Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravintolat Pariisissa: miten ymmärtävät keliakian?

Vierailija
11.07.2013 |

Ekaa kertaa matkustamme Pariisiin sen jälkeen kun sain keliakiadiagnoosin. Netistä löysin tietoa jostain gluteenittomasta ravintolasta mutta se olikin jo lopettanut toimintansa. Osaako joku keliaakikko neuvoa, mikä olisi turvallinen ruokailupaikka? McDonalds ainakin. Siellä vaan on matkaillessa tullut syötyä liikaakin. Saisiko jostain jotain tyypillistä ranskalaista leivonnaista gluteenittomana? Mukana on myös mies ja kaksi lasta 11-v ja 9-v mutta he ovat tottuneet monenlaiseen ruokaan eli ravintolan ei tarvitse olla erityisesti lapsiystävällinen.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin lainkaan. Ei näitä allergikkoja hyysätä Pohjoismaiden ulkopuolella juurikaan. Ihan saavat itse vastata syömisistään.

Vierailija
2/18 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet itse paras asiantuntija. Tilaa kalaa, lihaa ja kasviksia sellaisenaan, ei kuorrutettuna. Ei sun tarvitse sairaudestasi kertoa, listassa kyllä lukee miten on valmistettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ranskaksi le keliakia.

Vierailija
4/18 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanot: "Si zö manz dy ble, zö fe kaka. Pa dy ble mersi".

Vierailija
5/18 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakialiiton sivuilla on muistaakseni ranskaksi selitys keliakiasta, joku tulostettava juttu:)

Vierailija
6/18 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Macaron- leivokset ovat luontaisesti gluteenittomia.

Vierailija
7/18 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne on listattu pariisilaisravintoloita, joista on saatavilla gluteenittomia vaihtoehtoja vähintään pyydettäessä, osassa niitä on saatavilla muutenkin:

http://www.sortirsansgluten.com/?page=ville.php&vil=5

Keliakiasta Ranskassa yleensä on kirjoitettu tässä blogipostauksessa:

http://www.ranskanmaalla.com/keliakia-ranskassa

Vierailija
8/18 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ulkomailla matkustaessani käyttänyt niitä keliakialiiton kielikäännöksiä. Tosin monesti ne tuntuvat hirmu hankalilta, ja sekoittavat vain tilannetta. Yleensä olen sitten vain syönyt esim. salaatteja, riisi- ja perunaruokia. Pyydän ruoat ilman leipää, ja kysyn, että eihän kastikkeessa ole jauhoja.

Keliakia on erityisesti matkustellessa hankala. Kannattaa olla varovainen syömisten suhteen. Itse olen ulkomailla välttynyt oireilta, kun olen suhtautunut syömisiin siellä terveen epäluuloisesti. Koto-Suomi on ainoa paikka, jossa olen saanut kunnon oireet aikaiseksi ravintolassa. Pyysin gluteenittoman annoksen, mutta salaatissa oli paahtoleipä. Oletin sen sitten gluteenittomaksi, mutta eipäs ollutkaan. Ja tästä seurauksena oksensin horkassa koko illan. Täällä Suomessa juuri tuo on salakavalaa, kun luulee voivansa luottaa ravintoloihin. Ulkomailla taas on terveen epäluuloinen ruokien suhteen.

Vierailija
9/18 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ravintolan tehtävä ymmärtää kaikkia sairauksia ja ruokavalioita. Se on sinun tehtäväsi. Tiedät itse mitä voit syödä ja mitä et. Ei todellakaan ole korrektia ladata mitään tietoiskua ja lääkärintodistusta tarjoilijaparalle, ei niiden homma ole laatia sun sairauksiin sopivaa ruokaa. Opettele sanasto ja tilaa sellaista mitä voit syödä.

Vierailija
10/18 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sweet! Toivottavasti sä et ole asiakaspalvelutehtävissä.

[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 16:10"]

Ei ole ravintolan tehtävä ymmärtää kaikkia sairauksia ja ruokavalioita. Se on sinun tehtäväsi. Tiedät itse mitä voit syödä ja mitä et. Ei todellakaan ole korrektia ladata mitään tietoiskua ja lääkärintodistusta tarjoilijaparalle, ei niiden homma ole laatia sun sairauksiin sopivaa ruokaa. Opettele sanasto ja tilaa sellaista mitä voit syödä.

[/quote]

Vierailija
11/18 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime syksynä avattu Noglu on ainakin täysin gluteeniton, kokki (vai oliko se omistaja??) kärsii itsekin keliakiasta (ja laktoosi-intoleranssista). 

http://www.yelp.com/biz/noglu-paris

Vierailija
12/18 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki:
En edes yritä selittää mitään keliakiasta, koska suurin osa ei sitä kuitenkaan tunne. Sanon sen sijaan, että minulla on vilja-allergia, missään ei saa olla viljaa. Se on yleensä riittävän hyvä yksinkertaistus ;)

Vierailija
13/18 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 16:36"]

Vinkki:
En edes yritä selittää mitään keliakiasta, koska suurin osa ei sitä kuitenkaan tunne. Sanon sen sijaan, että minulla on vilja-allergia, missään ei saa olla viljaa. Se on yleensä riittävän hyvä yksinkertaistus ;)

[/quote]

no sitä suuremmalla syyllä:

sanot: "Si zö manz dy ble, zö fe kaka. Pa dy ble mersi".

:-D

Vierailija
14/18 |
11.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 15:05"]

Tuskin lainkaan. Ei näitä allergikkoja hyysätä Pohjoismaiden ulkopuolella juurikaan. Ihan saavat itse vastata syömisistään.

[/quote]

Keliakia ei ole allergia ja minä tunnen ihmisen, jonka keliakia diagnoosi on ulkomailla saatu. Allergioita on kaikkialla, myös kehitysmaissa. 

Vierailija
15/18 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 16:10"]

[/quote]

On ravintolan tehtävä kertoa, mikäli he eivät voi valmistaa asiakkaalle turvallista ruokaa.
Mikäli alkavat nyrpistää nenää ja kieltäytyä valmistamasta erityisruokavalion ruokaa, niin voipi tulla aika lovi lompakkoon ja ajan kanssa lappu luukulle. Allergiat ja autoimmuunisairaudet (johon keliakia kuuluu, keliakia ei ole allergia) yleistyvät koko ajan. On arvioitu, että keliakiaa sairastaa koko maapallon väestöstä n. 2%. Siitä vaan sitten laskemaan, paljonko se tekee seitsemästä miljardista.

Ja sellainen juttu, että ei riitä, että keliaakikko tilaa gluteenittoman annoksen. On myös tiedettävä, ettei saastumista pääse tapahtumaan.

Jos kerrankin kokki käyttää keliaakikon annokseen samaa otinta, jolla on käsitelty gluteenipitoista ruokaa, niin se on sitten siinä.

Samaten on tiedettävä, käsitelläänkö keittiössä jauhoja, sillä pienikin vehnäjauhopöly voi saastuttaa koko annoksen.

Ei me keliaakikot ihan oikeasti kiusallaan olla sairaita. Osalle nyt vaan nakki napsahti ja sen mukaan pitää elää. Keliaakikkokin haluaa matkustaa ja sitä ennen on tehtävä tarkat selvittelyt kohdemaan tilanteesta, muutoin on tosiaan hätä kädessä (EI, ruokavaliosta EI VOI pinnata "ihan vaan loman ajaksi". Suolinukka syöpyy ihan siellä lomamatkallakin syödystä gluteenista).

Ja oikeasti, suurin pelko ei ole se, että paska ja oksennus lentää (plus karmea vatsakipu), vaan hoitamattomana keliakia avaa portit vakaville sairauksille. Imukudossyöpä on niistä suurin pelote, samoin riski kasvaa myös osteoporoosiin, keskushermostosairauksiin ja maksasairauksiin. Joillakin pitkälle edenneistä on yksinkertaisesti ohutsuoli repeytynyt kun gluteeni on haurastuttanut sen puhki.

Keliakiaan ei kuole välittömästi, mutta mikäli ei itseään hoida, niin ajan kanssa kyllä kuolee.

Vierailija
16/18 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuten unohtui, hoitamaton keliakia voi aiheuttaa lapsettomuutta.

Itselläni löydettiin keliakia nimenomaan sen takia.

Vierailija
17/18 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olimme viime keväänä Pariisissa ja esim. meidän hotellin vastapäätä oli pieni kahvila/ravintola, jossa kävimme aamiaisella ja siellä ymmärrettiin hyvin keliaakikon vaatimukset ihan englanniksi esitettynä (oli toki mukana myös ranskankielinen tuloste keliakia-liiton sivuilta). Syötiin juusto- ja kinkkutäytteisiä omeletteja salaatilla ym. muuta hyvää :) Laktoosi-intoleranssi hoitui entsyymitablettien avulla, joita minulla oli käsilaukussa kokoajan mukana. Iltaisin valkkasin ruokalistoilta yleensä valmiiksi sellaisen ruuan, jossa ei pitäisi olla gluteenia, jonka lisäksi tietysti kerroin keliakiasta. Saimme aina oivaa palvelua ja hyvää ruokaa :)

Vierailija
18/18 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret kiitokset 8 ja 12! Teistä oli hurjasti apua! Ja sitten nämä vitsailijat: toivon että sairastutte itse keliakiaan niin saatte lähteä höpöttämään noita kaka-juttujanne pitkin maailmaa. t. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi