Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedättekö ketään kolmen tai useamman lapsen eronnutta äitiä joka kävisi töissä?

Vierailija
16.08.2020 |

Ja vieläpä jolla ei ole isovanhempia tukiverkkona, käytännössä yksin kolmen kanssa? Voiko siitä selvitä? Tehdä töitä? Jopa vaativia asiantuntijatöitä? Miten? Vinkkejä?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän 4 lapsen yh äidin, joka käy täyspäiväisesti töissä. Laspsista nuorin menee neloselle. Ollut yh 5 vuotta.

Vierailija
22/44 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kyllä että helpompaa kun työ joustavaa mutta tarkoitin että ylitöitä tulee myös ja iltaisin tehtäviä töitä, välillä asioita joista ei voi aikataulullisesti joustaa jne.

Toki pk ym lapsilla, mutta miten illat/viikonloput hoidatte yksin: harrastuskuskaukset, matkustaminen, lääkärit ym? Kaupassa käyminen, kun ei voi nuorinta jättää kotiin ym? Kaikkialle mukaan? Mitä jos isompia pitää viedä illalla treeneihin? Pelireissulla koko perhe mukana?

Harrastuskuskauksiin ja pelireissuille voisi varmaan yrittää järkätä kimppakyytejä..? Mutta kauppaan, lääkärille yms pieni lapsi on tietysti otettava mukaan jos ei ole ketään hoitajaa tarjolla.

Miten olet tähän asti selvinnyt noista harrastuksiin liittyvistä menoista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kolmekin, kaksi totaaliyh:ta ja yksi vuoroviikkoäiti. Itse olen vain kahden lapsen totaaliyh.

Vierailija
24/44 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini ei ollut asiantuntija, vaan kolmivuorotyötä tekevä sairaanhoitaja, isä lähti, kun olin kahdeksan, nuoremmat sisarukset, 3kpl, 2-7v.

Äidin vanhemmat ja sisarukset asui satojen kilometrien päässä, isän vanhempia me kiinnostettiin yhtä vähän, kuin isää. Kavereita äidillä ei juuri ollut, sillä hän oli perheelleen omistautunut erakko.

Pomonsakaan ei juuri heltynyt antamaan erityiskohtelua laittaakseen äidin työvuorot lapsiperhearkeen sopiviksi, vaan monta kertaa viikossa täytyi tilata hoitaja, laittaa pienimmät sisarukset yöksi päiväkotiin, tai välillä ihan vain jättää meidät nelisteen muutamaksi tunniksi ja pyytää naapuria katsomaan vähän perään. Yökylässä kaverilla, tai sisaruksen kaverilla tuli oltua usein.

Vierailija
25/44 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi minä itse olen sellainen. Nykyään onneksi päivätyö mikä helpottaa tilannetta. Aiemmin oli yksi iltaisin välillä hoidossa ja isommat pärjäsi keskenään. Nykyään aina illat olen kotona niin mukavampi. Hyvin pärjää näin.

Vierailija
26/44 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ainakin oman äitini. 

Sama

Vierailija
27/44 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden neljän lapsen äidin tiedän, yhdellä lapsista eri isä kuin muilla ja hän on joka toinen viikko isällään. Hänellä on päivätyö, liukuva työaika niin että töissä on oltava 9-15 välillä, muuten joustava, kuulemma vuorotyö ei onnistuisi mitenkään. Vanhimmat lapsista on kouluikäisiä. 

Vierailija
28/44 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti. Oltiin toisaalta kaikki jo koululaisia ja äiti oli opettaja joten oli vähän lyhyemmät päivät. Selvisi vaikka rankkaa oli.

Vierailija
29/44 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa tuttavapiirissä on vain kahden lapsen eronneita äitejä, ei tule mieleen kolmen.

Lienee kolme tai useampi lasta jo harvinaisempi ylipäänsä. Tähän lisävaatimuksena ero, niin porukka hupenee.

On noita tullut deittimarkkinoilla jokunen eteen. Ovat tuntunet ihan tavallisilta ihmisiltä. Paljonhan riippuu lasten ikärakenteesta. Kolme tarhaikäistä on aika erilainen juttu kuin kolme koululaista.

Vierailija
30/44 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia iltatyöt on? Voisiko ottaa läppärin kotiin ja tehdä ne kotona.

Jos ovat iltakokouksia niin kuin minulla, tällä hetkellä moniin niistä voi myös osallistua kotoa Teamsin välityksellä.

Jos kuitenkin työssä on iltavuoroja, on vuoropäiväkodit sitä varten. Käyväthän vuorotyöläisetkin töissä. Vuoropäiväkodissa voi olla jopa yötä jos vanhemmalla on yövuoro.

Vierailija
31/44 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse. Viiden lapsen yh, työskentelen rehtorina.

Vierailija
32/44 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kolme lasta, vuoroviikkovanhemmuus ja asiantuntijatyö. Lapset harrastaa yhteensä 9 kertaa viikossa. Etätyömahdollisuus (tällä hetkellä 100 % etänä), liukuva työaika. Kuskausringit lasten harrastuksiin. Isoja annoksia ruokaa. Lyhyemmät työpäivät mahdollisuuksien mukaan kun lapset mulla. Isäviikolla pidemmät. Työreissut sovin lasten isän kanssa. Nyt kun nuorin on 8v, niin on jo helppoa. Tätä elämää 6,5 vuotta takana, joten on ollut välillä haastavaa, mutta ei mahdotonta ikinä.

Vierailija
33/44 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalisti kävin töissä, miksen olisi käynyt?? Kun erosin lapset olivat 3v, 9v ja 12v. 

Ongelmia tuli vain siitä kun päiväkotiin pääsi 7.00 ja työt alkoi 8.00, työmatkaan Helsingin sisällä meni 55 min. Ja vielä pahempi toiseen suuntaan - työt loppui (aikaisintaan) 16.00 ja tarha meni kiinni 16.45. Joka päivä sain hoitajilta huudot kun olin perillä 17.05

Isommat osasivat hoitaa itsensä kouluun ja tehdä iltapäivän välipalan, minä tein ruuan kun tulin kotiin. Tai sitten tein illalla ruuat 2 seuraavalle päivälle. 

Muutama vuosi mentiin näin ilman ongelmia. Normielämäähän tuo on

Vierailija
34/44 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalisti kävin töissä, miksen olisi käynyt?? Kun erosin lapset olivat 3v, 9v ja 12v. 

Ongelmia tuli vain siitä kun päiväkotiin pääsi 7.00 ja työt alkoi 8.00, työmatkaan Helsingin sisällä meni 55 min. Ja vielä pahempi toiseen suuntaan - työt loppui (aikaisintaan) 16.00 ja tarha meni kiinni 16.45. Joka päivä sain hoitajilta huudot kun olin perillä 17.05

Isommat osasivat hoitaa itsensä kouluun ja tehdä iltapäivän välipalan, minä tein ruuan kun tulin kotiin. Tai sitten tein illalla ruuat 2 seuraavalle päivälle. 

Muutama vuosi mentiin näin ilman ongelmia. Normielämäähän tuo on

Jatkan.

Lasten isä oli lasten kanssa max 1 vrk/2 vkoa, ei edes lomia

Vierailija
35/44 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilla 4 lasta ja on yh. Ei ole isovanhempia ollut apuna ja töissä tuo käy.

Vierailija
36/44 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ihmetyttää tämä näkemys, että asiantuntijatyöt tarkoittasivat täysin joustavia työaikoja joka ikinen päivä. 

Ei koskaan matkapäiviä, ei koskaan iltatöitä, ei siis edes päiväkodin aukioloaikojen yli venyviä kokouksia tai asiakastapaamisia. 

Toki ihmiset yh:t käy töissä ja kaiken voi järjestellä, mutta hankaluuksia siinä varmasti on. Toki paljon riippuu työnantajan asenteestakin, mutta käytännössä itse olen saanut kokea, ettei lasten hakeminen päiväkodista ole mikään syy lähteä töistä n. 16.00 toistuvasti. Ja ei, en siis ole  yh. 

Vierailija
37/44 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ja hänellä on jopa vuorotyö. Olen itse kahden lapsen yh ja ei ole autoa ja minulla on asiantuntijatyö on eikä paljon apua keneltäkään. Elämä on niin helppoa verrattuna siihen kun mies oli kuvioissa. Huono mies on rasittavampaa kuin yh-elämä, joka on reippaalle ja positiiviselle naiselle oikein mukavaa elämää.

Vierailija
38/44 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, mutta kyseessä oli isä. Mainiosti pärjäsi lasten kanssa, niin rahallisesti kuin muiden menojen ja harrastusten suhteen.

Vierailija
39/44 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin ihmetyttää tämä näkemys, että asiantuntijatyöt tarkoittasivat täysin joustavia työaikoja joka ikinen päivä. 

Ei koskaan matkapäiviä, ei koskaan iltatöitä, ei siis edes päiväkodin aukioloaikojen yli venyviä kokouksia tai asiakastapaamisia. 

Toki ihmiset yh:t käy töissä ja kaiken voi järjestellä, mutta hankaluuksia siinä varmasti on. Toki paljon riippuu työnantajan asenteestakin, mutta käytännössä itse olen saanut kokea, ettei lasten hakeminen päiväkodista ole mikään syy lähteä töistä n. 16.00 toistuvasti. Ja ei, en siis ole  yh. 

Yleensä asiantuntijatehtävät tarkoittavat ns ylempää toimihenkilöä joilla ei ole työaikaa. Eli töitä tehdään silloin kun pitää, kellosta riippumatta. Jos vielä on kansainvälisessä työympäristössä jossa on kollegoita Kiinasta Usaan niin työpäivä on periaatteessa lähes 20h. Itse pystyin tosiaan tekemään vain tuon 8h toimistolla ja loput kotona illalla kun lapset olivat nukkumassa. Ei sitä hyvällä katsottu mutta ei ollut vaihtoehtoja, jos en olisi hakenut lasta päiväkodista hän olisi joutunut huostaanotetuksi ja ollut viikon sijoituksessa (ja sama taas seuraavalla viikolla). Näin 80 ja 90 luvuilla, nyt en tiedä miten on. 

Vierailija
40/44 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä asiantuntijatehtävät tarkoittavat ns ylempää toimihenkilöä joilla ei ole työaikaa. Eli töitä tehdään silloin kun pitää, kellosta riippumatta. Jos vielä on kansainvälisessä työympäristössä jossa on kollegoita Kiinasta Usaan niin työpäivä on periaatteessa lähes 20h. Itse pystyin tosiaan tekemään vain tuon 8h toimistolla ja loput kotona illalla kun lapset olivat nukkumassa. Ei sitä hyvällä katsottu mutta ei ollut vaihtoehtoja, jos en olisi hakenut lasta päiväkodista hän olisi joutunut huostaanotetuksi ja ollut viikon sijoituksessa (ja sama taas seuraavalla viikolla). Näin 80 ja 90 luvuilla, nyt en tiedä miten on. 

Niin, tiedän kyllä mitä asiantuntijatyöt on. Ja juuri tämän takia ihmettelin ketjun alkuun tulleita kommentoijia siitä, ettei asiantuntijoilla ole ongelmia, kun työajat joustaa. Mutta kun ne joustaa molempiin suuntiin. 

Tietenkin sinä hait lapset päiväkodista, kuka sitä nyt olisi epäillytkään? Ei ap kysynyt, voitko pitää lapset vaan voitko käydä töissä. 

Minä sain yt- prosessissa potkut ja lähtökeskustelussa todettiin vain, että nyt on aikaa olla perheen kanssa. Eli sinänsä ap:n kysymys on ihan validi - ottaen huomioon, että en siis ollut edes se yh. (En siis käynyt lapsia päiväkodista aina, joskus oli matkapäiviä jne.)