Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuodeosastoetiketti synnytyslaitoksella?

Vierailija
28.06.2013 |

Parin viikon päästä olisi TOIVOTTAVASTI aikani lähteä pökäisemään ensimmäinen vauvani maailmaan. Toki odotetun mussukan ensikohtaaminen jännittää, mutta eniten otsahikeä nostattaa synnytyksen jälkeinen osastolla olo, kun samassa huoneessa köllöttelee kaksikin muuta äityliä (vierailuaikaan perheineen?).

Olen kovin itsenäinen ihminen enkä ole tottunut kovin tiiviiseen kanssakäymiseen edes läheisten ystävien, saati vieraiden ihmisten kanssa. En halua tinkiä omasta mukavuudestani, mutten missään nimessä myöskään loukata ketään.

Oiskos antaa vinkkejä osastolla olemiseen ja kertoa kokemuksia kanssakäymisestä?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi että loukkasin teitä kielenkäytölläni.

En kuvittele olevani mitään ihmeellistä, ja tarkoitin kanssakäymisellä lähinnä tuota aiempien kirjoittajien mainitsemaa veren ja jalkovälin esittelyä. Minua jännittää jakaa tuollaisia asioita itsestäni ventovieraille, kiinnosti asia näitä sitten tai. En ole onnekseni koskaan joutunut oleilemaan tai käymään sairaaloissa joten kuten otsikossa mainitsin, minulla ei ole käsitystä osastoetiketistä.

Kiitos että korjasitte kielenkäyttöni, täytyy muistaa puhua kirjakieltä sitten siellä sairaalassa.

-Ap

Vierailija
22/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkahan nro 11 on synnyttänyt Naikkarilla?

Minulla synnytykset siellä vuosina - 96 ja 99. Vaihtelevasti potilashuoneessa 4-6 tuoretta äitiä. Kyllä siellä oli silloin verhot vuoteiden välissä, ei siihen olisi mitään sermiä tarvittukaan. Verhot menivät ympäri potilasvuoteen.

Samoin vauvojen pyllyjä ei pesty eikä vaihdettu vaippoja potilashuoneessa. Sä valehtelet!

Siinä on ihan synnyttäneiden osaston vieressä ollut jo vuosia ns. "vauvala", johon äidit voivat jättää vastasyntyneen hoitoon, jos haluavat itse nukkkua. Hoitaja tuo vauvan sovittaessa imetykseen ja vierihoitoon. Ja tässä huoneessa myös pestiin vauvat ja vaihdettiin vaipat.

Tuo, että ap väittää, alapäänsä tutkittiin kaikkien näkyvillä, ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. En ymmärrä, miksi joku haluaa levittää tällaista valhetta ja p...aa Naistenklinikasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi puhua kirjakieltä sairaalassa, ettei huonetoverit tunnista ap:ta tästä ketjusta :)

Onneksi siellä on ne verhot, saa edes näkösuojaa, jos ei muuta yksityisyyttä.

Moniin käytäntöihin vaikuttaa synnytyspaikkakin, eri sairaaloissa on omat käytäntönsä. Esim. Naistenklinikalla voi ainakin aikaisemmin käydä suihkussa jo synnytyshuoneen yhteydessä olevassa pesutilassa, ei tarvinnut säikytellä lapsia.

Vierailija
24/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tänä päivänä kyl enää mitään "vauvalaa" ole kuule :D

Vierailija
25/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshän saa olla koko päivän paikalla, ja moni varmasti haluaakin. Jos imetät, laita verho eteen - et voi viedä tuoreelta isältä aikaa lapsensa kanssa ja pakottaa toista perhettä olemaan koko päivän jossain toisessa tilassa!

Vierailija
26/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIkä ihme tulevia äitejä nykyään vaivaa?

Tehdään ongelma joka hemmetin asiasta.

Vierailija
27/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 13:18"]

Minulla synnytykset siellä vuosina - 96 ja 99. Vaihtelevasti potilashuoneessa 4-6 tuoretta äitiä. Kyllä siellä oli silloin verhot vuoteiden välissä, ei siihen olisi mitään sermiä tarvittukaan. Verhot menivät ympäri potilasvuoteen.

Samoin vauvojen pyllyjä ei pesty eikä vaihdettu vaippoja potilashuoneessa. Sä valehtelet!

Siinä on ihan synnyttäneiden osaston vieressä ollut jo vuosia ns. "vauvala", johon äidit voivat jättää vastasyntyneen hoitoon, jos haluavat itse nukkkua. Hoitaja tuo vauvan sovittaessa imetykseen ja vierihoitoon. Ja tässä huoneessa myös pestiin vauvat ja vaihdettiin vaipat.

Tuo, että ap väittää, alapäänsä tutkittiin kaikkien näkyvillä, ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. En ymmärrä, miksi joku haluaa levittää tällaista valhetta ja p...aa Naistenklinikasta.

[/quote]

Vauvalaa ei onneksi enää ole. Kaikki vauvojen hoito tapahtuu huoneissa.

Vierailija
28/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ymmärsit varmaan itsekin että tietosi on 14 vuotta vanhaa? Et voi syyttää valehtelijaksi muita jolla luultavasti on paikasta tuoreemmat tiedot kuin sinulla.

Vierailija
29/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli huonekaveri jonka kanssa vaihdoin vain pari sanaa.. tosin olin huoneessa yksin viimeiseen yöhön asti (luksusta) ja hän tuli sinne keskellä yötä.

Vähän meinasi ruveta seuraavana aamuna ahdistamaan kun mä olin ikkunan puoleisessa sängyssä ja hän oven vieressä makoili mies seuranaan tissit paljaana pelkät verkkohousut jalassa... totesin sitten että kohta muuten mun mies ja lapset tulee tänne joten voitstiko laittaa tuon verhon kiinni. Ymmärsi sitten yskän.

Eli huomioi toiset jos he ottavat katsekontaktia mutta muuten jätä rauhaan :) ja koita kestää.. ei siellä onneks päivätolkulla olla ja illalla vierailuajan jälkeen saatte rauhan myös huonekavereiden lapsista ja miehistä :)

Vierailija
30/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis apua! MiSsä sairaalassa viedään vuodeosastolle synnytyssalista ennenkuin on ehtinyt käydä suhkussa?? Aika hurjaa.. Itse olen synnyttänyt 3 lasta ja synnytyssalissa ollaan saatu olla ihan rauhassa synnytyksen jälkeen, vauva kylvetetty ja äiti suihkutettu. Ollaan ne "syntymäpäiväkahvitkin" juotu synnytyssalissa ja vauva imetetty jne. Vasta sitten kun pysyin jalkeillani niin siirryttiin vuodeosastolle.

Vierailija
31/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

En ole nro 11, mutta synnyttänyt Naistenklinikalla vuosina 2010 ja 2011. Vauvat olivat vierihoidossa, huoneissa omat suihkut ja pesualtaat äideille ja vauvoille. Vauvalaa ei ollut enää, vauvaa ei viety hoitajien kansliaankaan, vaan vauva pötkötti omassa sängyssään äidin käydessä suihkussa. Ajat muuttuu... :-D

Vierailija
32/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit hoitavat itse lapsensa, ei niitä ole vuosiin viety minnekään hoidatettavaksi. Vuosikymmenien takaisia tietoja ei kannata täällä levitellä. Itse minäkin hoidin lapseni jo '09. Nythän naikkari on remontissa, tulee paremmat tilat tuleville synnyttäjille kun joskus vihdoin valmistuu.

Vierailija
33/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sun synnytyksistä on aikaa, on tainnut käytännöt ja paikat muuttua aika tavalla. Ja jos osastolla on ruuhka niin kyllä sinne huoneeseen voidaan sijoittaa yks ylimääräinen, jolla ei niitä verhoja ole. Jos huoneessa on normaalisti viisi paikkaa joilla ne verhot on, niin kuudentena siellä olevalla ylimääräisellä niitä ei ole eikä tule. Ei vaikka sä kuinka muuta väität.

Vierailija
34/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 13:26"]

Mieshän saa olla koko päivän paikalla, ja moni varmasti haluaakin. Jos imetät, laita verho eteen - et voi viedä tuoreelta isältä aikaa lapsensa kanssa ja pakottaa toista perhettä olemaan koko päivän jossain toisessa tilassa!

[/quote]

Aika monessa paikassa on nykyään myös isien vierailuaikaa rajoitettu. Harvassa taitaa olla ne vuodeosastot joilla isät saa (perhehuoneita lukuunottamatta) olla jatkuvasti huoneessa.

Vierailija
35/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 13:37"]

Siis apua! MiSsä sairaalassa viedään vuodeosastolle synnytyssalista ennenkuin on ehtinyt käydä suhkussa?? Aika hurjaa.. Itse olen synnyttänyt 3 lasta ja synnytyssalissa ollaan saatu olla ihan rauhassa synnytyksen jälkeen, vauva kylvetetty ja äiti suihkutettu. Ollaan ne "syntymäpäiväkahvitkin" juotu synnytyssalissa ja vauva imetetty jne. Vasta sitten kun pysyin jalkeillani niin siirryttiin vuodeosastolle.

[/quote]

No kaikista ei ole heti suihkuun. Tai jos on yöllä synnyttänyt ja on todella väsynyt niin ei siinä ekana suihku ole mielessä.

Vierailija
36/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan kukaan odota tiivistä kanssakäymistä kenenkään kanssa! Varmasti kuitenkin kannattaa valmistautua, että vaikka sukulaisten vierailut on tarkoitettu käytäviksi päiväsaleissa, ei niin aina kuitenkaan välttämättä käy. Verho vain tiukasti kiinni, muukaan siinä ei auta. Mielestäni kuitenkin lapsen isällä on täysi oikeus, suorastaan velvollisuus saada käydä huoneessa, ainakin itse olisin kokenut uuvuttavana viettää perheen ensimmäisiä yhteisiä aikoja päiväsalissa istuen. Hienotunteisuutta ja ymmärtäväisyyttä, sillä kyllä selviää. :)

Itse synnytin esikoisen taysissa, jossa pidin käytännöstä, että vain isä ja sisarukset pääsivät osastolle - muut sukulaiset kun ihan oikeasti pääsevät kotiinkin vauvaa tervehtimään. Oli ihanan rauhallista, ja sai tutustua ja harjoitella vauvanhoitoa rauhassa.

Toisen synnärillä käytäntö olikin eri, ja en voi sanoa pitäneeni, kun huonekaverin iso perhe tunkeutui pieneen huoneeseen melakoimaan. :/ Varsinkin, kun itse menin aina päiväsaliin vieraita tapaamaan..

Kuitenkin, itse tulin huonekavereiden kanssa hyvin toimeen. Ei jälkeenpäin olla yhteyttä pidetty, mutta ihania hormonihuuruisia keskusteluja tuli silloin käytyä. Ja tiedänpä myös tapaukse, jossa synnärikaverista on tullut sittemmin sydänystävä!

Joka tapauksessa, joustavuutta ja ymmärrystä puolin ja toisin. Mukavia viimeisiä päivien odotuksia sinulle, onnea synnytykseen ja toivottavasti ihania ensimmäisiä päiviä pienokaisen kanssa. :)

Vierailija
37/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 13:47"]

[/quote]

No kaikista ei ole heti suihkuun. Tai jos on yöllä synnyttänyt ja on todella väsynyt niin ei siinä ekana suihku ole mielessä.

[/quote]

Totta. Moni meistä haluaa lojua verisenä ja hikisenä puhtaissa lakanoissa päiväkaupalla. 

Minut kyllä kätilön toimesta patistettiin heti suihkuun, kun olin saanut jälkeiset punnerrettua ulos ja vauvan imetettyä (isä kylvetti). Mutta luojalle kiitos sain myös perhehuoneen! Olinkin kyllä kättärillä.

Vierailija
38/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 13:47"]

[/quote]

[/quote]

Totta. Moni meistä haluaa lojua verisenä ja hikisenä puhtaissa lakanoissa päiväkaupalla. 

Minut kyllä kätilön toimesta patistettiin heti suihkuun, kun olin saanut jälkeiset punnerrettua ulos ja vauvan imetettyä (isä kylvetti). Mutta luojalle kiitos sain myös perhehuoneen! Olinkin kyllä kättärillä.

[/quote]

Miten niin päiväkaupalla? :D :D Lopeta liioittelu.

Verisenä? Sori jos ei kaikilla se verikään lentele ympäriinsä. Vaikka itsekään en heti salissa ole käynyt suihkussa, en tosiaan ole ollut verinen. Ikävä kyllä itseäni pyörrytti niin paljon, ettei ensimmäisten tuntien aikana uskaltanut suihkuun mennä. Esikoisen aikaan siis. Yksi syntyi yöllä, väsytti hirveästi, en mennyt vasta kuin aamulla, edelleenkään en ollut verinen ja hikinen.

Kolmas syntyi sektiolla, silloin kyllä maha oli verinen jne. mutta mites menet suihkuun?

Neljäs sitten syntyi taas myöhään illalla, kävin vasta aamulla suihkussa. Edelleenkään sitä verta ei ollut muualla kuin siteessä.

Vierailija
39/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki, älä kutsu ketään äityliksi.

Vierailija
40/68 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 12:38"]

Oli aika inhottavaa pikkupojalle, joka siellä synnärillä joutui näkemään kun mun jalat oli ihan veressä ja muutenkin aika näky. Toivottavasti ei jäänyt traumoja. He tulivat juuri hakemaan kotia äitiään ja pikkusisarustaan ja minä en ollut vielä ehtinyt edes suihkuun synnytyksen jälkeen. 

[/quote]

Tarkennan nyt vielä kun sitä joku ihmetteli. Eli olin käynyt synnärillä suihkussa, mutta pikapikaa ja hiuksia pesemättä kuten käskettiin. Mutta ei se verentulo mullla ainakaan siihen suihkuun loppunut vaan jatkui valumistaa. ja oli jalat jo veressä ennenkuin olin saanut vaipat päälle. Tämä tapahtui aamuyöllä ja naapuriperhe hakemassa kotiin äitiä ja vauvaa aikaisin aamulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän