Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuodeosastoetiketti synnytyslaitoksella?

Vierailija
28.06.2013 |

Parin viikon päästä olisi TOIVOTTAVASTI aikani lähteä pökäisemään ensimmäinen vauvani maailmaan. Toki odotetun mussukan ensikohtaaminen jännittää, mutta eniten otsahikeä nostattaa synnytyksen jälkeinen osastolla olo, kun samassa huoneessa köllöttelee kaksikin muuta äityliä (vierailuaikaan perheineen?).

Olen kovin itsenäinen ihminen enkä ole tottunut kovin tiiviiseen kanssakäymiseen edes läheisten ystävien, saati vieraiden ihmisten kanssa. En halua tinkiä omasta mukavuudestani, mutten missään nimessä myöskään loukata ketään.

Oiskos antaa vinkkejä osastolla olemiseen ja kertoa kokemuksia kanssakäymisestä?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 13:45"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 13:26"]

Mieshän saa olla koko päivän paikalla, ja moni varmasti haluaakin. Jos imetät, laita verho eteen - et voi viedä tuoreelta isältä aikaa lapsensa kanssa ja pakottaa toista perhettä olemaan koko päivän jossain toisessa tilassa!

[/quote]

Aika monessa paikassa on nykyään myös isien vierailuaikaa rajoitettu. Harvassa taitaa olla ne vuodeosastot joilla isät saa (perhehuoneita lukuunottamatta) olla jatkuvasti huoneessa.

[/quote]

Ainakin Tyksissä saa, ja vauvan "terveet sisarukset" myös. Just katsoin nettisivuilta, kun tarkpitus olisi siellä synnyttää parin viikon päästä. Yöksi toki kotiin, mutta aamusta iltaan saavat olla. Ei kyllä meidän vauhtitaapero voi siellä kovin pitkään olla kerralla, joten yksin pitää olla toisin kuin eka kerralla, jolloin mies oli paikalla melkein koko ajan. 

Vierailija
42/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kailota puhelimeen kovaan ääneen epikriisiäsi. Ota vieraat vastaan päivähuoneessa. Isä toki voi huoneessa olla, mutta olkaa hissunkissun. Moni on synnytyksen jälkeen toooosi väsynyt ja ennenkaikkea hormonihuuruissaan. suosittelen korvatulppia. älä suihkuttele hajuvesiä tai dödöjä. Tässä nyt ekat mitä tuli mieleen. Onnea synnytykseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 13:59"]

Miten niin päiväkaupalla? :D :D Lopeta liioittelu.

Verisenä? Sori jos ei kaikilla se verikään lentele ympäriinsä. Vaikka itsekään en heti salissa ole käynyt suihkussa, en tosiaan ole ollut verinen. Ikävä kyllä itseäni pyörrytti niin paljon, ettei ensimmäisten tuntien aikana uskaltanut suihkuun mennä. Esikoisen aikaan siis. Yksi syntyi yöllä, väsytti hirveästi, en mennyt vasta kuin aamulla, edelleenkään en ollut verinen ja hikinen.

Kolmas syntyi sektiolla, silloin kyllä maha oli verinen jne. mutta mites menet suihkuun?

Neljäs sitten syntyi taas myöhään illalla, kävin vasta aamulla suihkussa. Edelleenkään sitä verta ei ollut muualla kuin siteessä.

[/quote]

Hehheh, sulla on sitä huumorintajua jaettu vissiin pikkulusikalla. Useimmat haluavat käydä synnytyksen jälkeen pesulla, näemmä eivät kaikki. Itseäni ei pyörryttänyt laisinkaan. 

Lapsivesi ei ole synnytyksen loppuvaiheessa varmaan kauhean steriiliä enää. Vaikkei veri roiskuisikaan, niin mahtaa tuoksua alapää hyvältä, kun sen antaa muhia yön yli. Fy fan.

Toisille meistä puhtaus on ihan tärkeää sekin. Toisille ei. Näemmä.

Vierailija
44/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ennen synnyttämistä myös yksityisyyttäni tarkasti varjeleva ja muutenkin olen edelleenkin hiukan erakkomainen. Minulle kävi niin, että sairaalassa tavallaan alistui tilanteeseen, eikä kerennyt jännitellä. Ekalla kerralla 4 hoitajaa kävi jonossa puristelemassa tissejäni , kun yritettiin saada imetystä käyntiin. Ja tuo puristelu tehtiin osaston käytävällä!Toisella kertaa venytettiin alapäätä oikein urakalla - koko ajan kätilön sormet siellä.

Kummasti sitä vain häveliäisyys karisee. 

Vierailija
45/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistenklinikan remontin takia on nyt superhelppo saada polikliininen synnytys. minä synnytin juuri toukokuussa kättärillä, vauva syntyi tiisatiaamuna hyvä vointisena ja synnytys oli oppikirjan mukainen. sanoin että mielelöäni en menisi osastolle vauvan kanssa ollenkaan. lääkäri tarkasti vauvan synnytysosastolla ja pääsimme samana päivänä kotiin. torstaina kävimme sairaalalla lääkärintarkastuksessa. kyllä oli ihanaa synnytyksen jälkeen vetäytyä kotiin puhtaisiin omikn lakanoihin nukkumaan ja harjoittelemaan imetystä.

Vierailija
46/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 13:59"]

Miten niin päiväkaupalla? :D :D Lopeta liioittelu.

Verisenä? Sori jos ei kaikilla se verikään lentele ympäriinsä. Vaikka itsekään en heti salissa ole käynyt suihkussa, en tosiaan ole ollut verinen. Ikävä kyllä itseäni pyörrytti niin paljon, ettei ensimmäisten tuntien aikana uskaltanut suihkuun mennä. Esikoisen aikaan siis. Yksi syntyi yöllä, väsytti hirveästi, en mennyt vasta kuin aamulla, edelleenkään en ollut verinen ja hikinen.

Kolmas syntyi sektiolla, silloin kyllä maha oli verinen jne. mutta mites menet suihkuun?

Neljäs sitten syntyi taas myöhään illalla, kävin vasta aamulla suihkussa. Edelleenkään sitä verta ei ollut muualla kuin siteessä.

[/quote]

Hehheh, sulla on sitä huumorintajua jaettu vissiin pikkulusikalla. Useimmat haluavat käydä synnytyksen jälkeen pesulla, näemmä eivät kaikki. Itseäni ei pyörryttänyt laisinkaan. 

Lapsivesi ei ole synnytyksen loppuvaiheessa varmaan kauhean steriiliä enää. Vaikkei veri roiskuisikaan, niin mahtaa tuoksua alapää hyvältä, kun sen antaa muhia yön yli. Fy fan.

Toisille meistä puhtaus on ihan tärkeää sekin. Toisille ei. Näemmä.

[/quote]

Ja ikävää että sinä olet niin itsekeskeinen, ettet ymmärrä synnytysten olevan erilaisia eikä kaikki ole samasta muotista. Sääli sinänsä, toivottavasti lastesi kohdalla tajuat että hekin ovat erilaisia eivätkä välttämättä ole samanlaisia kuin sinä.

Ja ööh, koska sua ei pyörryttänyt niin ei muitakaan pyörrytä? :)  Käsisuihkutkin on keksitty...

Vierailija
47/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on muuten outo huumorintaju :D

Vierailija
48/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 14:23"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 13:45"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 13:26"]

Mieshän saa olla koko päivän paikalla, ja moni varmasti haluaakin. Jos imetät, laita verho eteen - et voi viedä tuoreelta isältä aikaa lapsensa kanssa ja pakottaa toista perhettä olemaan koko päivän jossain toisessa tilassa!

[/quote]

Aika monessa paikassa on nykyään myös isien vierailuaikaa rajoitettu. Harvassa taitaa olla ne vuodeosastot joilla isät saa (perhehuoneita lukuunottamatta) olla jatkuvasti huoneessa.

[/quote]

Ainakin Tyksissä saa, ja vauvan "terveet sisarukset" myös. Just katsoin nettisivuilta, kun tarkpitus olisi siellä synnyttää parin viikon päästä. Yöksi toki kotiin, mutta aamusta iltaan saavat olla. Ei kyllä meidän vauhtitaapero voi siellä kovin pitkään olla kerralla, joten yksin pitää olla toisin kuin eka kerralla, jolloin mies oli paikalla melkein koko ajan. 

[/quote] Jos oma vointi sallii synnytyksen jälkeen kannattaa sanoa että mielellään kotiutuisi jo seuraavana päivänä, siellä ei ole mkn pakko olla =)

Vierailija
49/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 13:37"]

Siis apua! MiSsä sairaalassa viedään vuodeosastolle synnytyssalista ennenkuin on ehtinyt käydä suhkussa?? Aika hurjaa.. Itse olen synnyttänyt 3 lasta ja synnytyssalissa ollaan saatu olla ihan rauhassa synnytyksen jälkeen, vauva kylvetetty ja äiti suihkutettu. Ollaan ne "syntymäpäiväkahvitkin" juotu synnytyssalissa ja vauva imetetty jne. Vasta sitten kun pysyin jalkeillani niin siirryttiin vuodeosastolle.

[/quote]

Jostain syystä molemmat lapsemme ovat halunneet syntyä synnärin ruuhkapäivinä. Ensimmäisen kohdalla ruuhkaa en havainnut, koska tulin ajoissa ja jo ollessani salissa se ruuhka pamahti päälle. Menin siis yötä vasten sisälle ja suoraan saliin.

Toisella kerralla menin aamulla ja kaikki salit oli täynnä. Yksi oli vapautumassa, mutta jouduin vähän aikaa odottamaan. Olin n. 15 min odotushuoneessa ja salissa oli vielä siivooja, kun menin sisälle. Alle puoli tuntia saliin astumisen jälkeen synnytys jälkeisineen oli ohi. Olin hyväkuntoinen ja hyppäsin tikkauksen jälkeen suihkuun. Isä hoiti lapsen kuntoon ja sitten käveltiin osastolle, jossa jouduin 4:nneksi 3-hengen huoneeseen. Ruoka tuotiin tarjoittimella sinne huoneeseen. Tarvitsivat salia heti seuraavalle synnyttäjälle. Itse vietin siellä kaikkineen alle 1.5 tuntia. Tällaista se on ruuhka-Suomessa

Vierailija
50/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en miettinyt mitään vuodeosastoetikettejä, kun lähdin synnyttämään viime syyskuussa. Ei käynyt mielessäkään. Sitä paitsi huonekaverit pääsi sieltä päivässä pois, kun kaikilla oli toinen tai ties kuinka mones lapsi syntynyt. Mulla siis ensimmäinen ja olin siellä ma-to. En puhunut oikeastaan kenellekään.

Vierailija
51/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 13:47"]

Siis apua! MiSsä sairaalassa viedään vuodeosastolle synnytyssalista ennenkuin on ehtinyt käydä suhkussa?? Aika hurjaa.. Itse olen synnyttänyt 3 lasta ja synnytyssalissa ollaan saatu olla ihan rauhassa synnytyksen jälkeen, vauva kylvetetty ja äiti suihkutettu. Ollaan ne "syntymäpäiväkahvitkin" juotu synnytyssalissa ja vauva imetetty jne. Vasta sitten kun pysyin jalkeillani niin siirryttiin vuodeosastolle.

[/quote]

No kaikista ei ole heti suihkuun. Tai jos on yöllä synnyttänyt ja on todella väsynyt niin ei siinä ekana suihku ole mielessä.

[/quote]

Synnytin 4:30 yöllä ja kyllä mut vaan passitettiin suihkuun. Ei paljon kyselty, haluanko mennä, sanoivat vain että nyt suihkuun. No minähän menin. En varmaan olisi tajunnut mennä, ellei olisi käsketty. Tämä tyksissä viime syksynä.

Vierailija
52/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 14:42"]

Minä olin ennen synnyttämistä myös yksityisyyttäni tarkasti varjeleva ja muutenkin olen edelleenkin hiukan erakkomainen. Minulle kävi niin, että sairaalassa tavallaan alistui tilanteeseen, eikä kerennyt jännitellä. Ekalla kerralla 4 hoitajaa kävi jonossa puristelemassa tissejäni , kun yritettiin saada imetystä käyntiin. Ja tuo puristelu tehtiin osaston käytävällä!Toisella kertaa venytettiin alapäätä oikein urakalla - koko ajan kätilön sormet siellä.

Kummasti sitä vain häveliäisyys karisee. 

[/quote]

Jep. Ite muistan miten raskauden alkuvaiheissa olin ihan paniikissa sisätutkimuksissa. Sitten synnytyksessä kaksi kätilöä, kaksi lääkäriä ja lastenhoitaja töllistelee alapäätä niin eipä siinä paljon enää häveliäisyyttä näkynyt. Ei kiinnosta yhtään vaikka koko maailma näkisi minut alasti.

Vierailija
53/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 14:26"]

Älä kailota puhelimeen kovaan ääneen epikriisiäsi. Ota vieraat vastaan päivähuoneessa. Isä toki voi huoneessa olla, mutta olkaa hissunkissun. Moni on synnytyksen jälkeen toooosi väsynyt ja ennenkaikkea hormonihuuruissaan. suosittelen korvatulppia. älä suihkuttele hajuvesiä tai dödöjä. Tässä nyt ekat mitä tuli mieleen. Onnea synnytykseen!

[/quote]

Korvatulpat! Kuinka ihmeessä en ollut tätä itse tajunnut! Yhdessä noiden verhojen kanssa nämä hälvensivät mietteitäni kovasti. Kiitos paljon vinkistä sekä sinulle että muille vastanneille.

-Ap

Vierailija
54/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme suihkujänkkäys täällä =D. Meillä ainakin oli aivan perseestä koko sairaalareissu. Huone koko ajan täynnä. Ärsyttävin oli sellainen aasialainen kiekuva ja KOKO AJAN jotain kälättävä naikkonen esikoisensa kanssa. Mies koko ajan paikalla ja ravasivat ees taas huonetta. Siinä ei paljon mitkään verhot peittäneet kun ne sai vain sivuille ja päädyt jäi avonaisiksi. Tosi ärsyttävää oli imettää ja antaa kätilön painella vatsaa, tsekata alapään vuotoa jne. kun ihan puskista saattoi se möhömahainen mies thaikkuvaimokkeensa kanssa keksiä, että nytpä ruvetaan sitä vaippaa vaihtamaan metrin päässä.

Siitä suihkusta... itse olin raskausmyrkytyksen takia vuodelevossa 7 päivää ennen synnytystä. Hiukset oli kivat paskanorot ja hikikin oli. Kalvot puhkaistiin, niin lapsivettä lorotteli yhden päivän. Lopulta tehtiin sektio. En saanut mennä suihkuun vuodelevon aikana, vaikka kuinka pyysin enkä päässyt suihkuun synnytyspäivänä, vaan vasta 1,5vrk päästä illalla kun lopulta karkasin sinne niiltä kyttääjiltä. Varmaan olisivat siinä veren, lapsiveden, hien ja rasvan paskamarinadissa hauduttaneet loputtomiin jos en lopulta olisi sitten vain mennyt. Varmaan teki tosi hyvää haavallekin maata kesähelteellä loputtoman paskaisena. Onneksi pidin pääni.

Vierailija
55/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 15:23"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 13:47"]

[/quote]

No kaikista ei ole heti suihkuun. Tai jos on yöllä synnyttänyt ja on todella väsynyt niin ei siinä ekana suihku ole mielessä.

[/quote]

Synnytin 4:30 yöllä ja kyllä mut vaan passitettiin suihkuun. Ei paljon kyselty, haluanko mennä, sanoivat vain että nyt suihkuun. No minähän menin. En varmaan olisi tajunnut mennä, ellei olisi käsketty. Tämä tyksissä viime syksynä.

[/quote]

Ei minua ole koskaan pakotettu jos heikkona olen ollut.

Vierailija
56/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin Tampereella v. 11, suihku heti synnytyksen jälkeen synnytyssalin yhteydessä. Synnyttäneiden osastolla 2 hengen huoneessa. Vessa kahden huoneen välissä eli neljän hlön käytössä. Vauvan pyörillä liikkuva sänky koko ajan vieressä. Mies aamusta iltaan mun ja vauvan kanssa huoneessa. Isovanhemmat sai käydä vierailuaikana. Mun ja "kämppäkaverin" tilat oli rajattu kaapilla ja verhoilla. Juttelu jäi vähiin, joskin oli ystävällistä. Kämppäkavereiden (joita ehti olla 3) omaisten vierailut ei haitanneet ollenkaan, olihan mullakin mies siellä koko ajan. En joutunut näyttelemään paikkojani vieraille ihmisille, pl. hoitohlökunta. Yksityisyys ihan ok siellä huoneessa. Teki mieli keskittyä vain itseensä ja ennen kaikkea vauvaan. Ei mitään huolta "etiketistä", siellä ei kauan viivytä, eikä kukaan varmaan väkisin tuppaudu seuraan.

Vierailija
57/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kesäkuussa synnytin Jorvissa. Kolmen hengen huone. Verhot sai ympäri sängyn. Siinä olikin yksityisyys. Mutta ihan ok sujui. Kaikilla meillä kävi perhettä vieraisilla. Onneksi en ollut ainut, jolla oli jo isompia lapsia käymässä! Kun kaikilla kävi perhe huoneessa niin mölyt meni tasan :) Suihku ja vessa oli samassa huoneessa ja vauvan hoitopöytä myös. Hyvin mahduttiin kaikki yhteen huoneeseen eikä ollut pakko seurustella jos ei huvittanut.

Vierailija
58/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kohdanneet ongelmia tuon kännykailottamisen tiimoilta? Onko sairaaloissa yleensä jotain ohjeistusta oman puhelimen käytöstä huoneissa?

Entäpä oletteko joutuneet pyytämään huonekaverin lapsia rauhottumaan jos ovat käyneet ylikierroksilla?

Vierailija
59/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joutuu ylimääräisenä huoneeseen eikä ole verhoja suojana niin kyllä niitä omaisia voi pyytää poistumaan tutkimuksen ajaksi. Ihan vain sanoo hoitajalle tai lääkärille, että voisiko pyytää ylimääräisiä poistumaan. Ei kenenkään tarvitse levitellä jalkojaan koko kansan edessä.

Vierailija
60/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan hirveä mamma huonekaverina! Tuli sektiosta keskellä yötä ja voivotti ja valitti KOKO AJAN vaikkei edes vauvaansa hoitanut itse yhtään.Oli ihan kun joku 5-vuotias suorastaan,ja sitten sen mies päivysti huoneessa aamusta iltaan ja mamma vaan mäkätti sille koko ajan :D Kaikki yöt se soitteli kelloa ja minäkin jouduin pari kertaa sen puolesta soittelemaan kun ei muka itse taipunut jne jne HUOH.

Ja siellähän sitten ravasi myös koko suku vieraisilla vaikkei olisi saanut,kyllä vitutti siinä esim imettää ym kaiken kansan nähden

Ja tosiaan itsekin jouduin kiireelliseen sektioon mutta osasin sentään käyttäytyä ja huomioida muitakin huoneessa olevia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän