Harmittaa! Ystäväperhe teki juhannusoharit tänään!
Olemme viettäneet useita juhannuksia yhdessä ja tästä tulevasta juhannuksesta (ja siitä että vietämme sen yhdessä) on puhuttu pitkin vuotta, vappuna suunniteltiin jo juhannuksen ruuatkin. On ollut koko ajan selvää, että vietämme juhannuksen yhdessä. TÄNÄÄN soittivat ja kertoivat, etteivät oikein tiedä, mitä juhannuksen kanssa aikovat tehdä, kun ovat saaneet kutsun tuttavaperheen mökillekin. Olin aika pöllämystynyt suoraan sanoen. Ymmärrän kyllä, että mökkijuhannus kiehtoo, kun kummallakaan meistä ei mökkiä ole. Mutta tämä varoitusaika! Meillä ei ole mitään muuta paikkaa, mihin mennä eikä muita ystäviä, jotka tälläisellä varoitusajalla voisivat tulla meille ja rahatkin ovat sen verran vähissä, ettei oikein mihinkään maksullisiin juttuihin voi mennä (palasimme juuri eilen parin päivän melko hintavalta huvipuistoreissulta, jonka olisimme kyllä voineet siirtää vaikka juhannukseen, jos olisimme saaneet tiedon ajoissa.) Näköjään vietämme juhannuksen sitten keskenämme tässä kurjassa rivarissa... Ja lapsikin odotti jo kovasti leikkiseuraa. Ymmärrän kyllä tavallaan ystäväperhettä, mutta omalta kantilta harmittaa vietävästi...
Kommentit (38)
Yleensä joka kylässä on joku yhteisjuhannusjuhla, josta löytyy myös lapsiseuraa.
Lue tarkkaan paikallislehdet ja googlaa paikkakuntasi nimellä.
Yleensä joka kylässä on joku yhteisjuhannusjuhla, josta löytyy myös lapsiseuraa.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 00:48"]
Meillä on kaveriperhe, joka on suoraan sanoen kauhea riesa kaikissa juhlapyhien vietoissa. Vappuna nimenomaan aletaan jo puhua juhannuksesta, vaikka itse en ole ollenkaan varma, mitä haluan tehdä ja jos tulisi joku mökkikutsu, se olisi aivan ihanaa. Sitten jos sanoo että katsellaan sitten lähempänä, alkaa kauhea syyllistys, että voi voi eikös me aina vietetä juhannus/vappu/uusivuosi/jnejne.yhdessä. Huoh. Ehkä teidänkin on ap aika jo vähän eriytyä juhlapyhien vietoissa. Ehditte vielä varata jonkun kivan pikku reissun eikä tarvitse mädäntyä kotona.
[/quote]
meinasin just kirjoittaa vastaavaa.
Ehkä ap on ollut liian aloitteellinen suunnitelmien suhteen ja tämän toisen perheen rouva ei ole kehdannut sanoa suoraan.
En ymmärrä, että jo etukäteen sovittu juttu perutaan.... Ja jos sitä vielä jo vappuna ollaan suunniteltu... En tosiaan ymmärrä. Eikö se perhe olisi voinut sanoa sinne mökkiperheelle, että heillä on jo suunnitelmat, ja on luvannut mennä muualle. Minä en ikinä voisi perua sovittua juttua toisen perheen takia. Törkeetä.
Minäpä koetan asettua tuon toisen perheen asemaan, mitä voisi käydä: Rouva on ap:n paras ystävä, joten he ovat viettäneet kaikki juhannukset yhdessä. Tänä vuonna perhe on - hyvissä ajoin - kutsuttukin miehen kaverin mökille;ehkä jo aikaisemminkin, mutta rouva ei ole suostunut. Mies sanoo, että eikö voitaisi vaihteeksi mennä sinne, minkä jälkeen pariskunta riittelee asiasta raivoisasti ja lopulta mies voittaa, kun alkaa näyttää jo siltä, että erohan tässä tulee.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 08:06"]
Minäpä koetan asettua tuon toisen perheen asemaan, mitä voisi käydä: Rouva on ap:n paras ystävä, joten he ovat viettäneet kaikki juhannukset yhdessä. Tänä vuonna perhe on - hyvissä ajoin - kutsuttukin miehen kaverin mökille;ehkä jo aikaisemminkin, mutta rouva ei ole suostunut. Mies sanoo, että eikö voitaisi vaihteeksi mennä sinne, minkä jälkeen pariskunta riittelee asiasta raivoisasti ja lopulta mies voittaa, kun alkaa näyttää jo siltä, että erohan tässä tulee.
[/quote]
Komppaan. Monesti nämä ap.n tyyliset "rillataan takapihalla ja vietetään juhannusta perhetuttujen kanssa mölkkyä pelaten" unohtavat kysyä miehiltä, mitä he haluaa.
Ihan oikeasti. Harva mies haluaa viettää viikonloppujaan ja juhlapyhiään vaimonsa bestiksen perheen kanssa. Jos naiset on kavereita, se ei meinaa sitä, että miehillä olisi mitään juttua keskenään. Vituttaa vain istua jonkun rivarin takapihalla "rillaamassa ja juomassa kaljaa", jos sattuisi olemaan muutakin tarjolla.
Naiset niin pikaisesti lupailevat vaikka mitä kysymättä, sopiiko se heidän puolisolleen ja lapsilleen.
Itse ainakin inhoan tuollaisia ap.n tyylisiä juhannusviettotapoja. Jos mieheni menisi lupaamaan meidät makkaranpaistoon jonkun takapihalle, saisi mennä yksin. Me lasten kanssa kekisimme taatusti jotain kivempaa.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 08:06"]
[/quote]
Jos niin olisi, niin eikö sitä voisi parhaalle ystävälleen kertoa suoraan.
No huoh, jos on teidän onni kiinni jostain kaveriperheestä. Leikkikää itse lasten kanssa ja nauttikkaa perheestänne. Vai oliko teillä taka-ajatuksena saada lapselle kaveri että saatte olla itse rauhassa?
Minä olen yksin rivarissani, lapsi lähtee isälleen. Se se vasta kivaa on :)
Pahoitteluni AP:lle, mutta kuten muutkin sanoo niin ei sen kannata antaa pilata teidän viikonloppuanne yhdessä.
Kuvitella kuinka erilaisia me ihmiset ollaan. Itse rakastan olla keskenäni. On kiva saada vieraita, mutta harvemmin haluan ja vielä harvemmin heitä joilla on jo lapsia sillä itsellä on 5 ja jos vieraita haluan niin kaipaan jutusteluseuraa, eikä se onnistu jos lapsia tulee taloon lisää.
Tämä siksi, että eivät omani ei ole toistensa seurasta niin hullaantuneita, että riekkuisivat keskenään tottelematta mitään kun taas vieraat lapset olisivat. Ei siinä saisi sanaakaan vaihdettua.
Ja kaverini harvemmin edes komentaa lapsiaan olemaan nätisti. Tai siivoamaan jälkensä. Istumaan ruokapöydässä ruokailun ajan.
Mieluummin olen yksikseni. =)
Omien lasteni kanssa olen mielelläni ja teemme yhdessä kivoja juttuja eikä niiden tarvitse olla isoeleisiä tai kalliita.
Voidaan mennä saunaan ja grillatakin. Pääpointti on yhdessäolo eikä se, että passaan vaan lapsia ja asun keittiössä. Mahdollisimman valmista siis, kiitos.
Vuokraamme leffan jne. Toisaalta tuo ei eroa juurikaan tavallisesta viikonlopustamme, sillä olen lasteni kanssa muutoinkin kun vaan juhlapyhinä.
Saatan innostua ostamaan jonkin uuden pelin, mitä voisimme kokeilla.
Tytöille opetan taikoja, veljillekin jos innostuvat. Mekin asumme rivarissa maalla tai alueella minne muut haluavat mökkeilemään, mutta en näe siinä mitään masentavaa, päinvastoin.
Pää siis pystyyn AP ja viettäkääkiva jussi!
Ainoa ikävä asia tuossa on se, että ystäväsi petti luottamuksenne ja tästä tulee helpolla kostokierre. Mieti tarkkaan haluatko sitä vai kannattaako puhua suoraan?
Ettei sitten seuraavana pyhänä ole niin, että TE ilmoitatte tarkoituksella viimetipassa tekevänne jotain muuta.
Ystäväsi teki väärin ja vaihtoi teidän seuran hyvin kepoiseen toiseen. Onko hän aito ystävä?
Pahoitteliko edes? Edes sitä, että ilmoitus tuli näin myöhään.
Silti tämä ei saa eikä voi pilata Jussianne. Poiketkaa julkisella kokolla tai kutsukaa joitain muita luoksenne?
Improvisoi! :) Nauttikaa perheestänne ja toisistanne, nauttikaa oleilusta ja hiljaisuudesta.
Mukavaa juhannusta teille ja kaikille muillekin!
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 08:10"]
Komppaan. Monesti nämä ap.n tyyliset "rillataan takapihalla ja vietetään juhannusta perhetuttujen kanssa mölkkyä pelaten" unohtavat kysyä miehiltä, mitä he haluaa.
Ihan oikeasti. Harva mies haluaa viettää viikonloppujaan ja juhlapyhiään vaimonsa bestiksen perheen kanssa. Jos naiset on kavereita, se ei meinaa sitä, että miehillä olisi mitään juttua keskenään. Vituttaa vain istua jonkun rivarin takapihalla "rillaamassa ja juomassa kaljaa", jos sattuisi olemaan muutakin tarjolla.
Naiset niin pikaisesti lupailevat vaikka mitä kysymättä, sopiiko se heidän puolisolleen ja lapsilleen.
Itse ainakin inhoan tuollaisia ap.n tyylisiä juhannusviettotapoja. Jos mieheni menisi lupaamaan meidät makkaranpaistoon jonkun takapihalle, saisi mennä yksin. Me lasten kanssa kekisimme taatusti jotain kivempaa.
[/quote]
Ap kertoi tuossa ensimmäisessä viestissä, että juhannusta on suunniteltu pitkin vuotta ja ruokia alettu miettiä vappuna. Onko se sun mielestä pikaista lupailua? Ja jos tällä kaavalla on menty jo useampi juhannus, niin eikös se ole jo perinne siinä vaiheessa. Ei sillä, että kaikista perinteistä täytyisi pitää kiinni, mutta ei varmasti ole tullut ystävän miehelle yllätyksenä, että ollaan viettämässä juhannusta ap:n kanssa.
Kukin tietysti tyylillään, mutta minä arvostan hyvää seuraa - puitteilla ei nyt ole niin väliä. Mutta kun asenteesi on tuo, niin varmasti miehesi ystäväperhekin kiittäisi, kun et tulisi pilaamaan heidän juhannuksen viettoaan.
Entäs vanhemmat, sinun tai miehen? En tiedä viettääkö kukaan muu jussia vanhempiensa kanssa, mutta meille se on itsestäänselvyys, mennään mun vanhenpien mökille. Ihanaa kun on muitakin katsojia lasten perään ja lapset rakastaa isovanhempiaan. On aikaa pelata lautapelejä, uida ja vain olla. Itse aion lukea jonkun hyvän romaanin, siinä mun jussisuunnitelmat. :)
Oli kyllä tökerösti tehty ap:n ystävältä. :(
AP, lisään vielä, että lopeta tuo surkuttelu varsinkin lapsesi aikana. Et saa tartuttaa tuota enempää lapseesi. Sinä annat esimerkin siitä kuinka pettymyksistäkin voi selvitä, sinä näytät, että perhe onnhyvä ja iloinen vaihtoehto. Pahoittelet ettei kaveri päässyt ja piste halit ja kerrot, että keksitte jotain muuta ja hänkin voi ehdotella ideoitaan. Tämän jälkeen annat asian lapsesi aikana olla. Et opeta hänestä samanlaista itsesäälissä rypijää miltä hieman itse vaikutat tekstisi perusteella. Sellaiselta marttyyrimaiselta, vaikka nyt ystäväsi ikävästi tekikin.
Tarjoa jollekin lastenhoitoa?
Otat lapsellesi kaverin siten yöksi?
Mutta älä mainitse siitä ennenkö se on varmaa.
Nyt hymyä pyllyyn!
Törkeetä perua tuollaisella syyllä. Hyväksyttävä syy perumiselle olisi jonkun sairastuminen tai läheisen kuolema tai vastaava. Ei se, että tulikin kivempi kutsu.
En malttaisi olla sanomatta ystävälle, kun seuraavan kerran jotain suunnittelette, että vaikea teidän kanssa on mitään suunnitella, kun ei voi koskaan tietää, perutteko viime hetkellä, jos joku muu sattuu ehdottamaan jotain.
Ap vastaa vielä:
En aio rypeä itsesäälissä asian tiimoilta yhtään enempää, mutta tosi paljon harmitti eilen ja vähän vielä kyllä tänäänkin. Lapsi ei tiedä suunnitelmien muutosta vielä mitään, enkä tietenkään aio hänen kuultensa puhua asiasta mitään negatiivista. Laspsen kuullen vedetään positiivisen kautta.
Kyseessä on juurikin perinne ja myös ystäväni on peräänkuuluttanut tätä perinnettä monet kerrat, en oikein jaksa uskoa, että hekään kokisivat tätä perinnetä ahistavaksi. Muistaakseni alunperin ajatus juuri tästä juhannuksesta lähti ystävältäni. En ole oikein tuppaajaihmistyyppiä.
Meillä on ihan mukavaa perheen keskenkin, mutta juhlapyhinä meillä on yleensä vieraita, mennään itse kylään tai tehdään muuten jotain spesiaalimpaa. Lapsi on jo sen verran iso, että hänkin osaa olettaa, että juhlapyhä vietetään samalla kaavalla kuin ennenkin. Eväsretket ja leffaillat kuuluvat arkeemme muutenkin.
Miehemme tulevat kyllä juttuun ja sain sen käsityksen, että tämä mökkikutsu oli nimenomaan esitetty toisen perheen äidin toimesta ystävälleni, kyseessä ei siis todellakaan ole mikään riitatilanne. Tilanne vaan kertakaikkiaan on niin, että saivat extempore houkuttelevamman tarjouksen ja päättivät tarttua siihen.
Omalta kantilta harmittaa tietysti vielä sekin, että jos juhlaa olisi vietetty heillä, olisimme päässeet maaseudulle juhannusta juhlimaan.
Elämässä tullee vastaan isompiakin pettymyksiä, joten koita toipua tästä. Vietätte juhannuksen nyt omalla perheellä ja edullisesti.
Hei Ap. Sympatiseeraan sinua. Kyllä muakin harmittaisi tollainen tilanne tosi paljon, tunnistan tunteesi ja fiiliksesi (oikein ärsyttää puolestasi ketjun vähättelijät, tyyliin isompiakin suruja on, joo toki niin mutta tuollainen tilanne harmittaa normaalilla tunne-elämällä varustettua ihmistä aidosti). Tarkistapa vielä olisiko paikallisella seurakunnalla mitään leirikeskuksen avointa sauna-iltaa. Täällä etelä-Suomessa ainakin Hyvinkäällä, Nurmijärvellä, Tuusulalla on avoin juhannuksen vietto jossa voi uida ja saunoa, grillata omiakin eväitä (ja ei ole pakko osallistua mihinkään kristilliseen siis...)
Ei ole viime hetken peruminen jos sentään päivää ennemmin ilmoittaa. Elämä on.