Synnytys USAssa ja lapsen kaksoiskansalaisuus
Olemme mahdollisesti lähdössä miehen työkomennuksen vuoksi noin vuodeksi Jenkkeihin. Olen raskaana ja saattaa olla, että lähtö olisi jo ennen synnytystä. Niinpä joutuisin synnyttämään Usassa.
Mietityttää sikäläiset synnytyskäytännöt; miten medikalisoitua synnytys oikein on? Nettikirjoitusten perusteella siellä tarjotaan erittäin hanakasti epiduraalia /oksitosiinitippaa / sektiota, ja äidillä ei välttämättä ole todellista mahdollisuutta valita tai kieltäytyä noista. Itse olen uudelleensynnyttäjä, joten jonkinlainen käsitys normaalisynnytyksestä suomalaisittain on. Esim. epiduraalia en ole koskaan saanut enkä kokenut edes tarvitsevani. En usko tahtovani sitä nytkään. Takana siis 3 synnytystä, joista 1 kaksossynnytys. Sektio tai synntyksen vauhditus oksitosiinilla puolustaa toki paikkansa, jos sille on todellinen, perusteltu syy. Hoitohenkilökunnan vuoron vaihtuminen ei kuitenkaan täytä mielestäni edellytyksiä, ja siitäkin syystä olen kuullut sektioita jenkeissä tehdyn.
Kuinkahan paljon käytännöt poikkeavat toisistaan Itse synnytyksessä? Entä vierihoidon, imetyksen yms osalta sairaalassa?
Toinen askarruttava kysymys on lapsen kaksoiskansalaisuus. Syntyessään USAssa lapsi saa automaattisesti myös USAn kansalaisuuden. Tästä on tulevaisuudessa lapselle mahdollisesti etua, mutta tuleeko jollekulle mieleen mahdollisia haittapuolia?
Kommentit (59)
USA:ssa tosiaan on olemassa myös kodinomaisempia birthing centereita ja kaikenlaista muutakin mitä vain keksit toivoa on tarjolla aina superluomusta elektiivisiin sektioihin.
Minnepäin olette muuttamassa länsirannikolla on tässäkin asiassa ihan erilainen meininki kuin idässä.
Ei tuosta kansalaisuudesta ole haittaa päinvastoin!
Pohjois-Caroliinaan oltais menossa, eli itärannikolle.
Noista birth centereistä jo ehdinkin jotain lukea. Vakuutus ilmeisesti korvaa myös niissä synnyttämisen?
Kiva kuulla mielipiteitänne / kokemuksianne. Lisää saa mielellään laittaa, myös mahdollisia huomioita muista asioista :)
Itselläni on kaksoiskansalaisuus (USA/Suomi). Ainoa haittapuoli on se, että miehenä joudun 18-vuotiaana listautumaan ns. drafting-listalle (kutsuntalista) USAn armeijaan. Jenkeissä ei tällä hetkellä ole pakkovärväys edes lain mukaan sallittua, mutta tilanteen niin vaatiessa voidaan ottaa käyttöön (viimeksi Vietnamin sodassa). Koska olen nykyisin yli 30 v, ei asia enää minua koske, mutta kuka tietää miltä maailma näyttää 20 vuoden päästä. Eli mikäli lapsesi on poika, on olemassa teoreettinen mahdollisuus että hänet pakotettaisiin joku päivä sotimaan USAn riveissä.
Etuja on sitten paljon. Paras on tietenkin oikeus asua ja työskennellä Jenkeissä. Samoin puoliso saa helposti green cardin. Kiva lisä on se, että USA ei luovuta omia kansalaisiaan ulkomaille, eli jos asiat menevät todella solmuun Suomessa, voi aina ottaa hatkat ja aloittaa uudestaan elämä Jenkeissä, jonne verottajan tai poliisin koura ei yletä. :)
USA/FIN
Eilisestä ensijärkytyksestä selvittyäni (iik enhän mä missään tapauksessa voi synnyttää Jenkeissä) asia on alkanut kyllä aika tavalla kiehtoa. Ensisynnyttäjänä kynnys vois olla reippaasti korkeampi, mutta nyt ei enää niin korkea. Tuon kaksoiskansalaisuuden edut kyllä kiinnostaa niin paljon, että melkeinpä jo toivoisin että lähtö olis ennen synnytystä. Muutenkin muutto on ehkä helpompaa mahan kuin vastasyntyneen kanssa. Ja jäisipä edes muutama viikko aikaa kotiutua ennen vauvan syntymää. Vastasyntyneen kanssa muuttaessa joutuu sopeutumaan yhtä aikaa uuteen vauvaan ja uuteen kotiin ja kotimaahan.
Aika paljon on nyt kiinni työnantajan aikatauluista ja myös vakuutuksista. Jännittää, minkä kannan vakuutusyhtiöt ottaa tuohon synnytyksen korvaamiseen, kun raskaus on jo todettu vakuutusta otettaessa. Ja jos vakuutusyhtiö rajaa sen pois korvausten piiristä ( näinkin kuulemma voi käydä), niin suostuuko miehen työnantaja maksamaan synnytyksen? Jenkeissä synnyttäminen kun saattaa kuulemma maksaa 20-30 000 dollaria. Meillä itellä ei taatusti ole varaa sellaiseen.
juu, yritä vaan synnyttää tyttölapsi, niin ei sitten joudu jenkkisotilaaksi tappamaan viattomia siviilejä, naisia ja lapsia öljyn vuoksi...
En oikein jaksa uskoa tuohon pakkovärväyksen uhkakuvaan.
-ap
nooo... kun kattelee tuota maailman ja erityisesti USAn tilannetta, niin ei se niin kovin kaukaa haettua ole. Mutta, rättäreiden pommittaminen voi olla ihan kivaa.
Eipä liene iso ongelma luopua siitä Usan kansalaisuudesta siinä vaiheessa, jos tuollaiset uhkakuvat alkavat käydä toteen. Jäljelle jää vielä Suomen kansalaisuus.
-ap
Siellä ei ole sitten sairaaloissa alapesumahdollisuutta ja kaikkeen suhtaudutaan tosi häveliäästi muutenkin. Kokemuksesta vaan kerron.
12, haluaisin kuulla lisääkin kokemuksia? Kaikki tieto, kokemus ja näkemykset ovat tervetulleita!
ööö... ei USAn kansalaisuudesta voi luopua tuollaisessa tilanteessa. Aivan samoin kuin Suomen kansalaisuudesta ei voi sodan alla luopua. Kandee ottaa nuo asiat selville etukäteen.
Lähes kaikissa maailman maissa on sama käytäntö kuin Suomessa. Eli sotaa ei voi feidata luopumalla kansalaisuudesta. Alla lainaus Wikipediasta:
"Suomen kansalainen, joka on vieraan valtion kansalainen tai haluaa tulla sellaiseksi, voidaan hakemuksesta vapauttaa Suomen kansalaisuudesta. Hakemusta ei hyväksytä, jos hakijalla on Suomessa kotikunta ja hän pyrkii välttämään Suomen kansalaisuudesta aiheutuvia velvollisuuksia luopumalla Suomen kansalaisuudesta."
Yhtenä "haittana" USAn kansalaisudesta on kaksoisverotus, eli vaikkei tuleva lapsenne asuisikaan ikinä aikuisena USAssa olisi hän sinne verovelvollinen. Käytännössä hän siis joutuisi maksamaan veroja USAhan kaikista ulkomailla saaduista tuloista, mikäli tulot ylittävät tietyn summan. Lisätietoja aiheesta saatte mm. täältä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Double_taxation
http://www.irs.gov/Individuals/International-Taxpayers
http://www.forbes.com/sites/robertwood/2012/06/26/irs-announces-tax-relief-for-dual-citizens-and-us-citizens-abroad/
Onnea matkaan ja iloista aikaa USAssa, itse palasin juuri enkä olisi lähtiessäni uskonut miten paljon sinne kaipaisinkaan! Ja vinkkinä jos tulette kaipaamaan suomalaista seuraa niin meitä on siellä paljon! Esim. paikallisesta suomalais-amerikkalaisesta kauppakamarista on hyvä aloittaa, ja he myös tietävät mitä mahdollisia kerhoja / "suomikouluja" paikkakunnalla on! :)
14, joo täytynee tosiaan ottaa selvää tuosta asiasta vähän luotettavammasta lähteestä kuin keskustelupalstalta :)
Itse en osaa nähdä noita pakkovärväyksiä kovin suurena uhkakuvana kuitenkaan. Ja tarkoitin tuolla kansalaisuudesta luopumisella sitä hetkeä, kun tilanne alkaa vasta haiskahtaa uhkaavalta. Ei varmaankaan onnistu enää kun kutsuntapaperi on kourassa :)
Jaahas, tuo verojuttu olikin aivan uus juttu mulle. Tuohon täytyy perehtyä tarkemmin! Kiitos :)
Kiitos myös tsempeistä :)
Aika innolla kyllä odotan tuota reissua, ja jos se ei lopulta toteudukaan, niin pettymys on kyllä aikamoinen. Vaikka alkuun salaa mielessäni vastustinkin asiaa... :)
Olen ollut syntymästäni saakka molempien maiden kansalainen, mutta asunut aikuisikäni Suomessa. Mitään ongelmia USAn verottajan kanssa ei ole ollut, eli sitä ei kannata stressata. Säädöksi se voi mennä jos asuu osan aikaa vuodesta Suomessa ja osan Jenkeissä, ja vielä tienaa molemmissa maissa.
Hyviä puolia USAn kansalaisuudesta voi olla se, jos ajauttuu jossain Jenkeille vihamielisessä maassa ongelmiin, niin on pienenpieni mahdollisuus, että USA oikeasti auttaa (esim. vapauttaa sinut panttivankitilanteesta), toisin kuin Suomi.
Paska skenaario USA-passilla matkustaessa on tietenkin se, jos joutuu vaikka lentokonekaappaukseen, jossa kaikki muut vapautetaan paitsi imperialistisiat :)
USA/FIN
Hyvä jos sait uutta tietoa, vaikka nähtävästi tuo kaksoisverotus onkin yksinkertaisempaa kuin mitä IRS antaa ymmärtää. Ja itsellänikin oli hieman skeptinen asenne lähtiessä, mutta niin ne mielikuvat ja mielipiteet vain muuttuivat viiden siellä vietetyn vuoden aikana. Melkeinpä oli kovempi kulttuurishokki palata Suomeen, kuin integroitua USA:han kaikkien muiden maahanmuuttajien sekaan :)
terkuin #16
Mun serkku oli taannoin Usassa pari vuotta, ja sanoivat vähän samaa. Sinne muutto oli ollut rankkaa, mutta poistulo rankempaa. Pitää kysellä heiltäkin lisää kokemuksia ja muuta infoa, kunhan tää nyt eka varmistuu. Siihen asti, antakaahan palaa ja jakakaa kokemuksia, näkemyksiä ja muita huomiota :)
-ap
Eikö siinä maassa ole ostajan markkinat, eikö se koske myös synnytyspalveluita?