Sivut

Kommentit (113)

Vierailija

Ei mitään haittaa. Ihmisen pitäisi syödä silloin, kun on nälkä. Ainoa haittapuoli on, jos muuttaa yhteen ihmisen kanssa joka syö koko ajan, voi seuran vuoksi alkaa syömään itsekin koko ajan. Jos ei tajua muuttaa annoskokoja, niin lihoaa nopeasti.

Vierailija

Itselleni toimii hyvin se että syön kahdesti tai kolmesti päivässä. Uskoisin että se on pitkälti tottumiskysymys, ihminen on aika mukautuva otus jonka saa totutettua monenlaisiin rytmeihin. Jutut pyörtymisestä ellei saa ruokaa kolmen tunnin välein ovat kyllä naurettavaa liioittelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minä saan nykyään migreenin, jos syön vain 2-4 kertaa päivässä. Olen huomannut, että syömisten väli ei saisi ylittää 3,5tuntia. 4 tunnin väli aiheuttaa jo migreenin esioireet.

Mieluummin syön usein pieniä aterioita kuin syön lääkkeitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei ihminen tarvitse 5-6 ateriaa päivässä. Itse syön arkisin 2x/pva ja viikonloppuisin 3x, en ymmärrä miksi pitäisi mupeltaa koko ajan jotain.

Luulen, että idea usean syömiskerran osalta on, että silloin ihminen söisi harkiten kohtuullisen määrän. Harvoin syödessä kasvaa riski ahmia kerralla liikaa ja/tai napostella aterioiden välillä kuitenkin mitäsattuu.

Vierailija

Helsingin sanomissa oli 11.5.2020 ravitsemusasiantuntijan haastattelu, jossa hän sanoi, että suomalaisten lihavuus saataisiin leikattua pätkäpaaston avulla. Syöt siis ihan oikein, jos tätä asiantuntijaa uskoo.

Vierailija

Minulle sopii parhaiten 3 kertaa päivässä, useammin syömisellä tulee vain syötyä enemmän ja silti tulee nälkä. Vatsa kun tottuu erilaisiin ruokarytmeihin ainakin minulla, ja nälkä tulee sen mukaan. Mies tykkää syödä 5x/päivä, ja sen olemme ratkaisseet niin, että laitamme aina ruokaa vähän idomman annoksen, josta hän saa seuraavana päivänä syödä lounaankin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei mitään haittaa. Ihmisen pitäisi syödä silloin, kun on nälkä. Ainoa haittapuoli on, jos muuttaa yhteen ihmisen kanssa joka syö koko ajan, voi seuran vuoksi alkaa syömään itsekin koko ajan. Jos ei tajua muuttaa annoskokoja, niin lihoaa nopeasti.

Ei se nyt ihan näinkään mene, että aina syödään kun on nälkä. Joillakin ihmisillä kylläisyyttä ja näläntunnetta säätelevät hormonit (leptiini ja greliini) ovat niin sekaisin, että tuolla kaavalla he söisivät tunnin välein, koska keho signaloi nälästä. T: ravintoterapeutti

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pärjään kun syön aamupalan (esim. kananmuna, rasvakahvi ja pähkinä-siemen-marjasmoothie), lounaan (esim. kalaa, voisulaa, höyrytettyjä kasviksia, salaattia) ja päivällisen (lounaan kaltainen, mutta kalan tilalta kanaa, lihaa tai joskus maksaa tai veriruokaa). Jälkiruuaksi syön yleensä marjoja ja kermavaahtoa tai hyvää juustoa ja palan raakasuklaata. Kupillinen kahvia iltapäivällä. En jaksaisi syödä enempää, eikä ole nälkä. En ymmärrä miksi ihmiset jatkuvasti pupertaa jotain ja sen kahvin kanssa pitää aina syödä jotain. 

Kuulostaa kamalalta, hyi.
Itse syön 2xpäivässä, kasvispainotteisesti enkä todellakaan välttele hiilareita muutoin kuin kaikista hötöimpiä vaaleita leipiä jne.

Jaa, no minä kuitenkin voin hyvin. Olen jo yli 50-v ja tällä ruokavaliolla paino tippui 9 kg (ennen 72, nyt 63 ja olen 170 cm pitkä), vyötärö kapeni 8 cm, verenpaine laski normaaliksi, kolesteroliarvot parani, vatsavaivat loppuivat, ferritiini nousi ja liian korkealle pyrkivä verensokeri tasoittui hyviin arvoihin. Että ei tämä mulle ole hyi eikä mitenkään kamala. Ja en minä mitenkään hirveitä liha-annoksia syö. Olo on niin paljon parempi kuin hiilariaikoina ja naamakin näyttää ihan erilaiselta, ei ole enää sellaista pöhötystä. Ennen söin aikalailla suositusten mukaan, mutta en voinut hyvin ja veriarvot oli päin mäntyä. 

Se on hyvä, kun löytää sen itselleen sopivan ruokavalion, pysyy sillä terveenä niin ettei juuri flunssatkaan kiusaa, ei tarvitse särkylääkkeitä tms., nukkuu hyvin, on pirteä ja energinen, jaksaa harrastaa liikuntaa ja on kaikinpuolin hyvä olo. Se on ihan sama onko se vhh, keto, seka, kasvis, vegaani...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Terveen ihmisen haima tuottaa insuliinia, joka kyllä tasaa verensokerinousut. Sitä varten haima on olemassa. Tutkimuksissa ei havaittu eroa 3 vs 6 ateriaa päivässä syövien laihdutustuloksissa. Kannattaa syödä aterioita niin miten omaan päivärytmiin sopii parhaiten. T. ravintoterapeutti

Juu tuottaa haima insuliinia ja siirtää ne ylimääräiset hiilihydraatit rasvavarastoiksi. Insuliini lihottaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä saan nykyään migreenin, jos syön vain 2-4 kertaa päivässä. Olen huomannut, että syömisten väli ei saisi ylittää 3,5tuntia. 4 tunnin väli aiheuttaa jo migreenin esioireet.

Mieluummin syön usein pieniä aterioita kuin syön lääkkeitä.


Migreenin aiheuttaa syömäsi sokeri ja nopeat hiilarit, ei syöntiväli.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä esim. sumopainijat ja kehonrakentajat tarvitsevat 5-6 ateriaa päivässä.

Kannattaa huomioida, että kaksi niistä viidestä ateriasta on pelkkä välipala esim. omena. Itse syön iltapalana kasviksia tai hedelmiä, niitäkin maltilla.

Vierailija

Ei tarvitse. Ihmisillä on erilaiset tarpeet. Ei pidä vertailla muihin vaan elää niin kuin itsestään hyvältä tuntuu. Tiedän tyypin joka syö, närpii tunnin välein jotain eikä kunnon ruokaa juuri ollenkaan kuin ripusen ja taas kohta jääkaapilla esim. syö nakin sellaisenaan kylmänä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveen ihmisen haima tuottaa insuliinia, joka kyllä tasaa verensokerinousut. Sitä varten haima on olemassa. Tutkimuksissa ei havaittu eroa 3 vs 6 ateriaa päivässä syövien laihdutustuloksissa. Kannattaa syödä aterioita niin miten omaan päivärytmiin sopii parhaiten. T. ravintoterapeutti

Juu tuottaa haima insuliinia ja siirtää ne ylimääräiset hiilihydraatit rasvavarastoiksi. Insuliini lihottaa.


Liika kalorimäärä lihottaa. Jopa jotkut fitnesskisaajat vetää lavakuntoon asti hiilaridieetillä. T: ravintoterapeutti

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveen ihmisen haima tuottaa insuliinia, joka kyllä tasaa verensokerinousut. Sitä varten haima on olemassa. Tutkimuksissa ei havaittu eroa 3 vs 6 ateriaa päivässä syövien laihdutustuloksissa. Kannattaa syödä aterioita niin miten omaan päivärytmiin sopii parhaiten. T. ravintoterapeutti

Juu tuottaa haima insuliinia ja siirtää ne ylimääräiset hiilihydraatit rasvavarastoiksi. Insuliini lihottaa.


Liika kalorimäärä lihottaa. Jopa jotkut fitnesskisaajat vetää lavakuntoon asti hiilaridieetillä. T: ravintoterapeutti

Lopeta nyt se terapeuttilarppaus kun et aiheesta mitään tiedä. Kukaan ei vedä itseään kisakuntoon "hiilaridieetillä" koska se sitoo vettä kehoon. Ennen kisapäivää ei juuri muuta vedetä kuin kaloritonta juomaa ja jotain tonnikalaa, salaattia tms. joissa todella vähän nettohiilareita.

Normaalissa treenissä toki hiilareita kuluu ja menee, ja se on hyvää polttoainetta ihmiselle jonka kulutus on moninkertaista toimistorottaan nähden.

Vierailija

No ei ainakaan vhh:lla tarvi, riittää kaks ateriaa ja jos haluaa niin pieni aamupala. Itse en tarvi sitäkään, kermakahvi riittää. Tietysti jos ruoka on vähärasvaista ja perustuu lähinnä hiilareihin, niin nälkä voi tulla nopeammin. 

Vierailija

Oma periaatteeni on, että syön kun on selkeästi jo nälkä. En syö tavan vuoksi vain siksi, että kello on 17. Käytännössä normipäivänä syön nälkääni tukevan aamiaisen, jonkun pienen aamupäivävälipalan tai -juoman, tukevan pääateria-lounaan, iltapäivävälipalan, kevyehkön tai pienehkön toisen aterian ja iltapalan. Paino on pysynyt samoissa terveellisissä lukemissa koko aikuisikäni. Syön monipuolisesti ja terveellisesti ravintoarvoiltaan kunnon ruokaa enkä juuri lainkaan energiatiheitä rasva- ja sokerihöttojä ja -mättöjä.

Ajattelen, että tärkeämpää kuin montako kertaa ja milloin syö on kuitenkin se mitä syö, eli mitä kroppaansa tankkaa, jotta energia riittää elämiseen eikä sorru hallitsemattomaan "paniikkisyömiseen" siinä kohtaan kun on yrittänyt sitkoilla liian pienellä energiamäärällä iltapäivään asti. Työpaikan lounaalla näen kuinka naispuoliset työkaverini olevinaan syövät lounaalla kevyesti - ja iltapäivällä sitten hamuavat sokeriliemiä, suklaapatukoita, suolaisia snacksejä. Jos vähän olisi ennakoinut ja pöydällä olisi valmiiksi hedelmiä ja jääkaapissa salaattiannos tai vaikkapa kunnon voileipä niin olisi paljon helpompi tehdä se terveellinen ja parempi välipalavalinta. Joku 16:8 tai 2x ateria päivässä diettisysteemi on yhtä tyhjän kanssa, jos syömisen perusta ei ole kunnossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveen ihmisen haima tuottaa insuliinia, joka kyllä tasaa verensokerinousut. Sitä varten haima on olemassa. Tutkimuksissa ei havaittu eroa 3 vs 6 ateriaa päivässä syövien laihdutustuloksissa. Kannattaa syödä aterioita niin miten omaan päivärytmiin sopii parhaiten. T. ravintoterapeutti

Juu tuottaa haima insuliinia ja siirtää ne ylimääräiset hiilihydraatit rasvavarastoiksi. Insuliini lihottaa.


Liika kalorimäärä lihottaa. Jopa jotkut fitnesskisaajat vetää lavakuntoon asti hiilaridieetillä. T: ravintoterapeutti

Nimeäpä muutama tuollainen fitnesskisaaja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveen ihmisen haima tuottaa insuliinia, joka kyllä tasaa verensokerinousut. Sitä varten haima on olemassa. Tutkimuksissa ei havaittu eroa 3 vs 6 ateriaa päivässä syövien laihdutustuloksissa. Kannattaa syödä aterioita niin miten omaan päivärytmiin sopii parhaiten. T. ravintoterapeutti

Juu tuottaa haima insuliinia ja siirtää ne ylimääräiset hiilihydraatit rasvavarastoiksi. Insuliini lihottaa.


Liika kalorimäärä lihottaa. Jopa jotkut fitnesskisaajat vetää lavakuntoon asti hiilaridieetillä. T: ravintoterapeutti

Lopeta nyt se terapeuttilarppaus kun et aiheesta mitään tiedä. Kukaan ei vedä itseään kisakuntoon "hiilaridieetillä" koska se sitoo vettä kehoon. Ennen kisapäivää ei juuri muuta vedetä kuin kaloritonta juomaa ja jotain tonnikalaa, salaattia tms. joissa todella vähän nettohiilareita.

Normaalissa treenissä toki hiilareita kuluu ja menee, ja se on hyvää polttoainetta ihmiselle jonka kulutus on moninkertaista toimistorottaan nähden.


Montako kisavalmennettavaa sulla on ollut? Viimeisellä viikolla tankataan hiilareita sopivasti, että lihakset täyttyvät. Kisapäivänä kehonrakentajat syövät reilusti suolaa ennen lavaa, että saavat lihaksiinsa paineisen lookin. Mutta lässytä sinä nyt sitten, että suola pöhöttää ja kerää nestettä kehoon. Todellisuus on kisakunnossa kuitenkin jotain ihan muuta. Mutta mistäpä minä ammattivalmentajana mitään tietäisin.

Ei tarvitse. Minusta on parasta syödä niin, että itse voi parhaiten. Itselleni paras on ehkä viikonloppujen ja lomien ateriarytmini eli aamupala, lämmin ruoka ja iltapala. Kahvit aamupalan ja pääruoan yhteydessä. Syön terveellistä ruokaa ja paljon kasviksia. Syön kohtuullisia annoksia enkä ahmi. Olen pirteämpi eikä tule makeanhimoa. Joskus mulla jatkuva välipalojen närppiminen aiheuttaa sitä, että sitten tekeekin mieli mussuttaa koko ajan jotain hyvää ja tulee kauhea karkinhimo.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla