Uskovat perheenisät, osallistuvatko ollenkaan lastenhoitoon?
Verrataan nyt vaikka lestadiolaisiin, joissa näyttäisi olevan niin, että äiti hoitaa lapset ja mies tuo rahan taloon.
Päteekö muissakin uskovissa perheissä sama roolijako?
Kommentit (4)
Kysymyksenasettelusi oli aika hassu, sillä sulla on jo ennakkoluulo siitä, että vanhoillislestadiolaisilla isät eivät osallistu lastenhoitoon. Näin se ei kuitenkaan ole.
Osallistuminen riippuu varmaankin enemmän ihmisestä yksilönä kuin uskonnollisesta vakaumuksesta ;)
Minä olen lestadiolainen ja minun kokemukseni mukaan lestadiolaisisät kyllä todellakin hoitavat lapsiaan. Meilläkin on kohta kymmenen lasta enkä minä todellakaan yksin näitä kaikkia ehtisi hoitaa.
Onhan tietysti perheitä joissa isä tekee niin pitkää päivää (yrittäjät, matkatyöläiset ym) että käytännön pakosta se lastenhoito jää äidin harteille, mutta ei meillä sellaista ajatusta ole että lastenhoito on perheen äidin homma yksistään.
Minun kokemukseni mukaan vanhoillislestadiolaiset isät olivat ihan edelläkävijöitä osallistumisessa lastenhoitoon. Tällä en tarkoita kokopäivähoitamista vaan sitä kun ollaan kotona illalla ja viikonloppuna. Ei voi kuin ihailla näitä isiä, jotka kantavat vastuuta perheistään. Ap:lla ilmeisesti tuttavapiirissä päinvastaisia tapauksia?
Tuttavan perheessä päinvastoin, isä hoiti lapsia ainakin yhtäpaljon kuin äiti.