Voi apua. 3v. herää joka päivä klo 4. :(
Menee klo 20:00 nukkumaan, herää klo 4:00, ei nuku päikkäreitä, ei sitten millään, ei ole nukkunut yli vuoteen. Eli ei mun mielestä nuku ollenkaan tarpeeksi vuorokaudessa. Ja on vielä täysin valvottavassa vaiheessa eli jonkun pitää aina herätä hänen kanssaan todella aikaisin, ei voi jättää yksin katsomaan telkkaria hetkeksikään tai aiheuttaa tuhoja. Tiedän että tähän aikaan vuodessa on valoa aikaisin mutta meillä on pimennysverhot eikä ne tehoa ollenkaan häneen, siskoonsa kyllä. Vinkkejä? Väsyttää.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 08:07"]
Jotkut ei vaan tartte niin paljoa unta :/ Isompana lapsellasi on sitten enemmän tunteja vuorokaudessa, olen kade!
TAI
Aamuyön heräilyt ovat myös merkki masenuksesta ta stressistä, onko lapsellasi jompaakumpaa?
[/quote]
Voi hyvä luoja... Aamuyön heräily AIKUISELLA on aivan eri asia kuin LAPSELLA. Lapsella joka herää aamuyöstä ei ole mitää mielialahäiriötä - lapset nyt vaan on joskus sellaisia.
Lisää tähän, rauhallinen iltalenkki tehtiin eilen noin kello 18:00 ja sitten annoin pojan valvoa kokeeksi klo 22:00 asti ja heräsi sitten klo 05:00. Ok, eli vähän parempi heräämisaika minulle mutta nukkui entistä vähemmän eli 7t! :( Nyt käy ihan ylikierroksilla, on todella levoton ja häiriköivä, mielestäni siis yliväsynyt. On saanut siis vähemmän unta kuin itse olisin tarvinnut. Itseäkin väsyttää niin vaan voin kuvitella miltä kolme vuotiaasta tuntuu.
Vähennä hiilihydraatteja ruokavaliosta. Mitä teillä on iltapalana? Älkää syökö tai syöttäkö iltapalaa kovin myöhään eikä kovin paljoa ja unohda illlalla puurot ja leivät. Joku jugurtti, ei makea, on parempi vaihtoehto. Itse nukun huonosti jos syön kovin myöhään illalla ja varsinkin jos syön leipää, eli uskoisin lapseenkin saman tehoavan. Onhan tätä tutkittukin, että liika hiilari aiheuttaa levottomuutta.
Itselläni on kyllä lievä erityislapsi, mutta hän rauhoittui sen jälkeen kun todettiin vilja-allergia. Kun vilja jäi ruokavaliosta pois, alkoi jopa puheen kehitystä tulla ihan eri tasolla kuin aiemmin.
Hmm, mielenkiintoinen idea. Syödään yleensä puuroa tai voileipää, eilen ei kyllä mitään pahemmin syönyt, puolikkaan leivän, vähän juustoa. Kokeillaan tänään vaikka jugurttia ja marjoja.
Toinen mitä olen miettinyt on telkkarin katsominen. Pitäisikö sitä vähentää. Aamulla lasten ohjelmia katsotaan varmaan pari tuntia dvd:ltä kun niin aikaisin herää ettei herätä kaikkia ja sitten Pikku Kakkonen illalla. Ehkä ilta Pikku K:n vois ottaa pois?
Mullakin tuli mieleen joku allergia. Meidän nyt 2v. lapsi alkoi nukkua todella huonosti vuosi sitten, kun siirryimme antamaan tavallista maitoa. Heräili yöllä, valvoi, heräsi aamulla aikaisin. Muita oireita ei juurikaan ollut. Kun kokeeksi kaikki maitotuotteet jätettiin pois (myös jogurtti, joka ei ollut aiemmin aiheuttanut oireita), yöt rauhoittuivat. Siihen meni n. kaksi viikkoa. Eli ei kauhean pitkä rupeama, jos haluatte koittaa. Tuosta vilja-allergiasta en tiedä, kauanko sen toteamiseen menisi.
Ja sitten, testaa tuota uutta rytmiä vähän kauemmin kuin pari iltaa, niin lapsi ehtii tottua siihen. (Ehkä vähän itsestäänselvyys, mutta väsyneenä ei ehkä jaksa ajatella niin selkeästi.)
[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 15:11"]
Ap, kannattaa muistaa sitten, että illalla ei saisi harrastaa kovin fyysistä ulkoilua/leikkiä enää pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, sillä liikunta lisää kehossa adreanaliinia ja vaikeuttaa nukahtamista. Joten rasitusta kyllä, mutta ei pariin tuntiin ennen nukahtamista.
Mietin tuota stressiä. Tuskin kolmevuotias jo nyt stressaa syksyistä hoitoonmenoa, lapset ovat siinä iässä vielä hyvin tässä-ja-nyt. Mutta onko perheessääne muuttunut jokin muu asia, esim. sinun tai miehesi työssäkäynnissä?
Toinen kysymys koskee lasta noin muuten, voisiko olla mitään neurologista taustaa tuolle? Kerrot, että hän on erittäin vilkas ja liikunnallinen muuten, osaako keskittyäkin tarvittaessa, vai onko keskittymisessä ongelmia? Kolmevuotiaat nyt ovat toki ikäisiään siinäkin suhteessa eli eivät mitään pitkään paikallaan kykkijöitä lähtökohtaisesti, mutta jos lapsella on pitkäkestoisia uniongelmia, tätäkin kannattaa vähän miettiä ehkä.
[/quote]
Kyllä, on tosiaan erittäin vilkas ja ei ole koskaan nukkunut hyvin eikä kovinkaan paljoa. Yleensä siis nukkuu suht hyvin sen 8t mutta toisinaan herää ja valvoo tunteja yöllä. Kyllä mielestäni saa keskittyä mutta on kiukutteleva ja paljon temppuileva tapaus. Eikä sen stressin suhteen ole ollut mitään muutoksiakaan viime aikoina, luulen että se unen puute itse voi aiheuttaa kaikenlaisia oireita. Muuta en keksi. Pikkusisaren syntymän aikaanhan lopetti nukkumisen melkein kokonaan, mutta siitäkin on jo kaksi vuotta aikaa.
Yritetään vaikka käydä leppoisalla iltalenkillä tänään jos vaikka auttaisi.