituksen USAan joka vuosi? Siis jos asutte esim Suomessa? Teidän verotukseennehan tuo ei vaikuta mitään, koska te tuskin ikinä joudutte maksamaan USAan isompia veroja kuin tänne.