Pitäisikö perua loppuloma? lapsi haluaa kotiin
Olemme sukuloimassa ja 2-vuotias lapsemme itkee joka ilta ennen nukahtamista että haluaa kotiin. Tästä pitäisi jatkaa vielä toiseen kyläpaikkaan ja olla reissussa yhteensä 2 viikkoa. Tuntuu kurjalta lapsen puolesta... Vai meneekö koti-ikävä väsymyksen piikkiin?
Kommentit (19)
kotiin ja heti, lapsi saa ikuiset traumat tollasesta.
No ilman muuta kannattaa totuttaa mukelo jo pienestä pitäen siihen, että homma pyörii hänen ehdoillaan. Sitten teini-iässä suljetulle osastolle koirakouluun realiteettiterapiaan...
No ette todellakaan peru. Ei saa traumoja, vaikka joku tuolla ylempänä väittää niin.
Kummallisia aina nämä "ei lapsen ehdoilla" -kommentit. Eihän täällä kukaan tiedä, mitä toisten ihmisten perheissä todella tapahtuu. Voi vaikka olla, että ap:n perheessä ollaan aina tähän mennessä tehty asiat vain aikuisten ehdoilla, mutta nyt halutaan ottaa lapsen mielipaha huomioon. Kai sitä joskus voi lapsenkin mukaan elää.
Mutta kait teidän muiden elämä on niin mustavalkoista.
Tottakai loma kannattaa keskeyttää, jos 2-vuotias niin sanoo. Paras istua kotona vaan.
ei kaks vuotian mielipidettä tarvi ottaa homioon
ei kaks vuotian mielipidettä tarvi ottaa homioon
Muista aina, kun lapsesi vinkuu ettei halua, niin teet hänen tahtonsa mukaan! Anna lapsellesi vain se, mitä hän haluaa.
Minä en voisi kieltää lapseltani mitään, en ole itsekeskeinen paska. Lapseni olen tähän maailmaan itse saattanut ja heidän ehdoillaan eletään.
Oletko lainkaan miettinyt, tekeekö lapselle hyvää mennä hänen ehdoillaan, numero 10?
Onko päivällä kivaa? Itku tulee "vain", kun ollaan menossa nukkumaan, ja lapsi haluaisi mieluummin nukahtaa omaan sänkyyn? Jos vain nukkumaan mennessä, jatkaisin lomaa suunnitelman mukaan. Lapsi ei asiaa päätä. Mutta jos päivät aamusta iltaan on samaa, sitten voisin miettiä, että rajansa kaikella...
Itse en ole lasten kanssa yli 2 yötä ollut putkeen poissa kotoa missään vaiheessa. Joten kokemusta ei ole...
Minä oon aina vinkunut kotiin, kun joutuu puolison sukulaisten luona käymään. Nyt olen jo kasvanut niin isoksi, etten lähde.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 23:13"]
Oletko lainkaan miettinyt, tekeekö lapselle hyvää mennä hänen ehdoillaan, numero 10?
[/quote]
Olen miettinyt. Lasten ehdoilla mennään siihen asti, kun kotoa pois muuttavat.
Eli sinun mielestäsi alaikäinen lapsi/nuori ikäluokassa 1-18v on kykenevä päättämään mikä on hänen omaksi parhaakseen ja sinä menet sen mukaan?
Kyllähän lapsen itku kertoo siitä, ettei hänen ole hyvä olla
Matkoilla omat lapseni ovat ikävöineet kotiin iltaisin väsyneinä. Pidin sitä ihan luonnollisena, sillä iltaisin minullakin on hieman koti-ikävä. En siis ollut pakkaamassa heti kasseja ja lähdössä kotiin. Sanoin vain, että nyt ollaan reissussa ja sunnuntaina sitten lähdetään. Nyt kuitenkin pitää nukkua. Ja sitten nukuttiin. Seuraavana päivänä ei ollut mitään hätää, kunnes taas tuli ilta ja koti-ikävä iski.
Muutenkin kannattaa kerrata lapsen kanssa matkasuunnitelmia vähän väliä, jotta hän ymmärtäisi, että matkustelu on väliaikaista ja matkan jälkeen mennään kotiin.
Ap, suosittelenkin, ettet pakkaisi autoa ihan heti kotimatkalle. Pysy rauhallisena, jotta lapsesi näkee, ettei tässä ole mitään hätää, vaikka hän vähän itkeskeleekin koti-ikäväänsä. Koti on siellä, missä on, siis tallessa, ja sinne te pääsette matkan jälkeen.
Onko mammojen empatiavarastot kulutettu ihan tyhjiin tähän aikaan illasta? Tuskin lapsi ajattelee pompottavansa ketään, itkee vain väsyneenä koti-ikäväänsä. Jos päivällä muuten menee hyvin, niin en keskeyttäisi lomaa iltaitkun takia. Mutta jos koko ajan on kurjaa niin lyhentäisin reissua. Onhan kaksi viikkoa pitkä aika sellaiselle joka on tottunut aina nukahtamaan omaan tuttuun sänkyynsä.
Koittaisin saada iltahetken mahdollisimman turvalliseksi ja rutiinit kuin kotonakin jos se vähän helpottaisi.
No ette todellakaan peru loppulomaa vaan lomailette alkuperäisen suunnitelman mukaan.
Olkaan lapsen tukena ja rohkaiskaa lasta.
Jos te vanhemmat kerran olette paikalla niin lapsella ei ole mitään hätää.
No ei kai kaikkea pidä tehdä lasten ehdoilla.