Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi apua. 3v. herää joka päivä klo 4. :(

Vierailija
08.06.2013 |

Menee klo 20:00 nukkumaan, herää klo 4:00, ei nuku päikkäreitä, ei sitten millään, ei ole nukkunut yli vuoteen. Eli ei mun mielestä nuku ollenkaan tarpeeksi vuorokaudessa. Ja on vielä täysin valvottavassa vaiheessa eli jonkun pitää aina herätä hänen kanssaan todella aikaisin, ei voi jättää yksin katsomaan telkkaria hetkeksikään tai aiheuttaa tuhoja. Tiedän että tähän aikaan vuodessa on valoa aikaisin mutta meillä on pimennysverhot eikä ne tehoa ollenkaan häneen, siskoonsa kyllä. Vinkkejä? Väsyttää.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko yrittänyt passittaa takaisin sänkyyn? Meillä ei saa nousta ennen kuutta sängystä. :)

Vierailija
2/27 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yritän niin rupeaa mölyämään siellä ja herättää koko talon, josta ilta/yötyössä oleva mies tykkää erityisen paljon. Mainittakoon että se olen minä joka yleensä herää lapsen kanssa ellei mies satu olemaan vielä edellisestä yöstä valveilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lapsi viereen tai mene lapsen viereen. Mä en ikinä nouse ennen seittemää vaikka mikä olis

Vierailija
4/27 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, eli hän nukkuu n. 8h. Nukahtaisko illalla aikaisemmin mitenkään? Tai mahdollisesti illalla ysiltä nukkumaan ja aamulla viideltä ylös, olis edes jotenkin järkevämpään aikaan? Myös lasten unentarve vaihtelee, voipi olla ettei lapsesi tarvitse enempää unta. Vaikuttaako hän väsyneeltä päivisin tai iltaisin, kiukutteleeko?

Olisiko vaihtoehto että pistäisit lapselle aamulla jonkun dvd:n pyörimään ja saisit itse nuokkua vieressä sohvalla?

Vierailija
5/27 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 jatkaa, piti vielä kysyä, mitä teette päivisin? Onko riittävästi aktiivista ja liikunnallista ohjelmaa? Toki tuon ikäiset hyppii ja juoksee muutenkin koko ajan, mutta kuitenkin. Ulkoiletteko paljon? Voisithan koettaa, että joku päivä (tai pari päivää) ulkoilette monta tuntia ja käytte sisällä lähinnä syömässä ja hetken rauhoittumassa ruoan jälkeen. Voipi pidentää unia, ehkä. Tai sitten ei. Meilläkin 8kk vauva, joka nukkuu nyt n. 11h vuorokaudessa, 1-2kk ikäisenä nukkui n. 15h. Innolla odotan, tuleeko tästäkin teidän lapsen kaltainen kukkuja :p

Vierailija
6/27 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ei vaan tartte niin paljoa unta :/ Isompana lapsellasi on sitten enemmän tunteja vuorokaudessa, olen kade!

TAI

Aamuyön heräilyt ovat myös merkki masenuksesta ta stressistä, onko lapsellasi jompaakumpaa?

Vierailija
7/27 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksipä meillä ei ole koskaan menty kahdeksalta nukkumaan. Ei se ole mikään vanhemman valintakysymys, että lapsi menee nukkumaan klo 20 ja nukkuu 12 h.

Kasvettuaan lapsi paljastui todelliseksi aamuvirkuksi joka herää just silloin kun tarvii ja aina iloisella mielellä uuteen päivään. Muu perhe ei pysty samaan. ;)

Vierailija
8/27 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannehan on mun näkökulmasta aivan ok, jos lapsi ei ole väsynyt päivällä. Hiljakseen voi siirtää nukkumaanmenoa hiukan myöhemmäksi. Meillä on samanlaisia vähäunisia kaksi. 

Vierailija
9/27 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tarpeeksi ulkoilua? Menkää ulos viiden kuuden aikaan vielä. Kylpy. Iltapala. Satu ja sitten duudidullaa . Mikäli herää niin yritä saada vielä nukkumaan, rauhalliset otteet.

Vierailija
10/27 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissa 3 v nukkuvat päiväunet.

Vierailija
11/27 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 07:35"]

Ota lapsi viereen tai mene lapsen viereen. Mä en ikinä nouse ennen seittemää vaikka mikä olis

[/quote]

Ei mene takaisin nukkumaan vaikka siinä olis vieressä, potkii ja häiriköi. On aamulla virkeä kuin pieni peipponen. :(

Vierailija
12/27 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 08:45"]

[/quote]Onko päiväkodissa? nukkuuko siellä taas liikaa. Onko tarpeeksi toimintaa.

Vierailija
13/27 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 07:59"]

Hmm, eli hän nukkuu n. 8h. Nukahtaisko illalla aikaisemmin mitenkään? Tai mahdollisesti illalla ysiltä nukkumaan ja aamulla viideltä ylös, olis edes jotenkin järkevämpään aikaan? Myös lasten unentarve vaihtelee, voipi olla ettei lapsesi tarvitse enempää unta. Vaikuttaako hän väsyneeltä päivisin tai iltaisin, kiukutteleeko?

Olisiko vaihtoehto että pistäisit lapselle aamulla jonkun dvd:n pyörimään ja saisit itse nuokkua vieressä sohvalla?

[/quote]

Olen kyllä yrittänyt leikkiä näillä nukkumaanmenoajoilla mutta jos taas valvoo illalla se menee sellaiseksi pelleilyksi ja riehumiseksi (yliväsyneisyydeksi) että ei ole sen arvoista. Olen yrittänyt torkkua vieressä mutta ei siinä itse saa kunnolla levättyä.

Vierailija
14/27 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 08:03"]

5 jatkaa, piti vielä kysyä, mitä teette päivisin? Onko riittävästi aktiivista ja liikunnallista ohjelmaa? Toki tuon ikäiset hyppii ja juoksee muutenkin koko ajan, mutta kuitenkin. Ulkoiletteko paljon? Voisithan koettaa, että joku päivä (tai pari päivää) ulkoilette monta tuntia ja käytte sisällä lähinnä syömässä ja hetken rauhoittumassa ruoan jälkeen. Voipi pidentää unia, ehkä. Tai sitten ei. Meilläkin 8kk vauva, joka nukkuu nyt n. 11h vuorokaudessa, 1-2kk ikäisenä nukkui n. 15h. Innolla odotan, tuleeko tästäkin teidän lapsen kaltainen kukkuja :p

[/quote]

No toivottavasti ei tule teille tällaista aamu virkkua.

Me eletään todella aktiivisesti, ulkoillaan pari kertaa päivässä, nyt kesällä monta tuntia kerrallaan, koska on tosi vilkas lapsi ja liikkumisen tarve on kova. Sitten taas pikkusisar ei viihdy yhtä kauan ulkona ja väsyy että sitä pitää jonkin verran kuitenkin tasapainotella. Aloittaa urheilukerhon kohta että saisi enemmän energiaa purettua.

Vierailija
15/27 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 08:07"]

Jotkut ei vaan tartte niin paljoa unta :/ Isompana lapsellasi on sitten enemmän tunteja vuorokaudessa, olen kade!

TAI

Aamuyön heräilyt ovat myös merkki masenuksesta ta stressistä, onko lapsellasi jompaakumpaa?

[/quote]

Vaikuttaa jotenkin stressaantuneelta kyllä ja kiukuttelee paljon, on levoton. En keksi mikä häntä voisi vaivata, elämme ihan tavallista elämää. Olisiko se unenpuute se stressi. Mutta kun en saa nukkumaan millään päivisin. Olen yrittänyt laittaa koko huoneen pimeäksi, lukea satuja jne. mutta kun ei vaan nukahada. Joskus harvoin jos on autolla liikkeellä noin 16:00-18:00 voi nukahataa sinne mutta sitten yöt menee ihan kamaliksi, joskus valvoo tunteja kerrallaan.

Vierailija
16/27 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 08:47"]

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 08:45"]

[/quote]Onko päiväkodissa? nukkuuko siellä taas liikaa. Onko tarpeeksi toimintaa.

[/quote]

Ei ole päiväkodissa, aloittaa syksyllä. Siellä yritetään nukuttaa ja jos ei onnistu siellä on hiljaista toimintaa siksi ajaksi. Jos heillä olisi enemmän onnea tämän jutun kanssa. Ja päivät ovat myös väsyttävämpiä tietysti siellä.

Vierailija
17/27 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2013 klo 08:40"]

Tilannehan on mun näkökulmasta aivan ok, jos lapsi ei ole väsynyt päivällä. Hiljakseen voi siirtää nukkumaanmenoa hiukan myöhemmäksi. Meillä on samanlaisia vähäunisia kaksi. 

[/quote]

Hoh. Emme siis ole ainoita.

Mutta kun poika ei vaikuta virkeältä, vaan levottomalta ...

Vierailija
18/27 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viileämpi huone. Ei yöpukua. Hiukan myöhemmin nukkumaan melko aktiivisen päivän jälkeen.

Joku tuossa ehdottikin iltaulkoilua mutta ehdottomasti myöhempään kuin klo 5 illallla. Suosittelen esim. uintia klo 18-19.30. Kotiin iltatouhuihin klo 20 alkaen ja nukkumaan vasta klo 20.30 jälkeen, mielellään lähempänä klo 21:tä. Iltarytmin muutos voi saada lapsen nukkumaan reilustikn pidempään, kun se nukahtaminen tulee sopivampaan aikaan.

Jos lapsi vaikuttaa stressaantuneelta, niin ei joukkuelajeja eikä ylettömästimkaverikontakteja vaan ihan oman perheen kesken leppoisaa oleilua, jossa houkutellaan lasta liikkumaan esim. trampoliinilla.

Mistä stressi voisi johtua? Päiväkodin aloittamisesta? Jostan muutoksests? Kysele lapselta.

Vierailija
19/27 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, hyviä vinkkejä, kiitos ja kokeillaan!

Vauvana tosiaan kun en yrittänyt hänen rytmejään säädellä meni nukkumaan klo 23:00 ja nukkui pitkään aamulla. Eli tuo klo 21:00 nukkuminen olisi varmaan hänen sisäistä rytmiä lähempänä. Tänään ollaan retkeilty ja uitu, oltu koko päivän ulkona ja silti ei ole nukahtanut. Yritetään vielä käydä illemalla jossain ja nukkumaan klo 21:00 niin olisi todella kumma jos uni ei maistu!

Vierailija
20/27 |
08.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kannattaa muistaa sitten, että illalla ei saisi harrastaa kovin fyysistä ulkoilua/leikkiä enää pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, sillä liikunta lisää kehossa adreanaliinia ja vaikeuttaa nukahtamista. Joten rasitusta kyllä, mutta ei pariin tuntiin ennen nukahtamista.

Mietin tuota stressiä. Tuskin kolmevuotias jo nyt stressaa syksyistä hoitoonmenoa, lapset ovat siinä iässä vielä hyvin tässä-ja-nyt. Mutta onko perheessääne muuttunut jokin muu asia, esim. sinun tai miehesi työssäkäynnissä?

Toinen kysymys koskee lasta noin muuten, voisiko olla mitään neurologista taustaa tuolle? Kerrot, että hän on erittäin vilkas ja liikunnallinen muuten, osaako keskittyäkin tarvittaessa, vai onko keskittymisessä ongelmia? Kolmevuotiaat nyt ovat toki ikäisiään siinäkin suhteessa eli eivät mitään pitkään paikallaan kykkijöitä lähtökohtaisesti, mutta jos lapsella on pitkäkestoisia uniongelmia, tätäkin kannattaa vähän miettiä ehkä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi