Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikseivät ihmiset oikeasti tajua, että ruumiinrakenne vaikuttaa ihannepainoon?

Vierailija
26.06.2013 |

Olen 172 cm pitkä nainen ja painoa minulla on noin 69 kiloa. Painoindeksini on siis 23,3. Olen mielestäni hoikahko, eikä ylimääräistä läskiä ole oikein missään. Harrastan myös monipuolisesti liikuntaa vähintään 3 kertaa viikossa ja yleensä enemmänkin. Ruumiinrakenteeltani olen selkeästi X-mallinen ja esimerksi jalkojeni lihakset, erityisesti pohkeet ovat suuret. Osa johtuu varmaan liikunnasta, osa geeneistä. Myös hartiani ovat naiseksi melko leveät. Ystäväni, joka on luonnostaan huomattavasti minua sirompi rakenteinen, jaksaa kuitenkin sitkeästi väittää, että jokaiselle paras ja terveellisin paino olisi painoindeksi 21. Minun kohdallani se tarkoittaisi painoa 62 kg. Mielestäni se olisi minulle aivan liian vähän. Ärsyttää, kun ihmisiä yritetään pakottaa samaan muottiin!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kans ärsyttää nää "mikä olis hyvä paino sen ja sen pituiselle?". Hittoakos siihen voi vastata koko tyyppiä itse näkemättä. Todellakin vaikuttaa ruumiin rakenne!

Vierailija
2/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoindeksihän ei todellakaan kerro, onko ihminen lihava vai laiha. Lihasmassa painaa enemmän kuin rasva, joten lihaksikas ihminen saattaa painoindeksin mukaan olla lihava, vaikka todellisuus olisi jotain aivan muuta. Toivottavasti terveydenhuollon ammattilaiset (ja kaikki muutkin ihmiset) lopettaisivat sen ainaisen indeksin tuijottamisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just mietin samaa kun näin kaupungilla naisen jonka jalat (ja kai kädetkin) olivat todella laihat, jos näkisi siitä ihmisestä vain jalat, epäilisi anoreksiaa, mutta kun nosti katsetta ylemmäs, oli isot rinnat ja aikamoinen pötsi (voi olla että oli hiljattain synnyttänyt) Tiedän monia ihmisiä joilla on sama juttu, raajat kuin tikut, mutta keskivartalo kuin tynnyri. Olen itsekin läski, mutta kyllä mulla kertyi aluksi reisiin ja persiisin ylimääräistä, ja sitten pikkuhiljaa käsiin, mahaan ja tisseihin, jos laihtuisin niin tisseistä lähtisi ensin, sitten ehkä mahasta, ja voi olla että jalat ja käsivarret olis ne pahimmat saada pienemmäksi. Varmasti on niin että sellainen jonka massa on tasaisesti kropassa on ihan eri asia kuin että se on yhdessä paikassa, mikä on ihannepaino. On myös suht hoikkia lyhyitä naisia joilla on isot rinnat, heilläkin varmaan on painoindeksi enemmän kuin mitä kroppa antaisi ymmärtää, muualta kuin rintojen osalta. Olen nähnyt myös joskus että naisella voi olla suht pieni koko yläkroppa, mutta sitten persus aivan järkyttävän leveä, ihan kuin kaikki ylimääräinen olisi kerääntynyt siihen yhteen kohtaan, voi olla vaikea löytää housuja...

Vierailija
4/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ärsyttää, kun niin monet läskit eivät voi rehellisesti myöntää olevansa lihavia, vaan selittävät jotain ihme soopaa isoista luista.

Vierailija
5/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin ymmärrän ruumiinrakenteen merkityksen. Huvittavaa onkin lukea päivittäin palstalta painokeskusteluja joissa tismalleen mun kokoiset ihmiset leimataan lihaviksi tynnyreiksi. Niillä painoilla, joita mun pituisille täällä suositellaan, olisin sairas tai nälkiintynyt:)

Vierailija
6/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 22:11"]

Just mietin samaa kun näin kaupungilla naisen jonka jalat (ja kai kädetkin) olivat todella laihat, jos näkisi siitä ihmisestä vain jalat, epäilisi anoreksiaa, mutta kun nosti katsetta ylemmäs, oli isot rinnat ja aikamoinen pötsi (voi olla että oli hiljattain synnyttänyt) Tiedän monia ihmisiä joilla on sama juttu, raajat kuin tikut, mutta keskivartalo kuin tynnyri. Olen itsekin läski, mutta kyllä mulla kertyi aluksi reisiin ja persiisin ylimääräistä, ja sitten pikkuhiljaa käsiin, mahaan ja tisseihin, jos laihtuisin niin tisseistä lähtisi ensin, sitten ehkä mahasta, ja voi olla että jalat ja käsivarret olis ne pahimmat saada pienemmäksi. Varmasti on niin että sellainen jonka massa on tasaisesti kropassa on ihan eri asia kuin että se on yhdessä paikassa, mikä on ihannepaino. On myös suht hoikkia lyhyitä naisia joilla on isot rinnat, heilläkin varmaan on painoindeksi enemmän kuin mitä kroppa antaisi ymmärtää, muualta kuin rintojen osalta. Olen nähnyt myös joskus että naisella voi olla suht pieni koko yläkroppa, mutta sitten persus aivan järkyttävän leveä, ihan kuin kaikki ylimääräinen olisi kerääntynyt siihen yhteen kohtaan, voi olla vaikea löytää housuja...

[/quote]

Yleensöä ei-kuntoilevilla on tikkujalat, vaikka läskiä olisikin. Kovaa treenaavilla taas reidet on usein paksut suhteessa muuhun vartaloon läskiydestä riippumatta.

Vierailija
7/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää erityisesti, miten useamman kuin yhden lapsen äidit voivat väittää, että kaikkien kuuluu samassa pituus/painosuhteessa olla samanlaisia. Yleensä kun saman perheen lapsetkin ovat keskenään erimallisia, vaikka kasvaisivatkin suurinpiirtein samalla lailla. Meilläkin molemmat lapset kasvavat tasaisesti pituuden suhteen nollakäyrällä ja painon suhteen -1-käyrällä ja ovat samassa iässä olleet samanpituisia ja -painoisia. Silti samat housut, jotka tippuivat isomman päältä, eivät mene pienemmälle edes reisistä kunnolla ylös asti, ja puristavat vatsasta. Toiset vaan ovat enemmän solakoita ja toiset jämeriä, vaikka kuinka haluaisi helliä ajatusta siitä, että kaikki ovat pohjimmiltaan tismalleen samanlaisia standardi-ihmisiä, ja siihen kuuluu pyrkiä läpi elämän.

Vierailija
8/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahistaa kans nämä painokeskustelut, kun joku rimpula taivastelee, että 170cm pitkät eivät millään voi painaa yli 60kg olematta yhtään lihavia tai löllyköitä. Hartiat ja käsivarret kuitenkin tekee aika paljon. Itsellä hartian ympärys on 100 cm, käsivarret ovat lihaksikkaat, massaa on paljon reisissä ja pohkeissa ja painoa 66 kg. Silti missään ei ole yhtään ylimääräistä rasvaa. Kuitenkin kaikki kaveritkin väittää että mä en voi painaa yli 60kg kun en oo läski. Ei ole myöskään tajunneet suurempaa lihasmassaani ja yläkropan voimaani siitä huolimatta, että aina availen niille jumiutuneita hillopurkkeja tai nostelen niiden puolesta painavia asioita, joita itse eivät saa siirrettyä. Kun on tälläinen voimanainen, niin kyllä sitä painoakin on vähän enemmän kuin hartiattomalla, hauiksettomalla ja reidettömällä. :D

Vierailija
9/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin tajuan. Itselläni on todella hennot luut (esim. ranteet kuin lapsella jne) ja nuorena olin tosi hoikka, lapsena aina reilusti miinuskäyrillä paino. 25v saakka paino oli 45-52 kg välillä. Nyt olen ruumiinrakenteeseeni nähden oikein amatsooni kun painan 63 kg ja oikeasti sitä ylimääräistä hyllyä on paljon, vatsa on isompi kuin rinnanympärys jne. Olenkin syönyt ja herkutellut ihan älyttömästi enkä liikkunut yhtään + raskaudet. Noh, tästä se lähtee!

Vierailija
10/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä, että pituutta mulla on "huikeat" tasan 160 cm. Jäi näköjään mainitsematta tämä olennainen asia.

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 22:39"]

Kyllä mä ainakin tajuan. Itselläni on todella hennot luut (esim. ranteet kuin lapsella jne) ja nuorena olin tosi hoikka, lapsena aina reilusti miinuskäyrillä paino. 25v saakka paino oli 45-52 kg välillä. Nyt olen ruumiinrakenteeseeni nähden oikein amatsooni kun painan 63 kg ja oikeasti sitä ylimääräistä hyllyä on paljon, vatsa on isompi kuin rinnanympärys jne. Olenkin syönyt ja herkutellut ihan älyttömästi enkä liikkunut yhtään + raskaudet. Noh, tästä se lähtee!

[/quote]

Vierailija
11/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9; minulla on ystävä, joka harrastaa aktiivisesti tanssia. Hänellä on reilusti yli 70 kg painoa, mutta se ei näy, koska hän näyttää vaan tosi notkealta, voimakkaalta ja on erittäin hyvännäköinen hyvine ryhteineen. Kukaan ei koskaan usko hänen painoaan, vaikka hän kertoo sitä aivan avoimesti (jostain syystä). Joten minä ainakin uskon täysin, että ihmisen ruumiinrakenne merkkaa ulkonäössä enemmän kuin paino.

Vierailija
12/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siinä painoindeksissähän on yli 10 kg vara. 

Normaalipainoindeksi on 19-25 ja siihen väliin mahtuu taatusti kaikki ruumiinrakenteet. Itse tietää varmasti parhaiten onko painoindeksi 19 vai 25 vai todennäköisesti joku siltä väliltä omalle ruuminrakenteelle paras.

Esim. minä 167 cm pitkänä, olen 69 kiloisena ylipainoinen, mutta 55 kg alipainoinen vaikka muka normaalipainoinen. Paras minulle on noin 60 kg.

Vierailija
13/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tuo painoindeksikin unohdetaan palstalla ja takerrutaan täysin siihen painoon. Esimerkiksi noin 160 senttiselle suositellaan täällä usein noin 50kg painoa, ainakaan paljon yli ei saisi olla tai sitten on varmasti liikaa! No, näinhän tämä asia ei lainkaan ole.... itse en ikinä kysyisi täältä neuvoa painon tai ruokavalion suhteen, ihmiset erot tuntuu olevan aivan tuntematon käsite aina silloin tällöin.

Vierailija
14/22 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmastihan jokainen kuitenkin siihen normaaliin painoindeksiin (18,5-24,9) mahtuisi. Siinä on niin monen kilon heitto, että luulisi siihen mahtuvan niin linnunluisen kuin rotevankin.

Vierailija
15/22 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä ap.

t.Painoindeksi 26,3. Vyötärö 66cm ja lihakset erottuu selvästi joka puolella kroppaa.

Vierailija
16/22 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 22:56"]

Usein tuo painoindeksikin unohdetaan palstalla ja takerrutaan täysin siihen painoon. Esimerkiksi noin 160 senttiselle suositellaan täällä usein noin 50kg painoa, ainakaan paljon yli ei saisi olla tai sitten on varmasti liikaa! No, näinhän tämä asia ei lainkaan ole.... itse en ikinä kysyisi täältä neuvoa painon tai ruokavalion suhteen, ihmiset erot tuntuu olevan aivan tuntematon käsite aina silloin tällöin.

[/quote]

Ne huutelijamammat on todennäköisesti itse laihoja läskejä.

Vierailija
17/22 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä jaksaa kummastuttaa näiden laihaläskien määrä. Käsittäisin jos keskustelua käytäisiin teinien palstalla, jossa kaikilla kasvupyrähdykset menossa, mutta kun aikuisten naistenkin mielestä terve liikkuva nainen pitäisi olla lähes poikkeuksetta lapsen mitoissa.

Vierailija
18/22 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep-jep, kun se kilo painaa kaikilla kilon riippumatta siitä, missä kohtaa kehoa se kilo sijaitsee; toisilla rinnoissa, toisilla vatsassa ja toisilla perseessä mutta kilo on kilo.

Vierailija
19/22 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 21:30"]

Ärsyttää, kun ihmisiä yritetään pakottaa samaan muottiin!

[/quote]

No miksi sitten vahtaat niitä painoindeksejä ja yrität pakottaa itseäsi samaan muottiin? Kuulostaa kovin tekopyhältä syyttää muita siitä mitä itse tekee.

Vierailija
20/22 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 23:21"]

No varmastihan jokainen kuitenkin siihen normaaliin painoindeksiin (18,5-24,9) mahtuisi. Siinä on niin monen kilon heitto, että luulisi siihen mahtuvan niin linnunluisen kuin rotevankin.

[/quote]

Monet mahtuvat, mutta eipä kyllä kaikki, sehän se tässä pointtina on. Ja vielä kannattaisi muistaa, että koko BMI ei oikeastaan perustu mihinkään tutkimukseen, vaan se kehitettiin joskus vuoden 1840 tienoilla. Sitä pidetään kyllä hyvänä indeksinä tutkittaessa populaatioita, mutta EI yksittäistapauksissa. Eli ei kannata hirveästi siihen tuijottaa.

Nimim. Kookas ja lihaksikas tiimalasimallinen nainen, jolle YTHS:n hoitaja sanoi, että pitäisi laihduttaa kaksi kiloa, kun BMI oli vähän päälle 25. Lääkäri oli onneksi eri mieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi