Onko kukaan käynyt vatsanpeitteiden korjausleikkauksessa??
Lapseni on reilut 2v ja olen nyt havahtunut siihen, että en pysty tekemään edes perus vatsalihasliikettä. Syy ei ole huonon kunnon, sillä liikun säännöllisesti ja teen lihaskuntoharjoitteita. Minulla on myös vatsan kohdalla ihan järkyttävä pömppö. Vieläkin. Vaikka olen muuten normaalipainoinen. Minusta luullaan monesti, että olen uudelleen raskaana.
Voisiko kyse olla diastaassista???? Onko kukaan käynyt ko. leikkauksessa? Miten asia eteni (ensi lääkäriin, mitä tutkimuksia?!?!)???
t: Kati
Kommentit (4)
Täällä liikunnallisen perheen vähemmän liikunnallinen jälkeläinen. Minua harmitti suunnattomasti olla kotona ja koulussa se vihonviimeinen, jokä ähisi ja puhisi vatsalihasliikkeiden parissa, kun siitä ei tullut yhtään mitään.
Niinpä rupesin kuvittelemaan, että olen jäänyt vatsalihaksia vaille. Kunnes sitten hurahdin kuntosaliliikuntaan. Aloitin keskivartalolihasliikkeet pienillä painoilla ja lyhyillä sarjoilla. Vähitellen voimaa tuli lisää ja suoritukset kasvoivat. Samoihin aikoihin menin lihasvenytysryhmään, jossa treenattiin keskivartalolihaksia. Huomasin, että minulla on myös syvemmät vatsalihakset, ja ne myös toimivat. En vain ole osannut käyttää niitä oikein. Myös keppijumppa oli tehokasta ja hauskaa.
Niin, että uskallan omien kokemusteni perusteella epäilemään tekemääsi diagnoosia. Kannattaa aloittaa monipuolinen venyttelytreeni. Netissäkin on kivoja harjoituksia. Jos ähistelet samojen liikkeiden kimpussa, muut lihakset unohtuvat. Sinun pitää muistaa harjoittaa myös selän lihaksia, jotta lihakset kehittyisivät tasapainoiseksi kokonaisuudeksi.
Mulla on diastaasi ja fysioterapeutti sanoi, ettei se juurikaan vaikuta vatsalihasten voimaan. Leikkaus on pelkästään kosmeettinen juttu, se ei auta heikkoihin lihaksiin. Eli lisää treeniä vaan!
(Ja en todellakaan ole edes harkinnut leikkausta, mutta käynyt fyssarilla kysymässä vinkkejä hyviin liikkeisiin ja oppia liikeiden oikein tekemiseen +miettinyt, onko mun selkävaivoilla jokin yhteys palautumatta jääneisiin vatsiksiin)
Pömppöön mulla autto turhien hiilarien karsiminen. Ja vatsikset on rautaisessa kunnossa! :)
Epäilen, että mulla on sama juttu ja minulla se kyllä vaikuttaa vatsalihaksiin. Treenaan paljon, mutta vatsalihakset on vain jäänne siitä, mitä ne olivat ennen raskauksia. Ne vain eivät vahvistu. Navan kohdalla tuntuu noin 4 cm rako.
Olen harrastanut 5v pilatesta kerta viikkoon, joten syvät lihakset ovat kunnossa ja voimaa löytyy mitä ihmeellisimpiin liikkeisiin ja "lankku" on helppo. MUTTA lankussa ollessani, sivukuva peilistä on ihan ihmeellinen roikkuva nahka mahani alla. Mutta voi tietysti olla treenin puutetta....
ap