Vierailija

Minut hyväksyttiin opiskelijaksi yliopistoon. Olen ollut viimeiset vuodet työttömänä ja hain omaehtoisen opiskelun oikeutta. Minulle ei kuitenkaan myönnetty sitä, vaan työkkäri katsoo, että sohvalla makoiluani kannattaa tukea ennemmin kuin opintojani.

Taloudellisten syiden takia en voi nyt siis ottaa paikkaa vastaan (en tulisi toimeen ilman tuötyömyysetuutta ja opintotukikuukausia minulla ei ole enää jäljellä). Mitenhän tässä pitäisi tehdä?

Mitään kokopäiväistä työtä en pysty opintojen ohessa tekemään, koska opinnot ovat niin vaativia ja lisäksi minulla on myös pieniä lapsia. Toisaalta, vaikka töitä pystyisin tekemään, en niitä todennäköisesti saisi (tähänkään mennessä en ole saanut).

Sivut

Kommentit (68)

Vierailija

Niinhän se työkkäri tekee. Työttömänä ollessa ei kannata yrittää edes mitään. Vain maata kotona silmät kiiluen tuijottamassa seiniä ja makoilemassa. Jos yrität jotain niin heti uhkaillaan tukien menetyksillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

No minun oli pakko jättää menemättä, kun en myöskään saanut kyseistä tukea. Minulla myös pieniä lapsia ja työelämässä en ole ollut vuosikausiin. Tosin sohvalla en ehdi siltikään makoilemaan.

Vierailija

Meinasitko suorittaa yliopistotutkinnon kahdessa vuodessa vai miten ajattelit tuon omaehtoisen opiskelun hoitaa? Sitähän tuetaan vain kahden vuoden ajan. 

Ja otsikon kysymykseen: Tietenkin voi jättää menemättä. Ei opiskelupaikan hylkäämiselle vaadita perusteita. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No minun oli pakko jättää menemättä, kun en myöskään saanut kyseistä tukea. Minulla myös pieniä lapsia ja työelämässä en ole ollut vuosikausiin. Tosin sohvalla en ehdi siltikään makoilemaan.

Jep, en minäkään oikeasti ehdi makoilla. Tämä tuntuu jopa tasa-arvokysymykseltä: olen pyhittänyt monta vuotta elämästäni lapsilleni ja nyt kun olisi minun vuoro alkaa luomaan uraa, sitä ei suodakaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tee valitus. Jos olet ollut pitkään työttömänä, uudelleen kouluttamisen pitäisi olla kannattavaa.

Valitus on hyödytön. Omaehtoiseen opiskeluun saa työkkäriltä rahaa vain enintään kahdeksi vuodeksi ja vain siinä tapauksessa, että he katsovat ko. opintojen edistävän hakijan työllistymistä. Ap:n valitsema koulutus on a)liian pitkä, b) luultavasti ei työllisyyttä tukeva

Vierailija

Montako ammattia sinulla siis on, kun opintotukikuukaudet on jo käytetty? Suurin osa Yliopisto-opiskelijoista käy töissä. Miksi sinä et voisi käydä? Rimaa alemmas, niin työpaikka löytyy kyllä. Uhriutuminen ei ole hyvä piirre.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meinasitko suorittaa yliopistotutkinnon kahdessa vuodessa vai miten ajattelit tuon omaehtoisen opiskelun hoitaa? Sitähän tuetaan vain kahden vuoden ajan. 

Ja otsikon kysymykseen: Tietenkin voi jättää menemättä. Ei opiskelupaikan hylkäämiselle vaadita perusteita. 

Tiedän. Saan edellisistä opinnoista hyväksilukuja. Meidän alalla jo kandin saaminen on merkittävä etappi. Tulisin tekemään hyväksilukujen takia tutkinnon nopeammin. Olen tehnyt perustellun selvityksen työkkäriin tästä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Montako ammattia sinulla siis on, kun opintotukikuukaudet on jo käytetty? Suurin osa Yliopisto-opiskelijoista käy töissä. Miksi sinä et voisi käydä? Rimaa alemmas, niin työpaikka löytyy kyllä. Uhriutuminen ei ole hyvä piirre.

Luitko, että aplla on pieniä lapsia? Missä välissä hän olisi heidän kanssaan?

On eri olla lapsettomana töissä opintojen ohessa. Ymmärrät varmaan...

Minä sain muutama vuosi sitten tuen kun tarpeeksi taistelin.

Vierailija

Miksi et tekisi osa-aika työtä opintojen ohella? Ei tarvitse olla edes kovin suurta työtuntimäärää, jos tekee töitä iltaisin ja viikonloppuisin. Tuhannet muutkin opiskelijat tekevät, joten et ole mikään uniikki lumihiutale opintojesi vaativuuden suhteen. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olen kahden alle kouluikäisen äiti. Opiskelen kokopäivätyöni ohella. Ei tämä toki helppoa ole, mutta vain väliaikaista. Valmistuttuani melko lailla varma työpaikka tiedossa. Koen sen paremmaksi vaihtoehdoksi kuin kotona loisimisen. Elämä on valintoja. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olen kahden alle kouluikäisen äiti. Opiskelen kokopäivätyöni ohella. Ei tämä toki helppoa ole, mutta vain väliaikaista. Valmistuttuani melko lailla varma työpaikka tiedossa. Koen sen paremmaksi vaihtoehdoksi kuin kotona loisimisen. Elämä on valintoja. 

Onko sinulla mies?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole oikeutettu opintotukeen?

Luitko aloitusta?

Luin. Siinä ei puhuttu sanaakaan opintotuesta. Kerrottiin vain, ettei työkkäristä hyväksytty omaehtoista opiskelua. Työkkärillä ei ole mitään tekemistä opintotuen kanssa. Sen hoitaa Kela. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Monilla aikuisopiskelijoilla yliopistossa on lapsia. Kai lapsilla isäkin on, sukulaisia, ystäviä, jotka voivat auttaa asiassa. Jos jotain haluaa, se onnistuu. Muutoin turhanpäiväistä valitusta, että kaikki pitäisi saada valmiina.

Vierailija

En tiedä ap mihin hait. Tuskin kauppikseen ainakaan. Sen tuen ehtona siis tosiaan on että parantaa työllistymismahdollisuuksia. Tuen peruste ei ole se että sinua kiinnostaa se asia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole oikeutettu opintotukeen?

Luitko aloitusta?

Luin. Siinä ei puhuttu sanaakaan opintotuesta. Kerrottiin vain, ettei työkkäristä hyväksytty omaehtoista opiskelua. Työkkärillä ei ole mitään tekemistä opintotuen kanssa. Sen hoitaa Kela. 

Opintotukikuukausia ei ole aplla, kuten aloituksessa lukee. Oletko vajaa?

Vierailija

Ärsyttää tällaiset ihmiset, että kaikki pitäisi saada, mutta ei itse ole valmis tekemään mitään.

Olet opintotukikuukautesi käyttänyt, niin miksi sinun tulisi yhteiskunnan varoilla saada opiskelusta rahaa. Silloin tehdään töitä, jos aikuisena halutaan vaihtaa ammattia. Ihan yhtä vaikeaa se on ihan kaikille silloin. Et ole yhtään erityistapaus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Monilla aikuisopiskelijoilla yliopistossa on lapsia. Kai lapsilla isäkin on, sukulaisia, ystäviä, jotka voivat auttaa asiassa. Jos jotain haluaa, se onnistuu. Muutoin turhanpäiväistä valitusta, että kaikki pitäisi saada valmiina.

Ja toiset syntyy rikkaaseen perheeseen ja toiset köyhään. Mitäs synnyit väärään paikkaan, sitäkö yrität sanoa?

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat