Lapsi tuli kaveriltaa itkien kotiin. Oli kutsuttu köyhäksi
Lapseni kaverilla on 5-lapsinen perhe. Asuvat omakotitalossa, jossa on 4 makuuhuonetta, olohuone ja keittiö sekä kodinhoitohuone. (Miksikö tiedän näin hyvin? Olen ollut kutsuttuna tupareissa, joissa talo esiteltiin kaikille)
Lapsen kaveri oli serkkunsa kanssa ruvennut haukkumaan lastani köyhäksi. Lisäksi olivat sanoneet, että kaikki yksinäisten äitien lapset (tarkottivat varmaan yksinhuoltajia, lapsi on ollut niin kaverinsa kuin tämän serkunkin kanssa isänsä luona) ovat valtion elättejä. Kuulemma heidän isänsä maksaa tämän minun lapseni elämisen kokonaan.
Lapsen kaaverilla ei ole omaa huonetta, minun lapsellani on. Lapsellani itse asiassa on kaksi huonetta, kun hänellä on oma huone myös isänsä luona. Lapsellani on harrastuksia (instrumentti, liikunta, taide ja ilmainen partio), jotka exän kanssa yhdessä maksellaan. Lapsen kaverilla ei ole muita harrastuksia kuin sama ilmainen partio, mikä lapsellanikin on. Toki saan yksinhuoltajan lisän lapsilisään, mutta kyllähän 5-henkinen perhe repii paljon enemmän lapsilisiä kuin 2-lapsinen perhe yh-perhe.
Köyhiä ollaan kuulemma myös sen takia, koska meillä on pienempi koti: Molemmilla lapsilla oma huone, minun makuuhuoneeni ja olohuone. Lisäksi kun kaikki rikkaathan asuvat omakotitalossa ja vain köyhät kerrostaloissa.
Meillä on mökki, jossa käydä, tuolla kaverin perheellä ei. (Tämän kaverin äiti toivoo mökkiä, on sen monta kertaa kertonut)
Miten hoitaisit tilanteen? Soittaisitko kaverin äidille?
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 16:12"]
...joo, soita ja kerro mökistä, omista huoneista, harrastuksista yms. Kyllä tulee lasten välit kuntoon. [/quote]
JOO NIMENOMAAN NÄIN!!! LOL !!!! Millainen aikuinen edes miettii tuollaista, jos kiusaaminen jatkuu niin silloin soittaisin ja sanoisin että jos pentunne vielä minun lastani haukkuu köyhäksi niin puren teiltä sormet irti kun ollaan niin nälissään mutta muuten anna olla. Ihan peruskauraa tuollainen on.
Samantapainen aloitus, mutta kovin erilainen suhtautuminen. Toista puolustatte ja toisen päälle hyökkäsitte. Hienoa!
Opeta lapsi vastaamaan, että niin olettekin köyhiä. Mulle eräs poika alkoi joskus 13-vuotiaana reteillä heidän uudella autollaan. Jatkoi ja jatkoi juttua. Meillä oli samanlainen, mutta 4 vuotta vanhempi. Keskustelun tarkoitus oli kai alleviivata se, paljonko parempi heidän autonsa nyt on kuin meidän. Muistan aina, kun hymyilin ystävällisesti ja sanoin, että "onhan se nyt paljon hienompi kuin meillä, kun te ootte niin rikkaita..." Jätkä katsoi mua suu auki, muttei tajunnut piikkiä. Heillä oli jatkuvasti ulosotossa laskuja ja kiikkuivat leveän elämän ja romahduksen partaalla. Meillä taas taloudellinen asema ihan toinen.
Meidän perhe on oikeasti köyhä (elämme tuilla), mutta meitä on luultu keskituloisiksi, viimeisin joka näin luuli oli vanha vuokraemäntämme(itse varakas). Miksi? Varmaan siksi, että meillä eletään samaan tyyliin kuin keskituloisilla: säästämme, emme tuhlaile tyhmyyksiin, olemme jalat maassa-ihmisiä. Vaatteemme ovat laadukkaita, ostan alennusmyynneistä hyviä merkkejä jopa -70% alennuksella. Kun panostaa laatuun, ei tarvitse jatkuvasti uusia kaikkea.
Köyhyydestä ei mielestäni kannata vetää herneitä nenään eikä alkaa kisaamaan siitä, kenellä on eniten huoneita. Sen sijaan kannattaa elää tavalla, joka tekee onnelliseksi- ja antaa muulle piupaut. :) Mitä väliä sillä on, mitä joku räkänokka sanoo?