Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pyöräilykypärän käyttö on herättää niin voimakasta vastustusta?

Vierailija
10.06.2013 |

Sen käyttöön on ihan tilastollisesti perustellut syyt eikä se ei ole älyttömän kallis. 

Ihmettelen myös näitä kypärättömiä lapsia jotka pilkaavat ja haukkuvat niitä jotka kypärää käyttää. Vanhempiensa puheita toistavat.

t. tuttuni kuoli päävammaan kaaduttuaan pyörällä (kypärä päässä olisi todennäköisesti selvinnut mustelmilla)

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän aina pyöräilykypärää vaikka matka olisin kuinka lyhyt. Ja kauppaan mennessä kypärä pysyy ihan hyvin päässä. Ei se minua haittaa tai nolota.

Jos jollain on se ongelmana kun näkee kypäräpään niin antaa olla.

Vierailija
22/61 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 11:23"]

En ikinä käyttänyt Suomessa kypärää, koska.. kampaus menee pilalle ja ponnaria ei saa muualle kuin niskaan, jos käy kaupassa niin kypärää on ärsyttävä raahata mukana ym.

Nyt asun ulkomailla ja täällä on kypärälailla voimaakin, koska siitä saa oikeasti sakot jos ei käytä. Samoin velvoitetaan pimellä käyttämään kirkasta valoa eteenpäin ja punaista valoa taakse. Nyt kun kypärään on tottunut, niin ei sen käyttö niin hankalalta enää tunnukaan. En ole vielä kertaakaan täällä kaatunut, mutta pari läheltä piti tilannetta on ollut ja kumpikin ns. minusta johtumattomia! Jos nyt muuttaisin Suomeen niin varmaan jatkaisin kypärän käyttöä myös siellä. Jos joskus vielä kaadun pyörällä, niin mieluummin kypärä päässä kuin ilman. :)

[/quote]  Missä maassa asut? Harvassa maassa on pyöräilykypäräpakko...

[/quote]

Australiassa ja tarkemmin sanottuna Melbournessa. En tiedä onko sama juttu koko Australiassa, mutta siis näin ainakin täällä Victoriassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 10:46"]

Mutta miksi se on pakko? Miksi ei saa käyttää vapaaehtoisesti, kuten monissa maissa, ja vastata sitten itse seuraamuksista?

Itse käytän yleensä, mutta en aina.

[/quote]

Ei niistä seuraamuksista kukaan yksinään vastaa. Yhteiskunnalle tulee iso lasku näistä vammojen hoitamisista, vammautuneiden hoitamisista ja kuntouttamisista. Pahimmassa tapauksessa edessä on vuosikymmenien laitoshoito. Ei semmoista kukaan pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä itse maksa.

Vierailija
24/61 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikista naurettavinta on nähdä parivaljakoita vanhempi-lapsi missä lapsi istuu tarakalla istuimessa kypärä päässä ja vanhempi on ilman kypärää. Taatusti siinä tilanteessa kun se lapsi sitä kypärää tarvitsee, niin tarvitsisi myös vanhempi omaansa. Vai onko siinä ajateltu että jos se lapsi jotenkin putoilisi sieltä omia aikoaan?

Vierailija
25/61 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://mikedanishracing.files.wordpress.com/2012/06/chan-aero.jpg

This is the reason why I hate bicycle helmets.

Vierailija
26/61 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 11:31"]

Mutta miksi se on pakko? Miksi ei saa käyttää vapaaehtoisesti, kuten monissa maissa, ja vastata sitten itse seuraamuksista?

Itse käytän yleensä, mutta en aina.

[/quote]

Vastata itse seuraamuksista? Verovaroin kustannetussa sairaanhoidossa se sinunkin päävammasi sitten hoidetaan. Ja jos päädyt kasvikseksi, se vasta yhteiskunnalle kalliiksi tuleekin.

[/quote]  Lähes kaikissa maissa on verovaroin kustannettu terveydenhoito (ja monissa parempi kuin Suomessa), mutta ei välttämättä polkupyöräkypärä-pakkoa. Joten vikaan meni.

[/quote]

Juuri näin. Olipas aukottomat perustelut :)

Mitä tekemistä julksin varoin kustannetulla terveydenhuollolla ja kypäräpakolla on toistensa kanssa?

Tiesitkö ettei kaikissa maailman maissa ole turvavyöpakkoakaan. Pitäisikö meiltäkin poistaa tämmöinen turha turvavyöpakko. Ihan vaan sillä perusteella, kaikkialla ei ole turvavyöpakkoa ja että muuallakin on julkisin varoin kustannettu terveydenhuolto, monessa maassa jopa parempi kuin Suomessa.

Vierailija
27/61 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:03"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 11:44"]

Hassua että kypäräpakkoa voidaan perustella yhteiskunnan kustannuksilla samaan aikaan kun polttaa saa miltei vapaasti ja viinalla juoda itsensä maksakirroosiin.

[/quote]

No ite olen kyllä sitä mieltä, että tupakan poltto pitäisi kieltää Suomessa lailla.

[/quote] 

Onneksi asun maassa, jossa ei kielletä lailla kaikkea vaan ihmiset saavat päättää itsekin asioistaan. Ei turhaan Suomea sanota kieltolaksi, ikävä maa elää.

[/quote]

Tämä itsemääräämisoikeuteen puuttuminen on mulle se tärkein syy olla periaatteessa käyttämättä kypärää. Tosin pyöräilen lähinnä pyöräteillä ja lyhyitä matkoja, enkä arvioi olevani suuressa vaarassa. Ilman kypärää on menty jo kohta 40 vuotta eikä haavereita ole tullut.

[/quote]

Ajatella, että joku aikuinen ihminen on ihan tosiaan on niin lapsellinen, että ei suojaa itseään siksi, että joku muu käskee tehdä niin! Eipä sen jälkeen ole yllätys tämä samantasoinen "ei mulle varmaan mitään satu, kun ei ole tähänkään mennessä sattunut" -argumenttikin.

Kannattaa ihan opastaa lapsiakin, että lait ovat vain itsemääräämisoikeuden rajoittamista. Samalla voi kertoa, ettei kannata välittää esimerkiksi niistä tilastoista, jotka kertovat että puolet onnettomuuksissa kuolleista pyöräilijöistä olisi säilynyt hengissä, jos olisi käyttänyt kypärää.

Joo, minä sallin itselleni kyllä maalaisjärjen käytön: ylitän esimerkiksi tien, vaikka jalankulkuvalo on punainen, jos autoja ei näy mailla halmeilla. Mutta ei tulisi mieleen jättää päätäni suojaamatta siksi, että laki kehottaa käyttämään kypärää.

Ihan kuin uhmaikäisen lapsen käytöstä, käsittämätöntä! Ja että tämä on oikein yleistäkin.

Vierailija
28/61 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miksi. Oudointa näissä pyöräilykypäräkeskusteluissa on se, että minut on haukuttu valehtelijaksi ja sinisilmäiseksi äidiksi, koska olen kertonut omien teinieni käyttävän kypärää. Teinini ovat kuulemma valehtelijoita ja ihan tasan tarkkaan heidänkin kypäränsä roikkuvat tangossa.

Kokeilepa väittää täällä, että omat lapsesi käyttävät kypärää mielellään, niin saat kyllä sellaista sontaa niskaasi että..=)

Vierailija
29/61 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajan niin hiljaa ja ohitan kaikki niin kaukaa, että en koe pyöräilyni olevan sen vaarallisempaa kuin kävelyn.

Vierailija
30/61 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 11:42"]

Joo, on järkeä vastustaa holhousta kypäränkäytössä mutta se vaikean päävamman jälkeinen henkitorven limaimu, vaippojen vaihto, pyllypesut, kuolan pyyhkiminen, kävelemään opettaminen, puhumaan opettaminen ei sitten enää olekaan niin holhoavaa.... Hassua, itse otan mieluummin tuon kypärän käytössä holhoamisen kuin tuon toisen vaihtoehdon.

[/quote]

Nämä jotka eivät pidä holhotuiksi tulemisesta, voisivat tehdä siitä virallisen ilmoituksen. Vähän niinkuin elintenluovutustestamentin, mutta eri aiheesta. Se voisi olla vaikka itsemääräämiskortti. Kantaisivat tätä todistusta lompakossaan, josta ensihoitaja voi tarkistaa haluaako ihminen tulla holhotuksi vai ei.

Ihan vaan sitä tässä nyt ajan takaa, että eivät nämä ihmiset varmasti tykkäsi siitäkään että joku toinen tulee pyyhkimään pyllyn tai rään nenästä. Hehän saattavat vaikka haluta pitää eritteensä.

Vierailija
31/61 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ihan lähipiiristä kaksi varoittavaa esimerkkiä siitä, miten pahasti voi käydä kun ajaa ilman kypärää. Toinen lähti ihan vain käväisemään kaupassa, turvallista ja tuttua pyörätietä pitkin, matkaa alle 500 m. Kaatui, löi päänsä, sai aivoverenvuodon ja joutui viikoksi sairaalaan. Toinen oli matkalla töistä kotiin, matka alle 1 km, taas tuttu ja turvallinen reitti, vähän liikennettä, henkilö oli kulkenut saman matkan täysin turvallisesti noin 20 vuotta. Sitten yhtenä päivänä sattui niin, että huolimaton autokuski avasi yllättäen oven juuri pyöräilijän eteen, pyöräilijä lensi katuun, löi päänsä ja sai aivovamman. Joutui jäämään pysyvästi työkyvyttömyyseläkkeelle. Lääkärin arvion mukaan kumpikin olisi välttynyt suuremmilta vaurioilta, jos olisi käyttänyt kypärää.

Itse olen mielummin vähän tukka lytyssä kuin pysyvästi aivovammapotilaana.

Ja kaikkein typerin syy olla käyttämättä kypärää on se, että haluaa ehdoin tahdoin vastustaa kieltoja tyyliin "pitäisin kypärää jos se olisi vapaaehtoista". 

Vierailija
32/61 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan näillä 'itsemääräämistyypeillä' ollut liian autoritaarinen kasvatus kun on jäänyt uhma noin pahasti päälle ;)

Vierailija
33/61 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:39"]

[/quote]

Vastata itse seuraamuksista? Verovaroin kustannetussa sairaanhoidossa se sinunkin päävammasi sitten hoidetaan. Ja jos päädyt kasvikseksi, se vasta yhteiskunnalle kalliiksi tuleekin.

[/quote]  Lähes kaikissa maissa on verovaroin kustannettu terveydenhoito (ja monissa parempi kuin Suomessa), mutta ei välttämättä polkupyöräkypärä-pakkoa. Joten vikaan meni.

[/quote]

Mitä tekemistä julksin varoin kustannetulla terveydenhuollolla ja kypäräpakolla on toistensa kanssa?

[/quote]

Juuriha tuossa ylempänä perusteltiin kypäräpakkoa sillä, että hoidon kustannukset menevät yhteisestä kassasta.

Vierailija
34/61 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen kaatunut kerran pahasti. Alamäki, kurvi, vastalaitettu asfaltti jonka päällä pieniä kiviä. En kaatunut kovin kovassa vauhdissa mutta niin pahasti että arvet näkyy vuosienkin jälkeen. Kypärä oli päässä ja nykyään vielä parempi malli.

Olette tietysti erilaisessa asemassa, kun teille ei koskaan satu mitään jne ja ajatte aina hiljaa ja pieniä matkoja. Minäkin kaaduin 150 m päässä kotoa :)

Vierailija
35/61 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hoidetaanhan röökaajienkin kaikki svt-vaivat, sydämestä päähän ja syöpiin ihan siitä samasta yhteisestä kassasta.

Vierailija
36/61 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:45"]

Minä ajan niin hiljaa ja ohitan kaikki niin kaukaa, että en koe pyöräilyni olevan sen vaarallisempaa kuin kävelyn.

[/quote]

mutta joku toinen voi ajaa aika läheltä sinua, kovaa ja suoraan päälle. Miten estät tuon?

Vierailija
37/61 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten röökaaja estää syövän mahdollisuuden?

Vierailija
38/61 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:45"]

[/quote]

mutta joku toinen voi ajaa aika läheltä sinua, kovaa ja suoraan päälle. Miten estät tuon?

[/quote]

Kuten sanoin, niin voi käydä silloinkin kun kävelen. En aio ryhtyä käyttämään kypärää kävellessä siksi, että liikenteessä on kaahailijoita. Aiotko sinä? Onhan ihan mahdollista, että kauniina kesäpäivänä, kun ei ole edes liukasta, sinä muljautat nilkkasi katukiveykseen ja kaadut kolauttaen pääsi hengenvaarallisesti.

Vierailija
39/61 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan on aina mahdollista :)
Olen kohtuullisen varma siitä, että sen (erittäin epätodennäköisen tietysti) kerran, kun kaadut pyörällä nro 39, niin ostat sen jälkeen kypärän. Sitä en tajua, että miksi ajat pyörällä jos menet sillä kerran kävelyvauhtia! Olen itse kaatunut pyörällä noin 10 km/h ja jälki oli hirveätä. Tuokin on ihan naurettavan hidas vauhti ja sinä pyöräilet noin puolet siitä?

Minulle ihan sama mitä muut tekee - ihminen vaan yleensä oppii kerrasta ;)

Vierailija
40/61 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 12:39"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Juuriha tuossa ylempänä perusteltiin kypäräpakkoa sillä, että hoidon kustannukset menevät yhteisestä kassasta.

[/quote]

Ei sillä kypäräpakkoa perusteltu, vaan puhuttiin pelkästään siitä ajaako se kypärätön pyöräilijä omalla vastuullaan vai kenties yhteiskunnan vastuulla.

On aika ylimielistä väittää ottavansa riskin omalla vastuulla kun lopulta vastuu kuitenkin kaatuu kaikkien muiden niskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi