miten valvoa hankalaa 14vuotiasta?
Auttakaa! 14-vuotias lapseni valehtelee milloin mistäkin. Sanoo aina menevänsä kaverinsa luoksi yöksi, sitten paljastuukin että hän on ollut ulkona jossain, kenties kaljaakin ottanut yms. Kerran jopa karannut ikkunasta yöllä ja ollut ties missä! älypuhelinta hän kyllä kovasti räplää, ottaa kuvia ja päivittelee statuksia jatkvuasti yms ja kaverit vaikuttavat tietävän tämän seurauksena hänen menoistaan jopa tarkemmin kuin minä. Niinpä mietin, että voisiko netin kautta valvoa lapsen tekemisiä hieman tarkemmin. Miten tätä lasta voisi esimerkiksi facebookin avulla vähän valvoa? Entä instagram? Elisa Koti? Kellään kokemuksia netti jutuista mahdottoman teinin valvonnassa? Alkaa keinot loppua kesken...
Kommentit (13)
mutta eikö osa näistä jutuista ole aivan julkisia?
Eikös puhelimeen saa asennettua sen paikantimen?
Uhkaus, lahjonta ja kiristys. Joku näistä tepsii kovapäisimpäänkin.
Jos ei lapsi tottele antamiasi sääntöjä, niin se hieno puhelin pois, rahat pois, tietokone pois, ihan kaikki pois. Kun osaa noudattaa sääntöjä, saa takaisin.
Arvelen, ettei ole olemassakaan minkäänlaisia paikantimia tai vakoilusysteemejä, joita voisi käyttää. Etkä sinä niitä edes tarvitse, jos rupeat miettimään järkevästi. Nyt tunnut olevan väsynyt ja poissa tolaltasi nuoren toilailujen vuoksi.
Tässä minun neuvoni:
Puhelin pois teiniltä ja kotiarestia vähäksi aikaa karkailusta ja valehtelemisesta.
Selkeät säännöt lapselle, mitä saa tehdä ja mitä ei saa. Ota nuori mukaan sääntöjä laatimaan. Laatikaa myös rangaistukset sääntöjen rikkomisesta. Tehkää tämä kirjallisena, niin on mihin vedota, jos nuori erehtyy tekemään luvattomia.
Osoita vanhempana välittäväsi lapsestasi ja pidä kiinni pelisäännöistä.
Ap ansaitsee koko maailman halin.
Meillä samanikäinen poika. Aina kun menee kaverille yöksi, soitetaan/tekstataan/käydään kaverilla varmistamassa, että vanhemmat ovat tietoisia ja ovat kotona ja heille sopii. Käytännössä muutaman äidin kanssa tekstaillaan puolin ja toisin yökyläilevistä lapsistamme usean kerran viikossa.
Tsekkaa lapsen facebook. Jos kavereita on yli 200 tms, tyttösi hyväksyy ilmeisesti tuntemattomiakin ihmisiä kavereiksi. Tee siis valeprofiili (esim joku söpö poika) ja valkoile tytön facebookia sen profiilin kautta. Saatat nähdä päivityksiä, jotka eivät sinun silmiisi muuten osuisi. Meillä kokeilin tuota ja aika äkkiä loppui kummat yökyläilyt ja karkureissut, kun äiti jotenkin kummasti sai tietää bileistä ja ryyppyreissuista ;)
No tuo on hyvä idea ! Mites tuo instagram, onkos sen tsekkailusta hyöytä?
Kuulostaa normiteiniltä. Tosin tee selväksi, että kiinni ei saa jäädä tai loppuu rahan tulo ja kännykkä sulkeutuu.
Olin samanlainen tuossa iässä,nykyään olen kunnollinen 46vuotias äiti ja isoäiti 😁
Jos kyseessä on naispuolinen henkilö, niin hänen pitäisi olla jo miehen vaimo eli nyrkkeilysäkki, seksilelu ja palvelija.
Se onnistuu vain jos olet teiniäsi taitavampi käyttämään sosiaalisia medioita ja mieläellään myös osaat vähän hakkeroida. Koska kysyt tämmöistä, melkein luulen, että et ole. Siksi suosittelen vanhanaikaista keskustelua, kieltämidtä komentamista rakkautta, kärsivällisyyttä jne.