Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Odottavatko vanhemmat, että lapsille on häissä jotain erityistä ohjelmaa?

Vierailija
08.07.2013 |

Olemme lapseton pariskunta, ja vietämme piakkoin häitämme. Emme ole erityisen lapsirakkaita, mutta ei meillä ole varsinaisesti mitään lapsia vastaankaan, joten K18-häät eivät käyneet mielessäkään. Kenelläkään meille kovin läheisellä ei ole lapsia, emmekä ole juuri koskaan lasten kanssa tekemisissä, mutta juhliin on kuitenkin joku kymmenisen lasta tulossa, iältään 0-10.

Tänään eräs tuttavani ylisti minulle, kuinka jossain häissä, missä he olivat olleet, oli ollut niin mahtavaa omaa ohjelmaa lapsille ja hyvät tilat ja lastenvahteja ja herkullinen lasten menu jne. Onko tällainen yleinen tapa? Odottavatko juhliin saapuvat vanhemmat, että heidän lapsensa olisi jotenkin erityisesti huomioitu, kun kutsussa ei lasten mukaan ottamista kielletty? Emme olleet tulleet ajatelleeksikaan tällaisia asioita, koska lapset eivät missään suuressa roolissa elämässämme ole. Ja kutsutkin on jo lähetetty. Itse olin ajatellut lähinnä lihapullien mukaan ottamista ruokalistalle ja värikynien ja värityskuvien tuomista juhlapaikalle, mutta pitäisikö tässä järjestää nyt jotain suurempaa? Ei yhtään kiinnostaisi. Kumpikin olemme olleet häissä viimeksi joskus lapsena, niin ei ole oikein tietoa, minkälaiset tavat nykyään on.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain papera, kyniä, pelejä ja videoita on ollut minun tietämissäni hääjuhlissa lapsille.

Vierailija
2/20 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme odota. Jos jotain on lapsille järjestetty niin se on ekstraa ja kiva juttu, mutta ei tosiaan koskaan oleteta että näin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kyllä nuo riittää mitä olette suunnitelleet.

Vierailija
4/20 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista :)

Vierailija
5/20 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä häissä missä olen ollut, ei ole ollut erikseen ohjelmaa lapsille. Enpä ole edes ajatellut, että pitäisi olla.  Silti on aina hyvin viihtynyt:)

Vierailija
6/20 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aika monissa häissä, eikä niissä ole mitään ihmeellisempää lastenohjelmaa ollut. Lapsille on yleensä ollut nurkkaus, jossa voi piirrellä ja väritellä ja ehkä katsoa videoita. Jos pihalla on tilaa juoksennella, niin se on ollut plussaa. Ruokapuoleltakaan ei ole jäänyt mieleen mitään erityistä lasten-speciaalia... kyllä meidän jälkikasvulle on kelvannut se ruoka mitä muutkin syövät.

Vierailija
7/20 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät vanhemmat odota mitään erityistä ohjelmaa lapsille. Mutta toki on kiva jos varaatte esim. piirustuspaperia lapsille. En itsekään ole käynyt kovin monissa häissä mutta itselläni ainakin on luulo, ettei niissä useinkaan erityisesti huomioida lapsia. Sisareni häissä lapset oli huomioitu varmaan erityisen hyvin. Paikalla oli poniajelua lapsille ja lapsille oli nurkkaus, jossa oli leluja ja kirjoja sekä piirtelytarpeita ja sohva oleskeluun. Mitenkään välttämätöntä tällainen ei kuitenkaan ole. Omiin häihini kukaan ei ottanut lastaan mukaan vaikka olisi voinut. En olisi kyllä tuolloin osannut mitenkään erityisesti lapsia huomioidakaan. Minua vähän harmitti kun ei yhtään lasta tullut juhliin mutta toisaalta ei tuolloin kavereilla kovin paljon lapsia ollutkaan vielä.

Vierailija
8/20 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksissä häissä oli piilotettuna paljon erilaisia muovisia muumihahmoja yhdessä huoneessa. Näistä oli sitten "etsimiskilpailu", että kuka löytää. Tämä on jäänyt lasten mieleen. muumihahmoja oli todellakin niin paljon, että jokainen sai useamman. Näitäm yydään esim. nimellä Muumitalon varaväkeä.

Toinen asia mitä siellä sai tehdä oli Playmais-askartelu. Nämä palaset tarvitsivat liimaksi vain vettä.

Linkki: http://www.playmais.com/

Muissa häissä en ole huomannut, että lapsille olisi jotain ohjelmaa, ellei sitten videoita lasketa niiksi.

Vessaan hoitotason päälle voisin ostaa peppupyyhkeitä ns. babywipes, jos on vaippaikäisiä. Monella toki on niitä itsellään mukana, mutta jos on jäänyt kotiin, niin pienissäkin tiloissa on isotkin kakat helpohko siivota niiden avulla pois. Samoin vessaan muovipussirulla, jotta saa sen kakkavaipan laitettua ensin muovipussiin ja sitten vasta rosiin. ei haise sitten niin kauhealta.

Nuo värityskirjat, värikynät (ovathan suttaamattomia?) ja paperikin ovat ihan riittäviä. Samoin lihapullat, jos teillä on perunaa jossain muodossa. (Eikä se perunakaan ole maailman tärkein asia.)

Oikein mukavia häitä!

Vierailija
9/20 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestä lapsille johonkin sivummalle yhteen nurkkaukseen kirjoja, välineet piirtämiseen ja laitteisto lastenelokuvien tai vaikka piirrettyjen katsomiseen, yhtään enempää ei tarvitse panostaa.

Vierailija
10/20 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En erityisemmin "odota", mutta pakko myöntää, että koska kaikissa häissä, joissa olemme viime vuosina olleet, on ollut upeaa ohjelmaa lapsille, saattaisin panna merkille sen, että isäntäväki on päättänyt olla huomioimatta osan kutsumistaan vieraista.

Vierailija
11/20 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En odota, että lapsille olisi ohjelmaa, mutta noin yleisen sujuvuuden kannalta se voi olla hyvä idea. Omissa häissämme olimme varanneet lapsille leikkihuoneen ja sinne lapsenvahdin sekä ongintaa. Jokainen sai puuhapussin, jossa noita tiimarin tilpehöörejä/pikkuautoja jne. Ruuan jälkeen lapset touhusivat leikkihuoneessa, ja aikuisilla oli juttelurauha. Itse juhlatila säilyi rauhallisena, mikä oli tärkeää koska meillä oli siellä kuitenkin elävää musiikkia mitä oli mukava kuunnella ilman lasten mölyämistä (ja joo, meidän suvun lapset tosiaan mölyää, omani mukaan lukien ;).

Rahallinen ja ajallinen panostus ei ollut suuri, mutta saatiin sillä lapsetkin viihtymään, ja minusta se oli ihan hyvä diili.

Vierailija
12/20 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ollut ihanaa olla häissä, jossa kaiken ikäiset ovat juhlineet sulassa sovussa keskenään. Mutta ehkä meillä on sattunut mukavia, hyvin kasvatettuja lapsia,joita ei ole tarvinnut eristää juhlista johonkin leikkihuoneeseen.

Vierailija
13/20 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En odota että olisi ohjelmaa, koska eihän siellä lasten kanssa olla kuin max 3h. 

Vierailija
14/20 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En odota lapsille omaa ohjelmaa. En edes haluaisi lapsille mitään videonurkkausta, sillä opetan omille lapsilleni, miten juhlissa käyttäydytään. Miksi lapsivieraat pitäisi eristää johonkin sivuhuoneeseen?

Vierailija
15/20 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 19:25"]

En odota, että lapsille olisi ohjelmaa, mutta noin yleisen sujuvuuden kannalta se voi olla hyvä idea. Omissa häissämme olimme varanneet lapsille leikkihuoneen ja sinne lapsenvahdin sekä ongintaa. Jokainen sai puuhapussin, jossa noita tiimarin tilpehöörejä/pikkuautoja jne. Ruuan jälkeen lapset touhusivat leikkihuoneessa, ja aikuisilla oli juttelurauha. Itse juhlatila säilyi rauhallisena, mikä oli tärkeää koska meillä oli siellä kuitenkin elävää musiikkia mitä oli mukava kuunnella ilman lasten mölyämistä (ja joo, meidän suvun lapset tosiaan mölyää, omani mukaan lukien ;).

Rahallinen ja ajallinen panostus ei ollut suuri, mutta saatiin sillä lapsetkin viihtymään, ja minusta se oli ihan hyvä diili.

[/quote]

meillä oli kaikki tämä myös. Minun mielestä lasten huomioon ottaminen on itsestään selvyys samalla tavalla kuin esim eri ruokavaliot. 

Menimme 5 v sitten naimisiin ja tänä kesänä eräät vieraat lähettivät viestin kun olimme totuttaneet heidät liian hyvälle. Missään muissa häissä joissa ovat meidän jälkeen olleet on lapsia yhtä hyvin huomioitu. Lasten vahdin palkka, arpajaispalkinnot, paperit ja värit yht kustannus oli alle 100 e, pisara meressä kononaislaskussa.

Vierailija
16/20 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lasten kanssa kerran häissä. Niissä oli varsinaisen juhlatilan viereiseen huoneeseen järjestetty telkkari ja dvd, värityskirjoja, kyniä, piirustuspaperia, lautapelejä ja paikalla oli koko juhlan ajan lastenvahti. Meidän lapset ainakin tykkäsivät siellä välillä käydä, vaikka suuren osan ajasta istuivat kuitenkin minun kanssani pöydässä syömässä ja kuuntelemassa hääohjelmaa.

Vierailija
17/20 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, että niissä häissä, missä me on oltu, olisi mitään erikoista ohjelmaa ollut. Muistan ilmapallot, video/dvd- nurkkauksia, väritys/piirustusvälineitä, saippuakuplia, karkki/herkkubaari.. Viimeisimmissä häissä lapset lauloi karaokea sekä tanssivat innolla aikuisten joukossa. 

Vierailija
18/20 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En erityisemmin "odota", mutta pakko myöntää, että koska kaikissa häissä, joissa olemme viime vuosina olleet, on ollut upeaa ohjelmaa lapsille, saattaisin panna merkille sen, että isäntäväki on päättänyt olla huomioimatta osan kutsumistaan vieraista.

Vanha ketju, mutta koska itse suunnittelen tällä hetkellä häitä niin aihe on minulle ajankohtainen. Ihmettelin vähän tätä kommenttia, että "päättänyt olla huomioimatta osaa vieraista". Häiden järjestäminen on loppujen lopuksi aika kallista ja aikaa vievää puuhaa, joten varsinkaan isoissa häissä ei ole mahdollista huomioida jokaikistä vierasta tai vieraan erityistarpeita kaikilla mahdollisilla tavoilla. Erityistarpeet on toki hyvä huomioida, koska ne voivat oikeasti haitata jonkun vieraan oleskelua juhlissa. Siis esim. erityisruokavaliot, esteettömyys liikuntavammaiselle, imetys- ja vaipanvaihtotila, syöttötuolien järjestäminen jne. Mutta mielestäni se, että jos ei kustamoi ja järjestä jokaiselle vieraalle mieleistä tekemistä juhlien ajaksi, ei ole mitään huomiotta jättämistä. 

Vierailija
19/20 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut mitään ohjelmaa lapsille häissä. Olimme varautunut lapsiin ainoastaan syöttötuolein ja laittamalla pari asiaa salissa turvallisemmaksi. Ei tullut edes mieleen alkaa lastenohjelmaa järjestää, eikä tilassa ollut mitään sivuhuoneita tai televisioita. Juhlissa lapsilla (noin 10 eri-ikäistä lasta) näytti olevan todella hauskaa ja jännittävää, heti heillä oli leikit pystyssä. Aikuiset välillä osallistuivat lasten leikkeihin ja ruokailun ajan heistä huolehtivat omat vanhemmat. 

Vierailija
20/20 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malttavatko lapset tosiaan pysyä juhlan tapahtumista sivussa piirtelemässä jossain toisessa huoneessa? Jotenkin epäilyttää suuresti. Sitähän voi tehdä kotonakin, niin paljon kuin huvittaa. Juhlat ovat lapsillekin harvinaisia tilaisuuksia, joista halutaan nauttia. Kannatan sitä ajatusta, että ne ovat hyvä tilaisuus opettaa lapsille, kuinka ollaan juhlissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi