Meinasin joutua remppafirman kusettamaksi.
Minulle suositeltiin hyvää remppamiestä, jolla oma firma. On kuulemma luotettava eikä kuseta. Sai tarjouksen, ja kun en itse ymmärrä esim. tiettyyn työhön menevistä tuntimääristä mitään, en oikein osannut sitä itse hahmottaa. Onneksi menin kertomaan rempasta ja sen hinnasta tutulle rakennusmestarille, joka katsoi urakan läpi, laski oman arvionsa siihen menevistä tunneista ja totesi, että saamani tarjous on reilu 10 000 e liian kallis. Ja mä olin sinisilmäisenä hyväksymässä tätä tarjousta, koska kaverin piti olla luotettava joka suhteessa.
Ei hitto. En olisi uskonut, että ihmiset ovat oikeasti tuollaisia. Varokaa ihmiset kusetusta, erityisesti yksin asuvat naiset. Meitä yritetään näköjään vedättää täysin häpeämättömällä tavalla.
Huh, olen edelleen järkyttynyt.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 16:28"]
Tuo ei ole kusetusta. Remppafirmat tekevät sellaisia tarjouksia jotka katsovat itselleen kannattaviksi. Ihan samoin kuin kahvila voi veloittaa kahvikupillisesta vaikka 300% enemmän kuin kahvikupillisen valmistuskustannukset ovat. Se ei ole kusetusta. Se on kaupankäyntiä.
[/quote]
No, jos se kahvila velottaa kaikilta 300% enemmän kun kilpailijat, niin se on vaan hinnottelupäätös. Mutta jos se sama kahvila velottaa multa siitä kupillisesta kahvia 20 euroa saman aikaan kun muut maksaa vaan esim 3 euroa, niin se on kusetusta. Ja olen aika varma, että olisi myös laitonta.
[/quote]
jatkoa vielä. Vaikka työ jouduttaisiin tekemään ylitöinä, niin ei muuta mitään. Jos ravintola on jo täyteen varattu, niin ei nekään voi veloittaa ylimääräistä halukkaalta ruokailijalta vaan joutuvat sanomaan sille, että sun täytyy tulla myöhemmin uudestaan.
[/quote]
Selitätkö vielä miksi ei voi veloittaa?
[/quote]
Hinnat täytyy olla näkyvillä ja näkyvillä olevaa hintaa korkeampi veloitus on laitonta. Yksinkertaista. Sen sijaan hinnat voi nostaa esim. jonkun tapahtuman ajaksi, mutta silloinkin hinnat pitää olla näkyvillä.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19991359
^Niin kuten sanoin. Jos sinulle kerrotaan hinta etukäteen, niin siinä ei ole mitään laitonta. Niin saa tehdä. Kampaajat muuten eivät aina kerro hintoja etukäteen. Saattavat kysyä, että laitetaanko tehohoito mutta unohtavat mainita, että se maksaa. Silloin asiakas voi kieltäytyä maksamasta tehohoidosta.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 16:49"]
Tuo ei ole kusetusta. Remppafirmat tekevät sellaisia tarjouksia jotka katsovat itselleen kannattaviksi. Ihan samoin kuin kahvila voi veloittaa kahvikupillisesta vaikka 300% enemmän kuin kahvikupillisen valmistuskustannukset ovat. Se ei ole kusetusta. Se on kaupankäyntiä.
[/quote]
No, jos se kahvila velottaa kaikilta 300% enemmän kun kilpailijat, niin se on vaan hinnottelupäätös. Mutta jos se sama kahvila velottaa multa siitä kupillisesta kahvia 20 euroa saman aikaan kun muut maksaa vaan esim 3 euroa, niin se on kusetusta. Ja olen aika varma, että olisi myös laitonta.
[/quote]
Etsitkö sen lain kohdan jonka mukaan tuo on laitonta?
Jos vaikka haiset niin pahalta, että muita asiakkaita ei sinä päivänä kahvilaan tule, niin on aivan oikein veloittaa sinulta enemmän. Se ei ole kusetusta niin kauan kuin hinta kerrotaan sinulle etukäteen. Onhan meillä plussa-ja kanta-asiakaskorttejakin joilla voi saada alennusta.
[/quote]
Alennus on eri asia kuin naaman perusteella veloittaminen. Jälkimmäinen on aina jonkinlaista syrjintää tms. En tiedä voiko hajun perusteella veloittaa extraa, mutta mä uskon sen heti kun näen jonkun baarin seinällä lapun 'haisetko paskalta? siinä tapauksessa voit kertoa kaikki hinnat kolmella!'. Sitä ennen mä olen aika varma, että baarin on vaan tyydyttävä kertomaa sille, että se on tervetullut tänne vasta suihkun jälkeen.
On hyvä pitää mielessä, että ei ole olemassa mitään "oikeaa hintaa" remonttitöistä. Toiset laskuttavat enemmän työstään kun toiset. Jos firmalla on hieno toimisto ja uudet autot, niin tietenkin sen rahan on jostain tultava. Samoin jos käyttää suomalaisia työntekijöitä ja maksaa kaikki lakisääteiset, on asiakasta laskutettava enemmän kuin jos maksaa virolaisille pimeänä. Kyse on vain siitä, mitä sinä asiakkaana haluat ostaa. Toiset ovat valmiita maksamaan "extraa" siitä, että saavat sitten parempaa asiakaspalvelua ja firmalla on kaikki vakuutukset yms. kunnossa. Samoin kun toiset ovat valmiit maksamaan Stockan Herkun hintoja miellyttävän asiointikokemuksen takia, vaikka Lidlistä saisikin saman edullisemmin.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 17:15"]
On hyvä pitää mielessä, että ei ole olemassa mitään "oikeaa hintaa" remonttitöistä. Toiset laskuttavat enemmän työstään kun toiset. Jos firmalla on hieno toimisto ja uudet autot, niin tietenkin sen rahan on jostain tultava. Samoin jos käyttää suomalaisia työntekijöitä ja maksaa kaikki lakisääteiset, on asiakasta laskutettava enemmän kuin jos maksaa virolaisille pimeänä. Kyse on vain siitä, mitä sinä asiakkaana haluat ostaa. Toiset ovat valmiita maksamaan "extraa" siitä, että saavat sitten parempaa asiakaspalvelua ja firmalla on kaikki vakuutukset yms. kunnossa. Samoin kun toiset ovat valmiit maksamaan Stockan Herkun hintoja miellyttävän asiointikokemuksen takia, vaikka Lidlistä saisikin saman edullisemmin.
[/quote]
Niin mutta tuo ei ole ollenkaan sama asia. Hinnat on samat noissa paikoissa kaikille. Nyt puhutaan tapauksista, jossa hinnottelu tapahtuu naaman perusteella. Sama homma, mutta täysin eri hinnat riippuen siitä kuka sä olet.
Itse hinnoittelemme ns. vaikean asiakkaan lisää silloin kun saamme jo alussa sellaisen kuvan, että suunnitelmia tullaan varmasti muuttamaan tai että poka tulee heittäytymään kusipääksi jossain vaiheessa. Tätä puskuria voimme sitten hyödyntää loppupään korjaustöissä, joita saatetaan vaatia aivan kohtuuttomin perustein. Jos sitten huomaamme, että olimmekin väärässä asiakkaan suhteen, niin hyvitämme asiakkaalle hänen sitä tajuamattaan ne rahat lopuksi. Tämä on eräänlainen pantti, jonka otamme.
t: remonttifirma / Helsinki
Vielä selvennys edelliseen: Jos siis koemme jo urakkaneuvotteluissa, että kyseessä on hankala asiakas, niin laskemme tarjouksen 20-25% yläkanttiin. Jos kaikki sujuu kuitenkin asiakkan kanssa hyvin, "alitamme arvion" tuolla summalla. Asiakkaalle jää hyvä mieli, sillä hän on saanut remonttinsa halvemmalla kuin luvattu, ja meille jää kohtuullinen voitto. Jos homma menee taas vaikeaksi, on meillä sopiva puskuri, jolla tehdä "ilmaiseksi" asiakkaalle lisätöitä. Ja kuka nyt ei ilmaisista lisätöistä pitäisi? Kaikki voittavat joka tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 17:15"]
[/quote]
Niin mutta tuo ei ole ollenkaan sama asia. Hinnat on samat noissa paikoissa kaikille. Nyt puhutaan tapauksista, jossa hinnottelu tapahtuu naaman perusteella. Sama homma, mutta täysin eri hinnat riippuen siitä kuka sä olet.
[/quote]
Nyt en ymmärrä. Siis vetoaako ap siihen että hinta oli niin korkea hänen "pärstäkertoimensa" takia. Mistä ap päätyi tähän tulokseen ? Onko ap varma ettei tällä firmalla ollut täystyöllisyys ja tarjous oli siksi kallis että olisivat joutuneet tehdä hommat ylitöinä ? Tai entä jos tarjouksen laskijalle on tullut virhe ? Entä jos tämä firma tekee muillekkin kalliimmalla hommia kuin jotkut muut mutta muut ovat olleet tyytyväisiä koska saavat mielestään kohtuullisen hinta/laatu suhteen ja luotettavat kotimaiset tekijät?
Olen varma että niin rempoissa kuin talon rakentamisissa tai auton myynnissä/huolloissa/korjauksissa jne otetaan usein se hyöty irti mitä on saatavissa. Se ei tarkoita että vain sinkuille naisille myytäisiin mahdollisimman kalliilla vaan kaikille asiakkaille. Ja jos huomataan että tämä asiakas on vaikka mahdollisesti valmis maksamaan enemmän remontista kuin toinen niin pyydetään enemmän. Ei kaikissa firmoissa mutta olen nähnyt näitä tilanteita kummaltakin puolen sekä myynnin että ostajan puolelta ja sivusta.
Itse asiakkaana pyrin pyytämään useampia tarjouksia ja tutustumaan tarjoaviin firmoihin netin ja tuttujen kokemuksien kautta. Mitä enemmän kerää tietoa sen paremmin yleensä osaa pyytää tarjoukset ja välttää sudenkuopat.
Kunnon kusetuksesta on minusta kyse kun mummolle käydään tarjoamassa sikakallista omakotitalon katon vaihtoa vaikka vanhassa katossa ei ole mitään vikaa...
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 17:21"]
Itse hinnoittelemme ns. vaikean asiakkaan lisää silloin kun saamme jo alussa sellaisen kuvan, että suunnitelmia tullaan varmasti muuttamaan tai että poka tulee heittäytymään kusipääksi jossain vaiheessa. Tätä puskuria voimme sitten hyödyntää loppupään korjaustöissä, joita saatetaan vaatia aivan kohtuuttomin perustein. Jos sitten huomaamme, että olimmekin väärässä asiakkaan suhteen, niin hyvitämme asiakkaalle hänen sitä tajuamattaan ne rahat lopuksi. Tämä on eräänlainen pantti, jonka otamme.
t: remonttifirma / Helsinki
[/quote]
Eli tämä kusipääkorotus toimii siis sillai, että kusipääfirma katsoo, että tossa on sen verran tyhmän olonen idiootti, että sitä pystyy vedättämään rauhassa. Jos sitten firma mokailee hommansa aivan kympillä, niin ne voivat sitten antaa esim 50 euron alennuksen ja toivovat että homma jää siihen. Jos asiakas kuitenkaan ei tyydy tuohon, niin sitten voidaankin todeta, että mehän annettiin jo alennustakin siitä.
Et muuten maininnut minkä firman edustaja olit?
Jouduin jo - Remppamake Oy, ei kiitos enää...
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 16:40"]
[/quote]
[/quote]
jatkoa vielä. Vaikka työ jouduttaisiin tekemään ylitöinä, niin ei muuta mitään. Jos ravintola on jo täyteen varattu, niin ei nekään voi veloittaa ylimääräistä halukkaalta ruokailijalta vaan joutuvat sanomaan sille, että sun täytyy tulla myöhemmin uudestaan.
[/quote]
Selitätkö vielä miksi ei voi veloittaa?