Eikö ylioppilaan tartte nykyään kiittää lahjasta?
Muistelen ysäriä, jolloin käytiin valokuvaamossa hakemassa kiitoskorttikuvat kaikille, jotka "vain" kortinkin lähettivät.
Tänä vuonna pari entistä työkaveria kutsui mut lastensa juhliin. Tyttäret olen tavannut kerran kumpaisenkin, ihan vaan ohimennen. Koska olin viimeisilläni raskaana kieltäydyin reissaamasta pitkähköä ja pitkää matkaa, mutta lähetin postipaketit molemmille. Toiselle ostin suomal. käsityöläisen tekemän katu-uskottavan kassin ja toiselle lähetin itselleni merkityksellisen runokirjan, jonka teemana on aikuistuminen. Ei ole kiitosta tullut kummaltakaan juhlakalulta. Eivätkö lahjani olleet tarpeeksi hyviä, vai eikö nykyään ole tapana kiittää lahjoista - edes tekstarilla?
Kieltämättä vähän ketuttaa, että tuhlasin vähiä rahojani käytännössä tuntemattomille ihmisille.
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 16:19"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 16:16"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 15:58"]
Vai katu-uskottavan kassin ja runokirjan. :D Minusta olisit voinut olla muistamatta ollenkaan. Itse en ainakaan olisi tuommoisella roinalla tehnyt mitään.
[/quote]
Minun nuoret olisivat saaneet korvilleen, niin että raikuu, jos kehtaisivat tuollaisia mielipiteitä lahjoista esittää. Mieluinen tai ei, peruskäytöstavat pitää olla. Niin, ja se kiitoskortti on vielä "vaiheessa" ;).
[/quote]
Siis kasvatat lapsiasi pahoinpitelemällä? Kamalaa.
[/quote]
Ei tarvitse pahoinpidellä, osaavat nimittäin käyttäytyä. Siinä oli ehdollinen "jos"-sana, mikäli satuit huomaamaan.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 16:22"]
Vai katu-uskottavan kassin ja runokirjan. :D Minusta olisit voinut olla muistamatta ollenkaan. Itse en ainakaan olisi tuommoisella roinalla tehnyt mitään.
[/quote]
Minun nuoret olisivat saaneet korvilleen, niin että raikuu, jos kehtaisivat tuollaisia mielipiteitä lahjoista esittää. Mieluinen tai ei, peruskäytöstavat pitää olla. Niin, ja se kiitoskortti on vielä "vaiheessa" ;).
[/quote]
[/quote]
Ei tarvitse pahoinpidellä, osaavat nimittäin käyttäytyä. Siinä oli ehdollinen "jos"-sana, mikäli satuit huomaamaan.
[/quote]
Mutta kuitenkin sulla on tuo väkivallan uhka olemassa, jos nuoresi ei käyttäytyisi niin kuin haluat. Mä en voisi kuvitellakaan, että uhkaisin vedellä ketään ympäri korvia missään tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 16:25"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 16:22"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta kuitenkin sulla on tuo väkivallan uhka olemassa, jos nuoresi ei käyttäytyisi niin kuin haluat. Mä en voisi kuvitellakaan, että uhkaisin vedellä ketään ympäri korvia missään tilanteessa.
[/quote]
Sehän on täysin oma ongelmasi.
Kyll lapsemme kiitti kaikkia kalliilla valokuvallaan.
Eikö se riitä, että tarjoaa kalliit kakut ja leivonnaiset? Vieläkö pitäisi kalliilla kuvalla paiskata? Yhden kuppasen kassin takia? Mikset tullut paikan päälle syömään, niin ei tarvitsisi vauvapalstalla haukkua.
Ei se ny niin tarkkaa oo. Kuten ei häävieraidenkaan kiittäminen..
nimim. Häissä elokuussa2012
[/quote]
[/quote]
En ole nuori, vaan keski-ikäinen nainen. Ja en olisi näin tietenkän vieraille sanonut ja omista ylppäreistä tietenkin lähetettiin kaikille muistaneille kortit. Mutta nauratti vaan nuo Ap:n lahjat, minusta olisi melkein parempi ollut olla muistamatta. Jos ei kuitenkaan nuoria tunne, eikä paikalle pääse, niin turha kehitellä mitään "lahjaa" jolla kukaan ei tee mitään. Ehkä Ap:lle tarkoitetut kiitos kortit ovat vielä matkalla, mutta ensi kerralla suosittelisin jättämään lahjomisen kokonaan välistä. :D
Millainen on katu-uskottavan kassi?
No vaikuttaa siltä että perhe piti aika suuret juhlat. Ehkä asia on ihan tosiaan vain unohtunut. Varmasti olisit saanut kiitoksen, jos olisit mennyt paikalle. Voithan seuraavalla kerralla kysyä, että tuliko lahjat perille. En minäkään nyt muista että kaikissa juihlissa olisi aivan erikseen lahjasta kiitetty. Lahja viedään lahjapöytään ja sitten esimerkiksi maljapuheessa kiitetään yhteisesti kaikkia paikalle saapuneita. Ajattelen että siinä on kiitos kaikesta. Jotkut saattavat juhlien jälkeen kiittää myös lehti-ilmoituksella. Minä kiitän monesti rennomman juhlan jälkeen seuraavalla kerralla kun henkilökohtaisesti tapaan vieraita. Kiitoskortitkin voivat vielä olla matkalla tai sitten niitä ei ole vielä aloitettukaan!
Minusta sinun ei olisi ollut välttämätöntä ostaa lahjaa varsinkin jos rahatilanteesi on heikko. Riittää, että kiität kutsusta ja kerrot että olet estynyt tuolloin. Plussaa on jos toimittaa henkilökohtaiset onnittelut sankareille.
en minä koskaan ole kiitoskortteja jäänyt keneltäkään odottamaan. Eikä kaikki enää edes teetä yo-kuvia.
[/quote]
Joo, se kertoo sinusta pari merkittävää asiaa: et arvosta laadukasta kaunokirjallisuutta etkä suomalaista käsityötä/designia. Ja totta puhut, moni ei olisi lähettänyt edes "symbolista lahjaa", jos ei olisi päässyt paikalle. Mä ihan vilpittömästi luulin, että muistamiseni olisi ilahduttanut vastaanottajiaan.
Kiitos kaikille vastauksista. Kiitos on vaikea sana. Kiitos.
-AP
Minä kirjoitin 1983. Kuvat lähetettiin sukulaisille ja kummeille sekä niille, jotka tulivat kauempaa, mutta kauemapaa tulivat vain läheiset. Muille laitettiin yleinen kiitos paikalliseen lehteen, ei erillisiä kortteja. Itse laitoin sekä pienempään muutaman paikkakunna lehteen että maakuntalehtteen. Tosin meillä porukkaa lappasi aika paljon.
Meillä vieraita kävi aika vähän kun poika kirjoitti. Heille kaikille laitoimme pienet kuvakortit.
[/quote]
[/quote]