Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meinasin joutua remppafirman kusettamaksi.

Vierailija
11.06.2013 |

Minulle suositeltiin hyvää remppamiestä, jolla oma firma. On kuulemma luotettava eikä kuseta. Sai tarjouksen, ja kun en itse ymmärrä esim. tiettyyn työhön menevistä tuntimääristä mitään, en oikein osannut sitä itse hahmottaa. Onneksi menin kertomaan rempasta ja sen hinnasta tutulle rakennusmestarille, joka katsoi urakan läpi, laski oman arvionsa siihen menevistä tunneista ja totesi, että saamani tarjous on reilu 10 000 e liian kallis. Ja mä olin sinisilmäisenä hyväksymässä tätä tarjousta, koska kaverin piti olla luotettava joka suhteessa.

Ei hitto. En olisi uskonut, että ihmiset ovat oikeasti tuollaisia. Varokaa ihmiset kusetusta, erityisesti yksin asuvat naiset. Meitä yritetään näköjään vedättää täysin häpeämättömällä tavalla.

Huh, olen edelleen järkyttynyt.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot firmat ovat itse asiassa aika pahoja...meille ei kukaan tullut tekemään toista tarjousta, kun emme menneet ensimmäiseen vedätykseen. Saimme hyvän tarjouksen paikalliselta, ei ihan pieneltä, mutta ei kovin isoltakaan firmalta. Se oli heti se hinta minkä antoivat, eikä että hae ensin muilta niin katsotaan sitten...varokaa tällaisia, niillä on aina ilmaa hinnoissa liikaa! Toki katetta pitää olla, mutta joku kohtuus sentään. 

Vierailija
2/31 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli nimenomaan pieni firma, omistaja ja pari työntekijää.

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 14:31"]

Tämä oli nimenomaan pieni firma, omistaja ja pari työntekijää.

t. ap

[/quote]

Oli se meidän käyttämämme firma vähän isompi ja paikkakunnalla tunnettu sekä hyvämaineinen. t 2 

Vierailija
4/31 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tulee halvemmaksi teettää remontit tuntityönä kuin urakkana.

Urakoissa pitää olla hyvin katetta, että mahdolliset yllätykset eivät vie urakkaa miinukselle. Jos urakkaan on laskettu vaikka 5% kate, on yritys helisemässä, jos esim. tukkuri nostaa hintojaan vain muutamalla prosenttiyksiköllä. Kilpailu rakennusaloilla on nylyään ihan järkyttävää, ja urakoiden hinnat lasketaan lähelle kipurajaa.

Tuskin ap:ta on yritetty vedättää, ei se teidän tuttu rakennusmestari voi tietää esim. mikä ostoehto yrittäjällä on tukkureihin. On ihan eri asia jos yrittäjä saa 80% alen tukkureilta kuin jos hän saa 30% alen. Ja koska ymmärtääkseni kyseessä on pieni, jollei jopa yhden hengen yritys, ostoalennukset tuskin on kovin suuria.

Vierailija
5/31 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös olla, että pikkufirmalla on jo kädet täynnä töitä ja ne antaa sellaisen tarjouksen, mihin viitsivät lähteä jos menee läpi. Hullu halvalla tekee, jos töitä riittää muutenkin.

Vierailija
6/31 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh että olen järkyttynyt.

Tosin viestin perusteella enemmänkin siitä mitä ap pitää kusetuksena. Minkäköhän kokoluokan työstä oli kyse ? Jos vaikka tarjous oli 20 tuhatta ja toinen arvio oli 10 tuhatta niin ymmärrän närkästyksen. Tosin voihan se olla että tuttu rakennusmestari teki virheen arviossa ja oikea hinta tällöinkin olisi 15 tuhannen tienoilla. Ja kyllä minusta on ihan reilua että työn tekijä ottaa työstä itselleen voittoakin eikä tee sitä vaan 0 -tuloksella. Sitten jos taas puhutaan siitä että tarjous oli esim. 50 tuhatta niin 10 tuhannen heitto hinnassa ei ole edes kovin suuri kun huomioidaan monia tarjouksen tekemiseen liittyviä asioita. Voi olla että firmalla on jo täystyöllisyys jolloin ei kannata ottaa kuin hyväkatteisia hommia kun joutuu palkkaamaan lisää työntekijöitä. Ja aina on riski että uudet tekijät eivät olekkaan niin nopeita ja hyviä jne.

Ihan tosissani kysyn ap:lta että oikeastikko meinasit kysyä tarjouksen vain yhdestä paikasta ? Jos isosta rempasta kyse niin ainahan sitä nyt parista paikasta kysellään tarjouksia. Ja ne on sitten mitä on. Ja lupasiko se tuttu rakennusmestari muuten tehdä homman sen oman laskelmansa mukaan ? Jos lupasi niin ota ihmeessä tekemään mutta jos laski vain omaksi ilokseen niin voi olla että et tule löytämään muualtakaan yhtä halvalla tekijää.

Vierailija
7/31 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs mieltä ap on esim. vaateliikkeiden hinnoista ? Meinaan kun niillä saattaa olla vaikka 40 % katteet kun myyvät vaatteita sinulle, onko se kusetusta ?

Vierailija
8/31 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, menkää hakemaan remppatarjous portaalista: kodinremontit.fi tai vastaava. Itse sain kylppäriremppaan 12 eri vastausta, joista oli helppo suodattaa se paras. Tammi-helmikuussa teetätin rempan ja tulos oli erinomainen ja kustannustehokas.

Muistakaa tsekata firman taustat ja tehkää aina sopimukset kirjallisena.

Vierailija
9/31 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat on myös erilaiset pääkaupunkiseudulla ja "maalla".

Vierailija
10/31 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii kaikkihan pitäisi saada ilmaiseksi! T. Rakennusfirman johtaja.

Vierailija
11/31 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 14:42"]

Huoh että olen järkyttynyt.

Tosin viestin perusteella enemmänkin siitä mitä ap pitää kusetuksena. Minkäköhän kokoluokan työstä oli kyse ? Jos vaikka tarjous oli 20 tuhatta ja toinen arvio oli 10 tuhatta niin ymmärrän närkästyksen. Tosin voihan se olla että tuttu rakennusmestari teki virheen arviossa ja oikea hinta tällöinkin olisi 15 tuhannen tienoilla. Ja kyllä minusta on ihan reilua että työn tekijä ottaa työstä itselleen voittoakin eikä tee sitä vaan 0 -tuloksella. Sitten jos taas puhutaan siitä että tarjous oli esim. 50 tuhatta niin 10 tuhannen heitto hinnassa ei ole edes kovin suuri kun huomioidaan monia tarjouksen tekemiseen liittyviä asioita. Voi olla että firmalla on jo täystyöllisyys jolloin ei kannata ottaa kuin hyväkatteisia hommia kun joutuu palkkaamaan lisää työntekijöitä. Ja aina on riski että uudet tekijät eivät olekkaan niin nopeita ja hyviä jne.

Ihan tosissani kysyn ap:lta että oikeastikko meinasit kysyä tarjouksen vain yhdestä paikasta ? Jos isosta rempasta kyse niin ainahan sitä nyt parista paikasta kysellään tarjouksia. Ja ne on sitten mitä on. Ja lupasiko se tuttu rakennusmestari muuten tehdä homman sen oman laskelmansa mukaan ? Jos lupasi niin ota ihmeessä tekemään mutta jos laski vain omaksi ilokseen niin voi olla että et tule löytämään muualtakaan yhtä halvalla tekijää.

[/quote]

Oli juuri tuon kokoluokan "virheestä" kyse, eli yli puolet enemmän hintaa kuin oli tarkoitus. Ja uusi tekijä löytyi heti, kiitos kysymästä. En kysynyt muualta tarjousta, koska tämän piti olla todella luotettava, tuttu ja pitkäaikainen yhteistyökumppani omille "sidosryhmilleni". En viitsi selittää kytköksiä tarkemmin, mutta vähän sama asia, kuin että sopisit että homman hoitaa isäsi serkun firma sopuhintaan.

t. ap

Vierailija
12/31 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on paljon töitä niin on pakko laittaa kova hinta urakalle, jos sen saa niin joutuu tekemään ylitöinä ja se on kalliimpaa. Sen vuoksi tähän aikaan vuodesta hinnat on aika kovat, ainakin niillä joilla on paljon töitä. Kesä on kuitenkin sesonkiaikaa, joten hintoja ei voi vertailla suoraan keskenään.

sellainen jolla on töistä pulaa just sillä hetkellä kun kysytään tarjousta antaa halvan hinnan että sais edes jotain mistä tulee rahaa.

nimim 13 v yrittäjänä

Vierailija
13/31 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 14:39"]

Voi myös olla, että pikkufirmalla on jo kädet täynnä töitä ja ne antaa sellaisen tarjouksen, mihin viitsivät lähteä jos menee läpi. Hullu halvalla tekee, jos töitä riittää muutenkin.

[/quote]

Tämä on täysin totta. Itse olen suunnittelualalla. Toimistomme on kallis ja sillä on vain yksi tarkoitus: Karsia ei toivotut pientä katetta tuovat pikkuasiakkaat pois. Sitten jos tulee huonot ajat, hinnat laskee. Maine on kuitenkin muuten hyvä, mutta hintaa pidetään kalliina. 

Vierailija
14/31 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin auttaisi se, että ihmiset julkaisisivat nämä kusetus tarjoukset firmojen nimellä. Ja sama, jos firma tekee paskaa työtä. 

Vierailija
15/31 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei ole kusetusta. Remppafirmat tekevät sellaisia tarjouksia jotka katsovat itselleen kannattaviksi. Ihan samoin kuin kahvila voi veloittaa kahvikupillisesta vaikka 300% enemmän kuin kahvikupillisen valmistuskustannukset ovat. Se ei ole kusetusta. Se on kaupankäyntiä.

Vierailija
16/31 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaahan pihtailijat huomioon myös seuraavat seikat: käyttääkö "halpa" firma pimeää työvoimaa, maksaako verot ja sotumaksut, kierrättääkö jätteet, käyttääkö laadukkaita materiaaleja, kuinka laadukas on lopputulos. Kamalasti kauhistellaan Hautalan pimeitä urakoita, mutta itse ei makseta millään tavalla kohtuullista korvausta töistä, nim. Yksityiselle emme enää tee.

Vierailija
17/31 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisia yritetään kusettaa vähän kaikessa. Esim. ystävälleni väitettiin autokorjaamossa että tonnin edestä on vikoja, ei kuulemma mene katsastuksesta läpi millään. Ystävä oli ihan murtunut, muutenkin surkeassa rahatilanteessa, ja harkitsi lainan ottamista. Sai kuitenkin vieraaksi miehensä kaverin, joka autoja korjaili harrastuksena ja kappas vaan: yksi ainoa osa piti vaihtaa autosta!! Meni läpi katsastuksesta kirkkaasti.

Vierailija
18/31 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 16:28"]

Tuo ei ole kusetusta. Remppafirmat tekevät sellaisia tarjouksia jotka katsovat itselleen kannattaviksi. Ihan samoin kuin kahvila voi veloittaa kahvikupillisesta vaikka 300% enemmän kuin kahvikupillisen valmistuskustannukset ovat. Se ei ole kusetusta. Se on kaupankäyntiä.

[/quote]

No, jos se kahvila velottaa kaikilta 300% enemmän kun kilpailijat, niin se on vaan hinnottelupäätös. Mutta jos se sama kahvila velottaa multa siitä kupillisesta kahvia 20 euroa saman aikaan kun muut maksaa vaan esim 3 euroa, niin se on kusetusta. Ja olen aika varma, että olisi myös laitonta. 

Vierailija
19/31 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 16:37"]

[/quote]

No, jos se kahvila velottaa kaikilta 300% enemmän kun kilpailijat, niin se on vaan hinnottelupäätös. Mutta jos se sama kahvila velottaa multa siitä kupillisesta kahvia 20 euroa saman aikaan kun muut maksaa vaan esim 3 euroa, niin se on kusetusta. Ja olen aika varma, että olisi myös laitonta. 

[/quote]

jatkoa vielä. Vaikka työ jouduttaisiin tekemään ylitöinä, niin ei muuta mitään. Jos ravintola on jo täyteen varattu, niin ei nekään voi veloittaa ylimääräistä halukkaalta ruokailijalta vaan joutuvat sanomaan sille, että sun täytyy tulla myöhemmin uudestaan.

Vierailija
20/31 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 16:37"]

[/quote]

[/quote]

Etsitkö sen lain kohdan jonka mukaan tuo on laitonta?

Jos vaikka haiset niin pahalta, että muita asiakkaita ei sinä päivänä kahvilaan tule, niin on aivan oikein veloittaa sinulta enemmän. Se ei ole kusetusta niin kauan kuin hinta kerrotaan sinulle etukäteen. Onhan meillä plussa-ja kanta-asiakaskorttejakin joilla voi saada alennusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi