Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Endometrioosi?

Vierailija
22.07.2013 |

Olisikohan täällä kohtalontovereita?

Olen 23-vuotias ja kärsinyt teini-iästä saakka (13v) kovista kuukautiskivuista. Olen syönyt neljää eri e-pillerimerkkiä ja aikkoinaan pillereiden aloitus vei kivut tehokkaasti pois, mutta pahojen mielialavaihteluiden takia merkkiä jouduttiin vaihtamaan.

Kun sopiva merkki löytyi, kivuista selvisi buranalla.Jossain vaiheessa burana menetti tehonsa ja sain lääkkeeksi miranaxia. Alkuun puolikas auttoi aina kuukautisten alkamispäivänä (250mg), jonka jälkeen tietyin väliajoin olen joutunut lisäämään annosta ja joutunut ottamaan lääkettä ennen menkkoja ja niiden aikana.

Kaksi vuotta sitten menin uusimaan e-pillerireseptiäni ja gyne teki normaalin sisätutkimuksen, joka sattui ihan valtavasti jostain syystä. En kuitenkaan sanonut mitään, koska silloin ajattelin että ehkä se johtui vaan omasta jännittämisestä. Söin pillereitä vielä n. 8kk, jolloin päätimme miehen kanssa jättää ehkäisyn pois sillä periaatteella, että lapsi saa tulla, jos on tullakseen. Tämä oli siis 2012 huhtikuussa.

Toukokuussa menkat tulikin ihan normaalisti ja onkin tullut ihan säännöllisesti 28-33pv kierroilla tähän päivään saakka. Kesäkuussa -12 jouduin lähtemään äkillisten vatsakipujen takia töistä lääkäriin, joka laittoi minut kiireellisellä lähetteellä Naistenklinikan päivystykseen. 

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, voithan sanoa että olet itse ottanut selvää taudista. Eihän se kiellettyä ole. :) Ja luulisi yksityisellä niiden ottavan tosissaan, sen takia niille saa maksaakkin niin paljon.

Vierailija
2/37 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli isoja verikertymiä, näkyivät ultrassa. Leikkaus ja keltarauhashormonia ainakin vuosi päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkakohan yleistä se on, että pystytään toteamaan ultran avulla? Sisko meni muistaakseni suoraan leikkaukseen vain oireiden perusteella, koska ultrassa ei näkynyt mitään. Tästä tosin jo monta vuotta aikaa

Vierailija
4/37 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen, joka epäilee endoa.. oireita on ollut muutama vuosi, jotka pahentuneet ajan myötä. Nyt vaan odotellaan lääkäriaikaa

Vierailija
5/37 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No endostahan et eroon pääse kipuja voit vähentää vyöhyketerapialla,lapraskopialla johonka pääsy edellyttää jonkun kystan tms puhkeamisen.Tarkalleen se endo näkyy siinä skopiassa, Tauti on hirveä ja ikä tekee tehtävänsä tai sitten ei. Minulla se parani kun täytin 40 sain terveenpaperit... tsemppiä ja jaksamista tauotta pillereiden syöntiä :)

Vierailija
6/37 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites endometrioosi ja raskaus, kokemuksia? Täällä 27v. endometrioosia sairastava ja lapsista haaveileva. Endo sellainen ettei tarvitse leikata mutta pilleriputkessa ollaan... 

Vierailija
7/37 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan miehen kanssa yritetty lasta pari vuotta, mutta tuloksetta. Josko pääsis laparoskopiaan ja putsaisivat paikkoja, niin voisi meitäkin onnistaa :)

Vierailija
8/37 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykö lapraskopiaan todella olla kysta, eivätkö muuten lähde leikkaamaan? vaikka olisi kovat kivut?

Vierailija
9/37 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nr 23, valitettavasti laparoskopia ei aina auta. Mulla ei pystytty tekemään mitään, tauti oli niin "levittäytynyt" ettei pystytty kaapimaan pois. Söin sen jälkeen hormoneja puoli vuotta. Ja leikkaukseen pääsin heti päivystyksenä kun kivut olivat kovat. Kuulostaa ihmeelliselle ettei skopiaan pääsisi. Luulisi yksityislääkärin tekevän lähetteen leikkaukseen jos ihminen on noin kipeä kuin ap. Mulla tällä hetkellä auttaa hormoonikierukka. Kun menkkoja ei tule niin olen suht kivuton. Lapsi, yksi kpl on tehty eikä enempää tule.

Vierailija
10/37 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro.25, viekö hormonit vain kivun pois vai tekeekö se jotain myös itse endolle, esim. kuivattaa tms?

Vierailija
11/37 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin gynellä muutama viikko sitten oireiden vuoksi. Lääkäri oli vasta erikoistumassa, mutta oli erittäin pätevän oloinen. Sain lähetteen julkiselle puolelle, jossa tutkitaan tarkemmin. Lääkäri oli melko varma endosta. Nyt vain odotellaan kutsua jatkotutkimuksiin...

Vierailija
12/37 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
13/37 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipuhan tulee silloin kun vuotaa ja jos ei vuoda -----> ei kipuja. Mutta jokainen on erilainen se mikä tepsii yhdelle ei tee sitä toiselle. Itsellä kierukka 3 viikkoa hirveät kivut se piti poistaa.piikeillä ja pillereillä suht kivuton kunnes joku kysta jossain puhjeta pamahti.lääkäriin ja pitää vaatia kunnon tutkimukset!!!!!

Vierailija
14/37 |
26.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi hormoonikierukka, vaikka muuten en tästä vehkeestä erityisemmin pidä,mutta kun se on minulla hoitokeinona ja on auttanut, niin pidän sen ja kestän muut "sivuvaikutukset".Tsemppiä sinulle.

Itselläni yksi lapsi ja enempää ei tuu.

Vierailija
15/37 |
28.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle ei vielä, mutta odotettavissa ens kuussa :(

Vierailija
16/37 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tullaan varmaan ehdottomaan kierukkaa, mutta en mielellään sitä ottaisi. 

Itselläkin edessä laparoskopia, tosin ei vielä mitään hajua että milloin. 

Vierailija
17/37 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

34; eikö endoa voi poistaa suolesta ja virtsarakosta, jos se ei ole mennyt ns. "Syvälle"? Mulla jotenkin sellanen käsitys, että pinnalla olevaa endoa voi poistaa

Vierailija
18/37 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuu..

Multa otettiin sp-taudit ja raskaustesti, negaa kaikki. Tulehdusarvotkaan eivät olleet koholla. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja ultrasi sauvaultralla. Näkyi kuulemma verta vatsaontelossa, mutta ei mitään huolestuttavaa. Määräsi kuitenkin kahden vkn antibiootit, yhtä merkkiä otin 2 x päivässä, toista merkkiä 3 x päivässä.

Pääsin kontrolliultraan 1,5kk päästä, kaikki kuulemma kunnossa. Näihin aikoihin yhdynnät alkoivat tekemään kipeää tietyissä asennoissa ja kuukautisten aikaan "kakkosella käynti" vessassa sattui ihan tajuttomasti. Myös kuukautiskivut pahentuivat; aloin aina oksentamaan kun sattui niin paljon, eikä lääkkeet auttaneet.

Pahin oli viikko sitten, kun kuukautisten alettua aloin oksentamaan ja lopulta kipu yltyi niin pahaksi, että pyörryin. Sain pahan aivotärähdyksen. Lääkärit olivat vain sitä mieltä, että koitetaan toisia lääkkeitä.

Ensi viikollamenen yksityisellä gynekologilla käymään, jos sieltä löytyisi apu. Aloin nyt vasta lukemaan endemetrioosista ja aloin miettimään aikaisempaa kipuhistoriaani kuukautisten kannssa. En tiedä liittyykö sekin tähän, kun parin kuukauden aikana on ruvennut sattumaan , jos aivastan tai yskin lujaa. Tuntuu että alhaalla vasemmalla jokin muljahtaa todella pahasti.

Kauanko teillä kesti, että oireenne otettiin todesta?

Vierailija
19/37 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siskolla on se. joutui taistelemaan monta vuotta, että sai oikean diagnoosin

Vierailija
20/37 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla puhkesi endometrioosikysta vatsaonteloon ja olin kuolla pitkälle edenneeseen vatsanalueen tulehdukseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi