Vierailija

Lääketieteen tohtori TellervoSeppälän vuonna 2017 julkaistussa väitöskirjassa kävi ilmi, että 42 prosenttia potilaista oli sitä mieltä, etteivät elämäntavat tai ylipainosta puhuminen kuulu lääkärin vastaanotolle.
Asiasta mainitseminen koetaan usein hyökkäyksenä. Monet painonsa kanssa kamppailevat ajattelevat, etteivät he voi mitään asialle. Hyvin usein he kuitenkin syövät enemmän kuin kuluttavat. – Vastaanotolla käy hyvin usein ihmisiä, jotka ajattelevat että heidän jatkuvan lihomisensa taustalla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Monesti ihmiset tuntuvat vähän pettyneiltä, kun otetaan kokeet ja kaikki onkin kunnossa, Seppälä kuvaa ristiriitaista tilannetta.
Ylipainosta puhuminen on tabu myös palstalla ja johtaa yleensä ketjun poistoon. Sen sijaan täällä on jatkuvasti pitkiä keskusteluketjuja suklaista, roskaruoasta jne.

Sivut

Kommentit (884)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Palstalla se keskustelu pysyy harvoin asiallisena. Tuo lääkärikään ei kannata "kyllä läskiä pitää saada sanoa läskiksi" -ajattelua.

Kaikkein pisimmät ketjut täällä on yleensä  asiattomia kauniiden hoikkien naisten haukkumaketjuja. Etkö näe tässä ristiriitaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Siinä kohtaa kun yhteiskunta tulee vastaan esim. mahdollistamalla kaikille hyvät lenkkarit vaikka verovähennyksen tai liikuntatukiavustusten avulla, tarjoamalla hyvin halpaa ohjattua kuntosaliharjoittelua myös muille kuin eläkeläisille, laskemalla terveellisen ruoan ALVia ja korottamalla epäterveellisen ruoan verotusta, sekä vaatimalla kaikilta työnantajilta ajantasalla olevaa työhyvinvointisuunnitelmaa, jossa huomiodaan liikuntamahdollisuudet työajalla, ja tarjoamalla enemmän matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita, niin voidaan ruveta aidosti keskustelemaan siitä, miksi jotkut eivät siltikään laihdu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siinä kohtaa kun yhteiskunta tulee vastaan esim. mahdollistamalla kaikille hyvät lenkkarit vaikka verovähennyksen tai liikuntatukiavustusten avulla, tarjoamalla hyvin halpaa ohjattua kuntosaliharjoittelua myös muille kuin eläkeläisille, laskemalla terveellisen ruoan ALVia ja korottamalla epäterveellisen ruoan verotusta, sekä vaatimalla kaikilta työnantajilta ajantasalla olevaa työhyvinvointisuunnitelmaa, jossa huomiodaan liikuntamahdollisuudet työajalla, ja tarjoamalla enemmän matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita, niin voidaan ruveta aidosti keskustelemaan siitä, miksi jotkut eivät siltikään laihdu.

Huutonaurua. Jopa toimeentulotuella saa hyvät lenkkarit ostettua kunhan ei vaan käytä kaikkia rahoja kaljaan ja roskaruokaan

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalla se keskustelu pysyy harvoin asiallisena. Tuo lääkärikään ei kannata "kyllä läskiä pitää saada sanoa läskiksi" -ajattelua.

Kaikkein pisimmät ketjut täällä on yleensä  asiattomia kauniiden hoikkien naisten haukkumaketjuja. Etkö näe tässä ristiriitaa?

Näen, ei kauniita ja hoikkiakaan pidä haukkua. Itse en tuollaisissa ketjuissa käy, niin en tiedä ongelman laajuutta sen tarkemmin.

Mutta siis noiden ketjujen olemassaolo sinusta oikeuttaa "kyllä läskiä pitää saada sanoa läskiksi" -ajattelun?

Vierailija

Musta tää lihomiskeskustelu muistuttaa 1900-luvun alun seksuaalikauhistelua. Silloin pidettiin lihan heikkoutena ja moraalin romahtamisena sitä, että ihmiset halusivat harrastaa seksiä vain nautinnon vuoksi, vailla jumalan lupaa. Lisääntymishalu on kuitenkin todella syvällä oleva tarve, joka kyllä ruokkii itse itseään, jos ympäröivä kulttuuri ei sitä kontrolloi.

Samalla lailla energiarikkaan ruoan syöminen on ”luonnollinen” himo, jota yksilön on äärimmäisen vaikea hallita vain omalla tahdonvoimalla. Jos rasvaa ja sokeria on joka paikassa helposti tarjolla, sen pariin myös ajautuu helposti. Aina välillä näitä kontrollikauhistelijoita sitten ilmaantuu jostain, jotka ovat näennäisen luonnontieteellisiä, mutta todellisuudessa pitävät ylipainoa heikon moraalin tuotoksena.

Vierailija

En ymmärrä, miksi monet ensisijaisesti kokevat lihavuudesta puhumisen ulkonäön arvosteluna ja loukkaantuvat siitä.

Lihavuushan on yksi pahimpia terveysriskejä: diabetes, sydän- ja verisuonitaudit, syöpä, tuki- ja liikuntaelinsairaudet jne. jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tietysti koska arkielämässäkin ne lihavat ja rumat haukkuu kauniita ja hoikkia. Niitä on enemmistö.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Huutonaurua. Jopa toimeentulotuella saa hyvät lenkkarit ostettua kunhan ei vaan käytä kaikkia rahoja kaljaan ja roskaruokaan

Ja jos asia on mielestäsi noin yksinkertainen, mikä oma hot takesi on tähän lihomisongelmaan? Että 60% suomalaisista on vain laiskoja?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi monet ensisijaisesti kokevat lihavuudesta puhumisen ulkonäön arvosteluna ja loukkaantuvat siitä.

Lihavuushan on yksi pahimpia terveysriskejä: diabetes, sydän- ja verisuonitaudit, syöpä, tuki- ja liikuntaelinsairaudet jne. jne.

Tämä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Laitapa linkkejä tuollaisiin ketjuihin, muuten en usko. En ole koskaan nähnyt täällä ketjua jossa haukuttaisiin kauniita ja hoikkia naisia.

Vierailija

Mitä hyötyä siitä on ,että lääkäri kertoo potilaalle hänen olevan lihava? Kyllä potilas sen itse tietää ja lihavat yleensä tietävät elämäntavoista, laihduttamisesta ja ruokavalioista enemmän kuin se lääkäri. Jos se lihavuus ei ole potilaalle ongelma niin annetaan olla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Niin tuo koko "kehopositiivisuus" -juttu on vienyt keskustelun väärille raiteille. Ihmiset ikään kuin hyväksyvät lihavuutensa.

Onhan se niin, että läskiksi haukkuminen ei auta, mutta terveysriskien tuominen tietoisuuteen on tärkeää. 

Toisaalta usein lihavuus on oire esim. heikentyneestä mielenterveydestä, jolloin lihavuuden hoitokin on mielenterveyden hoitoa.

Vierailija

Lihoin kolmenkympin korvilla 20 kiloa vuodessa, vaikka treenasin paljon ja söin terveellisesti ts. käytännössä olin kisadietillä koko ajan. Kilpirauhasarvoni kuitenkin olivat koko ajan normaalit. Lääkäreiltä sain ohjeita lisätä liikuntaa ilman, että kukaan heistä tiedusteli, kuinka paljon liikun. En ole tähän päivään mennessä saanut lääkäreiltä mitään apua tai vastauksia ongelmaani, jonka olen itse päätellyt alkaneen käyttämistäni Suomessa laittomista lisäravinteista. Kun menen lääkärille, olen yksi läski muiden joukossa.

"Kalorit sisään, kalorit ulos" on uskonto, ei tiedettä. Suurimmalla osalla lääkäreistä ei ole mitään käryä uusimmasta lihavuustutkimuksesta. Jos lääkärit keskittyisivät moralisoinnin sijaan hoitamaan endokrinologisia ongelmia, ihmiset eivät tuntisi, että heitä tuomitaan lääkärin vastaanotolla.

Vierailija

Ylipainosta pitää voida puhua, kyllä siitä olen samaa mieltä. Ongelmaksi muodostuu vain se, että siitä tehdään helppo syntipukki kaikkiin vaivoihin liittyen. Ihottumaa? Laihduta! Laihduta! Masennus? Laihduta! Sisäänpäin kasvanut varpaankynsi? Laihduta!

Olen aika paljon kuullut tätä että monia vaivoja ei ylipainoisilta haluta tutkia, koska ne mielellään luetaan vain ylipainosta johtuviksi. Toki asia erikseen nämä "50kg ylipainoa ja lääkäri kehtasi väittää sen olevan syy polvikipuun!" Pitäisi löytää se kultainen keskitie.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä siitä on ,että lääkäri kertoo potilaalle hänen olevan lihava? Kyllä potilas sen itse tietää ja lihavat yleensä tietävät elämäntavoista, laihduttamisesta ja ruokavalioista enemmän kuin se lääkäri. Jos se lihavuus ei ole potilaalle ongelma niin annetaan olla.

Vieläkö joku jaksaa tätä?

Siitä on kovan luokan tutkimusnäyttö, että lääkärin ottaessa asian puheeksi, potilas itsekin rupeaa miettimään asiaa enemmän, ja todennäköisyys elämänmuutokselle kasvaa.

Vaikka lihavuus ei ole potilaalle ulkonäköongelma, se on hänelle terveysongelma. Diabetes, syövät, sydän- ja verisuonit. Sitä paitsi näiden kaikkien hoitaminen vie järkyttävän määrän yhteiskunnallisia resursseja, joilla voitaisiin esimerkiksi parantaa vanhustenhoitoa.

Vierailija

Itseänikin ihmetyttää, että jengi edelleen vaahtoaa ylipainon olevan vain ihmisen omasta kyvyttömyydestä johtuvaa, kun ihan tilastollisesti on nähtävissä, että ongelma on valtava ja koskettaa enemmistöä suomalaisistakin.

Ihan samalla lailla masennukseenkin suhtauduttiin vielä pari vuosikymmentä sitten: ota vain itseäsi niskasta kiinni, senkin luuseri. No kappas, nyt sitten tiedetäänkin että masennukseen vaikuttaa mm. suolistobakteerien epätasapainotila ja yleistymistä on jouduttanut työelämän koventuminen. Joidenkin psykologien mukaan lääkityksen sijaan paremmin sairauden hoitoon auttaa stigmatisoinnin poisto, ja ennaltaehkäisevät toimet (esim. kunnon useamman kuukauden sairasloma burnoutin jälkeen).

Vierailija

Syömishäiriö voi iskeä myös vanhemmalla iällä, jos sellaiseen on taipumusta. Ylipainosta puhuttaessa on syytä olla varovainen. Tämä ei tarkoita, ettei siitä saisi puhua lainkaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ja jos asia on mielestäsi noin yksinkertainen, mikä oma hot takesi on tähän lihomisongelmaan? Että 60% suomalaisista on vain laiskoja?

60% suomalaisista on laiskoja. Jokaisen pitäisi löytää se oma liikuntamuoto, joka pitää nesteet ja kuona-aineet liikkeessä. Itse olen parissa kuukaudessa kerännyt reilusti painoa. Sen hallitsemiseksi tai painon pudotukseen tarvitsen joko 12 000 askelta päivässä, vähintään 45 minuuttia nopeatempoista pyöräilyä tai uintia 4 km. Kuinka moni suomalainen tekee tätä päivässä? Ja minulla on lievä masennus ja kilpirauhasen vajaatoiminta.

Vierailija

Pitää puhua! Minua katsoi vanhempi lääkäri vakavasti silmiin talvella ja sanoi, että oman itsesi vuoksi sinun pitäisi saada ainakin 5 kg pois. Realistinen tavoite tämän vuoden sisällä on 10 kg laihdutus. Voisitko edes yrittää?

Jotenkin se vaan herätti. Olin jo kolme vuotta tuskaillut painon kanssa, joka vaan nousi ja nousi, mutta tuntui ylivoimaiselta tehdä mitään asialle.

Nyt olen laihduttanut talvesta noin 15 kg. Tavoite on ensi kesään mennessä laihduttaa toiset 15 kg. Sille lääkärille aion laittaa kiitoskortin.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat