Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei käly tajua, etten halua hoitaa hänen lapsia lomalla?

Vierailija
19.06.2013 |

Olen opettaja ja saanut ihan kyllikseni muiden ihmisten kakaroista lukuvuoden aikana. Nyt käly jahtaa, että katsoisin joka päivä heidän penskojaan kaksi viikkoa kunnes heidän loma alkaa - ja toiset kaksi viikkoa, kunnes koulu alkaa.

Arvasin, että näin käy, joten järjestin itselleni ensin viikon matkan ja sitten olin toisen viikon kursseilla, jotka liittyy työhöni. Nyt taas kamala jahtaus, että enkö voisi juhannuksen jälkeen ottaa kahdeksi viikoksi. Kyllähän mä voin ajaa heille 45 minsan ajomatkan päähän hakemaan ne lapset klo 6.30 aikaan aamulla ja sitten voidaan tehdä mitä vaan! Joopa.

Mikseivät ole miehensä kanssa järjestäneet lomiaan niin, että ensin toinen olisi 4 viikkoa lomalla lasten kanssa, sitten toinen. Miksi minun pitäisi käyttää lomaani toisten lasten vahtimiseen? Mielestäni kohtuuton edellytys, varsinkin kun asuvat niin hemmetin kaukana.

Tähän asti olen yrittänyt keksiä verukkeita ja toivonut, että käly ymmärtäisi vihjeen. Kai mun täytyy suoraan sanoa, että en vahdi, koska en halua. Jos on lapsia hankkinut, järjestäköön niiden hoidon miten taitaa.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen suoraan puhumista, ajatustenlukijoita on harvassa.

Vierailija
2/30 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voit sanoa ihan suoraan, että olet nyt LOMALLA, johon ei kuulu ilmaisena lapsenvahtina toimiminen. :) Miten olette edes ajautuneet tuollaiseen tilanteeseen? Ihmettelen aina noita lastenhoitokuvioita, että miten jotkut vanhemmat pitävät itsestäänselvyytenä että joku muu hoitaa heidän lapsiaan. On eri asia jos hoitaja tarjoutuu, mutta tuo että esitetään hoitaminen ilmoitusasiana, on ihan kummallista.

Oletko sinkku/lapseton, voivatko ajatella naiivisti että haluat lapsia seuraksesi? Näitäkin on nähty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot tietenkin, että sinulla on jo muita suunnitelmia. Eiväthän lapset sinun ole! Onpa erikoista olettaa että hoitaisit muiden lapsia noin paljon!

Vierailija
4/30 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun todellakaan tarvitsekaan, ja voit ihan suoraan sanoa sen ilman verukkeitakin! Tai pyydä niiltä samaa tuntipalkkaa minkä saisit töistä, + matkakulut...

En ymmärrä, millaisella ihmisellä on edes pokkaa vaatia toista moneksi viikoksi hoitamaan omia lapsiaan. Siis sen ymmärrän, että pyytää (ei käske) vaikka yhdeksi illaksi tms. jossain poikkeustapauksessa, mutta että vaaditaan toista käyttämään iso osa omasta kesälomastaan toisen lasten vahtimiseen. Tuo nyt on vaan todella törkeää käytöstä, jota ei voi perustella millään muulla kuin käsittämättömällä itsekkyydellä.

Vierailija
5/30 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuisit asiasta VELJESI kanssa, tuskin tuo ajatus on yksinomaan KÄLYSI. Lapset lienevät heidän yhteisiä.

Vierailija
6/30 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys: Miksei käly tajua, etten halua hoitaa hänen lapsia lomalla?

Vastaus: Et ole kertonut sitä hänelle.

Vierailija
7/30 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suora puhe. Mutta joo, samaa mieltä että se on ihan ihmeellistä, miten jotkut ei vaan ymmärrä miten härskejä tai kohtuuttomia heidän pyyntönsä ovat. Itsekin olen pitkien kesälomieni vuoksi usein kuullut että "no sähän olet nyt lomalla, niin kyllähän sä ehdit sitä ja tätä ja tota...". Ja sitten on oletettu, että hypätään sukulaispaikasta toiseen auttamaan milloin missäkin jutussa.

Vierailija
8/30 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset on ihan kohtuuttomia vaatimuksia. Yksi tunti tai jopa yksi päivä voisi olla hätätilassa kohtuullinen pyyntö.

t. yh-äiti, joka käyttää lastenvahtipalvelua tarvitessaan (ja on kouluttautunut opettajaksi, koska ei muuten saa järjestettyä, mutta ei olettaisi, että kuuluu muiden tehtäviin)

Vierailija
9/30 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole totta. Nyt soitti jo yksi yh-kaverikin. Että voinko mä millään juhannuksesta ottaa hänen 7v poikaa viikoksi hoitoon, kun se, jonka piti hoitaa, on estynyt ja hänellä loma alkaa vasta heinäkuun alusta... Ei hän pyytäisi, jos ei olisi pakkotilanne. Hän nyt ajatteli, kun mä ainakin olen vapaalla, että voisinko...

Oli pakko sanoa, että en voi. Olen nyt lomalla, en halua sitoutua. Ja tulen juhannuksenvietostakin vasta tiistai-iltana. Kyllä sen kuuli, että kaveri loukkaantui. Mutta mun mielestä tuo on törkeää, mikä ihmeen lapsenvahtiautomaatti mä olen?!

Vierailija
10/30 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa. Minultakin on pyydetty vastaavia palveluksia. Olen opettaja ja minulla on omat lapset kotona hoidettavana. Aivan eri ikäisiä kuin lapsi, jonka hoitoa minulta on pyydetty. Olen pyyntöihin vastannut, että olen lomalla enkä jaksa lukuvuoden päätteeksi hoitaa muiden lapsia. Olen suositellut lapsenhoitajan hankkimista (esim. joku opiskelijatyttö tms.).

Jos joku on niin ajattelematon, että pyytää noin suuria palveluksia toiselta, on hänen myös kestettävä se mitä se toinen vastaa.

Vierailija
11/30 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 12:21"]

Minusta voit sanoa ihan suoraan, että olet nyt LOMALLA, johon ei kuulu ilmaisena lapsenvahtina toimiminen. :) Miten olette edes ajautuneet tuollaiseen tilanteeseen? Ihmettelen aina noita lastenhoitokuvioita, että miten jotkut vanhemmat pitävät itsestäänselvyytenä että joku muu hoitaa heidän lapsiaan. On eri asia jos hoitaja tarjoutuu, mutta tuo että esitetään hoitaminen ilmoitusasiana, on ihan kummallista.

Oletko sinkku/lapseton, voivatko ajatella naiivisti että haluat lapsia seuraksesi? Näitäkin on nähty.

[/quote]

Meillä ei ole vielä lapsia, mentiin miehen kanssa nyt keväällä naimisiin. Yritystä tosin on - ehkä jo ensi kesänä meillä on oma vauva - ja senkin vuoksi haluaisin viettää nyt tämän kesän ihan kuten itse tykkään.

Vierailija
12/30 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän nyt on kyllä pakko olla provo jos jonkin. Ei kai tällaisia ihmisiä nykyaikana voi olla!?

Vierailija
13/30 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ne aattelee, että voitte harjoitella (yök) sitä lasyenhoitoa jo ennakkoon...

Vierailija
14/30 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 12:30"]

Meillä ei ole vielä lapsia, mentiin miehen kanssa nyt keväällä naimisiin. Yritystä tosin on - ehkä jo ensi kesänä meillä on oma vauva - ja senkin vuoksi haluaisin viettää nyt tämän kesän ihan kuten itse tykkään.

[/quote]

Siihen sinulla on täysi oikeus! Ilmeisesti sinun on vaan sanottava aivan suoraan, että et ole käytettävissä lapsenhoitoon. Jos kaverit ja sukulaiset loukkaantuvat, vika on heidän korviensa välissä - ei sinun. Toki on eri asia, jos on joku aivan karmea tilanne: äkillinen vanhemman sairastuminen tms., missä tilanteessa kuka vaan älyäisi auttaa perhettä.

Vierailija
15/30 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko "tällaisilla ihmisillä" ap:n tuttua, joka kehtaa kysyä, vai ap:ta, joka ei osaa aikuisena ihmisenä suoraan sanoa, vaan yrittää kovasti vaan "vihjailla"? Yhtä uskomattomia minusta molemmat.

Vierailija
16/30 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kälyn pyyntö on aika kohtuuton, mutta jotenkin symppaan sitä yh-kaveria, jolta on yhtäkkiä jo aiemmin järjestetty lastenvahti kaikonnut. Se on hankala tilanne, jossa itse kyllä auttaisin jos voisin. Opettajilla on niin pitkä loma, että se ei mene pilalle jos tarjoaa ystävälle hätäapua hankalassa tilanteessa.

Vierailija
17/30 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä ihmeen ongelma sulla nyt on? kyllä munkin YSTÄVÄT kysyvät multa apua, autan jos voin. ystävät tuppaavat auttamaan jos voivat joten mitä haittaa kysymisestä on? 

Vierailija
18/30 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 12:29"]

Ei ole totta. Nyt soitti jo yksi yh-kaverikin. Että voinko mä millään juhannuksesta ottaa hänen 7v poikaa viikoksi hoitoon, kun se, jonka piti hoitaa, on estynyt ja hänellä loma alkaa vasta heinäkuun alusta... Ei hän pyytäisi, jos ei olisi pakkotilanne. Hän nyt ajatteli, kun mä ainakin olen vapaalla, että voisinko...

Oli pakko sanoa, että en voi. Olen nyt lomalla, en halua sitoutua. Ja tulen juhannuksenvietostakin vasta tiistai-iltana. Kyllä sen kuuli, että kaveri loukkaantui. Mutta mun mielestä tuo on törkeää, mikä ihmeen lapsenvahtiautomaatti mä olen?!

[/quote]

Tässä ystäväsi sentään pyysi asiallisesti ja hänellä vaikuttaisi oikeasti suht pakkorako olevan. Voisitko ajatella, että suostuisit hänen lastaan hoitamaan sen kolme päivää, mitä hoidettavaksi jäisi tiistai-iltaisen paluusi jälkeen?

Kälysi pyynnöt useamman viikon hoitojaksoista ovat täysin kohtuuttomia.

Vierailija
19/30 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 12:44"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 12:29"]

[/quote]

Tässä ystäväsi sentään pyysi asiallisesti ja hänellä vaikuttaisi oikeasti suht pakkorako olevan. Voisitko ajatella, että suostuisit hänen lastaan hoitamaan sen kolme päivää, mitä hoidettavaksi jäisi tiistai-iltaisen paluusi jälkeen?

Kälysi pyynnöt useamman viikon hoitojaksoista ovat täysin kohtuuttomia.

[/quote]

Minäkin kyllä symppaan tätä yh-ystävää. Tilanne kuulostaa todella hankalalta, ja itse kyllä auttaisin sen 3 päivää, minkä siinä ehtis jos tiistaina palaa kotiin. Hän on järjestänyt lapselleen hoidon, joka meni viime hetkellä pieleen ja yrittää nyt keksiä hätäratkaisua ja pyytää apua ihan asiallisesti, ei pidä sinua minään lastenhoitoautomaattina. Yritähän muistaa, että jos ja kun saat itse niitä lapsia, sinulla saattaa tulla vastaan tilanne, että on pakko soittaa vastaava puhelu...

Toisin kuin käly, ei kukaan voi olettaa että kukaan viikkotolkulla hoitaa toisten lapsia. Tai siitä on ainakin sovittava hyvissä ajoin etukäteen, myös korvauksesta.

Vierailija
20/30 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 12:40"]

mikä ihmeen ongelma sulla nyt on? kyllä munkin YSTÄVÄT kysyvät multa apua, autan jos voin. ystävät tuppaavat auttamaan jos voivat joten mitä haittaa kysymisestä on? 

[/quote]

No, mä en ikinä kysyisi kaverilta semmoista apua, että siihen pitäisi sitoutua moneksi päiväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä