Kerronko jolekin vai onko viisasta olla hiljaa?
Kyse on seksuaalisesta suhteesta.
Satuin vahingossa paikalle, kun tuttavaperheen 16-vuotias tytär ja toinen tuttu mies, viiskymppinen olivat harrastamassa seksiä.Poistuin paikalta vähin äänin ja mua ei huomattu.
Meitä on sellainen iso harrastusporukka, useita pariskuntia, eri ikäisiä naisia ja miehiä. Sitten on lapsia, muutaman vuoden ikäisestä teini-ikäisin ja ylikin. Kaikki tuntevat toisensa ja kyläillään myös puolin ja toisin. Kaks perhettä on erityisen läheisissä väleissä, eli mainitsemani tytön perhe ja tämän miehen perhe. Mies on naimisissa ja heillä kummallakin on lapsia edellisistä liitoista.
Nyt siis minä menin näkemään jotain hurjaa.. Mun tekis niin mieli kertoa jollekin kaverille, mutta toistaiseksi olen ollut hiljaa. Emmä tiiä.. Jos kerron, niin se on ystävyyden loppu ja porukka hajoaa väistämättä. Tytön vanhemmat pitää tyttöä niin prinsessana ja täydellisenä. Mies puolestaan on niin kauan kuin minä olen tuntenut hänet ollut "munansa" vietävissä. Suhteita on ollut useita. En tiedä tietääkö vaimo.. Luultavasti ei.
Luultavasti tulevat jossain vaiheessa jäämään kiinni, koska aika rohkea se oli tuokin kerta. Feisbuukkia tarkkaan tutkailemalla selviää, että peli on jatkunut jonkin aikaa..
Olenko hiljaa edelleen vai päästänkö juoruakan irti? Mun niin tekis mieli, vaivoin saan itseni hillittyä.
Kommentit (75)
No on kyllä oksettavaa :(
Selvennän vielä, että kyse ei ole valmennussuhteesta, eli mies ei toimi valmentajana, ohjaajana tai muuna sellaisena.
Hyi hemmetti mikä ällötys mies :( minkähän takia tyttö tollasen vanhuksen kanssa vehtas... Taitaa olla melkonen jakorasia itsekin? Mä en kyllä pystyisi sisälläni pitään tota asiaa tuli sanomista mitä tahansa :S
Ken leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön. Ei ole sinun velvollisuutesi pimittää tosiasioita.
Minä en myöskään miettisi, vaan kertoisin heti. Tuohan on voinut hyvinkin alkaa jo ennen tytön 16-ikävuotta, jolloin poliisikin on jo kiinnostunut asiasta.
Minkä lisäksi on ehdottoman etova ajatus, että aikuinen mies käyttää hyväkseen nuorta tyttöä, joka on kumminkin helposti painostettavissa/lahjottavissa tuollaiseen suhteeseen. Hyi hemmetti, äijähän voisi melkein olla tytön ISOisä.
Tai sitten sä voit tehdä myös jotain fiksua vaihteeksi ja jutella sen ukon kanssa miten paljon saat nyhdettyä siltä, että pidät turpasi kiinni. Sillehän voi tulla tuosta vankilaa ja potkut töistä sekä ero vaimosta, joten kyllä tossa 6-numeroisia sumia voidaan lähteä hakemaan.
No ei musta oo kiristäjäksi.
Toisaalta, jos olisi kyse omasta lapsesta (tai herra paratkoon, miehestä) niin haluaisin ehdottomasti tietää. Ja tehdä sen tiedon perusteella tarvittavat toimenpiteet.
Jotenkin olen ihan sokeutunut koko asialle, kun en ole voinut kellekään puhua. Mä olen jopa pelännyt, että muhun suhtaudutaan vihamielisesti, jos sekaannun muitten asioihin.
ap, ihan takuulla et saakaan päänsilitystä siitä, että kerrot. Äijä sulle suuttuu ainakin ihan varmasti, samoin vaimonsa saattaa olla sinulle närä, kun kerroit ("viestintuoja tapetaan aina"). Ja tyttökään ei susta hyvää ajattele. Tytön vanhemmat ehkä, mutta heitäkin nolottaa, että sinä tiedät, mitä on tapahtunut ja julkisivu saa särön.
Mutta mitä väliä? Sinä teet, kuten oikein on MORAALISESTI. Minä en yksinkertaisesti saisi nukuttua öitäni hyvällä omallatunnolla, jos vaitiolollani tulisin siunanneeksi tuollaisen hyväksikäytön ja pettämisen.
-5-
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 15:47"]
Mä olen jopa pelännyt, että muhun suhtaudutaan vihamielisesti, jos sekaannun muitten asioihin.
[/quote]
Niinpä. Se vaara siinä on, että sinuun suhtaudutaan ikävästi. Jos tämän miehen vaimo vaikka antaisikin anteeksi, niin sinuun saatetaan pitää tämän jälkeen etäisyyttä, koska tiedät jotain heitä vahingoittavaa. Samoin saattaa suhtautua tytön perhe.
Onko mahdollisuutta hoitaa asiaa anonyymisti? Kertoisit jonkin väylän kautta, mitä on tapahtunut ja milloin, mutta niin, että sitä ei pystytä yhdistämään sinuun.
(Anonyymiä viestiä ei tosin välttämättä uskota, mutta ei välttämättä uskota vaikka kasvotusten kertoisitkin.)
Musta tuo kuulostaa hyväksikäyttötilanteelta: vaikka 16-vuotias onkin jo suojaikäräajan yläpuolella, sen ikäinen on vielä kuitenkin niin epäkypsä, että 50-vuotiaan miehen pitäisi ymmärtää pidättäytyä, jos 16-vuotias flirttailee. Ja jos taas tilanne on saanut alkunsa 50-vuotiaan aloitteesta... no niin.
Minä sanoisin, että nyt kannattaa unohtaa kaikki muut suhteet ja ajatella asiaa sen 16-vuotiaan kannalta.
Voit puhua ukolle vain henkilökohtaisesti ja käskeä lopettamaan tai kerrot asiasta eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 16:00"]
Voit puhua ukolle vain henkilökohtaisesti ja käskeä lopettamaan tai kerrot asiasta eteenpäin.
[/quote]
Silloin se ehtii edelle ja leimaa kertojan hulluksi
Kuutonenhan on näppärä: että ap:n kannattaisi sitten astua rikolliselle polulle. Hei voin kertoa sinulle, keskiverto (tekisi mieli sanoa normaali) ihminen ei edes tajua ajatella noin.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 16:00"]
[/quote]
Silloin se ehtii edelle ja leimaa kertojan hulluksi
[/quote]
Lähetä nimettömänä mailia herralle ja neidille. Varmaan tajuavat lopettaa itse touhunsa
Kannattaa varmaan keskustella tytön vanhempien kanssa suoraan. Ei siis ryhtyä juoruamaan muille osapuolille. Sillä tavoin pysyt parhaiten väleissä useimpien kanssa. Juoruamalla taas saat aivan varmasti vihat niskoillesi, ja voi jopa olla että sinua ei uskota vaan sinun epäillään vain levittelevän pahantahtoisia juoruja muuten vain.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 15:47"]
No ei musta oo kiristäjäksi.
Toisaalta, jos olisi kyse omasta lapsesta (tai herra paratkoon, miehestä) niin haluaisin ehdottomasti tietää. Ja tehdä sen tiedon perusteella tarvittavat toimenpiteet.
Jotenkin olen ihan sokeutunut koko asialle, kun en ole voinut kellekään puhua. Mä olen jopa pelännyt, että muhun suhtaudutaan vihamielisesti, jos sekaannun muitten asioihin.
[/quote]
Ok, eli ei kiristystä. Tosin kehotan vielä miettimään. Me puhutaan kuitenkin vähintään talosta+uudesta autosta. Eikä mistään halivimmista sellasista.
Sitten sun täytyy vaan kertoa asiasta muille. Senhän sä haluat tehdä. Et sä muuten tätä täällä vatvoisi. Sulla ei ole vaan munaa kyrväyttää niitä, mutta se sun täytyy tehdä. Vähän niin kun se laastarin repäsy, sun tarttee vaan tehdä se. Ja kyllä, paskaa tulee ton jälkeen niskaan joka puolelta. Eniten niiltä yllättäviltä osapuolilta eli esim ukon vaimo ei välttämättä usko tuota ja haukkuu sut pystyyn. Sama sen tytön vanhemmat. Mutta tää asia ei aikailulla parane.
Jos pelkäät ettei kukaan usko sua, niin suosittelen hieman eri tapaa hoitaa asia. Eli ota mukaasi pikkunen nauhuri ja juttele molempien osapuolten kanssa kahden rauhallisessa paikassa. Alotat keskustelun tyyliin, mä tiedän teistä. Näin itse teidän paneskelevan sillon ja sillon. Juttelin myös toisen osapuolen kanssa ja se myönsi jo koko homman. Ja sen jälkeen annat vaan toisen hoitaa puhumisen. Etenkin tytöllä saattaa tulla pieni hiljainen hetki alussa, kun läppäsen ton päin naamaa, mutta älä ala itse puhumaan liikoja. Sanot vaan jotain onko sulla jotain sanottavaa tähän? Tunnustus toiselta riittää ja sitten voitkin vaan lyödä nauhan muille käteen tai mailata, jos se on mukavampi vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 16:04"]
Kuutonenhan on näppärä: että ap:n kannattaisi sitten astua rikolliselle polulle. Hei voin kertoa sinulle, keskiverto (tekisi mieli sanoa normaali) ihminen ei edes tajua ajatella noin.
[/quote]
Siis oikeesti vai? Mun mielestä toi oli ihan loogisin vaihtoehto nro 1. Täytyy tosin myöntää, että vielä parempi vaihtoehto lähes poikkeuksetta on istua alas, rauhottua ja miettiä tilannetta muutama päivä tms eikä mokata hyvää tilannetta turhaan hätäilyyn. Tona aikana keksitään helposti vielä parempi/varmempi kuvio hoitaa tilanne ja rahastaa täysillä :-).
Enitenhän tuo asia varmasti kiinnostaa niitä tytön vanhempia. Tietysti kiinnostaa monia muitenkin, mutta tytön vanhempien vastuulla on kuitenkin huolehtiä tyttärensä hyvinvoinnista. Sinulla olisi mahdollisuus antaa avaimia siihen huolehtimiseen.
AP, soita vaikka jonnekin "palvelevaan puhelimeen" ja juttele jonkun oikean ihmisen kanssa. Saat vähän kaikupohjaa, kun juttelet asiasta ja muotoilet ajatuksesi puheeksi. Se ehkä selkiyttää päätäsi.
Ei tää ihan osu mielenterveysyhdistysten kriisipuhelimen eikä nuorille tarkoitetun MLL:n tukipuhelimen pirtaan, mutta en keksi muitakaan:
p. 01019 5202 http://www.mielenterveysseura.fi/tukea_ja_apua/kriisipuhelin
p. 116 111 ( klo 14-17) http://www.mll.fi/nuorille/lnpn/
Älä ainakaan muulle porukalle asiasta juorua! Minä ottaisin asian ehkä puheeksi tytön tai tytön vanhempien kanssa.
Tuo kuulostaa tekstisi perusteella olevan jo aika lähellä rangaistavaa toimintaa, jos molemmat ovat samoissa harrastuskuvioissa mukana. Mulla ei olisi mitään omantunnontuskia narauttaa kummatkin, jos tytön vanhemmat ovat fiksuja, mies saattaa saada syytteen seksuaalisesta hyväksikäytöstä.
Oksettavaa.