Nyt apuja! Onko kukaan teistä imettänyt Surlid/Roxithromycin kuurin aikana?!?
Minulla on 6 viikkoinen vauva ja lääkäri määräsi kuumeilun ja korkean crp-arvon takia kahden viikon Surlid antibioottikuurin mahdolliseen rintatulehdukseen. Viikko sitten loppui Kefexin kuuri samaan vaivaan ja oireet pysyivät viikon ajan pois. Rintani ei ole juurikaan kipeä, edellisen kuurin aikana se kyllä oli pinkeä ja punoittava alaosastaan. Nyt rinnassa aavistus kosketusarkuutta muttei muuta oiretta. Kuume vaan taasen palasi ja crp oli 130.
Huolestuttaa vaan, kun ainakin vielä pari vuotta sitten imetys on suositeltu lopetettavaksi tuon Surlid-kuurin ajaksi. Nyt lääkäri sanoi, että imetystä voi jatkaa normaalisti. Samoin apteekissa sanottiin, että uusimpien tutkimusten mukaan erittyminen äidinmaitoon on niin vähäistä, että imetystä voi jatkaa mutta vauvan suolentoimintaa on tarkkailtava. Kyseessä on kuitenkin aika voimakas antibiootti ja huolestuttaa, kun sitä pitäisi syödä kaksi viikkoa, että onko se haitaksi noin pienen suolistolle ja elimistölle ylipäätään.
Olisi kiva kuulla, että onko kukaan jatkanut imetystä ko antibiootista huolimatta. Itse kyllä lopetan antibiootin syönnin ennemmin kuin imetyksen...
Kommentit (4)
Kysy HUSin teratologisesta tietopalvelusta p. 09 4717 6500.
Sieltä saa luotettavaa tietoa lääkkeiden käytöstä raskauden ja imetyksen aikana.
Itse sain rintatulehdukseen Kefexin kuurin, joka kesti 14 vrk, ja se auttoi.
Kiitos vihjeestä! Menen huomenna uudestaan lääkäriin ja kysyn, että voisinko kuitenkin syödä vielä toisen vähän pidemmän Kefexin kuurin. Vointini on kuitenkin hyvä kuumeettomina hetkinä.
-ap-
Nyyh, eikö kellään kokemusta...? Olisiko lääkäriä paikalla? Tai olisiko kenelläkään ajatusta, mitä itse tekisit tässä tilanteessa...
Eli ilmeisesti ei ole kovin yleistä syödä Surlidia imetyksen aikana...