Endometrioosi?
Olisikohan täällä kohtalontovereita?
Olen 23-vuotias ja kärsinyt teini-iästä saakka (13v) kovista kuukautiskivuista. Olen syönyt neljää eri e-pillerimerkkiä ja aikkoinaan pillereiden aloitus vei kivut tehokkaasti pois, mutta pahojen mielialavaihteluiden takia merkkiä jouduttiin vaihtamaan.
Kun sopiva merkki löytyi, kivuista selvisi buranalla.Jossain vaiheessa burana menetti tehonsa ja sain lääkkeeksi miranaxia. Alkuun puolikas auttoi aina kuukautisten alkamispäivänä (250mg), jonka jälkeen tietyin väliajoin olen joutunut lisäämään annosta ja joutunut ottamaan lääkettä ennen menkkoja ja niiden aikana.
Kaksi vuotta sitten menin uusimaan e-pillerireseptiäni ja gyne teki normaalin sisätutkimuksen, joka sattui ihan valtavasti jostain syystä. En kuitenkaan sanonut mitään, koska silloin ajattelin että ehkä se johtui vaan omasta jännittämisestä. Söin pillereitä vielä n. 8kk, jolloin päätimme miehen kanssa jättää ehkäisyn pois sillä periaatteella, että lapsi saa tulla, jos on tullakseen. Tämä oli siis 2012 huhtikuussa.
Toukokuussa menkat tulikin ihan normaalisti ja onkin tullut ihan säännöllisesti 28-33pv kierroilla tähän päivään saakka. Kesäkuussa -12 jouduin lähtemään äkillisten vatsakipujen takia töistä lääkäriin, joka laittoi minut kiireellisellä lähetteellä Naistenklinikan päivystykseen.
Kommentit (37)
Minulla endometrioosi tukki suolen ja olisin kuollut ilman leikkausta.
Oletko ap tutustunut endometrioosiyhdistyksen sivuihin, siellä on paljon tietoa ja kohtalotovereita.
Jep, olin käynyt ja odotin lähetettä gynelle.[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 20:28"]
olitko käynyt lääkärissä kipujen takia ennen puhkeamista?
[/quote]
Kävin tänään yhdistyksen sivuilla, eivät vielä hyväksyneet rekisteröintiä keskustelupalstalle. Toivottavasti saisin gyneltä lähetteen tarkempiin tutkimuksiin, en haluaisi taas lähteä kotiin kipulääkeresepti kourassa :(
Hormonikierukka on auttanut monia tai sitten se, että syö e-pillereitä tauotta, jolloin kuukautisia ei tule (tai siis pari kertaa vuodessa vaan se tauko ja kuukautiset)
Kunhan saat tunnuksen aktivoitua, niin löydät varmasti paljon vastauksia kysymyksiisi.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 21:03"]
Kävin tänään yhdistyksen sivuilla, eivät vielä hyväksyneet rekisteröintiä keskustelupalstalle. Toivottavasti saisin gyneltä lähetteen tarkempiin tutkimuksiin, en haluaisi taas lähteä kotiin kipulääkeresepti kourassa :(
[/quote]
Toivottavasti on asiantunteva gyne. Nykyään kyllä alkaa endometrioositietoa olla enemmän kuin ennen.
Onko kukaan mennyt lääkäriin ja sanonut suoraan epäilevänsä endoa, vai antanut lääkärin ehdottaa sitä vaihtoehtoa jos ehdottaa?
Minulle lääkäri sanoi suoraan oireiden perusteella, että voisi mahdollisesti olla endometrioosia.
Siskoni vaati, että tutkitaan tarkemmin. Tosin sai vaatia ja vaatia aika monessa paikkaa
Ja vaikka maksaisit itsesi kipeäksi yksityisellä käymisestä, niin nekään ei välttämättä laita tarkempiin tutkimuksiin. Toivottavasti ap saat apua kipuihisi!
Minulla todettiin endometrioosi viime vuonna. Niitä kipuja oli myös silloin kun ei vuotanut, koska oli niin pahana se tauti.. Eli ei ole automaattisesti niin, että kivut on vain vuodon aikaan
Niin, joillakin kipu saattaa alkaa jo viikkoja ennen menkkoja. Ja jos on pahoja kiinnikkeitä, niin sehän vaikuttaa muihinkin elimiin
Ihme jos ei endoa. Hakeutukaa myös lapsettomuusklinikalle tekemään suunnitelmaa. Itse tekisin muutaman inseminaation yksityisellä odotellessa päätöstä mahd laparoskopiasta. Ei syytä paniikkiin, mutta älä tuhlaa aikaa luomuiluun liiaksi. Kuulostaa, että endoa suolessa. Endo tuskin koskaan 'lähtee' suolesta, joten tauti jo edennyt. Tsemppiä! Nim. 3 lasta, endo
No inseminaatio on kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa.Ensin on saatava se endo pois eli kuivatettava paikat endosta että jokin on edes mahdollista.Mulla kuivatettiin 4 kk hormooni piikein.Miehen siemenneste kantsii myös tarkistuttaa todella monella suomalaisella miehellä on äärettömän huonot siittiöt.Itselle tehtiin IVF ja oikeastaan icsi siittöt hedelmöittivät munasolut joista vain 2 siirrettiin ja yhdestä syntyi lapsi joka on nyt 10v. Meillä siis mies oli se pahempi osapuoli huonoine siittiöineen.Tie on rankka ja raskas.Suosittelen vyöhyketerapiaa itsellä se auttoi peräsuoleen ja virtsarakkoon mistä ei pysty endoa poistamaan millään.Kierukka poistettiin 3 viikon jälkeen sopimattomana ja nyt syön minipillereitä tauotta ei kuukautisia ei kipuja.Endo on muisto vain toki ikää minulla on jo 46 v.
En usko, että lääkäri siitä loukkaantuu, jos itse kertoo epäilevänsä endometrioosia.
Onko kenellekkään tehty laparoskopiaa? Kokemuksia?
olitko käynyt lääkärissä kipujen takia ennen puhkeamista?