Ennen OLI paremmin.
Tällä palstalla on silloin tällöin sivuttu aihetta kuinka ennen oli paremmin, mm lastenkasvatuksen osalta. Tottahan se on jos järjellä ajattelee. Onhan se teknologia kehittynyt ja lapsilla riittää(ei kaikilla onneksi mutta lisääntyvässä määrin) tekemistä peleineen, puhelimineen ja netteineen. Aikuiset saavat näin omaa aikaa ja puuhastelu ja tutustuminen omiin lapsiin jää vähemmälle. Onhan ne lapset tyytyväisiä kun on pelit ja vehkeet, mutta rajansa kaikella.
Minulla on kolme tuttavaperhettä joissa lasten "leikkiminen" on pelaamista, tv:n katselua tai netissä oloa.
Ihmiset on vieraantuneet luonnosta ja lähikontakteista, ei siis tarvi olla mikään rämemajava, mutta oikeasti lapsille antaa elämyksiä vanhempien kanssa puuhastelu, luonnossa liikkuminen ja leikkiminen.
Mitäs mieltä kukakin tästä on?
Kommentit (34)
Ennen lapset kasvoi agraariyhteiskunnassa lapsesta saakka tekemään työtä. Ei vanhemmat mitään "puuhastelleet" lasten kanssa vaan kakarat paimensivat karjaa, auttoivat pellolla ja navetassa, metsätöissä, pyykin pesussa jne, kulkivat marjassa jne. Sellaista lapsuutta kuin nyt, harrastuksineen ja kaverikyläilyineen ei ollut olemassa. Onnettomuuksia sattui paljon, koska lapsia ei valvottu. Lastentaudit tappoivat pieniä lapsia. Lasten kaltoinkohtelu oli yleistä. Lastensuojelua ei ollut nykymuodossaan. Orpo tai hylätty tai lapsi, jonka vanhemmat eivät kykeneet tästä huolehtimaan, annettiin perheelle joka vaati vähiten rahaa vastineeksi tämän elatuksesta. Näiden lasten kohtalo saattoi olla todella surkea. Koulutukseen ei kaikilla ollut mahdollisuutta koskaan.
Kyllä, luonnonläheistä elämä silloin oli, mutta usein myös äärettömän kovaa. Puhumattakaan keskiajasta, jolloin lapsia kuoli nälkään, puutteeseen ja tauteihin vieläkin enemmän ja heidän arvonsa ihmisinä oli vielä naisiakin vähäisempi.
Mielestäni pitäisi olla kiitollinen siitä mitä nyt on. Peruskoulu, terveydenhuolto, lastensuojelu, harrastusmahdollisuudet, mahdollisuus leikkiin ja vapaa-aikaan, hygienia ja hyvä ruoka. Kaikki nämä tekevät lapsuudesta ennennäkemättömän hyvää Suomessa.
Mietipä vaikka aikaa ennen pesukoneita ja muita nykyajan apuvälineitä. Ei perheenäiti ehtinyt viettää lasten kanssa aikaa koska kotitöitä oli yksinkertaisesti niin paljon.
Ei varmaan kaikki viettäneetkään, mutta enemmän kuin nykyään, siis ollaan menossa huonompaan suuntaan. Tuskin koskaan saadaan yhteiskuntaa jossa KAIKKI vanhemmat viettävät aikaa tarpeeksi lasten kanssa. Terveisin aloittaja.
Ei ihmisen perusluonne muutu aikauden mukaan. Lasten kanssa laatuaikaa viettävä tekee sen ajasta riippumatta. Minkä ikäinen muuten olet? Itse olen ollut lapsi 70-luvulla, silloin lapset työnnettiin ulos keskenään. Luonnossa liikkuminen tarkoitti pakkomarjastusta.
En nyt tarkoittanut ihan muinaishistoriallisia aikoja vaan ihan sitä aikaa kun 30-50 vuotiaat oli lapsia. Ja korostaisin sitä lapsen leikin ja vanhempien kanssa vietetyn ajan tärkeyttä. Ettekö muka ole oikeasti huomanneet miten paljon lapset viettävät aikaa kaikenmaailman koneilla?
Takuuvarmasti perheillä on nykyään enemmän aikaa olla yhdessä kuin koskaan ennen. Jos osa ajasta vietetään telkkarin ääressä, so what. Itsekin ap roikut koneella kun voisit leipoa pullia tai tanssia piirileikkiä jälkikasvusi kanssa.
Minä olen elänyt lapsuuteni 1960-70-luvulla ja ei todellakaan silloin ollut paremmin kuin ennen. Muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta isät olivat vieraita lapsilleen vaikka samassa huushollissa asuttiin, äidit eivät ehtineet leikkiä tai tehdä mitään lasten kanssa kun kaikki aika meni kotitöissä, ruumiillinen kuritus oli sallitua ja muutenkin elämä oli ahdasmielistä ja suvaitsematonta.
Joidenkin ihmisten käsitys menneestä maailmasta perustuu enemmän satuihin, tarinoihin ja Suomi-Filmin idylleihin kuin todelliseen tietoon elävästä elämästä, joka rikkaita ja ylhäisiä lukuun ottamatta oli ankaraa raatamista ja monenlaista murhetta.
Minä olen 43v ja vietän lasten kanssa huomattavasti enemmän aikaa kuin vanhempani tai isovanhempani ovat viettäneet. 70-luvulla Anna Perholaisuus oli voimassa oleva trendi, lapsia piti karaista eikä niitä saanut hyysätä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 10:51"]
En nyt tarkoittanut ihan muinaishistoriallisia aikoja vaan ihan sitä aikaa kun 30-50 vuotiaat oli lapsia. Ja korostaisin sitä lapsen leikin ja vanhempien kanssa vietetyn ajan tärkeyttä. Ettekö muka ole oikeasti huomanneet miten paljon lapset viettävät aikaa kaikenmaailman koneilla?
[/quote]
[/quote]
Olen eri mieltä. Olen 70-luvun lapsi enkä puuhastellut yhtään enempää vanhempieni kanssa. Luin paljon itsekseni ja vietin aikaa kavereitten kanssa ulkona. Se on totta että tietokoneella ollaan nykyään paljon, mutta yleensä siellä ei vain notkuta vaan ainakin mun lapset pelaa esim. simsiä ja muita haasteellisia pelejä, itse en edes osaa niitä pelata, ja vielä osittain englanniksi. Osa pelaamisesta on myös sosiaalista toimintaa ja turvallisempaa kuin hengailla kaupungilla. Ajanvietto on vain erilaista, ei välttämättä huonompaa jos valvoo lastensa pelaamista ja rajoittaa siihen kulutettua aikaa. Se on vanhemman tehtävä.
Tän 30-50 vuotiaan äiti oli /0-luvulla väsynyt ja kärttyinen yksinhuoltaja, joka kahdeksan tunnin työpäivän jälkeen matkusti tunnin kaupungin halki julkisilla hakemaan mua tarhasta ja raahasi sitten kaupan kautta kotiin, jossa odotti ruuanlaitto, siivous, ja vaatteiden pesu nyrkkipyykillä ammeessa. Ei ollut koneita joo, mutta eipä ollut äidilläkään aikaa tai energiaa laadukkaaseen yhdessä oloon, ja kaikki harrastukset jotka jotain olisi maksaneet sain kyllä vain unohtaa. En nyt tiedä kannattaako noita aikoja ikävöidä.
7 on kyllä oikeassa tosta, että perusluonne ei muutu..taidan olla vähän kehityksen vastainen, mutta muistan omasta lapsuudesta retket, yhteiset pelit ja leikit ja iltalenkit vanhempien kanssa.Siksi ehkä pistää silmään nämä nykyajan ajanvietteet. t:aloittaja
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 10:43"]
Oletko lukenut sen Ilkka Malmbergin jutun. Se on valaiseva. Kirjastosta löytyy hesarin kuukausiliitteet varmasti.
Eikä muuten ollut paremmin. Luuletko että aiemmin kaikki vanhemmat ulkoili ja vietti laatuaikaa lasten kanssa.
[/quote]
Ylipäätänsä ajatus, että alsten kanssa pitäisi jotenkin "viettää aikaa" on tämän ajan tuotos. Ennen hyvä vanhempi antoi ruoka, suojan ja mahdollisetsi jopa mahdollisuuden koulutukseen. Lapsen kanssa leikkimistä ei kenellekään olisi tullut mieleenkään mieltää aikuisen ihmisen asiaksi.
Ilkka Malmbergin juttu Hesarissa oli aika valaiseva. Niin ovat myös esimerkiksi Esko Valtaojan kirjoitukset. Kaikki ei todellakaan ollut ennen vanhaan paremmin, ei millään mittarilla mitattuna. Pelkästään lasten kuolemaan johtavat onnettomuudet ovat viime vuosikymmenet olleet huimassa laskussa.
[/quote]
En muista lapsuudestani, että isä ja äiti olisivat leikkineet kanssamme. Kun oltiin yhdessä, tehtiin töitä. Ei kotona askarreltu, pelattu ohjatusti lauta- tai ulkopelejä jne. vaan ihan itse me lapset saimme tekemisemme keksiä ilman vanhempien valvontaa.
Mistä keksit, että joskus 50 vuotta sitten olisi oltu enemmän lasten kanssa? Äiti oli kyllä kotiäiti, mutta jo pyykinpesu oli omanlaisesta operaatio koneista huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 10:47"]
Ei varmaan kaikki viettäneetkään, mutta enemmän kuin nykyään, siis ollaan menossa huonompaan suuntaan. Tuskin koskaan saadaan yhteiskuntaa jossa KAIKKI vanhemmat viettävät aikaa tarpeeksi lasten kanssa. Terveisin aloittaja.
[/quote]
Enemmän vietetään lasten kanssa aikaa kuin koskaan ennen ihmiskunnan historiassa.
Eikä se näytä olevan lapsille(kaan) hyväksi.
roikun koneella, kun olen yksin kotona ja korkentaan tunnin päivässä enkä joka päivä. sanoinhan aikaisemmassa viestissäkin että rajansa kaikella.
En tiedä, mutta laatuaika on kauhea muotisana. :)
Mun tuntemissa perheissä edelleen matkustellaan ja liikutaan ja käydään paikoissa lasten kanssa. Jatkuvasti näkyy kadulla perheitä pyöräilemässä yhdessä, rannalla uimassa, uimahallissa, leikkipuistoissa, grillailemassa pihalla. Lapsilla kalliit polkupyörät, trampoliinit, potkulaudat, sukset ja mopot. On äitejä jotka tekevät lyhennettyä työaikaa tai jäävät kotihoidon tuella kotiin jne. Ei tällaista ollut 70-luvulla. Kyllä silloin lapset juoksivat keskenään pihoilla ja harrastukseksi riitti postimerkkien ja kiiltokuvien keräily, hiihtäminen kouluun ja kirjastosta kirjojen lainaaminen. Ylellistä on lasten elämä nykyään kun siihen vertaa. Kyllä ap aika on nyt kullannut sun muistoja tai sitten vanhempasi oli varakkaita pitkäaikaistyöttömiä joiden intohimo oli järjestää sinulle ohjelmaa joka ainoa hereilläolosi hetki.
Oletko lukenut sen Ilkka Malmbergin jutun. Se on valaiseva. Kirjastosta löytyy hesarin kuukausiliitteet varmasti.
Eikä muuten ollut paremmin. Luuletko että aiemmin kaikki vanhemmat ulkoili ja vietti laatuaikaa lasten kanssa.