Kuinka moni täällä haaveilee kirjan kirjoittamisesta?
Minkä tyyppisen kirjan?
Minä ainakin! Haluaisin kirjoittaa historiallisen tietokirjan.
Kommentit (40)
Minä. Olen haaveillut koko ikäni. Itse asiassa minulla on mielessäni muutamia ainakin omeaste mielestäni melko omaperäisiä ideoitakin, mutta kirjoittaminen ei vain suju. Mielikuvitusta ja aiheita sekä juonia mielessä on vaikka kuinka, mutta en vain osaa kirjoittaa kiinnostavaa tekstiä. Monta kertaa olen aloittanut ja tullut siihen tulokseen, että kiinnostava aihe, mutta kun tekstini on joko kuolettavan tylsää tai liian töksähtelevää. Kiitos sinulle joka tämänkin viestin jaksoit lukea.
Minä! Historiallinen viihde voisi olla minun genreni, vaikka kirjoitan paljon muutakin.
3, kannattaa osallistua jollekin luovan kirjoittamisen kurssille, kansalaisopistoissa järjestetään. Kirjoittaminen on kiva harrastus.
Minä olen käynyt kursseillakin ja kirjoittanut aika paljon, mutta tuntuu turhauttavalta vain pöytälaatikkoon kirjoittaa. Puuttuu hyvä kanava ja väylä julkaista tekstejään.
t. nro 2
Ehkäpä se ilmaisu siitä kehittyy, kun vaan kirjoittaa - aj pyytää palautetta toisilta! Minä haaveilen runokirjasta...
Minä. Erään naisen kasvutarinan, rakkaustarinan joka kesti vuosikymmenten eronn.
Minä! Mulla on aika hyvin yhtä käsikirjoitusta tehtynä, mutta tällä hetkellä puuttuu aikaa ja motivaatiota. Luin just yhden esikoisromaanin ja tajusin, että pystyn niin paljon parempaan, että ehkä mullakin olis mahdollisuuksia.
Minulla on omiakin ideoita, mutta mm. sekä mummoni että äitini elämät ovat olleet aika mielenkiintoisia. Mummon elämä varsinkin oli tapahtumarikasta ja sisälsi suuria vaikeuksia, mutta se päättyi onnellisesti, joten siitä saisi hyvän kirjan. Pitäisi varmaan pyytää sedältä ja tädeiltä sekä serkuilta lupa tai sitten muuttaa tarinaa radikaalisti. Sen lisäksi pitäisi osata kirjoittaa...oikeastaan toisenkin mummon elämässä on ollut tapahtumia kirjaan asti, mutta toisen mummon elämä on ollut mielenkiintoisempaa.
Täällä myös!
Novellikokoelman tai runokirjan. Olen saanut paljon hyvää palautetta tekstistäni, mutta toistaiseksi olen keskittynyt tekemään muuta. Mutta ihan varmasti aion ainakin yrittää julkaisemista :)
Mielestäni kirjan tekemiselle on pienoinen ongelma, jos ei osaa kirjoittaa.
Sama kuin sanoisi, että haluan olla taitoluistelija, mutta vielä kun osaisi luistella....
Ehkä voitte tarjota niitä upeita tarinoita joillekin, joka saattaa ne kirjalliseen muotoon, hyvät tarinat on aina syytä saada ilmoille.
Onhan näitä toki paljon, kirjoja, joissa on hyvä tarina, mutta kirjallinen ilmaisu heppoista. Itseäni ne eivät vain ole koskaan sytyttäneet.
Minäkin liityn joukkoon.
Haluaisin kirjoittaa lastenkirjoja ja runokirjoja (todennäköisesti runotkin pääsääntöisesti lapsille). Noita runoja olisikin aika paljon tietokoneen syövereissä mutta tuskin kuitenkaan niin hyviä että kiinnostaisivat kustantajia. Myös tarinallinen lastenkirja on keskeneräisenä osin kirjoitettuna ja osin ideoiden tasolla keskeneräisenä tiedostona tietokoneella. Olen jopa puhunut yhden kaverini kanssa siitä, että hän voisi kuvittaa lastenkirjan. Ehkä meidän pitäisi tehdä omakustanne koska kumpikaan meistä ei ole mitään julkaissut eikä ystävälläni ole taidealan koulutusta mutta piirtää kyllä hyvin ja hänellä on omanlaisensa ote, näyttäisi hyvältä painetussakin kirjassa. No olen toki puolueellinen kun ystävästä kyse.
Lisäksi voisin kirjoittaa myös väitöskirjan mutta sitä nyt ei ehkä tässä lasketa ja kenties väitöskirja-aiheeseen liittyen jonkun yleisluontoisemmankin opuksen (aikuisille). Myös tietokirjoja (ehkä osin fiktiota ja todellisuutta sekoittavia) voisin kirjoittaa lapsille ja ainakin yksi ideakin minulla on päässäni, mutta tätä en ole vielä edes aloittanut. Minua kiinnostaa kovasti myös lasten sanataidejutut ja haluaisin opiskella jotain näihinkin liittyvää ja ehkä joskus työskennellä tällaisten asioiden parissa.
Minäkin liityn joukkoon.
Haluaisin kirjoittaa lastenkirjoja ja runokirjoja (todennäköisesti runotkin pääsääntöisesti lapsille). Noita runoja olisikin aika paljon tietokoneen syövereissä mutta tuskin kuitenkaan niin hyviä että kiinnostaisivat kustantajia. Myös tarinallinen lastenkirja on keskeneräisenä osin kirjoitettuna ja osin ideoiden tasolla keskeneräisenä tiedostona tietokoneella. Olen jopa puhunut yhden kaverini kanssa siitä, että hän voisi kuvittaa lastenkirjan. Ehkä meidän pitäisi tehdä omakustanne koska kumpikaan meistä ei ole mitään julkaissut eikä ystävälläni ole taidealan koulutusta mutta piirtää kyllä hyvin ja hänellä on omanlaisensa ote, näyttäisi hyvältä painetussakin kirjassa. No olen toki puolueellinen kun ystävästä kyse.
Lisäksi voisin kirjoittaa myös väitöskirjan mutta sitä nyt ei ehkä tässä lasketa ja kenties väitöskirja-aiheeseen liittyen jonkun yleisluontoisemmankin opuksen (aikuisille). Myös tietokirjoja (ehkä osin fiktiota ja todellisuutta sekoittavia) voisin kirjoittaa lapsille ja ainakin yksi ideakin minulla on päässäni, mutta tätä en ole vielä edes aloittanut. Minua kiinnostaa kovasti myös lasten sanataidejutut ja haluaisin opiskella jotain näihinkin liittyvää ja ehkä joskus työskennellä tällaisten asioiden parissa.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 15:09"]
Mielestäni kirjan tekemiselle on pienoinen ongelma, jos ei osaa kirjoittaa.
Sama kuin sanoisi, että haluan olla taitoluistelija, mutta vielä kun osaisi luistella....
Ehkä voitte tarjota niitä upeita tarinoita joillekin, joka saattaa ne kirjalliseen muotoon, hyvät tarinat on aina syytä saada ilmoille.
Onhan näitä toki paljon, kirjoja, joissa on hyvä tarina, mutta kirjallinen ilmaisu heppoista. Itseäni ne eivät vain ole koskaan sytyttäneet.
[/quote]
Siksipä se kirja onkin kirjoittamatta. Mutta onhan näitä yhteistyönäkin syntyneitä kirjoja, eli joku toinen kertoo ja joku taitavampi kirjoittaa. Silloin vain täytyisi olla yhteistyön saumatonta ja rehellistä.
Lisään vielä, että olen hyvä asiatekstien kirjoittaja ja osa työstänikin sisältää sellasten kirjoittamista. Mutta tarinan kerrontaan ei taidot riitä. Ehkä joku kirjoittajakurssi voisi auttaa? Olen kyllä osannut nuorena/lapsena kirjoittaa lyhyitä tarinoita ja voittanut kirjoituskilpailuja, mutta kun pitäisi kirjoittaa romaani, oma tekstini tuntuu olevan karmeaa luettavaa heti alusta alkaen.
Minä!! Unelmani on toteutunut jo kaksi kertaa, kun sain projektien yhteydessä julkaista kirjoja (projekti kustansi). Uutta teen. Teen sen tyyppistä ja pienellä hinnalla, että en tarvitse kuin painokuluihin kustantajan. Ja kaksi kertaa siis olen painokulujen kustantajan saanut. Lisäksi sain parin tonnin palkkion kiitokseksi (todellisuudessa aikaa kului varmaan vuoden työn verran). Valmis kirja kädessä on NIIIIIIn hieno tunne :==)
Tsemiä teille! Netissä on halpoja ja helppoja kustantamoja. esim. katso kustannusten laskuri
http://www.bod.fi/hintalaskuri.html?&no_cache=1
Jatkakaa vaan, sinnikkyydellä ja intohimolla mullakin on ne kirjat syntyneet :)
Kirjoittaisin kirjan kizchzboozerista tai sitten romanttisen seikkailun, joka perustuisi aihe vapaalle kirjoittelevista anarkisteista ja heidän suloisesta kostostaan aakkoisille.
18, Aivan varmasti, voin kuvitella tunteen, kuin olisi lapsen saanut. :)
Minä. Romaanin. Yritän vähän väliä päästä irti tästä hölmöstä haaveestani.