Miksi 4 v on TYHMÄ? vai odotanko liikaa?
Sanoin että voin laittaa muumit tallennukseen, jotta hän voi katsoa ne aamupalan jälkeen. Hänen mielestään hyvä idea Kun otin kaukosäätimen käteen alkoi raivari. Joka helvetin aamu ennenkuin minä olen ollut 2 minuuttia hereillä, alkaa raivari jostain, jota yritän hänen vuokseen tehdä. V**U! Onko muilla tällaista?
Kommentit (18)
kuullostat päihdeongelmaiselta.hae apua.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 08:14"]
Sanoin että voin laittaa muumit tallennukseen, jotta hän voi katsoa ne aamupalan jälkeen. Hänen mielestään hyvä idea Kun otin kaukosäätimen käteen alkoi raivari. Joka helvetin aamu ennenkuin minä olen ollut 2 minuuttia hereillä, alkaa raivari jostain, jota yritän hänen vuokseen tehdä. V**U! Onko muilla tällaista?
[/quote]
Taidat olla itse kehitysvammainen, ja et vain osaa selittää asioita. Toiset on vaan tyhmiä. Lapsestasikin tulee. Muistathan opettaa myös, että työ on tärkeää, ja 8 euroa on ihan hyvä tuntipalkka.
?
Linkistä en tajunnu mitää.
Nyt on niin paha mieli taas lapsen puolesta. =(
Miten lapsi on tyhmä? Siksi kun raivoaa vai?
No tyhmyydestä nyt ei ainakaan ole kyse. Lämpimästi suosittelisin perehtymään lapsen tunne-elämän ja kognitiivisenkin puolen kehitykseen ja sen tukemiseen :).
Miksi lapsi sai raivarin? Syy ei ehkä ole aikuisen kannalta looginen mutta lapsen kokemus on erilainen, ja sinun tehtäväsi olisi kyetä sanoittamaan se lapselle ja auttamaan sen tunnemyrskyn kanssa. Jos tuntuu vaikealta ymmärtää lapsen toimintaa ja reaktioita, kannattaa siihen hakea apua. Lapselle on pidemmän päälle vahingollista jos aikuinen ei kykene auttamaan tunteiden hallinnassa vaan tekee omia, kummallisia tulkintoja lapsen käytöksestä.
sivuuta tuollaiset raivarit... pidät vaan huolen että oma pää pysyy kylmänä... ja eteen päin sanoi mummo lumessa :)
Siis onko lapsi aina herättyään pahalla päällä? Meillä yksi lapsi on sellainen, että aina hänen herättyään on ensin saatava verensokerit ylös mehulla tai maidolla, ja eka puoli tuntia otetaan aivan iisisti. Jos tulee tuollainen kuvaamasi tilanne, niin sitten syliin vain ja lohdutusta kuin aivan pienelle lapselle.
Mites teillä menee sitten loppupäivä? Nelivuotiaat on usein helposti turhautuvia ja ärtyviä, mutta jos se ärtyisyys on erityisesti aamupäivien ongelma, niin miettisin mikä niissä mättää.
Kyllä itselläni kilahtaa heti, kun lapsi järjestää messun jostain turhanpäiväisestä vähän väliä. Enkä todellakaan ymmärrä yhtään mitään muuta kuin että käytös on tyhmää. Mielelläni ymmärtäisin enemmän, mutta en ole koskaan kuullutkaan mistään kognitiivisesta... Ei pysy pää kylmänä kun on vielä puoliksi peiton alla ja yks messuaa jostain aivan turhasta.
ap
Loppupäivä menee enemmän ja vähemmän raivareilla, mutta kun minä olen jo hereillä, niin kestän kuunnellakin jotain.
ap
Oletko kysynyt lapselta etää mikä on? Miksi raivoaa? Pysäytä tilanne ja juttele lapsen kanssa siitä onko pahalla tuulella ja mikä harmittaa.
Se että ajattelet heti että lapsi ei osaa olla kiitollinen sinulle kun sinä sentään laitat muumit tallennukselle on väärin. Lapsi harvemmin on kiitollinen yhtään mistään. Pieni lapsi, alle kouluiköinen on aika itsekäs ihminen ja ei osaa osoittaa kiitollisuuttaan sinua kohtaan.
Samaa mieltä, perhedy ihmeessä tuon ikäisen lapsen maailmaan ja siihen mitä siellä päässä liikkuu. Neuvolasta saat kirjasia ja netistä tietoa vaikka millä mitalla, käytä hyödyksi niin pärjäät paremmin lapsen kanssa.
Siinä olet kuitenkin oikeassa että odotat varmaankin 4veeltä liikoja...
juuri tuota sun tarvii opetella... lapsen raivari toisesta sisään ja toisesta ulos. Sisäinen messumienen kovemmalle sulle. Niin että lapsen piipitys unohtuu. Sitähän se lapsi kaipaa että sä kilahdat. Älä anna sille sitä :)
voimia... voin uskoa että ärsyttää
Kiitos! Onko jollain vielä jotai hyvää nettilinkkiä heittää? MLL:n olen jo katsonut enkä tiedä millä hakusanoilla löytäisin parempaa tekstiä. Neuvolasta en saa juuri mitään. Täti on öö.. hiljainen.
ap
En ole nyt ihan varma tarkoitatko todella "kaksi minuuttia heräämiseni jälkeen", mutta jos näin on, niin miksi et odottaisi vähän kauemmin?
Tästä sinun jutusta tulee mieleen suunnilleen tällainen kuvio: lapsi on katsomassa tv:tä, sinä nouset sängystä, kävelet keittiöön mennessäsi hänen ohitseen ja sanot heti, että laitetaanpas Muumit videolle (tai jotain muuta).
Etkö voi odottaa, kunnes itse olet herännyt kunnolla vai onko teillä aina kauhea kiire jonnekin heti kun sinä olet noussut sängystä, ettei onnistu?
Tosin tuo, että loppupäiväkin menee raivareissa, osoittaa, ettei asiat ole muutenkaan kovin kunnossa.
Täällä on sulle kohtalotovereita ja se että 4v raivoaa koko ajan on kuulkaa ihan normaalia!
ajasta ne muumit niin ei tarvi miettiä meneekö ne nauhalle vai ei :) aikuinen määrää koska telkkarista tulee ja mitä tulee, ei se mitä sieltä oikeasti tulee :) varsinkin jos teillä on nauhoittava digiboksi. Ja jonain kauniina päivänä muumit ei tule välttämättä lainkaan... haasta myös lastasi älykkäisiin ajatuksiin ja tehtäviin...
Osta Väestöliiton kiukkukirja.
Ylin ongelma tässä lienee, että pyörit samalla raivokilari-tasolla leikki-ikäisen kanssa. Sinun tehtäväsi vanhempana on auttaa lasta hankkimaan tarvittavat itsesäätelykeinot, ohjaat, asetat johdonmukaisia rajoja ja mitoitat kasvatustoimet lapsen ikätason mukaisiksi.
Muista, että on turha vaatia lapselta tai keneltäkään mielenmalttia, jos itse kihisee raivosta, itkusta tai katkeruudesta. Sinun pitää ensiksi hillitä oma infantiili puolesi, rauhoittaa se ja sitten voit olla kasvattajana lapsellesi.
ps. Ei ole sinun syysi, että et osaa. Ehkä sinulle ei ole opetettu tunnesäätelykeinoja? Nyt kuitenkin reippaasti kysyit ja sait hyviä neuvoja, tästä eteeenpäin vastuu on sinun. Itseäni on auttanut tuo kirja tosi paljon, ei ole raskaslukuinen, löytyy nopeastikin tietoa.
ps 2. Muista myös, että tämä leikki-ikä kannattaa hoitaa kunnolla. Muuten raivarit odottavat korstonmittaisen murrosikäisen muodossa korkoa kasvaneina;)
Voisiko olla kyse siitä, että poika on tullut äitiinsä ja äiti joka kilahtelee välittömästi ei osaa itse käsitellä tunteitaan saati opettaa vaikeiden tunteiden, kiukun ja vihan käsittelyä lapselleen?Yleensä metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan ja tässä tapauksessa tulee kyllä kertoman mukaan tunne, että lapsi on se metsä.. Ei äiti. Opettele olemaan aikuinen ja nouse aikaisemmin kuin lapsesi jos et aamuisin herätessä pysty ottamaan kiukkuja vastaan, avaimet on sulla.
Jos yhtään olette katsoneet supernannya, niin valtaosassa tapauksia syy lapsen ongelma käyttäytymiseen löytyy vanhemmista. Joko ei osata puhua, hellitellä, huomioida, kieltää johdonmukaisesti, antaa iälle sopivia rangaistuksia, kuunnella lasta, olla omien tunteidensa herroja tms. Mielestäni jokaisen täällä vinkuvan vanhemman pitäisi ensin yrittää muuttaa omaa käyttäytymistään ja katsoa voisiko se vaikka auttaa lapsenkin kanssa. Lapset ovat lapsia, eivät tyhmiä tai idiootteja.