Vierailija

Maamme eristyneet olot ovat olleet hedelmällinen maaperä harvinaisten geenimutaatioiden syntymiselle. Kaiken takana on väestöhistoria: vielä 1600-luvulle asti suomalaiset elelivät onnellisina rannikkoseuduilla ja Savossa, kunnes Ruotsin kuningas määräsi maanviljelyssä taitavia savolaisia muuttamaan pohjoisemmas suojelemaan itärajaa.

– Näin Suomeen syntyivät niin sanotut sisäiset isolaatit, jotka ovat pieniä yhdyskuntia, joissa ihmiset elivät vuosisatoja hyvin pienissä porukoissa. Suurin näistä on Kuusamo, jonne muutti 1600-luvun lopulla 40 perhettä. Suurin osa kuusamolaisista on näiden perheiden jälkeläisiä, professori Aarno Palotie kertoo.

Tutkimukset ovat näyttäneet toteen, että osa kuusamolaisista kantaa geeniä, joka lisää poikkeuksellisen voimakkaasti skitsofreniariskiä.

– Jos ihminen perii tämän geenin joko isältä tai äidiltä, niin riski sairastua skitsofreniaan on kaksinkertainen. On tavattu vain neljä sellaista ihmistä, jotka ovat perineet geenin sekä isältään että äidiltään ja heillä kaikilla on todettu joko skitsofrenia tai älyllisen kehityksen viivästymä, Palotie sanoo.

Lähde: Iltasanomat

Kommentit (18)

Vierailija

Siihen nähden, että Suomessa tosiaan on paljon kansansairauksia, täällä on mennyt tähän asti maana kuitenkin ihan mukavasti. Ilmeisesti se eristäytyneisyys ja vähällä selviytyminen on myös suosinut ahkeruutta, sinnikkyyttä tai jotain semmoista, joka on saanut kohtuuhyvän yhteiskunnan aikaan.

Tokikaan se järjestäytynyt yhteiskunta ei ole mistään Kuusamosta levinnyt, vaan pikemminkin rannikkokaupungeista, joissa väki on vaihtunut varmasti esimerkiksi laivaliikenteen ansiosta enemmän keskiajallakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Joo, kyllä, vain Suomessa. Koko muu maailma on kautta historian olleet metropoliitteja maailman kansalaisia, mutta sitten on tämä häpeäpilkku Suomi, jossa heimot ovat hengailleet vaan keskenään levittäen outouksia jälkipolvilleen.

Kauanko jaksatte tätä...

On tärkeä puhua kansantaudeista mutta onko pakko liittää tuollaista aivopestyä itseruoskintaa.

Pargas

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ilmoittanut viestisi asiattomaksi

Koska olet serkun kanssa naimissa ja asutte kuusamossa?

En asu kuusamossa enkä ole serkun kanssa naimisissa!

Vierailija

Pargas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ilmiannettu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suomi on maailman persereikiä. Ei tänne oikeasti halua kuin hippituristit äkkiä kääntymään.

Somalien karkoitus

Laadi adressi

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suomi on maailman persereikiä. Ei tänne oikeasti halua kuin hippituristit äkkiä kääntymään.

Koneinsinöörit haluavat jäädä pidemmäksi aikaa (ikuisiksi ajoiksi)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei Ruotsin kuningas määrännyt mitään, antoi vapaat kädet että menkää sinne ja rakentakaa kotinne lähinnäkin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Savolaisten_asutusliike

Vapaat kädet? Asettua jonkun muun maalle? Sori nyt, mutta Kustaa Vaasalla ei ollut mitään auktoriteettia antaa ihmisille ”vapaita käsiä” muuttaa alueelle, joka ei Tarkkaan ottaen ollut Kustaan valtakuntaa, eikä hånellä myösköän ollut Mitään keinoa suojella sinne muuttaneita ihmisiä alueen entisten tai toisen valtakunnan asukkaiden tarpeelta pitää puoliaan. Kun tykkään wikipediasta, niin hae vaikka ”pitkä viha” tämän tuloksena.

Kyllä se Kustaa nimenomaan MÄÄRÄSI, että jos jäätte asumaan paikoillenne niin veroja korotetaan ja sotaväenottoja tihennetään, mutta jos muutatte korpeen, saatte 7 vuotta verovapautta ja ehkä pitempäänkin,

Vierailija

Jokaisessa maassahan on kansantauteja yms. :) Ja joo, skitsofrenia on periytyvä sairaus.

Mä haluaisin itsekin tietää yhdestä sairaudesta mun suvussa, johon mun lähisukulainen menehtyi, kun en tiedä siitä vielä kaikkea.

Kannattaa valita kumppani kauempaa. :p

Vierailija

Minulla ulkomainen mies ja terve lapsi josta tulossa hyvä veronmaksaja Suomeen. Aina saa silti rasistisia kommentteja kuunnella kun julkisesti liikutaan. Ei ole hyvä jos on 2 suomalaista ja ei ole hyvä jos on ulkomaalainen. Mikään ei kelpaa Suomen vanhemmalle väelle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla ulkomainen mies ja terve lapsi josta tulossa hyvä veronmaksaja Suomeen. Aina saa silti rasistisia kommentteja kuunnella kun julkisesti liikutaan. Ei ole hyvä jos on 2 suomalaista ja ei ole hyvä jos on ulkomaalainen. Mikään ei kelpaa Suomen vanhemmalle väelle.

Niin, yksi perhehän se ratkaisee. Kiva, että lapsesi jaksaa maksaa verot kaikille, jotka ovat verorahaa vailla noin 20 vuoden kuluttua.

Vierailija

Pargas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

.
Busted.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tänne muutama vuosi sitten pyytämättä tuli tuhansia miehiä elätettäväksi. Tuskin tämä kovin persereikä on?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat