Vierailija

Otsikko on tietysti liioittelua, mutta olen epätieteellisellä oman tuttavapiirin otannalla alkanut asiaa miettiä.

Nyt on erinomainen marja- ja sieni, Facebookini on täynnä kuvia kerätyistä marjoista ja sienistä, mutta oikeastaan vain hyväosaisilta kaveriltani. Töissä olevat, hyvin toimeentulevat insinöörit, opettajat ja sairaanhoitajat kuvaavat mustikkaämpäreitään ja kantarelleja. Paikallisessa ryhmässä jotkut myyvätkin marjoja ja sieniä mutta lähinnä hyväosaiset eläkeläiset tai varakkaiden perheiden teinit. Kavereistani on paljon myös huonommassa tilanteessa olevia, mutta heiltä näitä päivityksiä ei näy.

Ei nyt aleta mitään "köyhät on laiskoja ja tyhmiä"-juttuja kuitenkaan. Ja ymmärrän hyvin, että esim. autottomuus vähentää mahdollisuuksia, mutta monilla huono-osaisemmista tutuistani kuitenkin on auto tai mahdollisuus sellaisen käyttöön.

Mikä ihme saa juuri hyväosaiset sinne metsään?

Sivut

Kommentit (154)

Vierailija

Huono-osaisuus lamaannuttaa. Vaikka nenän edessä olisi 10 hyvää mahdollisuutta, niitä ei nähdä eikä osata käyttää hyödyksi. Hyväosaiset ovat hyväosaisia usein siksi, että he osaavat tarttua eteensä tulleisiin tilaisuuksiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Noista saa niin vähän energiaa, että keräämiseenkin menee enemmän. Jää siis pakkasen puolelle.

Niistä kuitenkin maksetaan aika hyvin, joten yhden päivän urakalla tienatulla summalla saa hyvin parin päivän ruuat, röökit ja kaljatkin. 

Vierailija

Koska harvempi hyväosainen on niin masentunut,että makaa päivät pitkät elämänhalunsa menettäneenä apaattisena sohvallaan. Useilla heistä ei myöskään ole vakavaa alkoholiongelmaa tai vaikeita fyysisiä vaivoja. Moni työtön on myös yh, otappa siinä sitten pienet lapset moneksi tunniksi marjastamaan/ sieneen. Kulkemisen vaikeus keskusta- alueilta hyville marja ja sienimaastoille on myös monille vähävaraisille vaikeaa, jos kyyti tai sopiva bussi löytyisikin, niin matkakustannukset syövät suurella työllä poimitun hyödyn. Eli kyllä esim maalla/ metsien läheisyydessä asuvat työttömät ja vähävaraiset metsissä käyvät, he vain eivät toitota reissujaan somessa ' ooh,katsokaa mitä löysin! Uuh,eikö ole mahtavaa!' Typerää city- hypetystä sellainen ja kertoo usein vain siitä, että somettajan elämä mahtaa olla melko helppoa,kun ei sinne metsään ole oikeasti pakko mennä vaan sinne mennään pelkän huvin ja urheilun vuoksi.

Vierailija

Oon nyt ollut marjastamassa aika paljon. Itse en ikinä syö marjoja, vaikka muuten terveellisesti elänkin. Sieniä on näkynyt tosi vähän, enkä tunnista muuta kuin kantarellin ja kärpässienen, tarvitsisin opastusta.
En mäkään olis metsässä ollut, jos mulle ei olis näytetty hyvää paikkaa, lähdetty mukaan ja kuskattu sinne. Varmasti on iso kynnys jos ei ikinä ole ollut metsä-ihminen, eikä ole ketään opastamassa. Mä ainakin olin melkein paniikissa kun mut jätettiin ekaa kertaa yksin metsän keskelle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Noista saa niin vähän energiaa, että keräämiseenkin menee enemmän. Jää siis pakkasen puolelle.

Köyhä se vaan laskee asioita näin. 

Menee sitä energiaa kotonakin istuessa, eikä saa mitään ..

Zincc

Vierailija

Oikeasti köyhillä ei ole autoa. Ei ole perinnettä marjastaa. Ei ole tietoa hyvistä marjapaikoista ja kesämökkiä jonka lähellä marjastaa ja sienestää. Ei ole hyväosaisia ystäviä jotka veisivät sinne. Minäkin tunnen hyvätuloisia eläkeläisiä jotka marjastavat ja sienestävät oman mökkinsä lähettyvillä ja ajavat autolla hyvien paikkojen lähelle. Pitää olla kunnollinen pakastin marjojen säilytykseen.

Vierailija

Jos Sipilä kertoo käyneensä hillasuolla, vihervasemmiston twitter hyppii seinille, jos Harri Holkeri kehoittaa syömään silakoita, käy samoin. Hyviä äänestäjiä ei kannata menettää, parempi pitää ihmiset uhreina, kuin päästää niitä kalaan tai marjaan😂

Vierailija

Vaikeampi sanoa, miksi huono-osaiset eivät kerää, sen auton lisäksi, mutta hyväosaisten innostuksen ymmärrän hyvin.

Ensinnäkin se Suomessa kuuluu ne. hyvän ihmisen kesän viettoon. Ollaan mökillä, kuljetaan luonnossa, poimitaan marjoja. Lisäksi marjastus ja sienestys ovat, tutkitustikin, erittäin rentouttavia puuhia stressaantuneille tietotyöläisen aivoille. Se siis tuntuu sellaista työtä tekevistä erityisen hyvältä.

Osalla huono-osaisista syynä voi olla opittu avuttomuus, kyynistyminen, ajatellaan, ettei kannata, koska... Osalla taas terveyssyyt. Ja tosiaan vaatihan se ryhtymistä ja viitsimistä, ehkä vähän osaamistakin. Mikä taas selittää, että hyväosaiset teinit myyvät: Heidät on jo lapsena opetettu marjametsään ja teininä saavat vanhemmilta henkistä ja todennäköisesti kyytitukeakin ajatukseen, että näin voisi saada taskurahoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Koska harvempi hyväosainen on niin masentunut,että makaa päivät pitkät elämänhalunsa menettäneenä apaattisena sohvallaan. Useilla heistä ei myöskään ole vakavaa alkoholiongelmaa tai vaikeita fyysisiä vaivoja. Moni työtön on myös yh, otappa siinä sitten pienet lapset moneksi tunniksi marjastamaan/ sieneen. Kulkemisen vaikeus keskusta- alueilta hyville marja ja sienimaastoille on myös monille vähävaraisille vaikeaa, jos kyyti tai sopiva bussi löytyisikin, niin matkakustannukset syövät suurella työllä poimitun hyödyn. Eli kyllä esim maalla/ metsien läheisyydessä asuvat työttömät ja vähävaraiset metsissä käyvät, he vain eivät toitota reissujaan somessa ' ooh,katsokaa mitä löysin! Uuh,eikö ole mahtavaa!' Typerää city- hypetystä sellainen ja kertoo usein vain siitä, että somettajan elämä mahtaa olla melko helppoa,kun ei sinne metsään ole oikeasti pakko mennä vaan sinne mennään pelkän huvin ja urheilun vuoksi.

Joo eihän pienten lasten kanssa voi olla metsässä. Mitä ne siellä muka tekisivät? Ja susiakin siellä on.

Vierailija

Miksi ne ämpärit someen pitäisi kuvata? Siis olen ihan hyväosainen mutta en silti someta ämpäreitä. Jos sitten leivon jotain niistä mustikoista, saatan kuvata. Todennäköisemmin kuitenkin syön osan marjoista jugurtin kanssa ja loput pakastan, joten ei tästä nyt someen mitään tule laitettua.

Vierailija

Ns. hyväosaiset ovat yleensä aloitekykyisempiä ja tottuneet tulemaan toimeen omillaan. Ajattelevat metsissä kulkemisen kivana ajanvietteenä mistä tulee bonuksena syötävää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oon nyt ollut marjastamassa aika paljon. Itse en ikinä syö marjoja, vaikka muuten terveellisesti elänkin. Sieniä on näkynyt tosi vähän, enkä tunnista muuta kuin kantarellin ja kärpässienen, tarvitsisin opastusta.
En mäkään olis metsässä ollut, jos mulle ei olis näytetty hyvää paikkaa, lähdetty mukaan ja kuskattu sinne. Varmasti on iso kynnys jos ei ikinä ole ollut metsä-ihminen, eikä ole ketään opastamassa. Mä ainakin olin melkein paniikissa kun mut jätettiin ekaa kertaa yksin metsän keskelle.

Koskas lähretään sienimetsälle ?

Zinc

Vierailija

Aika paljon näkyy ihmisiä karauttelevan hienoilla autoillaan metsikön viereen, mukana tietenkin muumi-ämpäri kun siihen on niin kiva kerätä. Pari tuntia poimintaa ja saa riittää, toki päivitetään faceen ja instaan maisemakuvia ja kerrotaan kuinka sielu lepää täällä metsän keskellä, kuvataan pensaita ja itseä aurinko selän takana.
Kulkevat melkein seisaaltaan välillä kumartuen riipimään poimurilla varvikoista vain ylimmät marjat päältä, varvikot lentelee juurineen irti ja ne vaan viskataan takaisin.

Itse ryömin polvillaan, että saan joka marjan kerättyä alaoksilta asti ja kääntelen oksat ja onkalot. Vaikeakulkuiset ja matalat paikat on aina kaikista marjaisimmat.
Oon miettinyt, että onko tämäkin nyt tarkoituksellista "köyhät kyykkyyn"-meininkiä 🤔

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oikeasti köyhillä ei ole autoa. Ei ole perinnettä marjastaa. Ei ole tietoa hyvistä marjapaikoista ja kesämökkiä jonka lähellä marjastaa ja sienestää. Ei ole hyväosaisia ystäviä jotka veisivät sinne. Minäkin tunnen hyvätuloisia eläkeläisiä jotka marjastavat ja sienestävät oman mökkinsä lähettyvillä ja ajavat autolla hyvien paikkojen lähelle. Pitää olla kunnollinen pakastin marjojen säilytykseen.

Heh.. mä olen kerännyt sieniä 100 metriä kotiovelta lähimetsästäkin. Kun olen tullut töistä myöhään ja on tehnyt mieli lihapullien kanssa sienisosetta ;)

Zincc

Ei ne kaikki paikat aina ole merta edempänä. Kannattaa katsella metsiin ;)

Vierailija

Marjastus ja sienestys on luterilaisen työmoraali hyvesignalointia joka näyttää helvetin hyvältä somessa. Lähiruokaa, luomua ja on tehty fyysisesti jotain! Köyhän päivä menee miettiessä miten selviää laskuista ja saa ruokaa kun taas hyvinvoiva keskiluokka voi vapaa-ajalla rentoutua metsässä sen illallisen ja viinipullon ohessa. Maaseutuväki on marjastanut yms.vuosisatoja ilman numeroa. Niin tälläkin hetkellä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aika paljon näkyy ihmisiä karauttelevan hienoilla autoillaan metsikön viereen, mukana tietenkin muumi-ämpäri kun siihen on niin kiva kerätä. Pari tuntia poimintaa ja saa riittää, toki päivitetään faceen ja instaan maisemakuvia ja kerrotaan kuinka sielu lepää täällä metsän keskellä, kuvataan pensaita ja itseä aurinko selän takana.
Kulkevat melkein seisaaltaan välillä kumartuen riipimään poimurilla varvikoista vain ylimmät marjat päältä, varvikot lentelee juurineen irti ja ne vaan viskataan takaisin.

Itse ryömin polvillaan, että saan joka marjan kerättyä alaoksilta asti ja kääntelen oksat ja onkalot. Vaikeakulkuiset ja matalat paikat on aina kaikista marjaisimmat.
Oon miettinyt, että onko tämäkin nyt tarkoituksellista "köyhät kyykkyyn"-meininkiä 🤔

Väärin marjastettu, voi elämä :D

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat