Politiikasta, white trashistä, amerikasta ja moraaliongelma
Puhutaan ensin USA:sta koska se on räikein kaikista. Mitä näen kun katson sitä? Uhreja.
Huonon kaupunkisuunnittelun uhreja joiden on pakko ostaa autoja ja jotka lihovat koska eivät saa arkiliikuntaa ja jotka kuolevat smoggiin.
Epätasa-arvoisen koulujärjestelmän uhreja, white trashin lapsia joilta on torpattu sosiaalisen nousun mahdollisuus.
Elintarviketeollisuuden muodottomiksi lihoneita uhreja. Teollisuuden joka lisää melkein joka ruokaan sokeria koska se halpa tapa saada ruoka painamaan enemmän.
Sodan uhreja. Alaluokan lapsia jotka yliopistopaikan toivossa värväytyvät armeijaan ja lähtevät jonnekin hevonkuuseen kuolemaan (sisäisesti) eliitin etujen puolesta.
Mainosten ja vertaispaineen uhreja jotka ostavat luottokorteilla jotain suunnitellusti vanhenevaa roskaa ollakseen samanlaisia kuin muutkin.
Mutta kukaan ei tunnustaudu uhriksi. Se, että eliitti hokee, että menestyminen riippuu vain itsestä, on epäloogista siihen nähden, että he käyttävät rahaa, jolla ei pitänyt olla merkitystä, siloittaakseen lastensa tietä menestykseen mutta se ymmärrettävää, inhimillisesti katsoen. Mitä minä en ymmärrä on se, että tähän hokemaan näyttävät uskovan myös uhrit itse. Rakenteellisen väkivallan ja alistamisen uhrit, ihmislampaat, määkivät teurastajiensa mottoja.
Suomi on kehittymässä enemmän tähän suuntaan. Persut hyökkäävät vihreitä ja vasemmistoa vastaan mutta eivät oikeistoa vastaan. Itähelsingin köyhät hyökkäävät niitä ainoita puolueita vastaan jotka näkevät heidän uhriutensa ja haluavat auttaa. Samalla sama white trash liehakoi oikeiston jaloissa omaksuen heidän glamourelämäntapansa ja suuruudenhullut haaveensa julkisuudesta ja tähteydestä.
Missä olen nähnyt tämän aiemmin? Eräs sukulaiseni asuu henkisen väkivallan kotihelvetissä. Alistavassa, raa'assa, kylmässä suhteessa. Kuulen pelon hänen äänessään. Mutta. Hän puolustaa alistajaansa. Hän selittelee alistajansa käytöstä parhain päin. Hän on omaksuu alistajaltaan mielipiteitä vaikka ne ovat ristiriidassa joidenkin hänen omien mielipiteidensä kanssa. Kun huomautan hänelle puhelimessa, että hänen sanomansa asiat ovat ristiriidassa keskenään, hän haluaa nopeasti lopettaa puhelun. Tekee pahaa kuunnella häntä. Hän kuulostaa siltä kuin olisi menettänyt järkensä.
Näen siis väkivaltaa kaikkialla ympärilläni. Haluaisin puuttua siihen koska minusta se ei ole oikein mutta en voi tehdä puuttua mihinkään jos uhrit eivät halua. Jos joku haluaa olla uhri, niin mikä oikeus minulla on riistää häneltä se?
Kommentit (59)
Mutta voithan edes kysyä. Hyvä kirjoitus. Mahtava oikeastaan! kantaaottava ja yhteiskunnallisesti valveutunut. Ja olet tietysti vielä kaiken lisäksi nuori, verrattuna minuun. Olen kade.
Ja iltalehti otsikoi tällä viikolla että USA on tuomassa suomeen gm-ruokansa, että nälänhätä on kohta täällä. GM-ruoka on lanseerattu jotta saataisiin aikaan nälänhätä länteenkin.
Ap, missä päin Yhdysvaltoja olet asunut? Useammassa osavaltiossa? Monia vuosia?
Tai annas kun arvaan, asut Suomessa :D
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 00:00"]
[/quote]
Et siis väitä, että kirjoituksessani olisi jotain epätotta?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 23:52"]
Mutta voithan edes kysyä. Hyvä kirjoitus. Mahtava oikeastaan! kantaaottava ja yhteiskunnallisesti valveutunut. Ja olet tietysti vielä kaiken lisäksi nuori, verrattuna minuun. Olen kade.
[/quote]
Kiitoksia.
Usassa on kyllä paljon surullisia ilmiöitä, surkeimpana ökykalliit yliopistot ja sairasvakuutukset. En tiedä sinusta ap mutta kyllä minä koen välillä puhdasta kiukkua siitä miten monia asioita Suomessa pidetään itsestäänselvyytenä. Suomessa on ilmainen koulutus, mahdollisuus lukea vaikka verisuonikirurgiksi maksamatta siitä penniäkään. Miksi helvetissä sitä ei Itä-Helsingissä arvosteta? Minusta perusturvan järjestämisen jälkeen pallo siirtyy ihmisille itselleen. Holhoamisella on enemmän haittoja kuin hyötyjä.
Usassa on kyllä paljon surullisia ilmiöitä, surkeimpana ökykalliit yliopistot ja sairasvakuutukset. En tiedä sinusta ap mutta kyllä minä koen välillä puhdasta kiukkua siitä miten monia asioita Suomessa pidetään itsestäänselvyytenä. Suomessa on ilmainen koulutus, mahdollisuus lukea vaikka verisuonikirurgiksi maksamatta siitä penniäkään. Miksi helvetissä sitä ei Itä-Helsingissä arvosteta? Minusta perusturvan järjestämisen jälkeen pallo siirtyy ihmisille itselleen. Holhoamisella on enemmän haittoja kuin hyötyjä.
Paljon on maailmassa asioita vinksallaan. Minun sydän on ainakin ollut palasina jo pitkään kaikkien kärsivien ihmisten vuoksi. Minä en voi muuta kuin rukoilla, kun tiedän, että kaikkien hätä ei kuitenkaan tule korjaantumaan, vaikka tekisin mitä.
Hyvä aloitus! Mutta, kuten kommenteistakin jo huomataan, Suomi todellakin on yksi Euroopan oikeistolaisimpia maita, joissa kaikki höpinä "yksilön oikeuksista" on saatu läpi kaikkien kansan kerrosten, ja kaikki yritykset yhteisten, kestävien ratkaisujen löytämiseksi tuomitaan yksilönvapausten loukkauksiksi. Ja tosiaan kuvitellaan, että hyvin pärjääviä ihailemalla niitä vaurauden murusia kyllä valuu itsellekin - in your dreams.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 00:15"]
[/quote]
Miksi työväenluokka on hylännyt vasemmiston perinteisen nöyryyden? Ennen vasemmiston arvoja olivat säästäväisyys, sivistys ja tavallisen elämän arvostaminen. Nykyään white trashille ei kelpaa sellaiset vanhanaikaiset arvot. Ei kelpaa telttailu kotimaan luonnossa. Täytyy päästä Pattayjalle. Tavallisella kaupankassapimulla täytyy olla hiustenpidennykset. Täytyy olla omakotitalo ja 30 vuoden asuntolaina. Muovitissit ja BB-julkisuus. Todellisia menestyjiä. Helppoja saaliita Virolaisille plastiikkakirurgeille ja pikavippifirmoille. Ja sen kaiken "menestymisen" takaa kuultaa pelko, arvottomuuden tunne ja itsepetos.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 00:29"]
Hyvä aloitus! Mutta, kuten kommenteistakin jo huomataan, Suomi todellakin on yksi Euroopan oikeistolaisimpia maita, joissa kaikki höpinä "yksilön oikeuksista" on saatu läpi kaikkien kansan kerrosten, ja kaikki yritykset yhteisten, kestävien ratkaisujen löytämiseksi tuomitaan yksilönvapausten loukkauksiksi. Ja tosiaan kuvitellaan, että hyvin pärjääviä ihailemalla niitä vaurauden murusia kyllä valuu itsellekin - in your dreams.
[/quote]
Olen huomannut, että jos tietyssä seurassa alkaa valittamaan siitä etteivät kodinkoneet kestä niin kuin ennen vanhaan, niin minulle vastataan, että mitäs ostat halpoja tai että ei niiden kuulukaan kestää. Että minä pieni, kuluttajaihminen joudun yksinäni taistelemaan luonnonsuojelun puolesta, raaka-aineiden tuhlausta vastaan ja oman lompakkoni puolesta. Että se on minun oma vikani. Että jos minä vain olisin tarpeeksi fiksu. Että minä en vain tee tarpeeksi. Minä ansaitsenkin sen. Minä olen ollut tuhma. Ei se kapitalisti joka ei välitä maapallon tulevaisuudesta.
[/quote] Onhan USAssakin halpoja yliopistoja, osavaltioiden koulut jotka eivat kamalasti maksa. Ei ne Suomen yliopistotkaan ilmaisia ole, kansa maksaa veroina opiskelut. Suomen systeemi on kuin vankkurit joita tyossakavijat vetaa, suurin osa kansaa istuu vankkureilla vedettavina. Joku paiva voi tulla tilanne etta on niin vahan vetajia etta vankkurit ei liiku ollenkaan ja loputkin vetajat menevat istumaan. Mitas sitten tehdaan?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 00:00"]
[/quote]
Tyypillistä nettikommentointia, sorrutaan argumentointivirheeseen.
Mielestäsi omakohtainen kokemus on edellytys faktapohjaiselle mielipiteelle? Säälin teitä idiootteja.
Ja ap:lta minun mielestä hyvä avaus. Olen itse sitä mieltä että suurin osa yhdysvaltalaisista ei edes TIEDÄ OLEVANSA uhreja, koska eivät mieti asiaa siltä kantilta... Eli kyse ei ole ainoastaan siitä etteivät pystyisi tätä itselleen myöntämään, kun eivät alunperin edes tajua rooliaan järjestelmässä.
Ikävää että Suomessakin on alati vahvistuva materialistikulttuuri. Meininki kyllä muuttuu kun maamme ajautuu tulevien kahdenkymmenen vuoden kuluessa talouskriisiin, saa nähdä kuinka tässä loppujen lopuksi sitten käy.
Suomalainen systeemi sopii minulle hyvin. Ikää on nyt 40-vuotta enkä ole koskaan töitä tehnyt, vaan elänyt sossun ja vanhempien varoilla. En todellakaan haluaisi elää USA:ssa, siellä kuulemma pitäisi tehdä töitäkin, jotta saisi rahaa ruokaan. Ei kiitos.
Mistä ihmeestä tämä tarve haukkua ilman omaa kunnon kokemusta USAa oikein jaksaa kummuta? Osittain ilmeisesti vuosikymmeniä jatkuneen kummallisen yksipuolisen uutisoinnin, mitä Suomen mediassa on pyöritetty: pelkkiä kummallisuuksia tyyliin "Idiooteimmat osavaltioiden lait". Esimerkiksi koulutussysteemi USA:ssa on tutkitusti yhtä tasa-arvoistava kuin meillä. Linkkiä en laita, koska jokainen sen halutessaan löytää googlettamalla.
Jenkit on ihan paska valtio, siellä on paljon neekereitä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 07:06"]
Jenkit on ihan paska valtio, siellä on paljon neekereitä.
[/quote]
Onneksi ovat siellä eivätkä täällä, ajattele positiivisesti.
[/quote]
No onhan taas hötöhuttua. USA:saa on kalliita yliopistoja ja edullisia yliopistoja. Ja stipendejä runsaasti saatavana. Lahjakkaan opinnot eivät ole varmasti rahoituksesta kiinni. Maksullisuus toimii sikäli hyvänä motivaattorina, että koulussa opiskellaan tehokkaasti eikä roikuta turhanpanttina vuosikausia.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 22:47"]
Kerrankin täällä kirjoitetaan asiaa. Hämmästyin. Itsekin olen pohtinut samoja asioita. Jenkeissä tapaa näitä republikaaneja äänestäviä wanna-be-menestyjiä, jotka eurooppalaisen silmin ovat kyllä melko syrjäytyneitä. Oma ajattelu on erittäin epätrendikästä - joten kyllä eliitin propagandamylly vie köyhiä kuusnolla.
Suomessa on samantapaista väestöä, joka koko ajan vertailee, että onhan varmasti nyt keskiluokkaa ja muille nyrpistelemällä omaa asemaansa parantaa. Jopa lasten nimet yritetään valjastaa luokkataisteluun, LOL.
Jos vihreät on kokoomuksen puisto-osasto, persut on kevyesti näykkivä, ylipainoinen sylipiski.
[/quote]
Asiaa kirjoitat